Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenvoudig(er) leven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Eenvoudig(er) leven?

    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    De meeste van die jobs zijn er bij vzw's, instellingen van de overheid, sociale 'bedrijven' die het met minder budget moeten doen.
    Minder budget? Er zijn vzw's die het beter doen dan vergelijkbare instellingen in de privé

    En doordat de voorwaarden er minder goed zijn om te werken, zullen er minder mensen gemotiveerd zijn om te gaan werken.
    Vergis je niet
    Er zijn nog vzw's bijv. die werken met personeel in D.A.C. statuut.
    Een zéér interessant statuut trouwens en volledig in orde qua alles.

    Doordat veel van die jobs wellicht knelpuntberoepen zijn, of door reglementeringen verplichte barema's opgelegd zijn, kan je vaak niet over loon gaan discussiëren. De beste instelling als je zo'n functie doet is natuurlijk dat je het doet om die mensen te helpen, en niet om financiële redenen.
    Tja, knelpuntberoepen.
    Ik heb bijna alle beroepen zien passeren
    Sommige kort in tijd en andere iets langer en sommige blijvers.

    Het moment dat ik financieel iets onafhankelijker ben, kan ik misschien ooit ook omschakelen naar een nuttigere job. De vraag is of ik het dan nog fysiek aankan (of mentaal, afhankelijk van de functie).
    Financieel onafhankelijk: elke week doen duizenden mee met de Lotto 't Zal wel zijn reden hebben zeker.
    Ik apprecieer wel jouw basisgedachte in deze zin.

    Er is een fundamenteel probleem in ons belastingssysteem ten op zichte van de bedrijven die enkel naar winst streven, maar daar kan ik nog een tijdje over doorbomen. Zal ik eens doen als ik meer tijd heb, ... en als er nog bomen over zijn om af te zagen.
    Breek me de bek niet open
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #62
      Re: Eenvoudig(er) leven?

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Ik denk ook in die richting.

      Het is een marketing, waarbij men nieuwe behoeften creëert voor de gebruikers. In plaats van producten te produceren doet men het nu met diensten, apps en dergelijke. Die diensten kunnen allemaal wel leuk en handig zijn. Maar of ze ons echt helpen in ons dagelijks leven....
      Kortom, behoeften die men initieel niet nodig had.
      Tja, er moet steeds meer winst gemaakt worden, dus moet je wel nieuwe behoeften aan de man brengen. Als we dat niet al decennialang deden, dan hadden we nog steeds alleen maar eten, drinken en een dak boven ons hoofd nodig, en daar kunnen de aandeelhouders het niet mee doen natuurlijk.
      Sommige dingen moet je hebben om mee te kunnen in de maatschappij, maar het is veel minder dan we allemaal denken. Zonder PC kunnen we niet meer. Wij niet voor onze fotografie, en als je kinderen hebt moeten die zeker toegang hebben tot het internet, en ze moeten met de computer kunnen werken, of ze worden de analfabeten van de 21ste eeuw.
      Maar hebben we tablets, I-pads en veel te dure Iphones nodig? Nee dus. En ik heb die dan ook niet. Ik zou niet weten waarom ik die nodig zou hebben.
      Ik heb twee passies: mijn gezin en fotografie. Aan beiden geef ik veel geld uit, en aan de rest dus niet. En alles wat niet met mijn familie of goeie vrienden te maken heeft, MOET ook niet. Het leven is zo heerlijk eenvoudig op die manier.

      Ik heb eigenlijk één slagzin in het leven, die ik, voor zover ik weet, zelf uitgevonden heb, voor als je met "problemen" te maken krijgt:
      "als er niemand nadeel van ondervindt, en je komt er niet door in de geschiedenisboeken, dan is het niet belangrijk".
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #63
        Re: Eenvoudig(er) leven?

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Met wie zou je op dit moment aan het spreken zijn over eenvoudiger leven als je internet en computers niet hebt?
        Hoeveel mensen hier reageren via smartphone of tablet?

