Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

    Lang verhaal kort is dat we op onze huidige woonplaats het een beetje gezien hebben en op zoek zijn naar een huis op een andere plaats.
    We hebben een eigendom in het volle centrum van een middelgrote stad maar we kunnen ons niet echt meer vinden in deze locatie.
    Om verschillende redenen....
    We worden wat ouder en hebben het geld beschikbaar. Zoeken we iets met meer rust op de rand van de stad.
    Dus ja, we zijn op zoek naar een woning in een andere buurt.

    Maar die zoektocht is mij wel iets....

    We zoeken een bepaald type woning met bepaalde voorzieningen in een rustige buurt en dan is dat zoeken wel een uitdaging.
    Het geld is er, we moeten niet lenen.
    En als we later het huis verkopen dat we nu bezitten kunnen we met dat geld weer iets leuk doen.
    Maar daar gaat het niet over.

    Morgen zouden we gaan kijken naar een woning die net online geplaatst was. Krijgen we net te horen dat de eigenaar is ingegaan op het bod van een koper.
    Weg voor ons neus dus. Kan gebeuren.
    Zijn prijs was wel marktconform volgens wat we op het eerste zicht konden zien.
    Ik vermoed dat hij het geld dringend nodig had en eieren koos voor zijn geld.

    Maar onze zoektocht is me wel iets.
    We zijn er nu al een paar maanden mee bezig.

    Zo heb je van die verkopers die er echt alles uit willen slaan.
    Gekke prijzen en niet redelijk willen zijn.
    Er is precies een opbod van prijzen op online sites. Soms echt absurde prijzen die ze vragen. Totaal niet realistisch.
    Ze denken er de max uit te kunnen halen voor soms erg oude woningen die helemaal niet in orde zijn en waar we nog super veel kosten aan moeten doen.
    Ik snap ook wel de verkopers. Logisch dat ze een mooie prijs willen voor hun goed. Maar zoals het nu gaat lijkt iedereen wel een beetje te hallucineren.

    Nu recent is de markt wat gaan bekoelen maar de prijzen zijn de laatste jaren echt door het dak aan het gaan.
    Prijzen die bijna het dubbel zijn van wat je kon vragen pakweg 5 jaar geleden.
    Woningen met zware gebreken zijn schering en inslag.
    Het is echt erg gesteld met de gemiddelde woning in Vlaanderen.
    Typerend zijn een super slechte isolatie performantie en traditioneel een elektrische installatie dat niet door de keuring geraakt.
    Oude versleten verwarming komt ook veel voor.

    We hadden het er al over in andere draadjes over kopen en verkopen van spullen en autos. Maar ook de woningmarkt is een echte koehandel.

    Ik ben niet op zoek naar een advies of zo. We weten wat we willen en weten waar we een beetje op moeten letten.
    Het geluk moet nu een beetje aan ons kant staan dat we iets vinden met een realistische prijs en waar we ons hart in kunnen vinden.

    Natuurlijk mag je je mening ventileren. Altijd leuk om de inzichten van iemand anders te horen.
    Maar ik wou gewoon even mijn frustratie kwijt over de gang van zaken.

    Nieuw is nu de nieuwe renteverhoging van de ECB. In beurskringen gaat al even de angst de ronde dat we voor een zeer zware depressie kunnen staan.
    Het zogenaamde luchtbel effect.
    En het zou best wel eens erg zwaar kunnen kantelen de komende maanden.

    We kennen allemaal wel de zware inflatie die er is. Ook zoiets.

    Weinig aanbod van huizen, veel gezinnen op zoek naar een nieuwe woonst.

    De nationale bank heeft recent ook een advies uitgesproken voor jonge gezinnen die willen lenen.
    Zo zou het aankopen van een oud huis met kosten een pak moeilijker gemaakt worden. Ik vind dat niet onredelijk want ze moeten zich indekken tegen een falen als de kosten de hand gaan uitlopen.

