Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duizend bommen en granaten !!!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Duizend bommen en granaten !!!!!

    Na een lange en probleemloze testrit met de Golf van mijn vrouw gisteren dacht ik dat ik het gevonden had : een combinatie van een falende bobine en een kapotte Delco.
    Wat blijkt nu zojuist : na een perfecte start ben ik nog geen 500 meter ver geraakt en hup, weeral van dat
    Na controle met de stroboscoop blijkt dat de 4e cilinder beduidend minder frequent vonkt dan de andere, en dat met nieuwe bougiekabels. Wie kan er me dat uitleggen ? De delcokap en de rotor zijn geen 4 jaar oud en zien er prima uit.
    Ik ga nog één poging wagen (benzineopbrengst van de pomp meten, benzinefilters controleren, andere bougies en een scherpe krul uit een van de bougiekabels halen), een acceleratiepomp werkt of ze werkt niet dacht ik, gisteren werkte ze toch en een nieuwe (occasie) TIC ga ik er niet aan wagen. Hij moet het zelf maar weten, als hij na het weekend nog altijd zo lastig doet is zijn lot bezegeld
    Maar het àllerergste is dat ik het euvel niet zelf gevonden heb.

    Als dat hier zo verder gaat ga ik nog in spoken beginnen geloven

    Ik heb dat nog eens gehad, dat gevoel, met onze GTi die op een dag plots van het ene moment op het andere niet meer te starten was, geen ontsteking.
    Bleek dat de eerste eigenaar op een onmogelijke plaats een schakelaar had geplaatst die de primaire stroom onderbrak (diefstalbeveiliging weet je wel).
    Hij was wel zo "slim" geweest om de schakelaar zo te plaatsen dat duwen = onderbreken. Als je een map van de juiste afmeting in de juiste schuif stak ging dat contact dus op "uit".
    Begin maar te zoeken
    Maar toen was ik nog in de fleur van mijn jeugd....
    Die vorige eigenaar had zo nog van die malle ideeën, één ervan was dat hij ervan overtuigd was dat een GTi waar je het gaspedaal loslaat zodanig remt op de motor dat er een zeker risico was dat de achterliggende wagen erop inreed. Daarvoor zat er een apart rood ! knopje om de remlichten afzonderlijk te bedienen. Manman, op de keuring, wat voor gezaag ik heb gehad voor dat knopje

    Naar het schijnt (Hare Krishna, Srinuvasa, Lourdes, M%%n-sekte ea ) : als voldoende mensen positief denken over iets dat dan het probleem zich spontaan oplost.
    Met hoeveel zijn we hier ? Komaan mensen, een beetje medewerking gevraagd.

  • #2
    Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Na controle met de stroboscoop blijkt dat de 4e cilinder beduidend minder frequent vonkt dan de andere, en dat met nieuwe bougiekabels. Wie kan er me dat uitleggen ? De delcokap en de rotor zijn geen 4 jaar oud en zien er prima uit.
    Komaan Paul, de hoop niet opgeven. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
    Hoogspanningsbobijn en rotor is OK (immers dezelfde bobijn en rotor voor de andere 3 cylinders)
    Misschien zit een HS-kabel niet genoeg aangeschroefd in de bougiekap (of is het een aangegoten kap met anti-storingsfilter).
    Als de lengte van de kabels het toelaat, kabels samen met bougiekappen eens omwisselen en terug met de stroboscoop of een neonlampje testen. Zien of de fout zich heeft verplaatst.
    Delcokap goed reinigen en zien of er een scheurtje inzit. Een scheurtje met vuilophoping is voldoende voor doorslag van de hoogspanning.

    Comment


    • #3
      Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      ... Met hoeveel zijn we hier ? Komaan mensen, een beetje medewerking gevraagd.
      Mijn innige deelneming krijg je.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

        Paul ik wil je dag niet nog méér verpesten hé, maar het oud ijzer is gezakt in prijs.....

