Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenvoudig(er) leven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Eenvoudig(er) leven?

    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Mocht iemand weten dat jouw kinders aan een ziekte lijden die enkel te genezen is met een medicijn dat gemaakt wordt op basis van olie... En die persoon zou de wereldwijde olievoorraad in 1 rit opsouperen met Jinx zijn pickup, die in dat geval geen kindervermorzelaar nodig heeft.
    En waarom? Gewoonweg omdat het gemakzuchtig is, en niemand het zou verbieden.

    Hoe zou je tegenover die persoon staan?
    Kheb geen kinders. Kzal er ook nooit hebben. Voor zij die er wel hebben: Medicijnen op basis van olie zijn niet milieuvriendelijk dus mogen niet gebruikt worden.

    Ik trek het nu op flessen, maar de meeste discussies rond "het groen" worden zo toch al gevoerd dus meh.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • Re: Eenvoudig(er) leven?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Wat je er langs de lippenslaan en het Van Bunnenplein voorbij ziet rijden, zijn ook één op de drie wagens van +75.000€

      En hier zouden bepaalden durven zeggen dat wij als de gewoon werkende mens met zijn fiets moet rijden.

      Voor wie anti auto is, dat is jullie volste recht, voor wie zich in zijn mannenlichaam niet goed voelt, en daar veel geld wil aan uitgeven,
      ook zijn volste recht, maar probeer dan ook niemand anders op andere gedachten te brengen.
      Het lot zal ons genoegen nog snel genoeg ontnomen worden, voor mij is auto rijden een vorm van ontspanning, voor anderen is dat fietsen,
      en ik ga mensen die de beslissing nemen om één of meerdere fietsen van + 7500€ kopen ook niet afrekenen omdat ik niet graag fiets, wa zever is dat.

      Ieder zijn meug, en wat een ander met zijn geld doet, dat gaat ons geen barst aan.
      Daar gaat het toch niet over. Het gaat niet over de ander zijn rekening maken.
      Het draait om wat je zelf doet. En wat je daarover wil delen met anderen.

      Ik hoeft geen fiets van 7 500 euro, ik hoeft geen auto van 75 000 euro.

      Het gaat erom of het nodig of overbodig is voor jezelf, niet wat het kost.
      Ik ben helemaal niet anti-auto. Dat heb je wellicht ook al talloze keren gelezen. Ik vind een auto nuttig voor veel zaken.
      Maar voor veel zaken vind ik het overbodig.
      Kijk nu naar een gezin van 4 mensen, waar er 4 auto's (nodig?) zijn.
      Ik kom ook uit een gezin van 4, waar we 1 auto hadden, die we deelden, en nooit hadden we er 1 tekort.
      We geraakten ook allen op ons werk/school/sportclub/...

      Hier spreek ik voor mezelf, niet voor anderen. Doch, ik kijk graag naar dewereld van morgen, waar de volgende generatie in zal moeten leven. En dan begint het bij jezelf, maar als de rest niet meedoet, ...
      Kijk, mijn grootouders die de oorlog meegemaakt hebben zouden me soms kunnen dooddoen als ze zien hoe gemakzuchtig en materialistisch ik kan leven, en klaag over een futiliteit. Het is niet omdat zij gevochten hebben voor onze vrijheid, dat wij de toekomst van onze kleinkinderen moeten verbrodden door alle rijkdom op aarde op te soeperen, de lucht en zeeën te vervuilen en noem maar op.
      Dus als de rest ook even egoïstisch blijft verder doen, dan moet men niet verwachten dat ook de overheid zijn steentje zou bijdragen.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      De duivel in het wijwatervat, jongen toch, wees blij dat een ander voor je heeft willen werken, wat U doet voor de kost gaat mij niet aan,
      maar ik veronderstel niet veel wat met evolutie te maken heeft.
      Voor jouw pensioen werken, dat is wat ik momenteel doe, zodat jij het goed zou hebben nu.
      En respect, dat krijg je er duidelijk niet voor.
      Eerlijk, ik zou moeten gaan doppen in de plaats, en met dat geld een SUV kopen.
      Ik vind het triestig gesteld met de verzuurde gepensioneerde, die met zijn gat in de boter blij zou moeten zijn.

      Comment


      • Re: Eenvoudig(er) leven?

