Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenvoudig(er) leven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Eenvoudig(er) leven?

    Er bestaan niet voor niks zovele spreuken/gezegden over :

    Zaaien naar de zak
    Roeien met de riemen die men heeft
    De tering naar de nering zetten
    Naar zijn beurs te markt gaan

    enz...............

    Mocht iedereen dit eens gaan toepassen, het zou reeds veel oplossen. Nu is het in vele gevallen, mijn buur of mijn familielid heeft dat, dus ik mag toch niet onder doen....
    Nu hebben de OCMW's handenvol werk met schuldhulpverlening.......

    Groetjes

    Comment


    • Re: Eenvoudig(er) leven?

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Wij hebben in huis
      3 katten, 1 hond, 1 ipad, 2 iphones, 1 macbook, 1 andere laptop, 2 auto's, 4 gitaren, en nog wat zooi.
      Volgens het cliché ben ik financieel minder breed...

      MJah, is misschien wel waar, na onze bouw is het financieel niet meer zoals voorheen...

      Cliché's zijn zo cliché
      Persoonlijk ken ik een koppel waarvan hij nationaal vrachtwagenchauffeur is, zij werkt als poetsdame en heeft tamelijk veel postjes in 't zwart.
      Hij verdiend +-2.500€ netto per maand, haar inkomen weet ik niet.
      Ze maken nooit buitenlandse vakanties, kopen weinig kledij, gaan nooit op restaurant, huren een woning, sober interieur, doen geen bioscoopbezoeken, etc. of m.a.w. ze leven héél eenvoudig...

      Wat ze wel hebben; twee auto's, twee honden, een laptop, een dikke breedbeeldtelevisie, een smartphone en een desktop pc.
      Wanneer ik tijdens de wintermaanden op visite ga dan trek ik telkens thermo ondergoed, dikke kousen, twee dikke truien en daarover een dikke jas aan want het is er binnenshuis telkens ijskoud
      omdat ze geen geld hebben om hun mazouttank te vullen.

      De andere hierboven vermelde zaken doen ze niet omdat er steeds het nodige geld voor ontbreekt. Paar jaar geleden hebben ze mijn auto gekocht voor de eenvoudige som van 1500€,
      ze vroegen of ik de auto voor hen kon reserveren omdat ze eerst de lening in orde moesten zetten.

      Mocht ik hetzelfde loon ontvangen als de vrachtwagenchauffeur dan kon ik leven als een barones en woonde ik in een riante villa met extra brede oprit en een olympisch zwembad in mijn tuin.



      Cliché's zijn inderdaad zo cliché...
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • Re: Eenvoudig(er) leven?

        Ik ken n koppel met n gezamenlijk inkomen van 6000 euro die elke maand als alles meezit, 100 euro overhouden. Als we samen naar n optreden gaan, zijn ze altijd te laat omdat ze liever n uur babysit uitsparen...

        Anderzijds ken ik iemand die 1700 euro verdient, alleen woont en elke maand 500 euro overhoudt.

        Ivm t cafe : vroeger zat t cafe vol met mannen die thuis niet mochten roken van hun vrouw, nu het op cafe ook niet meer mag (terecht), is er ook niks meer aan. Dan zwijgen we nog over wodcacontroles (ook terecht), nu kan je enkel te voet naar n cafe in je buurt gaan.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • Re: Eenvoudig(er) leven?

          Ik herinner me mijn kindertijd nog. Mijn pa had n vrij groot loon, moeder moest niet gaan werken, we kwamen niets tekort. Maar we hadden niks van snufjes, omdat dat niet bestond, en toen wist je niet beter.

          Een (zwart-wit) tv waar je 3 zenders mee kon ontvangen en als je van kanaal wou veranderen, moest je rechtstaan !

          Nu moeten de kids n laptop, Ipad en Iphone hebben, tv en wifi op de kamer ...

          Man en vrouw moeten elk een wagen hebben.

          t Huis kan niet groot genoeg zijn om de buren te overtreffen.

          Een zwemdok waar je 1 keer per jaar in kan zitten.

          4x per jaar op reis om te stoefen bij de collega's.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • Re: Eenvoudig(er) leven?

            er gaat vaak een hoop geld op aan drank/roken en gokverslaving.
            kan een reden zijn, dat veel verdieners toch niet uitkomen met hun geld..?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • Re: Eenvoudig(er) leven?

              Kinderen kosten ook geld :-)
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • Re: Eenvoudig(er) leven?

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Kinderen kosten ook geld :-)
                Concerten en natuuronderhoud ook.
                fotografie material ook...

