Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drukwerk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Drukwerk

    Ik ben opzoek naar een goed betrouwbaar bedrijf voor het drukken van propaganda materiaal voor een fuif. Dit bevat dus: affiches, flyers, tickets eventueel bandjes,...

    Kwaliteit moet goed zijn, maar gewoon goed is voldoende, hoeft niet buiten gewoon te zijn. Dit vooral omdat de prijs zo laag mogelijk moet gehouden worden.

    We hebben voorlopig nog geen budget voorzien, alles is nog in zijn begin stadion, maar ben nu al wat aan het rondneuzen wat de gangbare prijzen zijn.

    Voorlopig was printcarrier.com de goedkoopste die ik vond.

    Iedereen die tips heeft is welkom aangezien ik niet echt veel ervaring heb.
    ... see the ART not the TOOL ...

  • #2
    Re: Drukwerk

    Voor je de drukkerijen plat gaat bellen misschien best wat voorbereidend werk doen :


    Hoeveel affiches, flyers, tickets...?

    Hoeveel kleuren ? (gezien low-budget (?) zou ik me beperken tot 2 kleuren)

    Wie doet het ontwerp ? Drukker of jezelf ?
    (+ prepress ziet je niet graag komen met bvb een ontwerp in coreldraw)

    Welk papier ? (affiches -> buiten -> regen...dus: met vernislaag ?)

    Moeten de tickets recto-verso gedrukt worden ?

    Eventueel vragen hoe snel ze kunnen leveren na indienen van ontwerp...


    Enz...

    Eens je hier een antwoord voor hebt zal de drukker er veel sneller een prijs kunnen opplakken...

    Comment


    • #3
      Re: Drukwerk

      De marketing van uw bedrijf boosten? Help je business verder met gepersonaliseerd drukwerk. Ontdek hier het kwalitatieve drukwerk van .


      Online Printing Services | Climate Neutral Delivery | Top Quality | Discount Prices | Certified Climate Neutral Online Print Shop | Onlineprinters


      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Drukwerk

        Scall: Ik heb nog geen drukkers opgebeld hoor. Zoals ik al zij is het nog in zijn begin stadium. Daarom dat ik eerst op internet de gangbare prijzen enz wou bekijken.

        De meeste online drukkers bieden 4 kleuren aan, dus zou ik voor 4 kleuren gaan.
        Het ontwerp wordt zelf aangeleverd (gemaakt in photoshop en aangeleverd in het gewenste bestand).
        Voor de affiches zou ik opteren voor een A3 formaat (dacht aan een +-500 affiches). Voor flyers zou ik opteren voor een A5 formaat (meeste bieden een 4 kleuren recto verso aan) en 1000 flyers zal ongeveer voldoen.
        Voor de tickets zou ik dan A6 nemen (eventueel recto verso). Maar zou kunnen dat we die zelf drukken.

        Hoe wordt er bepaald hoeveel kleuren je gebruikt? Is het mogelijk om dit in photoshop te zien ?
        Last edited by inv; 15 september 2007, 09:20.
        ... see the ART not the TOOL ...

        Comment


        • #5
          Re: Drukwerk

          Met online drukkerijen heb ik geen ervaring, maar het zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan de "lokale" drukkerij...

          Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
          Hoe wordt er bepaald hoeveel kleuren je gebruikt? Is het mogelijk om dit in photoshop te zien ?
          Je moet er gewoon voor zorgen dat je in "CMYK"-modus werkt (en niet in RGB), meer komt daar niet bij kijken...

          Voor je begint check je ook best je "image size" van je doc...
          A3 bvb: 297mm x 420mm en dit op minstens 200dpi (300dpi = standaard)

          Comment


          • #6
            Re: Drukwerk

            Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
            Voor je begint check je ook best je "image size" van je doc...
            A3 bvb: 297mm x 420mm en dit op minstens 200dpi (300dpi = standaard)
            Verifieer vooraf bij de drukker even hoeveel overloop je moet voorzien. Sommige drukkers willen hier een exacte rand (2mm; 3mm; 5mm; ...). Nooit is een ontwerp de grootte van je bijgesneden affiche.

