Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

domicilie???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • domicilie???

    Een praktisch vraagje: ben je in België verplicht om op je domicilie adres te wonen? Of ben je gewoon verplicht om er eentje te hebben?

    Ik vond een goedkoop studiotje te huur. Maar omdat de mensen daar zelf ook wonen, mag je je domicilie daar niet plaatsen.
    Is dat verboden, of kan je dat gerust huren en je domicilie thuis laten staan?

    Alvast bedankt !

  • #2
    Re: domicilie???

    Je mag zeker een studio hebben en thuis wonen. Wil je je domicilie verzetten dan zal en moet een wijkagent langs komen of je er echt woont.
    Woon je nu nog bij je ouders dan kan je je domicilie daar gerust laten staan. Alle officiele papieren zullen nog steeds bij je ouders komen en ben je ook dienentegevolge op je plaats van domicilie te stemmen, ook niet onbelangrijk.

    Comment


    • #3
      Re: domicilie???

      Bedankt! Blij om dat te horen!
      Ik dacht dat je in de problemen kon geraken als je zoiets huurde. (Omdat het zogezegd niet echt officieel is hé)

      Comment


      • #4
        Re: domicilie???

        Nee het is niet verplicht om op je domicilie adres te wonen (je bent wel verplicht een domicilie te hebben).
        Maar in België maken ze een onderscheid tussen een domiciel en een verblijfadres.
        Je verblijfadres telt voor de wetgeving enz enz...

        Dat er een wijkagent komt is verleden tijd.
        Bij ons in de gemeente wordt dat niet meer gedaan.
        Kan verschillen per gemeente maar ben er niet zeker van

        Comment


        • #5
          Re: domicilie???

          De "hoofdverblijfplaats" dien je inderdaad te hebben als je in België woont (als je in het buitenland woont hoef je dat niet te behouden).
          De hoofdverblijfplaats (in het Frans "domicile") en ook domicilie (gallicisme) genoemd, is het enige referentieadres voor alles wat wettelijk is.
          Daarnaast kan je (een) verblijfplaats(en) hebben waar je al de rest kan laten toekomen (niet- officiële briefwisseling) en waar je ook effectief kan verblijven gedurende een gedeelte van de week/maand/jaar...

          Comment


          • #6
            Re: domicilie???

            Oorspronkelijk geplaatst door Stax Bekijk bericht
            Nee het is niet verplicht om op je domicilie adres te wonen (je bent wel verplicht een domicilie te hebben).
            Maar in België maken ze een onderscheid tussen een domiciel en een verblijfadres.
            Je verblijfadres telt voor de wetgeving enz enz...

            Dat er een wijkagent komt is verleden tijd.
            Bij ons in de gemeente wordt dat niet meer gedaan.
            Kan verschillen per gemeente maar ben er niet zeker van
            Het langskomen van een wijkagent is zeker geen verleden tijd. Als dit bij jou niet gebeurt is dan was dit een grove nalatigheid van de lokale politie. Dit is geen verschil van gemeente tot gemeente.

            Comment


            • #7
              Re: domicilie???

              Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
              Het langskomen van een wijkagent is zeker geen verleden tijd. Als dit bij jou niet gebeurt is dan was dit een grove nalatigheid van de lokale politie. Dit is geen verschil van gemeente tot gemeente.
              Als je nieuwe huisbaas als smoes gebruikt dat je je niet op "zijn" adres kan domiciliëren omdat hij daar ook woont dan is dat omdat hij met het een en ander niet in orde is. Bvb : oppervlakte per bewoner of andere woonnnormen.

              Je mag kan (en mag) dat altijd huren om er te slapen (lees verblijven) maar dan houdt je je domilicie best bij bvb je ouders.
              WANT : Stel dat je je domicilieert op een adres met een (bvb) te kleine woon oppervlakte dan kan de wijkagent dit weigeren. Heb je geen ander adres dan wordt je uitgeschreven. Dwz : je hebt geen adres meer.