        Hoe is je stroboscoop geschakelt ? Reeds met een klem op de kabel of nog het oude systeem?
        Heb je reeds nieuwe bougies gestoken sinds je probleem ?
        Op de nieuwe meters meten ze dat tegenwoordig zowel inductief als capacitief, daarmee kunnen ze meteen
        weten vanwaar het probleem komt, en bij de nieuwe wagens gebeurd dat zelfs continu en weten ze meteen waar
        het probleem zit, een bougie die doorslaat maar massa wordt geregistreerd door de computer en gemeld op
        je dashbord.
        Hier in Hooglede staan enkele splinternieuwe mitsubishi ASX te koop 1.800 diesel met alu wielen en alles er op en er aan, zelfs met gps.
        voor nog geen 19.000 €
        Of doe je vrouw eens een mooi cadeau, ik weet ook nog een paar nieuwe 0 Km Audi A1 1600 diesel voor minder dan 18.000 €

        Comment


        • #5
          Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Mijn innige deelneming krijg je.
          Hela hela , het moet POSITIEVE energie zijn Jos.

          Comment


          • #6
            Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Paul ik wil je dag niet nog méér verpesten hé, maar het oud ijzer is gezakt in prijs.....

            Hoe is je stroboscoop geschakelt ? Reeds met een klem op de kabel of nog het oude systeem?
            Heb je reeds nieuwe bougies gestoken sinds je probleem ?
            Op de nieuwe meters meten ze dat tegenwoordig zowel inductief als capacitief, daarmee kunnen ze meteen
            weten vanwaar het probleem komt, en bij de nieuwe wagens gebeurd dat zelfs continu en weten ze meteen waar
            het probleem zit, een bougie die doorslaat maar massa wordt geregistreerd door de computer en gemeld op
            je dashbord.
            Hier in Hooglede staan enkele splinternieuwe mitsubishi ASX te koop 1.800 diesel met alu wielen en alles er op en er aan, zelfs met gps.
            voor nog geen 19.000 €
            Of doe je vrouw eens een mooi cadeau, ik weet ook nog een paar nieuwe 0 Km Audi A1 1600 diesel voor minder dan 18.000 €
            Strobo werkt via een + en een - op de batterij en een inductieklem op de hoogspanningskabels. Verder is er nog een contact dat je op de bobine kan aansluiten voor RPM en dwell-angle (maar dat laatste gebruik ik niet omdat je aan de dwell toch niks kan veranderen als het werkt via Hall-sensor).
            Maar wacht : het mooiste komt nu : Vanmorgen gestart. Perfect, na warmdraaien : gepruttel en gedaan met de lol. Ik heb de nieuwe bougies (met zo'n 3 puntselektrode) eruit gegooid, de oude gekuist en er in. Zelfde voor de bougiekabels en de verdelerkap. Nieuwe eruit, oude erin. Hij is blijven draaien tot de ventilator aansloeg, warmer dan dat kan hij niet worden, dus...... maar mijn vrouw wil niet proberen langs de baan en ik heb ook niet veel zin om daar weer eens te moeten staan gapen op een onmogelijke plaats. Maar dat is intussen een psychologisch probleem, noem het "bijgeloof" .
            Maar ik ga jullie nog wat meer redenen geven om te lachen : de deurklink aan de kant van de bestuurder werkt niet meer (stuk afgebroken en niet te lassen). Ik heb dat gerepareerd door de klink er uit te gooien en daar zit nu een esthetisch verantwoord "gat". Met een vinger kan je juist het palletje van het slot induwen en ook het palletje om de deur te openen. Bovendien is er ergens een serieus olielek ontstaan.
            Ik begin hier meer en meer te lijken op een bleke neger uit een garage in Burkina Faso Heb je een paar maand geleden die reportage gezien van de 4 mannen van Move Brugge (Ford) die (ik dacht in Senegal) een auto zijn gaan oplappen in een "locale" garage ? Ik heb liggen krullen van het lachen. Zou het kunnen dat ik daar nu word voor gestraft ?

            Mitsubishi en Audi : klinken niet slecht. Eén (groot) probleem evenwel : daarmee kan je niet door het binnenland van IJsland...
            Maar ik ben een vrij jonge (naar mijn normen dan) en propere Pajero op het spoor (zonder trekhaak !!!!) die geen terrein heeft gedaan (zoals de meeste 4x4 overigens). Ombouw naar lichte vracht is mogelijk. Even getwijfeld over een BMW X3 2l diesel bij een garagist die ik vertrouw maar toen hij van mijn plannen hoorde raadde hij me dat af.