        Altijd leuk om te zeggen dat we slaaf worden van technologiëen, en ze terwijl lustig blijven gebruiken
        Ben ook die mening
        't Wordt er niet eenvoudiger op.
        Alhoewel er méér wordt gedaan omdat we willen OF omdat we moeten.
        Het een maakt het gemakkelijker.
        Het tweede lastiger behalve voor ja-knikkers en hypocrieten die voorop lopen met de vlag
        maar in hun binnenste de grootste verachting hebben
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #64
          Re: Eenvoudig(er) leven?

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          Met wie zou je op dit moment aan het spreken zijn over eenvoudiger leven als je internet en computers niet hebt?
          Hoeveel mensen hier reageren via smartphone of tablet?

          Altijd leuk om te zeggen dat we slaaf worden van technologiëen, en ze terwijl lustig blijven gebruiken
          Mocht internet of pc niet bestaan, dan voerden we die discussies op café of andere plaatsen waar men samenkomt.
          De wereld valt niet plots stil hé. Echter, het wordt levendiger, buiten op straat.
          Weet maar dat er tot x-aantal jaar terug geen internet was. Wat deden de mensen al die jaren tevoren? Hadden ze geen contact dan?


          En ja, een desktop heb ik. Maar daarom heb ik geen extra tablet nodig, want daar kan ik zelfs bepaalde toepassingen niet mee doen die ik wel op desktop doe.
          Mocht ik een tablet hebben, dan opent dat de mogelijkheid tot nog meer gebruik, checken wanneer ik op terras zit, in bed, ... het geeft meer mogelijkheid tot verslaving.
          Last edited by anonymous; 10 juni 2014, 15:46.

          Comment


          • #65
            Re: Eenvoudig(er) leven?

            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
            Mocht internet of pc niet bestaan, dan voerden we die discussies op café of andere plaatsen waar men samenkomt.
            De wereld valt niet plots stil hé. Echter, het wordt levendiger, buiten op straat.
            Weet maar dat er tot x-aantal jaar terug geen internet was. Wat deden de mensen al die jaren tevoren? Hadden ze geen contact dan?


            En ja, een desktop heb ik. Maar daarom heb ik geen extra tablet nodig, want daar kan ik zelfs bepaalde toepassingen niet mee doen die ik wel op desktop doe.
            Mocht ik een tablet hebben, dan opent dat de mogelijkheid tot nog meer gebruik, checken wanneer ik op terras zit, in bed, ... het geeft meer mogelijkheid tot verslaving.
            Je snapt mijn punt niet,
            waarom bespreek je het hier nog?
            waarom niet afspreken met enkele mensen (niet via internet, want dat is een "nieuwe technologie") om dan alles te bespreken?

            Neen je zit evengoed als diegene met zijn smartphone, alleen achter je desktop om de wereldproblemen te bespreken
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #66
              Re: Eenvoudig(er) leven?

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Mocht internet of pc niet bestaan, dan voerden we die discussies op café of andere plaatsen waar men samenkomt.
              Zo ouderwets, op café gaan. Vrouwen aan de haard, mannen aan de tapkast ?
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #67
                Re: Eenvoudig(er) leven?

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Mocht internet of pc niet bestaan, dan voerden we die discussies op café of andere plaatsen waar men samenkomt.
                De wereld valt niet plots stil hé. Echter, het wordt levendiger, buiten op straat.
                Weet maar dat er tot x-aantal jaar terug geen internet was. Wat deden de mensen al die jaren tevoren? Hadden ze geen contact dan?
                We zouden het misschien met minder mensen discussieren, maar wel directer. Misschien zou de discussie zelf eenvoudiger zijn en leerrijker. Niet enkel dat, maar we hadden echt contact gehad. Je mag zeggen wat je wil van "sociale media" maar sociaal zijn die eigenlijk niet. Ik vrees dat er 80% van al wat er opstaat gewoon gelogen is. Iemand die je van de sociale media kent, die ken je niet. Iemand waar je enkele avonden mee aan de tapkast gehangen hebt wel.

                Eens samen foto's gaan nemen zou ook beter zijn dan hier te lullen. We zouden er ook meer voldoening aan hebben.

