Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DVB-T aanbod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DVB-T aanbod

    Ik gebruik DVB-T sinds de analoge signalen de ether uit zijn. Hier in Leuven kon ik tot nu toe 8 zenders ontvangen met een goedkope decoder en een simpele binnenhuisantenne:
    - een
    - een+
    - canvas/ketnet
    - canvas+/ketnet+
    - la une
    - la deux
    - la trois
    - euronews

    Tot zover prima. Nu deed ik gisteren een scan om de lijst met beschikbare kanalen te updaten en verschoot me een bult! Er bleken plots 33 kanalen gevonden, zijnde onder andere:
    - RTL 4
    - RTL 5
    - RTL 7
    - SBS 6
    - NET 5
    - ActuaTV
    - MTV/Nickelodeon
    - TMF
    - Acht
    - Stories
    - Life!TV

    Nu kan ik voor elk van deze zender wel kijken via de info-knop wat er op dat moment op te zien is, maar er is geen beeld of geluid. Logisch lijkt me, want dit zijn toch commerciële zenders, niet?
    Maar - en we bekijken het zuiver hypothetisch - als ik nu die andere zenders ook wil kijken, wat moet ik dan doen? Dit uiteraard enkel uit gezonde technische interesse, want betalen voor die rommel zit er niet in. Ik las dat die DVB-T-signalen eigendom zijn van Telenet en dat je er een abonnement op kan nemen. Maar op Telenets webstekje wordt er met geen woord gerept over DVB-T. Ook Google helpt me op 't eerste zicht niet verder in de juiste richting...
    Is er iemand volledig op de hoogte van deze manier van TV-kijken?

    Palladio
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

  • #2
    Re: DVB-T aanbod

    Wat jij een goedkope decoder noemt, is m.i. gewoon een DVB-T ontvanger. De zenders die je eerst opsomt zijn immers ongecodeerd (dus vrij) te ontvangen (en te bekijken).
    Die tweede reeks bestaat idd. uit commerciële TV-stations en die signalen zullen hoogstwaarschijnlijk wel gecodeerd (of "versleuteld") worden uitgezonden. Of het nu testuitzendingen van Telenet betreft of signalen van een Nederlandse commerciële DVB-T aanbieder, weet ik niet.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

    Comment


    • #3
      Re: DVB-T aanbod

      Ik denk dat dit de test kanalen van Telenet zijn. Zij zouden binnenkort met een DVB-T aanbod komen (de naam "Teletenne" heb ik al horen vallen). Als je die wil ontvangen zal je een abonnement bij hen moeten nemen met bijhorende smartcard. Je decoder moet dan wel zo'n smartcard ondersteunen, wat meestal niet het geval is bij die USB ontvangertjes.
      Jeroen || OM-D EM-5

      Comment


      • #4
        Re: DVB-T aanbod

        Aha! Bedankt voor de info.
        You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

        Comment

        Working...
        X