Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 13 1 2 3 4 5 11 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 308

Standaard Digitale meter komt er toch

Vandaag goedgekeurd, de "slimme" digitale meter komt er toch en dit zonder aanpassingen
    Draait dus niet terug, dus eigenlijk niet zo "slim"
    Nu stel ik mij toch wel de vraag welk nut zonnepanelen nog hebben indien je geen batterijen hebt staan

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Standaard Re: Digitale meter komt er toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Vandaag goedgekeurd, de "slimme" digitale meter komt er toch en dit zonder aanpassingen
    Nu stel ik mij toch wel de vraag welk nut zonnepanelen nog hebben indien je geen batterijen hebt staan

grts
    Sieg
    Beetje stoken Sieg....

Denk je nu echt dat ze dat gewoon kunnen afschaffen?
    De vorige voorstellen zijn niet door de controle geraakt, dit is voor mij perfect ok, want je kan in het oude systeem blijven.
    De garanties die ze gegeven hebben moeten ze nakomen, en er moet nog altijd motivatie zijn om panelen te leggen, want we hebben die nodig om internationalr normen te halen.

Niet alle politici zijn te stom om te helpen donderen.
    Laatst gewijzigd door Guest14; 13 maart 2019 om 20:33

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Beetje stoken Sieg....
    Wat bedoel je daarmee Tommie ???
    Ik schrijf gewoon hetgeen vandaag net op het nieuws geweest is

"De meerderheidspartijen hebben vandaag een akkoord bereikt over de slimme meter
    De meter wordt geplaatst vanaf 1 Juli 2019, beginnende bij de huizen met zonnepanelen en de nieuwbouwwoningen"
    Letterlijk !

grts
    Sieg

Dan moet je ook,de condities lezen hé. Je kan zelfs met die meter kiezen voor een virtueel terugdraaiende meter, je betaalt dan even veel als vandaag....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dan moet je ook,de condities lezen hé. Je kan zelfs met die meter kiezen voor een virtueel terugdraaiende meter, je betaalt dan even veel als vandaag....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Hopelijk, maar dat wordt niet vermeld, benieuwd waar je dat gevonden hebt
    Er wordt letterlijk gezegd dat de meter niet meer terugdraait
    Anders zie ik echt het nut van zonnepanelen zonder opslagbatterij niet meer

grts
    Sieg

grts
    Sieg
    Info klopt niet of is onvolledig.

De bezitters van panelen krijgen tot 15 jaar na ingebruikname het voordeel van terugdraaiende teller als ze dat willen.

Verder zie ik dan ook niet wat het verschil is tussen een teller dat vooruit en achteruit draait en eentje dat productie en verbruik apart telt en waar men de som van beide gaat maken.

Na die 15 jaar is de situatie iets anders.
    Maar de VREG moet ook nog betere tarieven voorstellen waardoor zonnepanelen altijd rendabel blijven, zelfs met het nieuwe systeem.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Hopelijk, maar dat wordt niet vermeld, benieuwd waar je dat gevonden hebt
    Er wordt letterlijk gezegd dat de meter niet meer terugdraait
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eigt~ae06ce6f/ Politiek akkoord over invoering digitale meters, maar privacyklacht dreigt

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03...eriode-v.html/
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Blijft de vrees dat al wat ze beloven "zand in de ogen strooien" is.

Waarom moeten anders de digitale tellers bij voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, de ENIGEN die er nadeel van hebben.
    Als ze daar de digitale tellers plaatsen 15 jaar na ingebruikname van de zonnepanelen is er totaal geen compensatieregeling nodig.

Maar dat is natuurlijk vééééééééééééééééééééééééééééééééél te simpel voor de geleerde bollen van politiekers.

Ze weten echt van geen hout pijlen meer maken !
    Ik had zo de fameuze simulator van de VREG eens héél getrouw ingevuld, uitgenomen dat ik vermeldde dat ik vrijwel NOOIT thuis was. De uitslag was: u gaat 45 (VIJFENVEERTIG !!!!!!) % DIRECT verbruiken.
    Grotere bedriegerij heb ik nooit gezien.

De simulator zonet nog eens ingevuld, zelfde resultaat, méér nog, ik ga volgens hen zelfs 93 euro minder betalen

Trouwens ook toevallig (!), (zonder twijfel ): op de sch**t dat de energieprijs nog uitmaakt op de factuur ga je wel het saldo betalen zoals nu (verbruik - eigen productie) maar op de grote sloef nettarieven en belastingen betaal je de volle pot op wat je afgenomen hebt. Het doekje voor het bloeden moet dan de afschaffing zijn van de prosumententaks (eerst zien en dan geloven).