                Moet dat wel relativeren natuurlijk. Voor mensen die bvb wegens een handicap niet buiten kunnen is dat natuurlijk een zegen. En handelaars hebben het ook moeilijker om ons te bedotten.

                Comment


                • #68
                  Re: Eenvoudig(er) leven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Iemand die je van de sociale media kent, die ken je niet.
                  Dikke zever. ELKE vriend in mijn FB account ken ik ook persoonlijk. Don't be daft.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  IIemand waar je enkele avonden mee aan de tapkast gehangen hebt wel.
                  Jammer genoeg...
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #69
                    Re: Eenvoudig(er) leven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    We zouden het misschien met minder mensen discussieren, maar wel directer. Misschien zou de discussie zelf eenvoudiger zijn en leerrijker. Niet enkel dat, maar we hadden echt contact gehad. Je mag zeggen wat je wil van "sociale media" maar sociaal zijn die eigenlijk niet. Ik vrees dat er 80% van al wat er opstaat gewoon gelogen is. Iemand die je van de sociale media kent, die ken je niet. Iemand waar je enkele avonden mee aan de tapkast gehangen hebt wel.

                    Eens samen foto's gaan nemen zou ook beter zijn dan hier te lullen. We zouden er ook meer voldoening aan hebben.

                    Moet dat wel relativeren natuurlijk. Voor mensen die bvb wegens een handicap niet buiten kunnen is dat natuurlijk een zegen. En handelaars hebben het ook moeilijker om ons te bedotten.
                    Klopt niet altijd.
                    Ik ken redelijk veel mensen die ik regelmatig zag of terug zag.
                    De kans bestaat dat ik een aantal niet meer in levende lijf zal zien maar ik zie ze wel regelmatig via Facebook.
                    Facebook kan dus een verlengstuk zijn van wat er ooit was
                    Je hebt dus gelijk: eerst opbouwen in irl en dan in het "ijle"
                    Ik heb zelfs een paar oude lieven terug gevonden
                    Of gasten die ik sinds het middelbaar nooit meer gezien heb.
                    Zelfs een paar acteurs en actrices uit voor mij toch bekende tv-series. Die zijn heel toegankelijk.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #70
                      Re: Eenvoudig(er) leven?

                      Kijk dat gaat voor mij helemaal niet op. Mensen die ik in het echt niet meer zie, die zie ik niet meer. Anderen nemen die plaats dan in. Of niet. Maakt niet uit. Van de oudstudenten heb ik in zeker 15-20 jaar niemand gezien. Vind ik dus helemaal niet erg. Heb ook geen behoefte om die terug op te zoeken. Dat is voorbij, er zijn anderen die er nu zijn. Beter de tijd die je in fb zou steken in die steken. Heb je meer aan.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Eenvoudig(er) leven?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Kijk dat gaat voor mij helemaal niet op. Mensen die ik in het echt niet meer zie, die zie ik niet meer. Anderen nemen die plaats dan in. Of niet. Maakt niet uit. Van de oudstudenten heb ik in zeker 15-20 jaar niemand gezien. Vind ik dus helemaal niet erg. Heb ook geen behoefte om die terug op te zoeken. Dat is voorbij, er zijn anderen die er nu zijn. Beter de tijd die je in fb zou steken in die steken. Heb je meer aan.
                        Tja, dat kan liggen aan de opvoeding, de aard van het beestje en de mentaliteit. Of misschien nog iets anders.
                        Nooit eraan gedacht dat je ook op twee niveaus kunt leven?
                        En paar van mijn beste vrienden en vriendinnen zie ik zelden in realiteit.
                        Ze zijn er wel in geval van nood.
                        Zoiets werd opgebouwd in het verleden, tijdens de jeugd, tijdens jouw werk enz.
                        Ik zal zoiets nooit opgeven.

                        Een heel goede vriend bijv. leeft eenvoudig....
                        Die heeft geen auto, geen computer, geen smartphone enz. (wel een gsm).
                        En hij is 20 jaar ouder dan mij
                        Heb ik leren kennen in de jaren tachtig.
                        Als ik nu zeg dat hij meer aan mij heeft dan ik aan hem, dan ben ik totaal verkeerd bezig.
                        Hoop en al zie ik hem een tiental keren per jaar.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #72
                          Re: Eenvoudig(er) leven?

