Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 27

Discussie: Eerste foto's!!!

Standaard Eerste foto's!!!

Misschien stoort niemand zich eraan, maar ik vraag me af waarom iemand een eerste foto persé op het forum wil zetten die duidelijk vol met fouten zit.
    Scheve horizon, slechte belichting, flares en zo.
    Men mag toch voor zichzelf (vooral voor zichzelf) wat kritisch zijn.
    Dat is natuurlijk mijn mening. Elk doet natuurlijk wat hij wil.
    Na één zo'n foto ben ik niet meer geneigd te kijken als er nog komen.
    Zelf heb ik er nu zo'n 4 à 5000 genomen en ben nog steeds niet erg tevreden.
    Of ligt het aan mezelf ?

Standaard Re: Eerste foto's!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brugje Bekijk bericht
    Misschien stoort niemand zich eraan, maar ik vraag me af waarom iemand een eerste foto persé op het forum wil zetten die duidelijk vol met fouten zit.
    Of ligt het aan mezelf ?
    Iedereen is anders
    Maar je hebt eigenlijk gelijk.
    Als die basiszaken niet in orde zijn....en als die basiszaken (fouten) niet gezien
    worden door de "producent' dan vrees ik toch een beetje voor zijn carrière.
    Het blijft hier een feit, in dit geval dus, dat de maker die zaken niet ziet...

Men plaatst die foto's om te leren.
    Als die foto's in de beginnershoek of beoordeling staan zie ik het probleem niet.

Als er op die fouten wordt gewezen en met de juiste tips en wat goede wil worden die beginners betere fotografen.

Als ik zie naar mijn eerste foto's die ik hier ooit plaatste

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Iedereen is anders
    Maar je hebt eigenlijk gelijk.
    Als die basiszaken niet in orde zijn....en als die basiszaken (fouten) niet gezien
    worden door de "producent' dan vrees ik toch een beetje voor zijn carrière.
    Het blijft hier een feit, in dit geval dus, dat de maker die zaken niet ziet...
    Als aanvulling hierop:
    Probeer je eens in te leven in een persoon die voor het eerst in zijn leven een digitale camera in de hand houdt. Deze persoon knip alles wat voor de camera komt. Vervolgens gaat hij aan de PC zitten en na wat pogingen komen die foto’s ook nog op de PC terecht. Trots als hij is wil hij dit met anderen delen. Waar kan dit beter dan op het internet.
    Een paar weken terug heb ik 25 communie kinderen moeten fotograferen.
    Toen de pastoor vroeg wie heeft er een digitale fotocamera gekregen staken 15 kinderen trots hun hand omhoog. Ik dacht gelijk dat zijn dan weer 15 fotograafjes erbij.

Ik heb geen enkele moeite met het feit dat iemand een foto plaatst die niet goed is.
    Waar ik wel moeite mee heb is dat iemand het goed bedoelde advies naast zich neerlegt en gewoon zijn eigen gang blijft gaan.
    Er rest dan niets anders dan zijn TC te negeren.
    mvg
    antoine200

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
    Haha, inderdaad, same here! De commentaar komt op dat moment misschien effie aan, maar je leert er gewoon van. 't Is hier toch ook niet zo dat de fora overspoeld worden met slechte eerste foto's van beginnelingen hé.

En soms, héél soms, staan er ook erg knappe "eerste foto's" tussen!

Als het je stoort kun je gewoon het venstertje sluiten
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Zeker waar, ik heb ook eens voor het eerst een digitaal toestel vastgehouden. Daarna met veel moeite die foto's op pc gekregen.
    Maar om een modderige plas of een weidepaaltje op het forum te plaatsen zou ik me wel drie keer bedenken. We zijn toch geen kinderen?
    Dat bedoel ik. Je hoeft toch echt niet alles te tonen om bij te leren.
    Oefenen kun je zelf en digitaal komt het niet op een foto!
    Heb ondertussen jullie foto's bekeken: super

Zeker waar, ik heb ook eens voor het eerst een digitaal toestel vastgehouden. Daarna met veel moeite die foto's op pc gekregen.
    Maar om een modderige plas of een weidepaaltje op het forum te plaatsen zou ik me wel drie keer bedenken. We zijn toch geen kinderen?
    Dat bedoel ik. Je hoeft toch echt niet alles te tonen om bij te leren.
    Oefenen kun je zelf en digitaal komt het niet op een foto!
    Heb ondertussen jullie foto's bekeken: super

Dank je.
    Ik heb dit alles geleerd door vallen en opstaan m.a.w. veel fotograferen en veel luisteren naar anderen.
    JA en ook heel kritisch zijn op je eigen werk.
    Maar dat komt vanzelf. Nu nog gooi ik foto's weg die ik vroeger mooi vond.
    mvg
    antoine200

Het mooie is dat ik het hier eens ben met elke commentaar in dit topic.
    Het is ook zo dat ik een groot voorstander was en blijf van de beginnershoek.