            Maar over bougies gesproken : ik had een collega met een Volvo op LPG met (ook) onverklaarbare problemen. Ten einde raad terug naar de installateur van de LPG (Walhout-De Visscher in NL is niet de eerste de beste). Hij zei onmiddellijk dat die driepuntsbougies de oorzaak waren, gewone bougies en hupsa : gedaan met de problemen. Ik heb dat lange tijd met enige argwaan aanhoord maar zoals het er hier nu uitziet begin ik te twijfelen.

            Vele groeten vanuit "Garage Moderne" (uitspreken op zijn Senegalees ) waar ik me troost met een uitspraak van Guust Flater : "opgeven ? geen sprake van, ik begin gewoon opnieuw"

            Comment


            • #7
              Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

              Voor de techneuten onder ons.
              Vandaag ontdekt dat het vacuum-onderdrukmembraan van de Delco lek was en dat er een verstopping zat in een onderdruk slangetje. Ander membraan erop, slangetje doorgeblazen en om het uur gestart en laten warmdraaien : perfect
              Voor alle zekerheid toch maar de klassieke checkpoints doorlopen : er vloeit benzine terug naar de tank dus de pomp werkt, dan alles uitgemeten : de CTI, de Hall-sensor, de bobine, alles OK. Dus ik dacht : dat was het, zonder goed te weten wat en waarom. Altijd gevaarlijk. Maar hij draaide weer.
              Tot de poging om kwart voor 6
              Nul-de-botten onsteking meer.
              Voor een auto, en voor nog veel dingen is iets dat niet meer werkt beter dan iets dat af en toe hapert, allee, goed nieuws dus Een horloge die stilstaat geeft per dag tenminste nog twee keer de juiste tijd aan, een horloge dat verkeerd loopt echter
              Dan een lumineus idee gehad want op zo'n moment moet het snel gaan, ik had mijn nieuwe Hall niet overgebouwd in mijn ruil-delco (zoveel gecombineerde pech kan toch niet zou je denken).
              Draden losgetrokken en zelf sensor gespeeld door met een strook metaal door het magneetveld te gaan met de strobo op de centrale bougiekabel. Iedere keer : "flits".
              Starten met de aanwezige sensor : niks flits.

              Eindelijk, eindelijk !!!! De spoel van de sensor in de ruildelco heeft dus af en toe kuren (een beetje zoals mijn KZ1300, vele jaren geleden, toen vielen na 14 km 2 van de 6 cilinders uit, de volgende morgen startte en draaide hij als een naaimachientje, tot we weer 14 km verder waren), zo'n gecombineerde pannes, daar denk je gewoon niet aan.

              Dus morgen : operatie van de Delco.
              Als het dan nog niet gedaan is ga ik toch een paar woordjes praten met God.

              Comment


              • #8
                Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                Tot op het bot zeggen de politiekers dan.
                Jij gaat nog veel verder.
                Jouw doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig.

                Weet dat er vele moderne garages, bij zulke gevallen, niet meer in staat zijn op je "economisch" te helpen.
                'k Had ooit eens een auto met een luidruchtige versnellingsbak. In eerste versnelling jankte die een beetje. Zoals dat in de vorige eeuw was met rechte vertandingen....
                In de garage hebben ze de auto aan de laptop gehangen en daarna beweerden ze dat alles in orde was.
                't Ja.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Tot op het bot zeggen de politiekers dan.
                  Jij gaat nog veel verder.
                  Jouw doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig.

                  Weet dat er vele moderne garages, bij zulke gevallen, niet meer in staat zijn op je "economisch" te helpen.
                  'k Had ooit eens een auto met een luidruchtige versnellingsbak. In eerste versnelling jankte die een beetje. Zoals dat in de vorige eeuw was met rechte vertandingen....
                  In de garage hebben ze de auto aan de laptop gehangen en daarna beweerden ze dat alles in orde was.
                  't Ja.
                  Ongelofelijk wat ze vandaag kunnen met computers! Binnenkort een total loss: geen probleem, even aan de computer hangen, en hij is gemaakt.
                  Misschien zit er in moderne wagens een geluidsgenerator die, wanneer de garagist niet genoeg werk heeft, één of ander geluidje maakt, zoals bv v-baklawaai, of kapotte uitlaat. Naar de garage, even aan de computer, bak hersteld, uitlaat vervangen. Ja meneer, dat kan vandaag allemaal zonder vuile handen, zonder brug, en op 10 minuten.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Mitsubishi en Audi : klinken niet slecht. Eén (groot) probleem evenwel : daarmee kan je niet door het binnenland van IJsland...
                    Dat kan je nu met je oude MB en VW ook niet hé PAUL......

