Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eco vignet Frankrijk.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eco vignet Frankrijk.

    Vanaf 1 juli is een ecovignet verplicht voor mensen die met de auto rijden in een van de Franse steden waar een milieuzone is ingevoerd, zoals Parijs en Lyon. En het kan tot tien dagen duren voor een besteld vignet in de brievenbus zit.


    Een gans gedoe om aan te vragen, met zelfs een kopie van je inschrijvingsbewijs in bijlage.

  • #2
    Re: Eco vignet Frankrijk.

    Maar het kost niet veel en het is eenmalig voor zolang de auto is ingeschreven.

    --
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Eco vignet Frankrijk.

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Maar het kost niet veel en het is eenmalig voor zolang de auto is ingeschreven.

      --
      T.T.
      Inderdaad, heb ik ook gedaan, maar vragen als Immatriculation inschrijvingsnummer is
      voor Frankrijk blijkbaar niet hetzelfde als voor België, in Frankrijk blijft de nummerplaat
      bij de auto, in België niet, dat zijn zo van dat soort dingen waar je niet meteen weet wat je er
      moet invullen...
      Je moet ook een kopie van je inschrijving of gelijkvormigheidsattest mee sturen, mag een scan of een foto zijn.
      Ze kunnen ook niet garanderen hoe snel je je sticker binnen zal krijgen, maar dan neem je best een afdruk van
      je overschrijving (4,80€) mee in de auto, kan je ook meteen afdrukken op de website zelf, maar je krijgt ook nog een mail.
      Kortom een heel gedoe waar je wel even mee bezig bent.

      Comment


      • #4
        Re: Eco vignet Frankrijk.

        Nee, het kost niet veel, maar het is voor elk EU-land uitkijken waar en hoe men zich mag bewegen.
        Duitsland, Italië, Frankrijk, Antwerpen ... elkeen heeft zijn eigen regeltjes en vignetten.
        Het is voor een toerist met de wagen bijna een puzzel wanneer men een roadtrip wenst te maken naar zijn bestemming.
        Er is geen eensgezindheid tussen al die plots opgelegde vignetten en straks hangt de voorruit van je wagen vol.
        Om nog maar te zwijgen van de rompslomp om telkenmale eentje aan te vragen.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Eco vignet Frankrijk.

          Werk voor Europa. Stel verschillende klassen op voor milieu(on)vriendelijkheid met over de hele EU eenzelfde sticker en maak deze geldig over de hele EU.

          BTW, ook Nederland heeft LEZ in verschillende zones, voorlopig enkel voor vrachtwagens maar per stad aan te vragen
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Eco vignet Frankrijk.

            Ik ga wel een paar keer per jaar naar Frankrijk als toerist en ik ga er alleszins geen kopen, want ik mijd de steden als de pest.
            En als ik al eens een stad wil bezoeken, dan parkeer ik wel op een invalsparking en neem het openbaar vervoer naar het centrum, dat kost minder dan een dag parkeren in een grote stad.
            Maar tussen haakjes, ik heb nog maar één grote stad bezocht in Frankrijk, en dat is Parijs, maar dat is ook weer al jaaaaaaren geleden.
            En op doorreis..... autowegen leiden je och altijd rond de steden, dus waarom zou je zo een sticker gaan kopen ?
            En het is juist, voor het geld moet je het niet laten, maar alsmaar dingen op je voorruit gaan kleven....

            Ooit zo'n Zwitserse voor de autowegen gekocht, maar bij thuiskomst onmiddellijk er terug af. En ja, ik weet het sommigen laten al hun Zwitserse stickers van elk jaar op hun voorruit hangen... zo zien de mensen ten minste dat ze elk jaar naar Zwitserland reizen .

            Ik heb onlangs misschien onbewust door de LEZ van Antwerpen gereden. Omdat er een file was van 45 min voor de Kennedytunnel, ben ik door god-weet-welke-zones in Antwerpen gereden.
            Als de camera mij gecapteerd heeft dan hoor en lees ik het wel, den dan betaal ik, want ik heb niet betaald voor de LEZ in Antwerpen.
            Enne by the way... ben ik blij dat ik op de parking van Antwerpen woon.... ze mogen mij elke maand een dubbel pensioen geven om in Antwerpen te willen wonen, dan nog krijgen ze mij daar niet.

            PS Net even alles gelezen ivm Frankrijk. Het is net als in Duitsland, wanneer je in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart hoef je geen sticker te kopen.
            Ik weet het, de auto's van gehandicapten vervuilen evenveel, maar men vindt blijkbaar dat die mensen reeds genoeg gestraft zijn. Dat is dan ook weer opgelost voor mij.
            Last edited by Guest17; 12 juni 2017, 14:10.