            Veel drukkerijen—en zeker de online—hebben informatie op hun site staan met de geplogenheden waaraan je aanleverbestand moet voldoen. Bij sommige drukkerijen kan je joboptions downloaden om een deftige pdf aan te maken.

            Ikzelf werk voor evenementen vaak samen met
            Zwartopwit is klimaatneutraal kwaliteitsdrukwerk aan scherpe prijzen, snel geleverd en met de beste support. De enige online drukkerij met meer dan 87 jaar ervaring.


            Nog nooit negatieve ervaringen mee gehad. Met flyer.be daarentegen wel (scheef bijgesneden, foute trapping, kleurafwijkingen en problemen met leverafspraken). Ik moet toegeven dat ik daar dan ook maar 1 keer besteld heb, mogelijk zijn de kinderziektes er inmiddels wat uit.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #7
              Re: Drukwerk

              Heb ondertussen de prijzen van een 7 tal online drukkerijen vergeleken en voorlopig is printcarrier.com met voorsprong de goedkoopste (als 2de zwartopwit met verschilt al +-28 euro op 500 affiches)

              Maar wat ik mij over die kleuren juist afvraag is hoe die kleuren bepaald worden. Als je bv een gradient gebruikt, dan zijn dat theoretisch meer dan 50 verschillende kleuren. Maar ik veronderstel dat je niet zo mag rekenen anders kan je nooit bij 2 of 4 kleuren blijven.

              Men praat vooral over papier als 100g,115g,135g ik veronderstel dat dit vooral de kwaliteit en de duurzaamheid van het papier weergeeft. Maar is er echt veel verschil tussen bv 100 en 115g ? Printcarrier biedt bijvoorbeeld een 115g waterdicht papier aan. Dit lijkt me dan wel een goede optie.

              Ook dacht ik nu om misschien als flyer stickers te gebruiken. Kwa prijs valt dit binnen de zelfde categorie en kan eventueel meer publiciteit opleveren, maar dit valt eerder onder het marketing aspect .

              De eerste vergadering is pas gepland binnen een 10tal dagen dus is nog allemaal geen haast bij, maar wil gewoon al wat voorbereid zijn zodat mijn deel van het werk vlot kan verlopen.
              ... see the ART not the TOOL ...

              Comment


              • #8
                Re: Drukwerk

                Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                Maar wat ik mij over die kleuren juist afvraag is hoe die kleuren bepaald worden. Als je bv een gradient gebruikt, dan zijn dat theoretisch meer dan 50 verschillende kleuren. Maar ik veronderstel dat je niet zo mag rekenen anders kan je nooit bij 2 of 4 kleuren blijven.
                Heb nu wat verder opgezocht en als ik het goed heb, moet ik gewoon in CMYK werken en dan mag ik daar zoveel kleuren als ik wil gebruiken, aangezien het toch allemaal samengesteld is uit CMYK.
                Moet ik dan in photoshop met de Color Managment rekening houden of gewoon kiezen voor no managment?
                ... see the ART not the TOOL ...

                Comment


                • #9
                  Re: Drukwerk

                  Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                  Heb nu wat verder opgezocht en als ik het goed heb, moet ik gewoon in CMYK werken en dan mag ik daar zoveel kleuren als ik wil gebruiken, aangezien het toch allemaal samengesteld is uit CMYK.
                  Moet ik dan in photoshop met de Color Managment rekening houden of gewoon kiezen voor no managment?

                  CMYK (ofte quadri/vierkleurendruk) is inderdaad het standaard drukproces. Je kan daar niet zomaar "alle kleuren" mee maken, maar toch een heleboel. Erg felle kleuren zal je er niet mee kunnen produceren, bijvoorbeeld.