                    En wil je mij nu vertellen dat je jaar in jaar uit zou willen rondrijden in zo ne mazoet slurpende kamion van ne Pajero om daarmee mischien eens
                    een trektocht door Ijsland te maken, kom zeg.

                    Huur je zo een ding om door Ijsland te trekken, die dingen zijn degelijk verzekerd, en als je in panne valt, geen bommen en granaten,
                    maar geholpen worden zonder zorgen.
                    Zoals je weet zijn wij enkele keren door Zuid Afrika gereisd, één keer hadden wij zo een Toyota 4X4 en daarmee zijn wij 700 Km door
                    de caligari woestijn getrokken, ik zal niet ontkennen dat die dingen dat daar heel goed doen, maar ten eerste dat ding zoop 17 L/100KM
                    en loopt als een vrachtwagen, om daar dan ganse dagen langs hier mee rond te rijden..... Ze mogen mij er een nieuwe gratis geven, neen bedankt.

                    En ombouw naar lichte vracht, wat heeft dat voor zin ? Om te lagere tax moet je het volgens mij niet doen, want bijna alles wat je als lichte vracht
                    kan inschrijven is groter of hoger dan een normale wagen, en drinkt zoveel meer, dat profijt ben je dan langs deze kant weer kwijt....
                    Trouwens, het wordt tijd dat ze daar eens een deftige wet op zetten, ganse dagen hoor je spreken over CO uitstoot, nu was er deze
                    week op het nieuws, dat er terug minder milieu vriendelijke wagens worden verkocht, omdat die premies zijn weggevallen, simpel op te lossen toch,
                    dat ze de wegentax afschaffen en deze op de brandstof leggen, dan betaald de vervuiler, en wie meest rijdt meest betaald, simpel toch.
                    Ik ben absoluut geen ne groenen, maar eerlijk is eerlijk, tegenwoordig kan je wagens kopen die zeer zuinig zijn, en daar ligt de oplossing.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                      Er is niets zo moeilijk als een fout opsporen die niet altijd voorkomt.
                      Terwijl je dan aan het meten bent werkt alles normaal, en wat later gaat het weer mis.

                      Bij de nieuwe wagens worden zulke fouten misschien wel opgeslagen in het geheugen van de "computer" en kan de garagist meteen het juiste onderdeel vervangen.
                      Mijn Clio heeft ook kuren gehad, maar dat was ook niet altijd (gewoonlijk startte die onmiddellijk, maar af en toe duurde het heel lang voor die wou aanslaan, en de motor is een keer stilgevallen terwijl ik aan het voorbijsteken was, toen ik terug aan de kant stond startte die wel meteen, en dan ben ik er toch maar mee naar de garage gereden, het was te gevaarlijk).
                      In de garage hebben ze dan een sensor vervangen, en daarna heeft die auto geen kuren meer gehad.
                      Het probleem is dat je zelf aan zo'n auto niet veel meer kan doen, want als er toch wat mis gaat, dan heb je de juiste apparatuur nodig om de fout te vinden.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                        De computer slaat een groot aantal events op, maar niet alles. Er zitten niet overal sensoren. Het "er rammelt soms iets, ergens vanvoor" is nog steeds (soms) een uitdaging voor de vakman. Een vriend van mij reed in de jaren '80 met een Kever, en "er rammelde soms iets". De garage vond niets en concludeerde dat het niet erg was. Terecht, zo bleek. Ik heb een paar dagen met die wagen gereden, en kon het geluid localiseren, links vooraan (ben ik niet meer zeker van, maar het kwam van in de buurt van een wiel), en enkel tijdens het traag rijden. Maar niet permanent. Wiel eraf, trommel open, etc. Niks. Tot ik de wieldop, zo'n chromen soepbord, terug wou zetten. Er zat een kiezelsteentje in dat daar soms ronddanste, de rest van de tijd zat het geklemd....
                        Een EOBD lezertje kost nog geen 100 euro, je krijgt beknopt de foutmeldingen (in cijfercode)
                        Er bestaan ook interfaces voor notebooks, en dan krijg je een volledige uitlezing. Het hoeft geen fortuin te kosten. De computer in de garage heeft de data van alle voertuigen in zijn geheugen, je beschikt over extra info om sneller te werken. Die dingen zijn vanzelfsprekend duur, en er hoort een abonnement bij. Je kunt ze helaas niet zomaar kopen...
                        Last edited by mnoach; 14 juli 2013, 08:45.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Dat kan je nu met je oude MB en VW ook niet hé PAUL......

