Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dochter bij mij gedomicilieerd en co-ouderschap, is dit fiscaal co-ouderschap ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dochter bij mij gedomicilieerd en co-ouderschap, is dit fiscaal co-ouderschap ?

    Wij zijn reeds in 2019 gescheiden en onze dochter is bij elk een week/week in co-ouderschap.
    Maar : zij bis wel gedomicilieerd bij mij en volgens onze notarisakte fiscaal ten laste voor elk de helft.

    In de links hieronder staat "In principe wordt het voordeel van een hogere belastingvrije som voor kinderen ten laste enkel toegekend aan de ouder bij wie het kind is gedomicilieerd"
    Heb je een kind ten laste, dan heb je recht op een grotere belastingvermindering op je inkomsten en een vermindering van de onroerende voorheffing.



    Wat bedoelen ze met "in principe", dat voordeel zogezegd voor mij is omdat ze bij mij gedomilicileerd is, maar met co-ouderschap toch niet ?
    In mijn vooraf ingevulde belastingaangifte staat mijn dochter als volledig ten laste in vak 1030, een kennis zegt dat dit automatisch verkeerd staat en ik dat ik dit zelf in vak 1034 (co ouderschap) moet aanpassen/
    Dit scheelt wel pakweg €500 minder teruggave.

    Als het effectief co-ouderschap is, moet je dan vak 1034 kiezen ipv 1030 vanaf dit jaar, en "in principe ten laste bij de ouder bij wie het kind gedomicilieerd is" telt dan niet?
    Last edited by CanonYouCan; 14 juli 2021, 03:47.

  • #2
    Re: Dochter bij mij gedomicilieerd en co-ouderschap, is dit fiscaal co-ouderschap ?

    Volgens mij staat het antwoord klaar en duidelijk in je eerste link.
    ttz, je mag maar de helft fiscaal (ten laste) aftrekken. Maar ook geen alimentatie.
    Pas op voor aanslagjaar 2020 en dit 2021. Je ex partner kan nog een bezwaarschrift indienen als dit niet correct is ingevuld.

    Comment

    Working...
    X