Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

    Gewoon even meegeven naar aanleiding van eerdere audio topics...

    Ik speel audio via PC (Intel NUC) en een Lindemann USB DAC naar mijn audio installatie. Ik spendeer hier veel tijd aan (in plaats van TV kijken) en heb ook een aparte luisterruimte met bijhorende akoestische ingrepen en ken ook mijn CD collectie ondertussen redelijk goed. Al mijn CD's zijn intussen omgezet naar FLAC zodat ze niet meer uit het doosje hoeven te komen. Ik had met een standaard USB kabel al zeer goede resultaten waar ik en verschillende andere mensen al behoorlijk van onder de indruk waren.

    Maarrrr: nu komt ie... Ondanks dat het asynchrone DAC betreft, klinkt de muziek met een veel duurdere Audioquest Carbon USB kabel behoorlijk ruimtelijker, transparanter, aangenamer en de lage tonen een stuk strakker

    Ieders beleving en budget ivm muziek beluistering is natuurlijk niet dezelfde maar voor mij en hoe ik deze hobby beleef, is deze kabel overduidelijk zijn €130 waard. De rest van mijn bekabeling ga ik ook nog onder de loep nemen en waar upgrades nuttig blijken, zullen ze uitgevoerd worden

  • #2
    Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

    Inderdaad Audio Quest zijn ver de beste.
    Nog veel luisterplezier
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #3
      Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

      Een USB kabel is een digitale kabel. Ofwel werkt dat, ofwel niet...

      Doe een dubbel blind test een keer of 10, waarbij je niks verandert behalve die kabel, en laat dat doen door iemand anders.
      Pas dan weet je of die beter is.

      Het internet staat vol met claims over kabels die gaan tot 10.000€ voor een voedingskabel van een versterker.
      Maar dubbel blind tests zijn er nog niet veel doorgeraakt.

      Comment


      • #4
        Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Maarrrr: nu komt ie... Ondanks dat het asynchrone DAC betreft, klinkt de muziek met een veel duurdere Audioquest Carbon USB kabel behoorlijk ruimtelijker, transparanter, aangenamer en de lage tonen een stuk strakker
        Technisch gezien volstrekt onmogelijk. Er gaan geen tonen door de kabel. Alleen nullen en enen. Als er dataverlies of timing problemen optreden zal dit het nooit resulteren in minder stakke lage tonen.

        Jan

        Comment


        • #5
          Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Een USB kabel is een digitale kabel. Ofwel werkt dat, ofwel niet...

          Doe een dubbel blind test een keer of 10, waarbij je niks verandert behalve die kabel, en laat dat doen door iemand anders.
          Pas dan weet je of die beter is.

          Het internet staat vol met claims over kabels die gaan tot 10.000€ voor een voedingskabel van een versterker.
          Maar dubbel blind tests zijn er nog niet veel doorgeraakt.
          Ik ken ondertussen je historiek als audioscepticus en ik wist met 99.9% zekerheid dat je zou reageren Maar ik wijs dubbelblindtests even goed af als jij mijn waarneming, gewoon omdat niet iedereen even betrokken of ervaren is in muziek beluistering en ook de gekozen nummers meestal minder goed kent. je moet immers van deze hobby houden en veel apparatuur vergeleken hebben alvorens je weet waarover je praat.

          Ik hoor dus effectief het verschil en ik heb ze mooi beschreven in mijn openingspost. De verklaring zou verminderde "jitter" zijn door deze kabel met betere geleiders en betere afscherming. Hier overigens nog een leuk artikeltje voor de liefhebbers: http://www.madronadigital.com/Librar...dioJitter.html

          Ook heb ik een jaar of zo geleden mijn zelfgemaakte signaalkabels (vergulde stekkers en OFC microfoondraad) vervangen door een merk kabel, en de verschillen waren toen zelfs nog indrukwekkender: een agressief en rommelig geluidsbeeld ruimde plaats voor een aangename klank met veel meer detail en stereowerking

          Comment


          • #6
            Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

            Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
            Inderdaad Audio Quest zijn ver de beste.
            Nog veel luisterplezier
            Hartelijk dank

            Comment


            • #7
              Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

              Het lijkt mij ook heel erg sterk dat een digitaal signaal anders door een goedkope kabel komt dan door een duurdere.

              Krijg je dan misschien ook betere foto's als je duurdere geheugenkaartjes gebruikt?
              Dat is dan net hetzelfde.

              Met een duurdere harde schijf zullen de foto's er dan ook beter uitzien, en de muziek zal beter klinken...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                Technisch gezien volstrekt onmogelijk. Er gaan geen tonen door de kabel. Alleen nullen en enen. Als er dataverlies of timing problemen optreden zal dit het nooit resulteren in minder stakke lage tonen.

                Jan
                Ik begrijp je reactie. Ik dacht vroeger ook zo, maar lees gerust het artikel vernoemd in post #5.