Hey juppekes

Da is zo erg nog niet

Als ik kijk wat ik nu nog op BD smijt

Men plaatst die foto's om te leren.
    Als die foto's in de beginnershoek of beoordeling staan zie ik het probleem niet.

Als er op die fouten wordt gewezen en met de juiste tips en wat goede wil worden die beginners betere fotografen.

Als ik naar jouw eerste fotopost kijk en vergelijk dit met jouw meest recente dan heb ik daar maar één woord voor: Wow! Jij hebt écht véél progressie gemaakt in een dikke jaar tijd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    Als ik naar jouw eerste fotopost kijk en vergelijk dit met jouw meest recente dan heb ik daar maar één woord voor: Wow! Jij hebt écht véél progressie gemaakt in een dikke jaar tijd
    LOL...zijn neusje was toch al scherp he
    Bedankt

Of ligt het aan mezelf ?
    Eerlijk gezegd vind ik dit bijzonder arrogant. Iedereen begint ooit, en niemand maakt van in 't begin goeie foto's. Uiteraard mag je kritisch zijn voor jezelf, maar als je bepaalde zaken gewoon nog niet wéét, kan je daar ook niks aan doen.

By the way: foto's met een scheve horizon, dichtgelopen zwart, overbelicht wit en flares kunnen ook goed zijn...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Eerlijk gezegd vind ik dit bijzonder arrogant. Iedereen begint ooit, en niemand maakt van in 't begin goeie foto's. Uiteraard mag je kritisch zijn voor jezelf, maar als je bepaalde zaken gewoon nog niet wéét, kan je daar ook niks aan doen.

By the way: foto's met een scheve horizon, dichtgelopen zwart, overbelicht wit en flares kunnen ook goed zijn...
    Wat soms over het hoofd gezien wordt is de afstelling van de monitor.
    Op jouw scherm lijkt de foto goed maar op andere schermen is die niet
    om aan te zien...
    Een eenvoudige afstelling en zelfs op wat oudere schermen kan je bekomen
    door Adobe Gamma te gebruiken (=gratis).
    Er zijn natuurlijk duurdere of betere middelen.

En wat het "nog niet weten" betreft: dat kan kloppen.
    Begin met de handleiding van de camera en bekijk andere foto's.
    Dan is er nog het internet: vroeger hadden wij (ik) niks

Een andere regel: toon nooit een foto waar je zelf niet van tevreden bent.
    Niet hopen op een toch possitieve reactie die jouw gelijk bevestigd.
    Bekijk de zaken nuchter.

Omdat je als beginneling héél anders naar je foto's kijkt. Dan telt slechts het onderwerp.
    Met de tijd ga je snappen dat andere elementen (lijnen/licht/kleuren/..) op een foto helpen om de aandacht naar het onderwerp te trekken.
    Een beginner denkt bvb dat dit gebeurd door het onderwerp gewoon centraal plaatsen. Denk ik toch..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
    Omdat je als beginneling héél anders naar je foto's kijkt. Dan telt slechts het onderwerp.
    Met de tijd ga je snappen dat andere elementen (lijnen/licht/kleuren/..) op een foto helpen om de aandacht naar het onderwerp te trekken.
    Een beginner denkt bvb dat dit gebeurd door het onderwerp gewoon centraal plaatsen. Denk ik toch..
    Zo heb ik nog niet zo lang geleden een foto laten zien aan een collega op het werk.
    Zijn reactie:"Knappe foto, alleen jammer dat die persoon niet in 't midden staat he..."
    Dan probeer je je al eens aan de fotografieregeltjes te houden

Zo heb ik nog niet zo lang geleden een foto laten zien aan een collega op het werk.
    Zijn reactie:"Knappe foto, alleen jammer dat die persoon niet in 't midden staat he..."
    Dan probeer je je al eens aan de fotografieregeltjes te houden
    Je hebt hem toch uitgelegd zeker waarom dat zo is?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Je hebt hem toch uitgelegd zeker waarom dat zo is?
    Yep. Ik heb zelfs lijntjes op de foto getrokken om het zichtbaar te maken