                Ik kan je zelfs verklappen:
                Voor niks gaat de zon op.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                Comment


                • Re: Eenvoudig(er) leven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  er gaat vaak een hoop geld op aan drank/roken en gokverslaving.
                  kan een reden zijn, dat veel verdieners toch niet uitkomen met hun geld..?
                  grt,bouk.
                  Wij hebben ook niet altijd over op het einde van de maand, maar we proberen toch wat te sparen. Mijn vrouw is leerkracht lager onderwijs, ik ben vertaler; we hebben geen van beiden een monsterloon, maar we klagen niet. 2 kids, een tweeling van 8 jaar, kosten ook wat, maar daar hebben we voor gekozen en ze zijn dan ook ons kostbaarste bezit.
                  We hebben ook maar een gewone zichtrekening, een spaarrekening met een potje, en we doen daarnaast nog aan pensioensparen. We hoeven geen luxe, maar we houden wel van comfort.
                  Een flatscreen, digitale TV, een desktop, een laptop, een ipad, een smartphone, de kids een 3ds, en elk een auto (we moeten wel).
                  We gaan 3x per jaar op reis naar de UK, telkens een dag of 4-5, op bezoek bij familie ; 14 dagen in de zon gaan liggen, citytrips, enz interesseren ons niet. Voor de rest enkele keren per jaar een bioscoopje, met mondjesmaat eens iets gaan eten (en da's zeker niet in de Pure C).
                  We zijn heel graag thuis, en we hebben dan ook wat geld in de verbouwingen gestoken.
                  Een hypotheeklening moet afbetaald worden en da's inderdaad een flinke hap uit het budget (en dus niet roken, drinken en gokken - hoewel we graag een glaasje wijn drinken). Maar op het einde van de rit heb je dan wel wat over : je eigen huis.

                  Leven we boven onze stand ? Ik denk van niet.
                  We zouden wel kunnen (over)leven zonder flatscreen, smartphone, computer, glaasje wijn, en misschien wel auto (en daarbij een flinke spaarcent op het einde van de maand overhouden). Maar wat voor leven heb je dan nog ?
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • Re: Eenvoudig(er) leven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Voor niks gaat de zon op.
                    Ja, da's waar, maar 'k zou er sowieso niet voor betalen
                    Panasonic Lumix FZ2000

                    Comment


                    • Re: Eenvoudig(er) leven?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                      Ja, da's waar, maar 'k zou er sowieso niet voor betalen
                      Zonder zon zouden we doodvriezen.

                      On topic : je kan iemands rekening niet maken he ...

                      Er zijn idd mensen met n verslaving aan drank/sigaretten/gokken en die lopen er niet mee te koop.

                      Sommige mannen moeten ook 1000 euro alimentatie per maand betalen voor hun kids en ex, terwijl ze maar 1800 euro verdienen...

                      Persoonlijk ken ik iemand met n dubbele win-for-life (2000 euro/maand) die gewoon verder blijft werken.

                      Veel mensen streven vooral naar n groot huis en paar sjieke wagens om de buren de ogen uit te steken, maar als je daarvoor je kapot moet werken en nooit thuis bent, heb je ook niet veel aan dat groot huis.

                      Ondertussen eten ze wel t goedkoopste eten wat er bestaat, maar dat zien de buren niet.

                      Nu ja, als ze maar gelukkig zijn he.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • Re: Eenvoudig(er) leven?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        Persoonlijk ken ik een koppel waarvan hij nationaal vrachtwagenchauffeur is, zij werkt als poetsdame en heeft tamelijk veel postjes in 't zwart.
                        Hij verdiend +-2.500€ netto per maand, haar inkomen weet ik niet.
                        Ze maken nooit buitenlandse vakanties, kopen weinig kledij, gaan nooit op restaurant, huren een woning, sober interieur, doen geen bioscoopbezoeken, etc. of m.a.w. ze leven héél eenvoudig...

                        Wat ze wel hebben; twee auto's, twee honden, een laptop, een dikke breedbeeldtelevisie, een smartphone en een desktop pc.
                        Wanneer ik tijdens de wintermaanden op visite ga dan trek ik telkens thermo ondergoed, dikke kousen, twee dikke truien en daarover een dikke jas aan want het is er binnenshuis telkens ijskoud
                        omdat ze geen geld hebben om hun mazouttank te vullen.

                        De andere hierboven vermelde zaken doen ze niet omdat er steeds het nodige geld voor ontbreekt. Paar jaar geleden hebben ze mijn auto gekocht voor de eenvoudige som van 1500€,
                        ze vroegen of ik de auto voor hen kon reserveren omdat ze eerst de lening in orde moesten zetten.

                        Mocht ik hetzelfde loon ontvangen als de vrachtwagenchauffeur dan kon ik leven als een barones en woonde ik in een riante villa met extra brede oprit en een olympisch zwembad in mijn tuin.