              Dit kan leuk zijn want : je krijgt geen belastings brieven meer, geen verkeeersboetes meer enz. want je hebt geen adres.
              Maar je bent ook een enkele "burgerrechten" kwijt : bvb. geen auto op je naam inschrijven, bij verkiezingen zal je geen oproepingsbrief krijgen (niemand weet naar welk adres ze dat moeten sturen), je kan geen beroep doen op een tegemoetkoming bij werkloosheid want je hebt geen adres. Ook je bank kan problemen maken want die hebben , wettelijk gezien, je adres nodig.
              Je bent een "clochard", al woon je in de grootste luxe.

              Je kan zo'n pand dus wel huren en bewonen als "verblijfplaats". Maar je hebt wel een officieel adres nodig om "administratief in orde" te blijven.

              Als je het een en ander op je kerfstok hebt is dit wel een uitgelezen kans om administratief te "verdwijnen". Wij verklaren je dan officieel vogelvrij........

              Groetjes
              Skitch
              Last edited by Skitch; 16 december 2007, 18:36.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: domicilie???

                Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                Het langskomen van een wijkagent is zeker geen verleden tijd. Als dit bij jou niet gebeurt is dan was dit een grove nalatigheid van de lokale politie. Dit is geen verschil van gemeente tot gemeente.
                Nope, ben al 2x verhuisd in mijn gemeente en geen kat is komen kijken.
                Geen brief, geen telefoon, geen nota, noppes.
                De gemeente vertelde mij dat dit niet meer gedaan werd.

                Ik heb een huis gekocht en gerenoveerd... Toen ik hier kwam inhuizen en m'n domiciel liet omzetten had ik gevraagd wanneer die wijkagent ongeveer zou komen. 'Die komen niet meer m'neer' was het antwoord en ze had gelijk

                Comment


                • #9
                  Re: domicilie???

                  je moet wel opletten dat de bewoner geen schuld heeft.
                  je zou daar intrekken en een hoop spullen meenemen maandje later komt de deurwaarder en die neemt al je spullen mee

                  Comment


                  • #10
                    Re: domicilie???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stax Bekijk bericht
                    Nope, ben al 2x verhuisd in mijn gemeente en geen kat is komen kijken.
                    Geen brief, geen telefoon, geen nota, noppes.
                    De gemeente vertelde mij dat dit niet meer gedaan werd.

                    Ik heb een huis gekocht en gerenoveerd... Toen ik hier kwam inhuizen en m'n domiciel liet omzetten had ik gevraagd wanneer die wijkagent ongeveer zou komen. 'Die komen niet meer m'neer' was het antwoord en ze had gelijk
                    in Genk, waar ik woon, is dat wel van toepassing....
                    'n dik jaar geleden dat ik verhuist ben is dat ook gebeurd...


                    Burgerzaken - adreswijziging

                    Dienst Bevolking
                    Stadhuis Genk, ingang Dieplaan, 1e verdieping.
                    TICKET: druk wachtzone C+ adreswijziging

                    INFO: 089 65 37 77 of 82 bevolking@genk.be

                    --------------------------------------------------------------------------------
                    Zowel:
                    als u in Genk komt wonen vanuit het buitenland;
                    naar Genk verhuist vanuit een andere gemeente;
                    of binnen Genk van het ene naar het andere adres verhuist;
                    is er sprake van een adreswijziging.

                    Elke adresverandering moet verplicht binnen de 8 dagen worden aangegeven bij de dienst bevolking van onze stad. Wie dit verzuimt, is in overtreding met de Belgische wetgeving en is dus strafbaar.