Onwetendheid is geen schande. Al doende leert men en sommigen moeten nog héél veel leren. Toch mogen we hen daarop niet bekritiseren.
    We hebben nu eenmaal een beginnershoek om de eerste pasjes in de fotografie wereld te zetten. Met opbouwende kritiek kunnen we hen op de fouten wijzen en helpen. Maken ze absoluut geen voortuitgang in de komende maanden, dan zal het spijtig genoeg nooit iets worden
    Maar geef beginners is hun deel van het forum de nodige ruimte en steun om de sprong naar de andere fora succesvol te maken.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Yep. Ik heb zelfs lijntjes op de foto getrokken om het zichtbaar te maken
    Zo zie je maar: regeltjes zijn maar regeltjes. vooral niks om je druk over te maken. Zet niet iets op een bepaalde plaats in je compo 'omdat het volgens de regeltjes zo moet'. Staat het beter op een andere plaats volgens je gevoel, dat moet je dat doen. Regels om de regels, daar ben ik bijzonder allergisch voor.

Waar ik maar mee wil zeggen dat voor de niet-fotografie-gekke-mens die regeltjes vaak niet belangrijk zijn

Zo zie je maar: regeltjes zijn maar regeltjes. vooral niks om je druk over te maken. Zet niet iets op een bepaalde plaats in je compo 'omdat het volgens de regeltjes zo moet'. Staat het beter op een andere plaats volgens je gevoel, dat moet je dat doen. Regels om de regels, daar ben ik bijzonder allergisch voor.
    Basisregels zijn voor een beginner in de fotografie een bepaalde richtlijn om een goede foto te krijgen.
    Vanuit die basisregels kan en moet hij dan zijn eigen creativiteit ontplooien.
    Alleen vasthouden aan regels omdat het moet gaat mij ook te ver.

mvg
    antoine200

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Basisregels zijn voor een beginner in de fotografie een bepaalde richtlijn om een goede foto te krijgen.
    Vanuit die basisregels kan en moet hij dan zijn eigen creativiteit ontplooien.
    Alleen vasthouden aan regels omdat het moet gaat mij ook te ver.

mvg
    antoine200
    Blij dat we het daarover eens zijn

Of ligt het aan mezelf ?
    Ben het er wel mee eens, maar zolang die foto's in de beginnershoek worden gepost, heb ik er geen moeite mee. Maar hou er wel rekening mee, dat wat in jouw ogen goede foto's zijn, voor een ander helemaal niet opgaat. Iedereen kijkt anders naar foto's en zeker als je net begint.
    Als ik net een nieuwe camera heb, dan ga ik die eerst uitgebreid testen. En daar zitten meestal geen foto's tussen die ik moet delen. Ik kan mij voorstellen dat je blij bent met de camera, maar om dan direct de allereerste foto's uit je camera te posten zou ik nooit doen.
    Dat je zelfkritisch bent is alleen maar goed.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Eerlijk gezegd vind ik dit bijzonder arrogant.
    Ik vind het eigenlijk nog arroganter als iemand zo'n foto meteen in showcase dumpt, wat hier zo vaak gebeurt...
    En het heeft dikwijls niet te maken met het niet kennen van de forumregels, want heel wat habitués hebben al met zo'n openingszin (Kijk, dit is m'n allereerste foto met m'n nieuw objectief.) een topic gestart in Showcase, waarbij ze dan het onderste uit de kan proberen te halen (bv f/1.4 met een f/1.4 objectief) terwijl dat diafragma voor die bepaalde foto eigenlijk de minst goede keuze is...

Maar 't is al zo vaak aangehaald: zelfkritiek is bij velen het meest ongekende begrip...

Mvg,
    Frederic

Dat bedoelde ik dus en ben zeker niet arrogant.
    Als beginner direct je foto in de showcase plaatsen lijkt me eerder 'misplaatst'.
    Ik had het dus niet over de beginnershoek. Er zitten daar zeker kwalitatief goede foto's bij.
    Leren moet je zeker maar niet iedereen moet direct meegenieten.
    Het is een behoorlijk werk al je alles wil volgen op het forum...en met kijken leer je meest bij.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Regels voor berichten