            Comment


            • #7
              Re: Eco vignet Frankrijk.

              Ik vertrek binnen enkele weken naar Frankrijk en las vorige week pas over dat vignet. Ik ben daar dus te laat mee.
              Maar zo ver ik kan lezen heb ik het eigenlijk niet nodig. Parijs passeren we langs de ring, en in Bordeaux zou het pas gelden vanaf september.
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #8
                Re: Eco vignet Frankrijk.

                Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                Ik vertrek binnen enkele weken naar Frankrijk en las vorige week pas over dat vignet. Ik ben daar dus te laat mee.
                Maar zo ver ik kan lezen heb ik het eigenlijk niet nodig. Parijs passeren we langs de ring, en in Bordeaux zou het pas gelden vanaf september.
                Inderdaad, maar ik hoorde gisteren als je over Lyon gaat, dat je deze ook moet hebben als je via de tunnels gaat, niet via A46.
                wat er van is weet ik niet, maar ik heb hem in elk geval besteld, liever dan miserie voor een geldig blijvende sticker van 4,80€.

                Comment


                • #9
                  Re: Eco vignet Frankrijk.

                  @mod mag verwijdert worden
                  Last edited by Netebuk; 12 juni 2017, 17:06.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eco vignet Frankrijk.

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Werk voor Europa. Stel verschillende klassen op voor milieu(on)vriendelijkheid met over de hele EU eenzelfde sticker en maak deze geldig over de hele EU.

                    BTW, ook Nederland heeft LEZ in verschillende zones, voorlopig enkel voor vrachtwagens maar per stad aan te vragen
                    LEVE DE EUROPESE REGELNEVERIJ

                    Onvoorstelbaar, een “eengemaakt” Europa, waar overal alles anders is...

                    Onderstaande kan je interesseren.

                    Ecovignet, milieusticker, extra bril, fluohesjes: hier moet je op letten op reis naar het zuiden

                    Op vakantie Frankrijk verplicht vanaf 1 juli het ecovignet Crit'Air voor iedereen die in bepaalde steden met de auto wil rondrijden. Het is een nieuwe verplichting erbij in het al lange lijstje van vignetten, stickers en andere benodigdheden die verplicht zijn in de verschillende landen van de Europese Unie. Trek je deze zomer naar het zuiden, dan neem je best dit lijstje er even bij.

                    Stilaan vallen door het bos de bomen niet meer te zien. Hoewel we allemaal in de Europese Unie leven, kent zowat elk land andere verkeersregels. Maar er zijn ook grote verschillen als het gaat om de documenten en andere dingen die je bij je moet hebben als je op autovakantie vertrek.

                    Frankrijk
                    Ecovignet: verplicht in bepaalde steden als Parijs, Lyon of Grenoble. Vanaf september komen daar ook andere steden zoals Rijsel, Straatsburg, Bordeaux en Montpellier bij. Je moet het vignet online bestellen, het is niet ter plaatse te koop. Met het ecovignet wil Frankrijk vervuilende auto's zoveel mogelijk uit de steden weren. Crit'Air bestaat in zes kleuren: van groen, voor de propere elektrische wagens, tot grijs, voor auto's van voor 2000.

                    Péage: Frankrijk is het land van de péages, de tol op de autosnelwegen. Die is verplicht op alle grote snelwegen en moet je betalen bij de toegangspoorten bij het verlaten van de snelweg. De prijs die je betaalt is afhankelijk van het type voertuig en de route die je neemt. Vanuit Luxemburg door Frankrijk richting Spanje rijden kost je via Lyon bijvoorbeeld meer dan 70 euro met een gewone auto. De meeste toeristen betalen de tol cash of met de bankkaart, maar via de Liber-t-badge die je op voorhand kan aankopen krijg je alle facturen thuisgestuurd en rij je sneller door de tolpoorten.

                    Verplicht mee te nemen:
                    • In de auto is in Frankrijk een fluovestje, een verbanddoos en een gevarendriehoek verplicht. Ook een alcoholtester is in principe verplicht, maar afwezigheid ervan wordt niet meer beboet.

                    • Extra opletten voor: Let op wanneer je je kinderen in Frankrijk laat fietsen: kinderen jonger dan 12 jaar moeten sinds maart altijd een helm dragen, ook als ze niet zelf de fiets besturen. Een overtreding kost je 135 euro.

                    • Sinds 2015 mag je in Frankrijk niet meer roken in de auto als daar ook kinderen jonger dan 12 jaar bij zijn.