                  Wat reproduceerbaar is, zie je snel als je in photoshop je uiteindelijk ontwerp naar CMYK omzet (of het ontwerp in CMYK maakt). Kleurmanagement is eigenlijk alleen maar zinvol in een gecalibreerd systeem. Gewoonlijk staat dit bij mij op Europe ISO Coated FOGRA27, dat is een beetje een standaard CMYK profiel. De fijne nuances zijn zichtbaar als je een kleurprofiel gebruikt dat gemaakt is in functie van de pers waar het op zal gedrukt worden. Maar zoals ik al zei: voor een opdracht als dit en in een—met alle respect—amateuromgeving zou ik me daar niet echt zorgen om maken.

                  De papiergewichten die je opsomt zijn allemaal goed voor klassieke evenementenaffiches. Ter vergelijking: briefpapier is gewoonlijk 80 of 90 gram. Dikker is wat duurzamer, maar ik neem aan dat dat niet zo 'n prioriteit is.
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Drukwerk

                    Alvast bedankt voor de hulp. Staat nu toch weer al wat verder.
                    ... see the ART not the TOOL ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Drukwerk

                      Ik werk altijd met http://www.flyerzone.nl voor mijn drukwerk. Relatief goedkoop en goede kwaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Drukwerk

                        hallo,

                        Ik zit zelf in de grafische sector en het is belangrijk dat je een nieuw bestand aanmaakt in CMYK en minimum 300dpi gebruikt. Best dat je Europe ISO Coated pakt als kleurprofiel omdat alle europese machines hierop zijn afgesteld. Amerika en Japan en consoorten gebruiken andere profielen. Je kan het best beelden en eventuele teksteffecten maken in Photoshop, maar alle andere gewone teksten in Indesign opmaken. Dus je plaatst gewoon je photoshopbestand in indesign en plaatst hierop je gewone tekst. In indesign kan je natuurlijk ook nog effecten toepassen zoals dropshadows bijvoorbeeld. Logo's (sponsering) bijvoorbeeld maak of vraag je best aan in illustrator en plaatst deze in een aparte laag op je foto in je indesigndocument. Daarna effe een pdf maken en je bent vertrokken. Het spijtige van alle amateurs is dat ze weinig kennen van drukwerk drukklaar te maken. Ik word er dagelijks mee geconfronteerd omdqat ik werk in een prepressafdeling. Wat wij soms binnen krijgen is echt een lachertje... (dikwijls niet om mee te lachen natuurlijk...) Dus, je goed informeren bij een drukkerij wat daar de aanleveringsvoorwaarden "guidelines" zijn....

                        Tim W.
                        Last edited by mendel; 15 september 2007, 21:24.
                        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Drukwerk

                          Ik heb geen indesign dus dat zal vrees ik niet mogelijk zijn. Maar veronderstel dat het met photoshop toch ook voldoende moet lukken.

                          Juist omdat ik wil vermijden dat het te amateuristisch zou overkomen dat ik nu al aan het informeren ben. Het ontwerpen van de affiche zelf is geen probleem, maar zoals je zelf zegt het afdruk klaar maken heb ik niet echt veel ervaring mee.

                          Waar ik dus al op ga letten:
                          - in CMYK werken (of omzetten)
                          - best Europe color managment
                          - 300dpi
                          - een extra rand voorzien
                          Last edited by inv; 15 september 2007, 21:36.
                          ... see the ART not the TOOL ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Drukwerk

                            In Photoshop kan je al veel, als je daarna een pdf maakt en je maakt een pdf waardoor je de goede settings kiest, houdt photoshop de tekst als tekst en gaat deze niet omzetten als 300dpi-beeld. Ik zal je morgen wel eens de juiste settitngs doorgeven.
                            Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Drukwerk

                              Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
                              In Photoshop kan je al veel, als je daarna een pdf maakt en je maakt een pdf waardoor je de goede settings kiest, houdt photoshop de tekst als tekst en gaat deze niet omzetten als 300dpi-beeld. Ik zal je morgen wel eens de juiste settitngs doorgeven.
                              Kan je dat hier dan ook eens zetten? Kwestie dat er waarschijnlijk nog zijn die dat al eens nodig hebben. Bedankt alvast

                              Comment

                              Working...
                              X