    Er was voordien ook al de afspraak dat mensen die lenen zelf moeten voorzien in een zeer ruim voorschot.
    Wettelijk is daar een en ander voor gedaan zodat dit systeem meer succes zou hebben.
    Maar het drijft de prijzen erg op.
    Nu kopen jonge gezinnen ver boven de echte waarde van een woning en dat drijft de prijzen op. Ze leggen het verschil zelf bij en dus zit de bank er niet in met een risico op de hypotheek. Of ouders schieten het verschil voor.

    En zo komt heel die markt onder druk te staan en vliegen de prijzen de pan uit.

    Hoe denken jullie hierover?

    Komt er nu een afkoelen van die markt? Of kunnen we beter een woning zoeken in het buitenland?

  • #2
    Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

    Je beschrijft de situatie heel juist, en er is zeker een overwaardering van de woningmarkt.
    Zolang je een nieuw huis koopt met (een deel van) het geld van je vorige is er niet zoveel aan de hand.
    Pas als je de laatste keer verkoopt passeer je aan de kassa.
    In feite dus een gigantische geldtransfer van de jongere naar de oudere generaties.
    Maar kan je van een verkoper verwachten dat hij niet de maximum prijs probeert te krijgen ? Hij heeft het geld hoogstwaarschijnlijk ook erg nodig.

    De woningprijzen worden hoofdzakelijk bepaald door de locatie. Je kan zowel in het buitenland als in eigen land goedkopere huizen vinden, maar wil je daar wel gaan wonen ?
    Voor jonge gezinnen zijn veel steden onbetaalbaar geworden waardoor ze wel verplicht zijn verder weg te kopen of te bouwen.

    De markt is de laatste tijd inderdaad redelijker geworden, als je lang en systematisch zoekt vind je wel de woning die je wil.

    Spijtig genoeg zijn de meeste bestaande woningen niet voorzien op de huidige hoge energieprijzen en de energietransitie die noodgewongen versneld zal doorgevoerd worden.
    Je zal dikwijls nog kosten moeten doen.
    Verbouwen en bouwen zijn ook duur, en de toewijding en bekwaamheid van de bouwvakkers gaat er gemiddeld niet op vooruit.
    Je moet dus zeker technisch advies vragen alvorens iets te kopen.
    Last edited by palombian; 9 juni 2022, 20:01. Reden: zinswending

    Comment


    • #3
      Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

      Heb je zeker geen ongelijk in.
      Verkopers krijgen graag een goed centje voor wat ze verkopen. Logisch.
      Maar ik ben van mening (los van dit debat) dat er de laatste tijd toch een en ander uit de hand aan het lopen is.
      We zijn een beetje terecht aan het komen in een zeepbel vermoed ik.

      Het was net ook op tv (te nemen met een korrel zout). Geld is de laatste 2 a 3 jaar gratis geweest.
      Ik ben geen expert econoom maar heb er geen goed gevoel bij.

      Comment


      • #4
        Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

        Er is tegenwoordig geen enkel huis dat verkocht wordt voor de vraagprijs, toch niet in onze buurt
        Namelijk er wordt steevast geboden boven de vraagprijs en dan wordt het uiteraard moeilijk want wie heeft hoeveel geboden.

        Mij lijkt het trouwens logisch dat er veel gevraagd wordt voor huizen, als het aan die prijs verkocht wordt dan was het de vraagprijs waard
        Zoniet dan komt er wel iemand langs die net iets meer biedt en daar sta je dan weer.

        Dus wil je een huis op de buiten, reken alvast een pak bij de vraagprijs dat je zal moeten bieden, toch zeker als je er eentje wil hebben.

        Misschien zal het nieuwe voorstel van de Nationale Bank erbij helpen dat enkel nog de meer behoede mensen een huis kunnen/willen kopen
        Ben benieuwd hoe lang het gaat duren eer dat voorstel er door komt, de banken zijn er in ieder geval mee akkoord

        Veel succes in je zoektocht, al zal je toch moeten leren om geduld te hebben, de tijd van even snel een huisje kopen is voorbij

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          De woningprijzen worden hoofdzakelijk bepaald door de locatie. Je kan zowel in het buitenland als in eigen land goedkopere huizen vinden, maar wil je daar wel gaan wonen ?
          Voor jonge gezinnen zijn veel steden onbetaalbaar geworden waardoor ze wel verplicht zijn verder weg te kopen of te bouwen.
          Wordt het binnenkort haalbaar om verder van het stad te wonen? Transport wordt stilaan onbetaalbaar.