                          En wil je mij nu vertellen dat je jaar in jaar uit zou willen rondrijden in zo ne mazoet slurpende kamion van ne Pajero om daarmee mischien eens
                          een trektocht door Ijsland te maken, kom zeg.

                          Huur je zo een ding om door Ijsland te trekken, die dingen zijn degelijk verzekerd, en als je in panne valt, geen bommen en granaten,
                          maar geholpen worden zonder zorgen.
                          Jamaar, jamaar, ik heb al IJsland gedaan met -hou je vast- een Honda Civic, dat was in 1984, niemand kende toen IJsland. Met een jong hart : vastgereden in het binnenland.
                          Door water gereden tot de Delco onder water kwam door de golven die je maakt, tja en dan is het gedaan natuurlijk. Gelukkig was dat ding nog licht en konden we hem terug op de oever duwen om alles uit te drogen.
                          Laatste keer met eigen auto was 2011 (de Benz van nu), het was onze eerste dag, stukje binnenland, je waagt je verder en verder, vervolgens bergaf met een vrouw voorop die de grootste keien aan de kant gooide, ik moest me maar laten zakken.
                          Beneden gekomen zat ik te denken : als het morgen regent geraak ik niet meer boven, nu is het nog droog, we moeten hier wég. In eerste naar boven, goed wetende dat, als ik moest stoppen ik gezien was, je kent dat, hetzelfde als aanzetten op een besneeuwde helling. Dat was even zweten, als er daar een verkeerde kei lag moest je niet stoppen om even na te denken wat je ging doen.
                          Afijn, alles goed afgelopen. De Mitsubishi 2800 Turbodiesel die ik in 2006 mocht lenen toen van begin 2000 dacht ik) reed toch niet zoals de camion die een Toyota (een CJ7 of hoe heet dat) terecht kan genoemd worden. Ik heb er ook zo eens één gereden en dat is idd een hel. Dat waren die 4.2 liters diesel, onze schroothandelaar hier heeft er nog één met 800.000 km op de teller.
                          Huren is natuurlijk een optie, ten eerste is dat gruwelijk duur en ten tweede mag je met het vliegtuig maar 20 kilo bagage meenemen terwijl ik de laatste keer al meer dan 20 kilo bier meehad (ik moet mijn contacten warmhouden ginder), ik spreek nu even niet over de chocolade en de speculoospasta. Dat compenseert zichzelf omdat ik daar oa een grote lege boerderij mocht gebruiken tegen Myvatn, staat leeg, wordt door de familie gebruikt als vakantiehuis en wordt permanent verwarmd, als je bij vrienden wordt uitgenodigd is het ook handig om ze iets in de plaats te kunnen geven. Trouwens, als je voor meer dan 3 weken gaat is de kostprijs voor het overbrengen van de auto vergelijkbaar met de huurprijs van een deftige 4x4. En je weet beter dan wie ook dat een D3 met aangepaste optieken comfortabeler ligt in de auto dan rond je nek, voor de wandeltochten heb ik een bridge voor in de rugzak.
                          Ander groot probleem als je met de rugzak gaat en wil besparen via tent, matje en slaapzak en kookgerei is dat die ook in de rugzak moeten, en niet alleen die. Verblijf op boerderijen en hostels boeken is voor mij geen optie, dat maakt dat je aan een tijdschema vasthangt en dat is zéker niet mijn ding. Die boot boeken en je daar 2x 48 uur stierlijk op vervelen is al erg genoeg.
                          Voor de rest moet ik je gelijk geven, maar weet je wat er dan gebeurt in de grensstreken van ons landeke, zeker als de andere niet meedoen ? Juist. Denk maar aan het LPG gedoe van in de tijd in de buurt van NL.