Ik zal dus ongetwijfeld voor die 15 jaar kiezen met weinig hoop dat ik dan de resterende 6 jaar zal kunnen vol maken zonder een nieuwe conrtractbreuk van de overheid.
    Laatst gewijzigd door nete; 13 maart 2019 om 23:12
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5
    12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Ik heb die privacy-klacht mee helpen financieren - als het niet baat, dan hoop ik dat het pijn doet aan de politieke wereld. Men heeft gewoon onvoldoende nagedacht over de consequenties, en de risico's als die meters uitleesbaar worden voor onbevoegden (wil u dat een inbreker weet wanneer u al dan niet thuis is?) - en we dreigen net zoals met de zonnepanelen van Freyake voor torenhoge rekeningen te komen staan - deze keer door een blauwe geschelpte uit Oostende...
    Veel te veel ego's in de politiek - en veel te weinig gezond boerenverstand. Men doet maar op zonder even na te denken. Dogmatisch en dwangmatig denken zijn de dood van onze maatschappij. Zie maar naar de ramp rond de brexit in de UK - blijven draaien rond de tafel tot iemand te zat wordt - en toegeeft. Da's niet in ons aller belang.
    Bon 't wordt weer geweldig om onze stem uit te brengen - er schiet nu totaal niks meer over om voor te stemmen... zucht. (denk maar niet dat ik voor Goedele Lullekens ga stemmen - of juist wel, die imitator indertijd op die leuvense vrije zender was wel geweldig!).

In Nederland zijn ze al langer bezig met die digitale meters en daar zijn veel klachten over onverklaarbaar hoger verbruik. (toch altijd raar dat je meer moet betalen en nooit minder?)
    De meters zouden zeer onbetrouwbaar zijn in hun meting. Het beperkt zich niet tot 1 merk of type van meter maar zowat alle merken en types die in omloop zijn!

Tevens is het ook zo dat de meters geen rekening gaan houden (of juist wel) met de arbeidsfactor. Dit betekend dat wie inductieve belastingen staan heeft (wasmachien, stofzuiger, droogkast, frigo, diepvries,...) al gemakkelijk 10% meer zal aangerekend worden.
    Extra pijnpunt is dat de meters niet om kunnen met moderne schakelende voedingen zoals we die vinden in de meeste moderne toestellen (tv, gsm, computer,...). Doordat deze toestellen een soort ruis veroorzaken geraken de meters helemaal in de war en tikken zwaar door tot 500% van de reele last!!

Het enige argument dat ze aanvoeren (dorpsgek Tommelijn van de OpenVLD) om de meter er door te drukken is dat ze zo beter zicht krijgen op het actueel verbruik. Dikke onzin natuurlijk en we zijn weer met een kluitje door een stel idioten in het riet gestuurd. Precies of ze op het net niet kunnen meten hoeveel de last is per gemeente/gewest,...

https://www.techpulse.be/nieuws/2128...slimme-meters/

Ja dat komt er van als je onbekwamen in de politiek stuurt. De consument is weer gejost.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eigt~ae06ce6f/ Politiek akkoord over invoering digitale meters, maar privacyklacht dreigt

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03...eriode-v.html/
    Kan wel zijn maar die privacy is voor mij maar peanuts
    Waar het echt over gaat dat is het nut van zonnepanelen wanneer de meter niet meer terugdraait
    Iedereen weet dat je de meeste energie opwekt tijdens de zonnige periodes van het jaar, dus wat ben je er dan mee want je gebruikt dat niet dagelijks op
    Tevens betaal je dan nog eens extra per KW dat je omvormer is, dat moeten ze mij dan toch eens uitleggen waar die kost dan nog voor dient

Het is wederom eens typerend België, iets proberen promoten waar ze de ballen verstand van hebben, bende klojo's

Wat dus eigenlijk wil zeggen is dat iedereen na zijn periode van 15 jaar ofwel opslagbatterijen moet aanschaffen of de zonnepanelen eraf gooien

Als ik mijn berekening maak dan ben ik op het ogenblik goedkoper af zonder panelen, want ik betaal nu veel geld voor mijn omvormer, meer dan dat ik elektriciteit zou aankopen.
    Gelukkig heb ik mijn certificaten waarvoor ik geld krijg, anders lagen ze al op de vuilnisbelt
    ...... enkel in België .....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
    Ik heb die privacy-klacht mee helpen financieren - als het niet baat, dan hoop ik dat het pijn doet aan de politieke wereld. Men heeft gewoon onvoldoende nagedacht over de consequenties, en de risico's als die meters uitleesbaar worden voor onbevoegden (wil u dat een inbreker weet wanneer u al dan niet thuis is?)
    Moet je mij eens uitleggen hoe een inbreker kan weten of je thuis bent of niet doordat je een digitale meter hebt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Kan wel zijn maar die privacy is voor mij maar peanuts
    Waar het echt over gaat dat is het nut van zonnepanelen wanneer de meter niet meer terugdraait
    Iedereen weet dat je de meeste energie opwekt tijdens de zonnige periodes van het jaar, dus wat ben je er dan mee want je gebruikt dat niet dagelijks op
    Tevens betaal je dan nog eens extra per KW dat je omvormer is, dat moeten ze mij dan toch eens uitleggen waar die kost dan nog voor dient

Het is wederom eens typerend België, iets proberen promoten waar ze de ballen verstand van hebben, bende klojo's

