Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste foto's!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eerste foto's!!!

    Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
    Zo heb ik nog niet zo lang geleden een foto laten zien aan een collega op het werk.
    Zijn reactie:"Knappe foto, alleen jammer dat die persoon niet in 't midden staat he..."
    Dan probeer je je al eens aan de fotografieregeltjes te houden
    Je hebt hem toch uitgelegd zeker waarom dat zo is?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: Eerste foto's!!!

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Je hebt hem toch uitgelegd zeker waarom dat zo is?
      Yep. Ik heb zelfs lijntjes op de foto getrokken om het zichtbaar te maken
      Mvg Tim

      Comment


      • #18
        Re: Eerste foto's!!!

        Onwetendheid is geen schande. Al doende leert men en sommigen moeten nog héél veel leren. Toch mogen we hen daarop niet bekritiseren.
        We hebben nu eenmaal een beginnershoek om de eerste pasjes in de fotografie wereld te zetten. Met opbouwende kritiek kunnen we hen op de fouten wijzen en helpen. Maken ze absoluut geen voortuitgang in de komende maanden, dan zal het spijtig genoeg nooit iets worden
        Maar geef beginners is hun deel van het forum de nodige ruimte en steun om de sprong naar de andere fora succesvol te maken.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #19
          Re: Eerste foto's!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
          Yep. Ik heb zelfs lijntjes op de foto getrokken om het zichtbaar te maken
          Zo zie je maar: regeltjes zijn maar regeltjes. vooral niks om je druk over te maken. Zet niet iets op een bepaalde plaats in je compo 'omdat het volgens de regeltjes zo moet'. Staat het beter op een andere plaats volgens je gevoel, dat moet je dat doen. Regels om de regels, daar ben ik bijzonder allergisch voor.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #20
            Re: Eerste foto's!!!

            Waar ik maar mee wil zeggen dat voor de niet-fotografie-gekke-mens die regeltjes vaak niet belangrijk zijn
            Mvg Tim

            Comment


            • #21
              Re: Eerste foto's!!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Zo zie je maar: regeltjes zijn maar regeltjes. vooral niks om je druk over te maken. Zet niet iets op een bepaalde plaats in je compo 'omdat het volgens de regeltjes zo moet'. Staat het beter op een andere plaats volgens je gevoel, dat moet je dat doen. Regels om de regels, daar ben ik bijzonder allergisch voor.
              Basisregels zijn voor een beginner in de fotografie een bepaalde richtlijn om een goede foto te krijgen.
              Vanuit die basisregels kan en moet hij dan zijn eigen creativiteit ontplooien.
              Alleen vasthouden aan regels omdat het moet gaat mij ook te ver.

              mvg
              antoine200

              Comment


              • #22
                Re: Eerste foto's!!!

                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Basisregels zijn voor een beginner in de fotografie een bepaalde richtlijn om een goede foto te krijgen.
                Vanuit die basisregels kan en moet hij dan zijn eigen creativiteit ontplooien.
                Alleen vasthouden aan regels omdat het moet gaat mij ook te ver.

                mvg
                antoine200
                Blij dat we het daarover eens zijn
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #23
                  Re: Eerste foto's!!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Brugje Bekijk bericht
                  Misschien stoort niemand zich eraan, maar ik vraag me af waarom iemand een eerste foto persé op het forum wil zetten die duidelijk vol met fouten zit.
                  Scheve horizon, slechte belichting, flares en zo.
                  Men mag toch voor zichzelf (vooral voor zichzelf) wat kritisch zijn.
                  Dat is natuurlijk mijn mening. Elk doet natuurlijk wat hij wil.
                  Na één zo'n foto ben ik niet meer geneigd te kijken als er nog komen.
                  Zelf heb ik er nu zo'n 4 à 5000 genomen en ben nog steeds niet erg tevreden.
                  Of ligt het aan mezelf ?
                  Ben het er wel mee eens, maar zolang die foto's in de beginnershoek worden gepost, heb ik er geen moeite mee. Maar hou er wel rekening mee, dat wat in jouw ogen goede foto's zijn, voor een ander helemaal niet opgaat. Iedereen kijkt anders naar foto's en zeker als je net begint.
                  Als ik net een nieuwe camera heb, dan ga ik die eerst uitgebreid testen. En daar zitten meestal geen foto's tussen die ik moet delen. Ik kan mij voorstellen dat je blij bent met de camera, maar om dan direct de allereerste foto's uit je camera te posten zou ik nooit doen.
                  Dat je zelfkritisch bent is alleen maar goed.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #24
                    Re: Eerste foto's!!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Eerlijk gezegd vind ik dit bijzonder arrogant.
                    Ik vind het eigenlijk nog arroganter als iemand zo'n foto meteen in showcase dumpt, wat hier zo vaak gebeurt...
                    En het heeft dikwijls niet te maken met het niet kennen van de forumregels, want heel wat habitués hebben al met zo'n openingszin (Kijk, dit is m'n allereerste foto met m'n nieuw objectief.) een topic gestart in Showcase, waarbij ze dan het onderste uit de kan proberen te halen (bv f/1.4 met een f/1.4 objectief) terwijl dat diafragma voor die bepaalde foto eigenlijk de minst goede keuze is...