        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        Voor jouw pensioen werken, dat is wat ik momenteel doe, zodat jij het goed zou hebben nu.
        En respect, dat krijg je er duidelijk niet voor.
        Eerlijk, ik zou moeten gaan doppen in de plaats, en met dat geld een SUV kopen.
        Ik vind het triestig gesteld met de verzuurde gepensioneerde, die met zijn gat in de boter blij zou moeten zijn.
        Alles wat wij nu hebben, hebben we te danken aan die gepensioneerde...
        De technologische vooruitgang van de laatste jaren komt niet van zelf hoor...
        Zij hebben de moeilijkere periode nog gekend, en willen nu genieten van dat harde werken...
        Nu ga jij plots zeggen dat ze het met minder moeten doen en MOETEN dankbaar zijn?

        zie jij nu niet in, wat voor een omgekeerde wereld dat is?
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • Re: Eenvoudig(er) leven?

          Kijk als je zodanig bang bent voor het milieu en hoe degenen die na ons komen er voor gaan staan ga ik eens een logische gevolgtrekking maken die niemand graag gaat horen maar volgens mij wel hout snijd.

          De wereld is overbevolkt => overbevolking = massaproductie en massaproductie is vervuiling.

          Conclusie: las een bevolkingsaangroeibeleid in. In het bosbeheer doet men dat toch ook als er een overpopulatie van een bepaalde soort is?
          Wij hebben zelfs nog het voordeel dat we daarvoor geen mensen moeten dood beginnen schieten, maar gewoon een "aangroeibeleid" om het met een schoon woord te zeggen.
          Begin al eens met de voordelen voor mensen die kiezen om kinderen te nemen weg te nemen ten opzichte van zij die geen kinderen nemen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het kindergeld, belastingsvoordelen en dergelijke. Er zullen er al een pak minder geboren worden denk ik zo en het spaart geld aan de staat om uit te geven aan dingen zoals ziekteverzorging, onderhoud van (auto)wegen, medisch onderzoek en dergelijke.

          Daarnaast ben ik best wel eens curieus hoeveel van de mensen die van de groene orientatie zijn, er meerdere kinderen hebben?
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • Re: Eenvoudig(er) leven?

            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
            Voor jouw pensioen werken, dat is wat ik momenteel doe, zodat jij het goed zou hebben nu.
            En respect, dat krijg je er duidelijk niet voor.
            Eerlijk, ik zou moeten gaan doppen in de plaats, en met dat geld een SUV kopen.
            Ik vind het triestig gesteld met de verzuurde gepensioneerde, die met zijn gat in de boter blij zou moeten zijn.
            Schandalig dat iemand zoiets durft schrijven, hopelijk lezen je ouders niet mee !
            Waarom zou iemand die in pensioen is jou respect moeten geven ??
            Volgens mij hebben die mensen lang en hard genoeg moeten werken om mensen zoals jou heel gelukkig en met alle luxe te laten opgroeien.

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Re: Eenvoudig(er) leven?

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              De technologische vooruitgang van de laatste jaren komt niet van zelf hoor...
              Ja, we hebben van onze oudere generaties fantastische technologieën gekregen, net zoals ze enorme problemen hebben gecreëerd omdat ze bepaalde inzichten nog niet hadden. Geen reden om daarom aan te sturen op een generatieconflict. Qua wetenschappelijke bijdrage heb ik op mijn 30ste al meer gedaan dan de gemiddelde medemens. 5 jaar onderzoek gedaan naar nieuwe behandelingen tegen kanker. Mag ik dan nu al op mijn lauweren gaan rusten?

              Anonymous en Geert hebben natuurlijk beiden gelijk. Alleen verstaan ze elkaar niet omdat discussiëren via een forum niet werkt. Geef ze beiden een pint en een toog en dat komt direct goed.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • Re: Eenvoudig(er) leven?

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Schandalig dat iemand zoiets durft schrijven, hopelijk lezen je ouders niet mee !
                Waarom zou iemand die in pensioen is jou respect moeten geven ??
                Volgens mij hebben die mensen lang en hard genoeg moeten werken om mensen zoals jou heel gelukkig en met alle luxe te laten opgroeien.

                grts
                Sieg
                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Alles wat wij nu hebben, hebben we te danken aan die gepensioneerde...
                De technologische vooruitgang van de laatste jaren komt niet van zelf hoor...
                Zij hebben de moeilijkere periode nog gekend, en willen nu genieten van dat harde werken...
                Nu ga jij plots zeggen dat ze het met minder moeten doen en MOETEN dankbaar zijn?

                zie jij nu niet in, wat voor een omgekeerde wereld dat is?
                Het is méér dan dat.

                Dat weet ik maar al te goed. Net omwille van dat grote respect dat ik voor mijn grootouders heb, wil ik dat er nog iets overblijft voor de volgende generaties. Misschien zeg ik dit omdat ik kinderen heb, die ik graag zie.

                We moeten dus nu niet alles gaan overconsumeren en opsouperen omdat onze grootouders ons dat mogelijk gemaakt hebben.
                Dát is net géén respect hebben voor wat zij gedaan hebben. We moeten hun dankbaar zijn, maar het niet verpesten.
                Leef normaal.