                        Cliché's zijn inderdaad zo cliché...
                        Ieder beheert zijn geld natuurlijk hoe hij wil... Maar mocht ik zo'n netto loon hebben, ik zou het niet meer weggooien aan een huurwoning, maar investeren in een aankoop.
                        En je kan nog de grootste nieuwste tv hebben die er bestaat, als je er in de kou moet naar kijken met een dikke jas aan... dan weet ik toch welke primaire behoeften ik eerst zou bevredigen.

                        Er zijn altijd mensen bij wie de luxe eerst komt en dan pas de primaire behoeften.
                        Het zal er bij sommigen wellicht wel in gaan.... bij mij niet

                        Comment


                        • Re: Eenvoudig(er) leven?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                          We zouden wel kunnen (over)leven zonder flatscreen, smartphone, computer, glaasje wijn, en misschien wel auto (en daarbij een flinke spaarcent op het einde van de maand overhouden). Maar wat voor leven heb je dan nog ?
                          Dat hangt van iedereen persoonlijk af.
                          Er zijn mensen die aan bovenvermelde zaken weinig of in elk geval minder belang hechten en nog steeds bewust een leuk leven leiden.

                          Zo zijn er mensen die totaal andere interesses hebben, die kunnen (over)leven zonder gitaar, skateboard, grote sofa, libelle-abonnement,.. en noem maar op. Maar als ze het moeten laten, zouden ze zeggen: "wat voor leven heb je dán nog?".

                          Dus ja, de zaken die jij opsomt, daarvan kan ik er voor mezelf een paar schrappen omdat ik er geen tot weinig belang aan hecht en niet nodig heb om voor mezelf een boeien leven te kunnen hebben. En zo hecht iedereen wel belang aan andere zaken.
                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Veel mensen streven vooral naar n groot huis en paar sjieke wagens om de buren de ogen uit te steken, maar als je daarvoor je kapot moet werken en nooit thuis bent, heb je ook niet veel aan dat groot huis.
                          Iets wat vaak onbetaalbaar is, is tijd.
                          Enfin, voor mij toch.
                          Binnen enkele maanden ruil ik mijn fulltime om naar een parttime. Dan heb ik meer tijd voor de kinderen nu ze nog klein zijn (zie ik ze opgroeien), eens een boekje te lezen, gitaar te spelen, fietsen en honderd andere hobbies... noem maar op. Dingen die ik NU wil doen, omdat ik ze misschien niet meer zal kunnen doen op mijn pensioen.
                          Eens ik op pensioen ben, zijn de kinders het huis al uit, ben ik fysiek niet meer in staat bepaalde activiteiten te doen van op mijn wishlist, of misschien ben ik al overleden voor ik 60 ben, en zal ik dat boek nooit meer gelezen krijgen.

                          Die zaken zijn voor mij nu heel belangrijk, belangrijker dan een fulltime loon, wil ik liever tijd met mijn gezin en mezelf. Ook al verdien ik iets minder, ik geef ook minder uit.
                          Extra verdienen om het dan toch uit te geven aan een grote tv, gadget of overbodige auto (als je er al 1 hebt in het gezin), is niet aan mij besteed, dan werk ik voor niets want die dingen zeggen me niets, waarom zou ik er extra voor gaan werken?

                          Het plan is om het ook maar een paar jaar te doen en dan terug fulltime te gaan werken, afhankelijk van de behoeften en financiële mogelijkheden. En ook wat mijn vrouw dan wil doen, want zij heeft intussen ook een tijdje parttime gewerkt en genoten, maar wil nu terug een paar jaar carrière maken... tot ze ooit weer tot het besluit komt dat ze daar op persoonlijk vlak (los van de loonbrief) niet rijker van wordt.
                          Enfin ja, er is een verschil wanneer je zinvol werkt voor pakweg een organisatie die iets voor het goede doel doet (en er zelf voldoening uit halen), of voor een bedrijf dat enkel gericht is op grofweg winst maken en het volk een al-dan-niet-nodig product aan te smeren.
                          Last edited by anonymous; 20 juni 2014, 21:16.

                          Comment


                          • Re: Eenvoudig(er) leven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Ieder beheert zijn geld natuurlijk hoe hij wil... Maar mocht ik zo'n netto loon hebben, ik zou het niet meer weggooien aan een huurwoning, maar investeren in een aankoop.
                            Een huis kopen is nog steeds de meest nutteloze aankoop die een mens ooit kan doen.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • Re: Eenvoudig(er) leven?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              Een huis kopen is nog steeds de meest nutteloze aankoop die een mens ooit kan doen.
                              Zeker?
                              De Duitsers denken dat ook maar die hebben 2 oorlogen verloren en durven niet meer

                              't Is ook een persoonlijke kwestie.
                              Voor veel mensen zal het ook moeilijker en moeilijker worden om eigendom te verwerven.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • Re: Eenvoudig(er) leven?

                                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                Een huis kopen is nog steeds de meest nutteloze aankoop die een mens ooit kan doen.
                                daar kunnen we weer weken over discussiëren... maar goed.
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X