                    • Frankrijk verbiedt in principe alle radarverklikkers en flitspaalinformatie, behalve informatie over 'risicozones'. Zelfs de informatie in je gps of op je smartphone over bijvoorbeeld vaste flitslocaties is in principe verboden.

                    • Een groot verschil met ons land is tot slot nog dat je in Frankrijk ook geen gebruik mag maken van oortjes of een hoofdtelefoon om te bellen achter het stuur.

                    Spanje

                    Tolwegen: ook in Spanje wordt tol geheven op de meeste snelwegen (zeker op de snelwegen richting de Spaanse costa's aan de Middellandse Zee), net zoals in Frankrijk. Betalen kan cash, met de bankkaart of via een badge, Via T. Meer info vind je hier.

                    Milieuzones: een aantal Spaanse steden zoals Madrid hebben een milieuzone, waar binnenrijden alleen toegelaten is voor vergunninghouders.

                    Verplicht mee te nemen: rij je naar Spanje, weet dan dat een reservewiel of een reparatiekit verplicht is, net als een fluovestje en een gevarendriehoek. Alleen bestuurders van auto's met een Spaanse nummerplaat zelf moeten ook een tweede gevarendriehoek bijhebben.

                    Extra opletten voor:
                    • Brildragers, opgelet: het is in Spanje verplicht om ook een reservebril bij te hebben als je autorijdt.

                    • Een fietshelm is voor kinderen van 16 jaar of jonger altijd verplicht en voor iedereen verplicht buiten de bebouwde kom, net als reflecterende kledij bij slecht weer of in het donker. Toch blijven de fietshelmregels in Spanje ietwat flou: de helm is bijvoorbeeld niet verplicht bij extreme warmte of als je bergop fietst... Bovendien wordt er in de praktijk niet altijd evenveel gecontroleerd.

                    • Ook in Spanje is handenvrij bellen met oortjes verboden, ook op de fiets.

                    Zwitserland

                    Tolwegen: wie door Zwitserland wil rijden of het land als bestemming heeft, ontkomt niet aan het tolvignet. Dat is geldig voor het lopende kalenderjaar, de maand december ervoor en de maand januari na het jaar inbegrepen. Het vignet kan je kopen aan de grens of in de tankstations in de buurlanden en kost je 40 Zwitserse frank (ongeveer 37 euro). Maar je kan het vignet ook online kopen, bijvoorbeeld bij VAB. Opgelet: voor een aanhangwagen moet je een extra vignet kopen!

                    Naast het algemene wegenvignet moet je ook betalen voor sommige tunnels, zoals de Sint-Bernardtunnel.

                    Verplicht mee te nemen: ook in Zwitserland zijn een gevarendriehoek en een reservebril verplicht.


                    Extra opletten voor:
                    • Nader je in Zwitserland - en trouwens ook in Duitsland en Oostenrijk - een file, weet dan dat je verplicht bent een zogenaamde 'Rettungsgasse' te vormen: een vrije doorgang voor de hulpdiensten. Bestuurders op de linkerrijstrook moeten daarvoor al op voorhand uitwijken naar links, bestuurders op de midden- of rechterrijstrook naar rechts.

                    • Zwitserland verbiedt in principe alle radarverklikkers en flitspaalinformatie. Zelfs de informatie in je gps of op je smartphone over bijvoorbeeld vaste flitslocaties is in principe verboden.

                    Italië

                    Tolwegen: bijna alle Italiaanse autosnelwegen zijn tolwegen, waarvoor je cash of met je bankkaart kan betalen bij de tolpoortjes. Met de VIA-kaart kan je via een soort pre-paidsysteem sneller door de tolpoorten rijden.

                    Milieuzones: in een aantal (historische) stadscentra is de toegang voor niet-bewoners op bepaalde momenten verboden. De regels zijn complex, sommige steden werken bijvoorbeeld ook met een vignet waardoor toegang op sommige momenten wel kan.

                    Verplicht mee te nemen: in Italië is net zoals bij ons een fluovestje en een gevarendriehoek verplicht.

                    Extra opletten voor:
                    • In Italië mag je wel handsfree bellen met een headset één enkel oortje. Beide oortjes gebruiken is verboden.

                    • Roken is verboden in een auto waar ook kinderen inzitten.

                    Duitsland

                    Milieuzone: Duitsland is wellicht het bekendste land waar er milieuzones gelden in de steden. De centra van de grote steden zijn enkel beschikbaar mits je een milieusticker of 'Umweltplakette' hebt. Er zijn groene en gele stickers, de auto's met een rode sticker zijn nergens meer toegelaten. De stickers kun je ook in België kopen, bijvoorbeeld bij VAB.