                Ik ben de grootouders dus wel degelijk heel dankbaar, maar ik wil voorkomen dat onze kleinkinderen ons later niet kwaad in de ogen zullen kijken, omdat we onze vrijheid ten volle uitbuiten omdat het kan en mag, en dat zij door ons in de miserie komen te zitten.
                Ik vrees dat ze ons helemaal niet dankbaar zullen zijn met de levenswijze die we allen hebben.

                Comment


                • Re: Eenvoudig(er) leven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Voor jouw pensioen werken, dat is wat ik momenteel doe, zodat jij het goed zou hebben nu.
                  En respect, dat krijg je er duidelijk niet voor.
                  Ik vind het triestig gesteld met de verzuurde gepensioneerde, die met zijn gat in de boter blij zou moeten zijn.
                  Denk je echt dat wij voor ons eigen pensioen niet betaald hebben Anonimous? En dat wij niet hebben hebben helpen meebetalen
                  jullie zouden kunnen verder studeren? En dat wij er voor gezorgd hebben dat jullie nu in een véél grotere luxe kunnen leven dan wij
                  40 jaar geleden? Ik heb persoonlijk vele jaren aan een stuk 14 à 16 uur per dag gewerkt, en dan ook nog de zaterdag.
                  Ik weet het, U kan er niets aan doen dat bepaalde dikzakken ons land en industrie aan het uitverkopen zijn, en dat zij het potje hebben leeggemaakt.
                  Wij hebben het geluk gehad de gouden jaren te hebben kunnen meemaken, maar verwijt "ons" niet dat wij te luxieus leven....
                  En wees gerust, wie "voorlopig" nog zijn handen uit zijn mouwen wil steken kan nog wat verdienen, onze schoonzoon is een zelfwerkende
                  aannemer, met een paar mensen in dienst, en bouwt gemiddeld zo een 15 huizen per jaar, zij moeten ook veel betalen en veel werken,
                  maar ze kunnen er goed van leven, is het hen dan niet gegund dat zij wat minder eenvoudig leven op zondag (als ze eens niet moeten werken)?

                  Comment


                  • Re: Eenvoudig(er) leven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Volgens mij gaat het hem voor U helemaal niet om eenvoudiger leven, maar ben jij een of andere "groene" gefrustreerde kerel Anonimous.
                    Een van het soort die vroeger gingen protesteren "tegen" kerncentrales waar het zelfde groepje als toen nu gaat protesteren "tegen"
                    windturbines en zonnepanelen, het soort dat wij allemaal kennen.....
                    Bon, die zooi van jou heb ik hier al vaker gelezen.
                    Waar en wanneer ben ik met welk groepje gaan protesteren? Op wat baseer je je toch, man.

                    Iemand die het goed voor heeft voor zijn leefwereld en omgeving, wordt door mensen als jij altijd weer bestempeld als een onnozele "groene jongen" die nooit iets goed kan doen.

                    Kijk, ik kan jou ook in een hokje steken zonder dat ik je persoonlijk ken:
                    "jij bent net dat soort dat vroeger tegen oorlog was, en nu tegen vrede." Uiteraard gebaseerd op niets.
                    *zucht* Al even onzinnig.

                    Comment


                    • Re: Eenvoudig(er) leven?

                      Ik snap eigenlijk deze volledige discussie niet !

                      Er zijn jongeren die hun blind staren op de ouderen die profiteren van hun pensioen.
                      De meeste van deze jongeren denken dat al dat geld uit hun zakken zal komen, niemand staat er bij stil dat deze mensen gans hun leven gewerkt en gespaard hebben voor dat appeltje.
                      Als je eerlijk bent weet je dat je hier in België met het pensioengeld dat je krijgt geen grote luxe kan hebben.

                      Als je ook heel eerlijk bent weet je dat de staat hier met alles gaat gaan lopen, daar gaat mijn geld naartoe, daar gaat het geld van de jongeren naar toe en daar gaat nog steeds geld van de gepensioneerden naartoe
                      De laatste 14jaar heb ik nog niets anders gehoord dan meer en meer belastingen, meer taksen, alles duurder en steeds groter wordende staatsschuld, extra betalen voor dit en dat .....

                      Het enige voordeel uit dit alles is dat de jongere generatie nu kan lenen aan belachelijke interesten, daarentegen krijgen we ook niks meer op ons spaargeld (en het gaat nog zakken heb ik vernomen)

                      Waar gaat al ons geld naartoe ..... daar zit het probleem, denk er maar eens over na

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Eenvoudig(er) leven?