                Een klein citaat hieruit:
                You may be puzzled as to why anyone would worry about jitter if the typical numbers are measured in nanoseconds. After all, how would 1.5 ns which translates into 1.5 billionth of a second make a difference in the output waveform? Surely our CD audio, with relatively few samples of 44,100 per second, can’t be sensitive to such small variations. It would be a mistake to think so as the impact of jitter is frequency and sample depth dependent. The latter is a big problem for us as audio samples have comparatively high resolution. Let's take the example of 16 bits in CD audio which translates into 65,535 sample values. Those are awfully small increments in the output audio waveform whose magnitude is represented roughly by the voltage of a single AA battery! 24 bits gets even crazier with 16,777,215 levels. Imagine the voltage of that single AA battery now being divided into 16 million tiny divisions! For our digital audio transmission/reproduction to be "perfect," it would need to preserve all those increments.

                Comment


                • #9
                  Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Het lijkt mij ook heel erg sterk dat een digitaal signaal anders door een goedkope kabel komt dan door een duurdere.

                  Krijg je dan misschien ook betere foto's als je duurdere geheugenkaartjes gebruikt?
                  Dat is dan net hetzelfde.

                  Met een duurdere harde schijf zullen de foto's er dan ook beter uitzien, en de muziek zal beter klinken...
                  Het resultaat is er, dus moet het toch wetenschappelijk te verklaren zijn, niet? Kom anders gerust eens af. Ver is het niet en Duvel staat hier altijd koud

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Het resultaat is er, dus moet het toch wetenschappelijk te verklaren zijn, niet? Kom anders gerust eens af. Ver is het niet en Duvel staat hier altijd koud
                    Pas op hè, Frank: hier zitten wel wat audio-liefhebbers, maar . . .

                    nog veel meer DUVEL-liefhebbers !
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Ik begrijp je reactie. Ik dacht vroeger ook zo, maar lees gerust het artikel vernoemd in post #5.

                      Een klein citaat hieruit:
                      Dat artikel slaat op het signaal NA de DAC omzetter.

                      Als al die audiofielen hun geld aan betere speakers en versterkers zouden uitgeven ipv kabels, dan zou het nog te begrijpen zijn....

                      Met fotografie is het net zo. Eerst het beste glas, dan een betere body, en als je dan nog centen hebt kan je vergulde contacten aan je batterijlader zetten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Dat artikel slaat op het signaal NA de DAC omzetter.

                        Als al die audiofielen hun geld aan betere speakers en versterkers zouden uitgeven ipv kabels, dan zou het nog te begrijpen zijn....

                        Met fotografie is het net zo. Eerst het beste glas, dan een betere body, en als je dan nog centen hebt kan je vergulde contacten aan je batterijlader zetten.
                        Voor de DAC hé Na de DAC is het immers analoog.

                        ik heb hier het betere werk qua speakers en sta op het punt de beste klasse-D versterking van het moment in huis te halen (Hypex Ncore) Het is gewoon aftasten wat werkt en wat niet PLUS ontdaan van alle snobisme. Want da's zeker een belangrijke markt binnen het High-end wereldje

                        Overigens volledig akkoord met glaswerk. Volledig mijn uitgangspunt!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Pas op hè, Frank: hier zitten wel wat audio-liefhebbers, maar . . .

                          nog veel meer DUVEL-liefhebbers !
                          Aha!!! Juist nog ne nieuwe bak gaan halen bij de drankenhandel sé. De vorige is al halfweg

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Voor de DAC hé Na de DAC is het immers analoog.

                            ik heb hier het betere werk qua speakers en sta op het punt de beste klasse-D versterking van het moment in huis te halen (Hypex Ncore) Het is gewoon aftasten wat werkt en wat niet PLUS ontdaan van alle snobisme. Want da's zeker een belangrijke markt binnen het High-end wereldje

                            Overigens volledig akkoord met glaswerk. Volledig mijn uitgangspunt!
                            Voor de DAC is het 0 of 1, 0 Volt of 5 Volt. En daarvoor ga jij dure kables kopen.
                            Ik zeg je, je bent je batterijlader aan het vergulden in de hoop betere foto's te maken.

                            Vergeet ook niet om je kabels in te spelen. En als je Jazz liefhebber bet, speel dan niet te dikwijls hardmetal, anders wil die kabel dat niet meer met de juiste fijngevoelgheid en melancholiek weergeve.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Voor de DAC is het 0 of 1, 0 Volt of 5 Volt. En daarvoor ga jij dure kables kopen.
                              Ik zeg je, je bent je batterijlader aan het vergulden in de hoop betere foto's te maken.

                              Vergeet ook niet om je kabels in te spelen. En als je Jazz liefhebber bet, speel dan niet te dikwijls hardmetal, anders wil die kabel dat niet meer met de juiste fijngevoelgheid en melancholiek weergeve.
                              Oei! Net Slayer met Angel of Death door de speakers gejaagd. Ik kon wel netjes verstaan wat de zanger uitschreeuwde

                              Stop toch met die holle cliché's. Inspelen is voor pussies. Als het van de eerste noot niet klinkt, zal het zelfs na 300 uur nooit aangenaam worden.

                              Back to listening nu... een streepje Jazz misschien?

                              Comment

                              Working...
                              X