                    Maar 't is al zo vaak aangehaald: zelfkritiek is bij velen het meest ongekende begrip...

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • #25
                      Re: Eerste foto's!!!

                      Dat bedoelde ik dus en ben zeker niet arrogant.
                      Als beginner direct je foto in de showcase plaatsen lijkt me eerder 'misplaatst'.
                      Ik had het dus niet over de beginnershoek. Er zitten daar zeker kwalitatief goede foto's bij.
                      Leren moet je zeker maar niet iedereen moet direct meegenieten.
                      Het is een behoorlijk werk al je alles wil volgen op het forum...en met kijken leer je meest bij.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Eerste foto's!!!

                        Ik ben zelf heel nieuw op dit forum en tot hiertoe waagde ik mij aan 2 posts in beoordeling en dat na maanden wikken en wegen, zou ik het wel doen, of niet. Een "absolute beginner" ben ik niet echt, maar de echte techniek en het beter willen doen is iets van het laatste jaar. Uiteindelijk blijft het posten voor mij een beetje met een dubbel gevoel. Want mijn bedoeling is bijleren uit de meningen, de vaardigheid en kennis van ervaren mensen die bereid zijn hun kennis te delen, wat ik persoonlijk erg knap en onbaatzuchtig van hen vind, waarvoor dank. Wat ik wel jammer (maar begrijpelijk, gezien de hoeveelheid posts) vind, is het soms teleurstellend aantal reacties in beoordeling. Daar hoop je op beoordeling, goed en fout (ook volgens de forumregels zou dit zo zijn), in plaats daarvan blijft een foto soms met 50 tot 90 bezoekers zonder 1 of met 1 luttele reactie staan. Daar leer je ook niet veel van natuurlijk, want hoe meer meningen hoe beter, behalve techniek is er toch nog zoiets als smaak en die blijft subjectief, maar ook daaruit leer je. Zelf kijk ik vaak naar geposte foto's maar ik zou het nogal kras en arrogant van mezelf vinden om iets te gaan opmerken. Dus ben ik ook een van die niet reagerende bezoekers. Als je dan kijkt in de forumregels onder showcase dan lees je : "mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling." Daar zie je dan al meer reactie op zich maar meestal beperkt tot: goeie plaat, knap enz. Maar, het gaat daar natuurlijk om de betere foto, dat is ook weer waar. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt iets in showcase te plaatsen. Enfin, voor mij is het nog een beetje met gemengde gevoelens en weet ik nog steeds niet goed waar naartoe: beoordeling of beginnershoekje.
                        Marl1
                        It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                        http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                        Comment


                        • #27
                          Re: Eerste foto's!!!

                          Met die zienswijze van u ben ik het helemaal eens. We kijken graag maar reageren niet. Niet omdat we geen mening hebben maar meer omdat we niet zeker ervan zijn. Ik ben ook een beginner en misschien twijfelen we echt te lang ? Uw foto's mogen zeker in de showcase, 'k heb er al veel mindere in gezien. Dus doen maar.
                          Het hangt natuurlijk ook van de smaak van de kijker af hoe de commentaar is.
                          De mijne is in elk gevel positief.

                          Comment

                          Working...
                          X