                        Het is helemaal geen strijd tussen generaties (hoewel het dat wel wordt als iedereen alles persoonlijk opneemt ).

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Waar gaat al ons geld naartoe ..... daar zit het probleem, denk er maar eens over na
                        Nagel op de kop! Als er één schuldige entiteit is, dan is het ons politiek systeem dat de afgelopen decennia zwaar gefaald heeft (en ook zwaar gegraaid heeft ).
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • Re: Eenvoudig(er) leven?

                          Ja, we hebben veel te danken aan mensen die het allemaal mogelijk gemaakt hebben.
                          Maar in veel gevallen werkt het bij ons heel gemakzuchtig.

                          Wanneer ik op die manier zou gaan leven, toon ik geen goed voorbeeld naar mijn kinderen. Daar wil ik naartoe.

                          Het betekent niet dat we alles moeten opgeven en gaan lijden.
                          Maar iemand die op 400 meter van een bakker woont, lijdt niet als hij er in fysiek goeie toestand te voet naartoe gaat.
                          Ik word in mijn schoonfamilie heel raar bekeken als ik hiervoor geen auto neem. Allez, zijde gij zot, 400 meter te voet. Kijk: ook zij maken constant mijn rekening.

                          Heeft men voor ons een hangmat uitgevonden, dan moeten we die ook constant gebruiken, ook als het niet nodig is.
                          Straks zeggen mijn kinders: "dank je papa, nu zijn de grote bedrijven naar 't buitenland verhuisd met ons jobs, omdat men daar niet in hangmatten wil liggen".
                          Uiteraard doen bedrijven het daar niet voor.
                          Maar je snapt waar ik naartoe wil.
                          Ik hoor sommige kinderen nu al zeggen: "Melk? Dat komt toch uit de supermarkt?, van koeien? Laat me niet lachen".
                          Wil je hun iets tonen hoe iets werkt, dan interesseert het hun niet, die kennis is er, beschikbaar op wikipedia, maar ze moeten niet meer weten hoe het tot stand is gekomen omdat ze het warm water niet meer moeten uitvinden. Dat heb je met gemakzuchtigheid. Ook de sms-taal: correct Nederlands typen hoeft niet meer, auto-spellingscorrectie doet dat toch?
                          Fijn dat het allemaal bestaat, maar ik vind het vaak geen goed voorbeeld.

                          Comment


                          • Re: Eenvoudig(er) leven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Ik word in mijn schoonfamilie heel raar bekeken als ik hiervoor geen auto neem. Allez, zijde gij zot, 400 meter te voet.
                            Kijk: ook zij maken constant mijn rekening.
                            Ha, daar zit je probleem, zelfs daar krijg je geen gelijk, en die frustratie probeer je hier kwijt te raken.... Leuk leventje heb jij...
                            Het zijn dus ook mensen die UW mening niet delen, en dan maken zij ook nog je rekening...... DUMPEN die schoonfamilie....

                            Ik vraag mij eigenlijk af, als die schoonfamilie je morgen 500.000€ in je handen zouden stoppen, als je dan nog zou praten over eenvoudig(er) leven....
                            Last edited by Guest42; 17 juli 2014, 11:58.

                            Comment


                            • Re: Eenvoudig(er) leven?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Anonymous en Geert hebben natuurlijk beiden gelijk. Alleen verstaan ze elkaar niet omdat discussiëren via een forum niet werkt. Geef ze beiden een pint en een toog en dat komt direct goed.
                              Wellicht wel.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Ik snap eigenlijk deze volledige discussie niet !
                              Wel, sinds gisteren ging de discussie over het thema: het autogebruik minderen, of auto-light leven. En hoe je je levensstijl daaraan kan aanpassen wanneer je die mogelijkheden hebt.
                              En dan zijn er mensen die het nodig vinden om te vermelden hoeveel auto's ze niet hebben, hoeveel ze niet verbruiken en voor welke korte afstanden ze die gebruiken.
                              >> dat was nu net niet de bedoeling. Enfin, zo werk je niet naar oplossingen.
                              De bedoeling was om voorbeelden te delen waarmee je aantoont hoe je zelf consumindert, en hoe je daarop zelfs bespaart.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Waar gaat al ons geld naartoe ..... daar zit het probleem, denk er maar eens over na
                              Dat is inderdaad een andere goeie vraag.
                              En qua politiek, of het kapitalistische systeem, kan ik wederom doorverwijzen naar Michel Bauwens zijn peer2peer Foundation als prachtig alternatief.

                              Comment


                              • Re: Eenvoudig(er) leven?

                                Ah dat is zeker dat. Dan ga je eenvoudig genieten van het leven :-)
                                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                                Comment

                                Working...
                                X