                    U kan uw adreswijziging met een internetformulier melden maar ook persoonlijk bij de dienst, telefonisch (zie hiervoor) of via fax (089 65 34 77)

                    Nadat u uw wens tot adreswijziging heeft doorgegeven vindt er steeds een controle plaats om vast te stellen of u wel effectief op het aangegeven adres woont. Dit is een wettelijke verplichting. Deze controle wordt uitgevoerd door uw wijkagent.
                    Nadat de wijkagent vaststelde dat u werkelijk op het aangegeven adres verblijft, dient u zich in elk geval aan te melden bij de dienst bevolking. U dient immers de nodige aanpassingen aan uw identiteitskaart e.d. te laten uitvoeren.

                    Mee te brengen documenten:
                    het document dat u van de wijkagent ontving;
                    de identiteitsdocumenten van ieder lid van het gezin;
                    indien u een voertuig heeft, het inschrijvingsboekje;
                    voor de houders van een gele, blauwe of Franstalige identiteitskaart, 1 foto + € 5;
                    indien van toepassing - een toelating van de sociale woningmaatschappij.
                    Last edited by w00ha; 17 december 2007, 09:51.

                    Comment


                    • #11
                      Re: domicilie???

                      Kan iemand mij zeggen hoe men zich uitschrijft zonder nieuw adres op te geven?
                      Ik kreeg namelijk te horen dat ik in deze woning niet gedomiciliëerd mag zijn op straffe van boete (5000€/maand). Dat zwaard van Damocles kan ieder ogenblik vallen...
                      Ik moet dus dringend uitgeschreven worden.
                      Pas nadien zou ik terecht kunnen bij het OCMW voor een referentieadres...

                      Comment


                      • #12
                        Re: domicilie???

                        Geen verstand van, maar lijkt me niet gemakkelijk. Vragen aan gemeenteloket?
                        Als je geen domicilie hebt, ben echter wel een "sans-papier", want oa ook geen identiteitskaart meer (en hierboven nog aantal dingen die je niet meer kan/mag). Tijdelijk inschrijven bij iemand anders (ouders, vrienden)? Alleen heeft dit wel invloed op eventuele uitkeringen, en mogelijk zelfs belastingen (hoewel ik hier weeral geen expert in ben).
                        Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

                        Comment


                        • #13
                          Re: domicilie???

                          Het uitschrijven gaat net zoals het inschrijven maar dan omgekeerd.
                          Het zijn de huidige bewoners die naar de gemeente moeten en daar om jou uitschrijven moeten eisen omdat je er niet meer woond, de politite komt dan ter plaatse er een pv van maken en je bent vogelvrij.

                          Comment


                          • #14
                            Re: domicilie???

                            niet te druk om maken, ik heb bijna 10 jaar geen adres gehad, dus geen domicilie, voor mijn administratie gaf ik een verblijfsadres op , nooit problemen gehad met niks.....want ik woonde op recreatie grond in een bungalo waar permanent verblijven verboden is.....

                            na enige tijd sta je wel "geseind" dit betekend dat je ne keer ergens een controle hebt en ze willen heel erg moeilijk doen dat je dan mee naar het bureau mag , hoeft niks te betekenen, gewoon toegeven dat je geen adres hebt en klaar....maar meestal kan je gewoon verder , dikwijls sta je bij de politie diensten als "geseind" maar niet altijd waarom vandaar dat ze soms nader onderzoek doen...
                            Last edited by jvs; 25 februari 2012, 05:46.
                            http://www.jvs-photography.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: domicilie???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stax Bekijk bericht
                              Toen ik hier kwam inhuizen en m'n domiciel liet omzetten had ik gevraagd wanneer die wijkagent ongeveer zou komen. 'Die komen niet meer m'neer' was het antwoord en ze had gelijk
                              Ik heb de wijkagent zelf eens gevraagd waarom hij maar niet kwam opdagen. Zijn antwoord was dat vreemden toch niet opendoen als hij aanbelt.
                              Ik kom ook niet graag per toeval te weten dat iemand zijn adres bij mij heeft gezet. Voor hetzelfde geld stuurt ze/hij me de deurwaarder, in plaats van de wijkagent.
                              Last edited by Poza; 25 februari 2012, 18:53.

                              Comment

                              Working...
                              X