                          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Tja, dat kan liggen aan de opvoeding, de aard van het beestje en de mentaliteit. Of misschien nog iets anders.
                          Nooit eraan gedacht dat je ook op twee niveaus kunt leven?
                          Tuurlijk kan dat allemaal.

                          Wat bedoel je met die twee niveaus? Ik denk niet dat ik dat zie zoals je bedoelt. Voor mij zou dat bvb "het werk" vs "thuis" zijn. Daar ben ik ook heel verschillend en ben er zeker anders. Maar dat heeft met deze thread dan weer niks te maken.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Eenvoudig(er) leven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Tuurlijk kan dat allemaal.

                            Wat bedoel je met die twee niveaus? Ik denk niet dat ik dat zie zoals je bedoelt. Voor mij zou dat bvb "het werk" vs "thuis" zijn. Daar ben ik ook heel verschillend en ben er zeker anders. Maar dat heeft met deze thread dan weer niks te maken.
                            Twee niveaus?
                            Ah, bijv. Facebook en irl he
                            Ik ken een boel mensen waarmee ik graag te doen had maar zoals ik zei
                            bestaat de kans dat ik ze nooit meer in irl zal zien maar die wel bereikbaar zijn via o.a. Facebook.
                            Facebook is daarom voor mij een interessante vorm he.

                            Via Facebook heb ik nu bijv. foto's van mijn ouders en foto's vanuit mijn jeugd die ik nog nooit gezien had.
                            Zelfs teksten die ik ooit geschreven heb en die ik blijkbaar vergeten was.
                            Nu ik die weer terug zie en lezen kan weet ik het weer
                            Het mooie (?) is dat ik die krijg via mensen die mij beter hebben gekend dan ik hen.
                            Ik kon nu in mijn auto stappen en na afspraak die mensen bezoeken maar ik verkies zoals het nu gaat
                            Maar ik ben wel content dat ik een soort band heb met het nu en met wat er toen was, hoe het toen was.
                            Ik heb het nu wel over de periode uit mijn jeugd.
                            Voor mij is dat een poging tot beter begrip en een analyse of evaluatie.
                            Komt er van als je ouder wordt

                            En ik beweer ook niet dat Facebook zaligmakend is want dat is die niet.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #74
                              Re: Eenvoudig(er) leven?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Je snapt mijn punt niet,
                              waarom bespreek je het hier nog?
                              waarom niet afspreken met enkele mensen (niet via internet, want dat is een "nieuwe technologie") om dan alles te bespreken?
                              Wanneer ik op café zit met vrienden worden onder andere zulke zaken ook besproken, zo nu en dan.
                              Afhankelijk van hoe later het wordt, of hoe meer er gedronken wordt, wordt er ook nogal meanderend over verdergefilosofeerd.

                              Maar!
                              Niets houdt mij tegen om -los van mijn vriendenkring- dit met anderen te bespreken, of via een ander platvorm. Mensen uit andere milieus, uit andere generaties, met andere levenservaringen en opvattingen.
                              Niets belet mij om dit via internet op een forum te bespreken, waar ik meer mensen tegelijk meelezen en spontaan mee kunnen gaan.
                              Dit is een verlengstuk van mijn "echte leven".

                              "Waarom bespreek je het hier nog?" Dat is net als wanneer je het met familie of vrienden hebt besproken, je het niet meer met je collega's op 't werk mag bespreken, want waarom bespreek je het dààr nog als je het al met een ander groepje mensen hebt besproken?

                              Je mag je doelgroep gerust verruimen. Maar het ene vervangt het andere niet. Sinds internet er is ga ik niet minder op café.
                              Het echte leven blijft voor mij primeren, daar gaat voor mij niets boven, ook al bestaat de tablet.

                              Ik neem aan dat jij ook nog op café gaat sinds je internet hebt thuis? Of ben ik mis...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              Zo ouderwets, op café gaan. Vrouwen aan de haard, mannen aan de tapkast ?
                              Dus jij gaat niet meer op café, omdat het ouderwets is?
                              Drink jij dan alleen je pintje thuis, met je tablet op je schoot?