          Comment


          • #6
            Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

            Ja dat is een beetje hoe vrije markt werkt.
            Vraag en aanbod en finaal is het waard wat de zot er voor wil uitgeven.

            Geduld heb ik hoor. Maar wou gewoon eens horen hoe jullie dachten over die situatie met prijzen die van de pot gerukt zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              De woningprijzen worden hoofdzakelijk bepaald door de locatie. Je kan zowel in het buitenland als in eigen land goedkopere huizen vinden, maar wil je daar wel gaan wonen ?
              Voor jonge gezinnen zijn veel steden onbetaalbaar geworden waardoor ze wel verplicht zijn verder weg te kopen of te bouwen.
              Volgens mij zijn het nu vooral jonge gezinnen, net in de start van hun job/relatie enz. die nog een huisje/appartement in de stad willen kopen.
              Eenmaal ze ouder (en wijzer) zijn gaan ze sowieso op zoek naar de buiten om een deftig huis te kopen.
              Dat zie ik toch gebeuren hier in Vlaanderen en Brussel.
              De steden lopen langzaam leeg en dat is niet omdat de prijzen duurder zijn, dat heeft vooral te maken dat bij de meeste mensen de drang komt om huisje/tuintje/beestje/kindje te hebben.
              Tijdens Covid werd die drang alleen maar versterkt en dat is nu zeker nog niet vermindert, tegenovergestelde zelfs
              Als ik kijk hoe de huizenprijzen blijven stijgen op de buiten, niet normaal, in de steden daarentegen is het tegenovergestelde aan de gang en zien we dalingen in de vastgoedprijzen.

              Hier bij ons staan er redelijk wat appartementen te huur, spijtig genoeg is er weinig interesse voor.
              De huizen die te koop komen te staan daarentegen worden per opbod ver boven de vraagprijs nog binnen de week verkocht.
              En men kijkt echt niet naar wat de verbouwing met zich meebrengt qua energie, allen plaatst een houtvuur of pelletkachel en het probleem is tijdelijk deels opgelost.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                ik heb zelf ooit met plannen rondgelopen om te emigreren naar Zweden maar het is er nooit van gekomen omdat ik wou dat mijn ouders hun kleinkinderen zagen opgroeien, nu ben ik te oud daarvoor. Als mijn kinderen daarvoor zouden kiezen zou ik ze niet tegen houden.
                Maar goed, het probleem stelt zich niet meer, ze hebben allebei een eigen huis met grote tuin. Toch moest ik enige tijd geleden mijn zoon kalmeren toen hij in Zweden een huis vond met 7000 ha grond voor 280.000 €, bossen en meren inbegrepen....
                Maar je hebt gelijk Bert, de prijzen voor huizen zijn te gek voor de rede.
                De zoveelste zeepbel ???????
                Soit, als ik hier de "stulpjes" zie in mijn buurt moeten er toch veel mensen zijn met véél geld teveel....
                Het is soms echt op het komische af. De boel is echt compleet scheefgetrokken.
                Succes met je zoektocht.