                          Iets anders : mijn Shii-take oogst valt tegen (maar een kilo of twee). Vandaag of morgen moeten die eraf. Je weet dat ik je er voor je apart hou.
                          Diepvriezen is geen optie maar bepaalde bronnen zeggen dat het aroma pas tot uiting komt nadat ze gedroogd zijn geweest. De verse paddenstoelen zijn zodanig stevig (niet te vergelijken met de winkel zwammen die ze kopen waar ze gekweekt worden op substraat) dat ze drogen aan de stam. Ook dit is geen optie, ze moeten worden gedroogd in de oven bij >60°C omdat er anders organismen en ander spul inzit die bij bewaring de zwammen aantasten. (Door scha en schande geleerd)
                          Geert : vers of gedroogd ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                            De computer slaat een groot aantal events op, maar niet alles. Er zitten niet overal sensoren. Het "er rammelt soms iets, ergens vanvoor" is nog steeds (soms) een uitdaging voor de vakman. Een vriend van mij reed in de jaren '80 met een Kever, en "er rammelde soms iets". De garage vond niets en concludeerde dat het niet erg was. Terecht, zo bleek. Ik heb een paar dagen met die wagen gereden, en kon het geluid localiseren, links vooraan (ben ik niet meer zeker van, maar het kwam van in de buurt van een wiel), en enkel tijdens het traag rijden. Maar niet permanent. Wiel eraf, trommel open, etc. Niks. Tot ik de wieldop, zo'n chromen soepbord, terug wou zetten. Er zat een kiezelsteentje in dat daar soms ronddanste, de rest van de tijd zat het geklemd....
                            Een EOBD lezertje kost nog geen 100 euro, je krijgt beknopt de foutmeldingen (in cijfercode)
                            Er bestaan ook interfaces voor notebooks, en dan krijg je een volledige uitlezing. Het hoeft geen fortuin te kosten. De computer in de garage heeft de data van alle voertuigen in zijn geheugen, je beschikt over extra info om sneller te werken. Die dingen zijn vanzelfsprekend duur, en er hoort een abonnement bij. Je kunt ze helaas niet zomaar kopen...
                            Ik wil even bevestigen, mijn zoon heeft de uitleesapparatuur voor laptop voor VW/Audi. Een paar maanden geleden heeft hij een lichte tik gehoord bij zijn A3 en het vermogen ging omlaag en de uitstoot omhoog. Er was ook een licht olieverbruik.
                            Computer aangesloten : probleem met de inlaatluchtvoorziening. OK, begin maar te zoeken. Iedereen die denkt dat die software je alles op een zilveren plateautje geeft, heeft het idd mis voor.
                            Ik heb onlangs eens het rapport gezien zoals een BMW garage ze doorstuurt naar München zelf en de diagnose (en de software-updates) terug krijgt via internet. Dat is toch andere koek, de prijs trouwens ook (verschillende 1000-en €).
                            Het is zoals mnoach zegt : geen kwestie van geld op tafel, je kan ze gewoon als particulier niet kopen.
                            En verder : niet alles kan uitgelezen worden. Bij mijn vorige MB (5-cil300D, die zoals ze ze niet meer maken), kreeg ik ooit een taktaktak bij het draaien naar rechts. Wel iedereen, begin maar al eens te denken, ik had er zelf nog nooit van gehoord maar het was wel van jedat.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                              Voila sé, operatie geslaagd, orgaantransplantatie gelukt. Met vreselijk veel wantrouwen aan de sleutel van de patiënt gedraaid en jawel : hij draait. Ontsteking geregeld en nu nog warmdraaien voor de CO.
                              Een taak waarvoor hier niemand niemand meteen staat te springen moet ik zeggen .

                              Ah, nee, mijn vrouw zal zich opofferen....

                              Update 1 uur later : euthanasie voor patiënt is nu een zekerheid.
                              Ik weet het nu écht niet meer. Hij vonkt nu wel, acceleratiepomp werkt zoals het hoort maar eenmaal warm wil hij aanslaan maar het lukt niet. Schokkerig rijdrag. Geen vermogen bij lage toeren. Kan dus niks anders meer zijn dan een gecombineerd iets samen met die rottige Pierburg 2E3 carburator (hij staat er trouwens voor bekend).
                              Ik heb jullie al te lang lastig gevallen met mijn strapatsen, ik geef het op. Amen.
                              Zonde van de tijd en de energie, het zal me leren om zo koppig te willen zijn. A man's got to know his limits (Clint Eastwood in "Dirty Harry" dacht ik)
                              RIP Golf 2
                              1989-2013

                              Ik ga me nu met andere dingen bezig houden.

                              Paul
                              Last edited by Guest2; 14 juli 2013, 18:10.

                              Comment

                              Working...
                              X