                              Wat Facebook betreft, daar staan uiteraard enkel mensen in die ik vanuit het echte leven ken. Maar de vraag is: hoe goed ken je die.
                              Een loutere kennis die 15 jaar terug bij me op school zat, die ken ik maar half en half. Je ként die persoon niet omdat je er enkel statusupdates van leest.
                              Maar mensen met wie je geregeld een leuke activiteit doet in het echt, of mee op reis gaat, daar schep je een (h)echte band mee, met anekdotes, vriendschap waar je dingen mee deelt.

                              Zo zie je maar dat niet élke 'friend' op Facebook een vriend is die je écht kent.
                              Mocht mijn Facebook enkel mensen tellen die ik écht door en door ken, dan zal dat maar een handvol mensen zijn.

                              En tijd speelt daar een relatieve rol in. Zo heb ik goeie vrienden die ik amper zie (omdat ze in het buitenland wonen), of eens om de zoveel jaar. Maar eens als je ze dan terug ontmoet, zijn we even goeie maten.
                              Last edited by anonymous; 10 juni 2014, 21:10.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Eenvoudig(er) leven?

                                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht

                                Dus jij gaat niet meer op café, omdat het ouderwets is?
                                Drink jij dan alleen je pintje thuis, met je tablet op je schoot?

                                Wat Facebook betreft, daar staan uiteraard enkel mensen in die ik vanuit het echte leven ken. Maar de vraag is: hoe goed ken je die.
                                Een loutere kennis die 15 jaar terug bij me op school zat, die ken ik maar half en half. Je ként die persoon niet omdat je er enkel statusupdates van leest.
                                Maar mensen met wie je geregeld een leuke activiteit doet in het echt, of mee op reis gaat, daar schep je een (h)echte band mee, met anekdotes, vriendschap waar je dingen mee deelt.

                                Zo zie je maar dat niet élke 'friend' op Facebook een vriend is die je écht kent.
                                Mocht mijn Facebook enkel mensen tellen die ik écht door en door ken, dan zal dat maar een handvol mensen zijn.

                                En tijd speelt daar een relatieve rol in. Zo heb ik goeie vrienden die ik amper zie (omdat ze in het buitenland wonen), of eens om de zoveel jaar. Maar eens als je ze dan terug ontmoet, zijn we even goeie maten.
                                Amai, je klinkt als een reclamefilmpje : Maten, makkers, Maes !
                                Ja ik drink een pintje, een glaasje wijn, maar heb noch de tijd noch de behoefte om op café te gaan. Heb één goeie vriend waar we geregeld mee afspreken (hij komt met z'n vriendin bij ons eten, en m'n vrouw en ik gaan daar eten, af en toe eens samen een filmpje meepikken). Maar druk leven, met twee een voltijdse job, twee kinderen... denk je dat we dan nog tijd hebben om na het werk een pint te gaan pakken met de 'vrienden' ?
                                Toegegeven, ben geen uitgaanstype, altijd veel liever thuis geweest dan uit, maar heel gelukkig thuis met het gezin. Zoals gezegd, ik heb één goeie vriend, m'n vrouw ook dus dat maakt twee koppels waar we regelmatig eens mee afspreken. Da's genoeg als je 't mij vraagt.
                                En ja, 's avonds, na een drukke werkdag, en na het huiswerk van de kids, etenstijd met het gezin en de dagelijkse was en plas, ben ik (en m'n vrouw) blij eens van m'n computer en gadgets en sociale media te kunnen genieten (of even lekker ouderwets, een DVD kijken, of wie weet wat er nog allemaal kan gebeuren). En geloof me, ben veel liever thuis op m'n gemak dan zoals m'n betovergrootouders op een stoel op straat te zitten en verhalen te vertellen over nóg langer geleden...
                                En onze buren ? Men zegt, beter een dichte buur dan een verre vriend. Wel m'n beste, in ons geval, liever geen buur dan onze buren.
                                Panasonic Lumix FZ2000

                                Comment

                                Working...
                                X