                Comment


                • #9
                  Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Volgens mij zijn het nu vooral jonge gezinnen, net in de start van hun job/relatie enz. die nog een huisje/appartement in de stad willen kopen.
                  Eenmaal ze ouder (en wijzer) zijn gaan ze sowieso op zoek naar de buiten om een deftig huis te kopen.
                  Dat zie ik toch gebeuren hier in Vlaanderen en Brussel.
                  De steden lopen langzaam leeg en dat is niet omdat de prijzen duurder zijn, dat heeft vooral te maken dat bij de meeste mensen de drang komt om huisje/tuintje/beestje/kindje te hebben.
                  Tijdens Covid werd die drang alleen maar versterkt en dat is nu zeker nog niet vermindert, tegenovergestelde zelfs
                  Als ik kijk hoe de huizenprijzen blijven stijgen op de buiten, niet normaal, in de steden daarentegen is het tegenovergestelde aan de gang en zien we dalingen in de vastgoedprijzen.
                  Als ik rondom mij kijk, dan is dat naar de stad trekken vaak een bewuste keuze ongeacht de leeftijd. Meestal uit idealisme van alles dichtbij, geen auto nodig, ik kan alles te voet doen, goed openbaar vervoer, dicht bij school etc. Maar na enige tijd komt de ontgoocheling.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                    De vlucht naar het platteland sinds de epidemie blijkt volgens cijfers van de immosector al op de terugweg.
                    Buiten reeds vermeldde nadelen moet je ook in een echt dorp, waar iedereen alles van mekaar weet, willen wonen.
                    De anonimiteit van de (voor)stedelijke omgeving heeft ook z'n voordelen, je kiest zelf met wie je omgaat.

                    De meeste mensen van onze leeftijd verkopen hun huis (in de voorstad of villawijk) om in een appartement in de stad te gaan wonen.
                    Vooral omdat ze opzien tegen de kosten en het werk vooral in de tuin.
                    In Leuven zijn die dan nog duurder dan de huizen.
                    Wat ze daar heel de dag gaan doen weet ik niet.
                    Bovendien hoor ik toch ook dat de kosten van een appartement ook niet zo laag zijn dan verwacht.
                    Wij zitten met een rijhuis en een stadstuin ergens tussenin, wij blijven voorlopig waar we zijn.

                    Er zijn zeker te veel appartement gebouwd in de dorpen, daar hebben de mensen er minder zin in.
                    Last edited by palombian; 10 juni 2022, 16:54.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      De vlucht naar het platteland sinds de epidemie blijkt volgens cijfers van de immosector al op de terugweg.
                      Buiten reeds vermeldde nadelen moet je ook in een echt dorp, waar iedereen alles van mekaar weet, willen wonen.
                      De anonimiteit van de (voor)stedelijke omgeving heeft ook z'n voordelen, je kiest zelf met wie je omgaat.
                      Die vlucht naar de dorpen is al heel veel langer bezig dan de pandemie, die heeft dat enkel nog meer in de media gebracht.
                      Hier bij ons zijn er héél veel inwijkelingen Antwerpenaren van 't stad, dat is al vele jaren aan de hand
                      Nadelen om in een dorp te wonen zijn er niet, we leven niet in een achterstaand land wat dat betreft, wij hebben ook alles bij de hand wat nodig is.
                      Je kiest trouwens altijd zelf met wie je omgaat, waar je woont of wie je bent heeft daar totaal niks mee te maken in mijn opinie Jan.

                      Oudere mensen uit een dorp zullen niet snel overwegen om naar de stad te trekken, toch niet komende van het echte platteland.
                      Wel zullen ze opteren om een appartementje in het centrum of dichterbij het centrum van dat dorp te wonen
                      Dat is dan meteen ook de reden waarom bijna in elk centrum van dorpen er appartementen worden gebouwd a volonté (die leeg blijven staan)
                      Maar de bouwers hebben zich daar sterk op miskeken, het gros van de oudere mensen uit een dorp blijft liever zo lang mogelijk in hun huisje wonen.
                      Om daarna in een serviceflat in datzelfde of naburige dorp te gaan wonen.

                      Sommigen hebben een verkeerd beeld van een dorp, ok er zijn een handvol dorpjes waar er amper iets te beleven is, maar je zal ze niet snel meer tegenkomen in België
                      Komt nog bij dat de steden toch stilaan worden overgenomen met redelijk wat miserie tot gevolg, en neen dat is niet racistisch bedoelt maar gewoon de realiteit.
                      Het wordt alsmaar gevaarlijk om 's nachts door de straten te kuieren in een stad spijtig genoeg, dat wordt duidelijk als je praat met mensen die verhuisd zijn vanuit de stad en hun reden daarvoor.