                    Tolwegen zijn er nog niet in Duitsland, al bestaan er wel plannen voor. Vrachtwagens betalen wel al de 'Maut'.

                    Verplicht mee te nemen: in Duitsland is een verbanddoos, een gevarendriehoek en een fluovestje verplicht.

                    Extra opletten voor:
                    • Ook in Duitsland is net zoals in Zwitserland en Oostenrijk een 'Rettungsgasse' verplicht bij een file.

                    • Duitsland verbiedt in principe alle radarverklikkers en flitspaalinformatie. Zelfs de informatie in je gps of op je smartphone over bijvoorbeeld vaste flitslocaties is in principe verboden.

                    • Wanneer er geen maximumsnelheid staat aangegeven op de autosnelweg, mag je er in principe sneller rijden dan de aanbevolen maximumsnelheid van 130 km/u. Maar let op: bij een ongeval kan een hogere snelheid zware gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eco vignet Frankrijk.

                      En niet te vergeten dat je in sommige landen een rijbewijs à la bankkaart nodig heb. En dat is niet aan de andere kant van de wereld hé (waar ze misschien nog strikter zijn).
                      Mijn papieren vodje, nochtans Europees model, werd reeds scheef bekeken toen we in het voorjaar op La Palma een auto gingen huren, en La Palma is bij mijn weten nog altijd Spanje en dus behorend tot de EU. Tloch vroegen ze of ik geen 'plastieken' rijbewijs had !?
                      Ik zal alvast een nieuw aanvragen vóór onze volgende reis waar we op bestemming een auto plannen te huren.

                      PS Wie nog een papieren 'Belgisch' model heeft kan ook problemen krijgen in Frankrijk, daar aanvaarden ze alleen het papieren 'Europees' model.
                      Een gewaarschuwd mens...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eco vignet Frankrijk.

                        pfff, ik neem het risico op een boete wel. zal wel meevallen. net zoals die alcoholtesters en de fluo hesjes...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eco vignet Frankrijk.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          En niet te vergeten dat je in sommige landen een rijbewijs à la bankkaart nodig heb.
                          Ik zal alvast een nieuw aanvragen vóór onze volgende reis waar we op bestemming een auto plannen te huren.

                          PS Wie nog een papieren 'Belgisch' model heeft kan ook problemen krijgen in Frankrijk, daar aanvaarden ze alleen het papieren 'Europees' model.
                          Een gewaarschuwd mens...
                          Heb je op een paar dagen hé Ivan, zelfs geen foto meer nodig, die halen ze uit je identiteitskaart.
                          Hier een paar weken geleden aangevraagd, goekoper dan Hooglede kan niet :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eco vignet Frankrijk.

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            LEVE DE EUROPESE REGELNEVERIJ

                            Onvoorstelbaar, een “eengemaakt” Europa, waar overal alles anders is...
                            Daar zeg je me wat...
                            En wil je met de trein dan zijn we ook nog uren aan het doorbomen.

                            In elk land verschillende treinmaatschappijen die elk hun eigen prijszetting en regeltjes hebben.

                            De "liberalisering" van die markt heeft het ook niet echt gemakkelijk gemaakt.
                            1 Europese treinmaatschappij met 1 prijspolitiek zou zoveel handiger zijn.

                            Intussen wordt alles hierdoor zoveel duurder, zodat iedereen voor de auto(bus) of vlieger kiest. Europa dwingt de reiziger naar de minst ecologische manier van reizen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eco vignet Frankrijk.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              LEVE DE EUROPESE REGELNEVERIJ

                              Spanje

                              Extra opletten voor:
                              • Brildragers, opgelet: het is in Spanje verplicht om ook een reservebril bij te hebben als je autorijdt.
                              Ik weet niet wat je bron is, maar de regel van een reservebril bij te hebben is al 10 jaar geleden afgeschaft.

                              Ook de regel dat je een set reservelampjes moet bijhebben is afgeschaft, en een blusapparaat moet je ook niet in je auto hebben.
                              Daarbij is het verboden om een herstelling aan je auto te doen, terwijl die op de openbare weg staat.
                              Zelfs een reservewiel plaatsen terwijl je op de pechstrook staat, is ten strengste verboden.
                              In elke Spaanse verzekering is pechverhelping inbegrepen. Platte band op de autostrade betekent dat je je verzekering moet bellen. Die stuurt dan een takelwagen.

                              Comment

                              Working...
                              X