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                        Wij hebben ook overwogen om richting Scandinavische landen te trekken. Of zelf niet eens zo ver.
                        Maar mijn partner ziet het niet zitten om zo ver weg te zijn van de kinderen en kleinkinderen. Ze zou er super verdrietig mee zijn en dat wil ik niet.

                        Daarom hebben we een middenweg gevonden om weg te trekken uit het centrum van de grootstad. Ergens iets in een ruim dorp zoals jullie het noemen.
                        Winkels en zo op een boogscheut kan prima met de bakfiets. En de auto hebben we toch al.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                          buurmanBert, ik heb vorige maand hetzelfde gedaan als wat jij nu van plan bent: huis in een centrumstad verkocht, en buiten de stad gaan wonen.

                          Ons oude huis, helemaal gerenoveerd, is verkocht aan de vraagprijs binnen een week. Maar: volledig geïsoleerd, elektriciteit goedgekeurd, garage en tuin, instapklaar. Ons nieuwe huis heeft 6 maanden te koop gestaan, en hebben we gekocht aan 15% minder dan de vraagprijs. Hier moet wel gerenoveerd worden (energetische renovatie, dak, gevel, ramen, verwarming). Dat was geen verrassing.

                          De meeste huizen die we gezien hebben stonden inderdaad veel te duur geadverteerd. Iedereen mag vragen wat hij wil, de meeste van die huizen zijn sinds we begonnen te zoeken enkele maanden geleden ook nog niet verkocht

                          Als ik je een tip mag geven: neem een (groot) immokantoor om je te helpen zoeken. Niet enkel omdat zij een beter idee hebben over wat er op de markt is en gaat komen, maar ook omdat zij een feeling hebben voor de waarde van een huis, onafhankelijk van wat de eigenaar er meent voor te vangen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            ....
                            Ik ben het helemaal eens met je.
                            Als de prijs normaal is gaat het erg snel de deur uit. Soms al verkocht op 1 dag.
                            Zo was een droomwoning die we op het oog hadden weg voor ons neus.

                            Woningen die in orde zijn gaan erg snel. Logisch want je kijkt als koper niet tegen kosten aan en je kan er ook zo instappen zonder nog op een werf te moeten wonen of je verhuis uit te stellen.

                            Bedankt voor je tips.
                            Geniet van je nieuwe stekje.

                            We volgen nu ook meerdere panden op Bidit. Niet om er te kopen zeer waarschijnlijk. Maar wel om een idee te hebben welke animo er in de markt speelt.
                            Na afloop van de biedingsperiode zie je of ze een aanbod hebben aanvaard en aan welke prijs.
                            Die prijzen zijn relatief betrouwbaar als indicatie van wat een goed waard is.
                            Het is dan natuurlijk kwestie van te extrapoleren naar andere gelijkaardige panden.
                            Ook daar gelijkaardige trend.
                            De betere panden gaan er uit aan hoge prijzen.
                            Waar werk aan is blijft liggen voor de liefhebbers.

                            Waar is de tijd dat mensen een lap grond kregen van nonkel zaligen en er zelf een huis op bouwde. Ik bedoel echt helemaal zelf metsen en zo.
                            Die tijden zijn echt wel voorbij.
                            Nu wil de jeugd iets waar een likje verf op moet zelfs te veel gevraagd is.
                            Last edited by buurmanBert; 13 juni 2022, 13:17.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

                              Ik heb de waarde van ons huis laten schatten door een landmeter (was verplicht ivm overbruggingskrediet aankoop nieuwe woning), door drie immokantoren en door de online schattingstool op een paar immowebsites. Al die prijzen lagen binnen 15000€ van elkaar, behalve 1 immokantoor dat er serieus onder schatte.

                              Dag geeft ook al een indicatie, heb hetzelfde gedaan (online schatting) voor ons nieuwe huis voor de koop, en mede op basis daarvan hebben we een lager bod uitgebracht.

                              Comment

                              Working...
                              X