Wat dus eigenlijk wil zeggen is dat iedereen na zijn periode van 15 jaar ofwel opslagbatterijen moet aanschaffen of de zonnepanelen eraf gooien

Als ik mijn berekening maak dan ben ik op het ogenblik goedkoper af zonder panelen, want ik betaal nu veel geld voor mijn omvormer, meer dan dat ik elektriciteit zou aankopen.
    Gelukkig heb ik mijn certificaten waarvoor ik geld krijg, anders lagen ze al op de vuilnisbelt
    ...... enkel in België .....
    Die privacy is voor mij ook zever, is weer een of ander excuus om toch iets te kunnen zeggen.
    Zogezegd omdat onbevoegden uw tellerstand kunnen zien, nu laat men om de twee jaar iemand van diezelfde onbevoegden in zijn huis binnen en de jaren ertussen stuurt men de tellerstanden naar dezelfde onbevoegde door.
    Waarom het plots onbevoegden zijn blijft me een raadsel.
    Waarom dan niet klagen tegen alle providers die constant uw telefoon- en internetverbruik kunnen zien of verzekeringen die een trackingsysteem verplichten voor alle duurdere of sportievere wagens.

Wat de digitale teller betreft dat niet terugdraait.
    Zolang die 15 jaar niet door zijn en ze de belofte houden dat we huidig systeem mogen behouden, zie ik geen verschil.

Nadien zal het afhangen wat het echte tarief zal zijn.
    Mijn verbruik was vorig jaar negatief, dus meer opgebracht dan verbruikt.
    Ik betaal dit jaar dus enkel het prosumententarief en de huur van de teller.
    Met de berekening van de VREG zou mijn factuur 50% hoger liggen met het nieuwe systeem.
    Wij hebben geen subsidies gehad en geen certificaten, wel de factuur voor de investering.

Maar stel dat er nooit een digitale teller zou komen en de VREG wil ons meer doen betalen, dan kunnen ze evengoed het prosumententarief fors verhogen om tot hetzelfde te komen en daar helpt zelfs een batterij niet voor.

Eigenlijk zou het nettarief voor upload veel goedkoper of gratis moeten zijn want hetgeen we injecteren gaat naar de eerste buur dat op dat moment verbruikt ... we gebruiken dan niet het volledige netwerk tot aan de centrale.
    Zelf hebben ze ook het netwerk van aan de centrale tot bij de buur niet nodig op dat moment en de buur betaalt toch op zijn verbruik voor het totale netwerk.
    Betalen om elektriciteit op het netwerk te zetten heeft maar één nut ... inkomstenverlies vergoeden voor wat we niet aankopen.
    Alsof we morgen aan de Carrefour een vaste vergoeding moeten betalen omdat we meer in de Aldi gaan kopen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Uiteindelijk komt het hele circus hier op neer:

Waarom moeten de digitale tellers bij voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, de ENIGEN die er nadeel van hebben.
    Als ze daar de digitale tellers plaatsen 15 jaar na ingebruikname van de zonnepanelen is er totaal geen compensatieregeling nodig.

Al de rest is voor mij larie en apekool: als ze het verbruik willen monitoren dan kunnen ze dat met véél méér resultaat bij de miljoenen gezinnen die geen panelen willen, kunnen of mogen plaatsen.
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5

Betalen om elektriciteit op het netwerk te zetten heeft maar één nut ... inkomstenverlies vergoeden voor wat we niet aankopen.
    1000% akkoord !
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Waarom moeten de digitale tellers bij voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, de ENIGEN die er nadeel van hebben.

Al de rest is voor mij larie en apekool: als ze het verbruik willen monitoren dan kunnen ze dat met véél méér resultaat bij de miljoenen gezinnen die geen panelen willen, kunnen of mogen plaatsen.
    1000% akkoord !
    Je moet eerst eens goed lezen wat er staat, en ook wat de vroegere beloftes waren.

GSC's voor 15 en 20 jaar worden niet aangetast. Geen contractbreuk.
    Als ik nog 15 jaar kan genieten van de terugdraaiende teller, dan blijft de opbrengst zoals beloofd. Geen contractbreuk.

De redenen voor de teller zijn wat mij betreft wel te verklaren: een betere monitoring van het net, en dat gaan we nodig hebben als er nog meer panelen bij komen, en meer auto's en verwarming via electriciteit.
    Als jouw stroom in jouw straat verbruikt wordt, dan kan dat leiden tot een plaatselijke overbelasting die nu niet kan gemonitord worden.
    Dat kan leiden tot stroompannes, en die willen we niet denk ik.

En wat je laatste quote betreft... we hebben nog nooit betaald om stroom op het net te zetten. De netvergoeding moet je zien als huur van een virtuele batterij.
    Als je vandaag een installatie hebt van bv 4 kWp die jaarlijks ongeveer 4000 kWh oplevert, en je verbruik is ook 4000 kWh, dan kan je er van uitgaan dat je tegen het einde van de zomer een 2000 kWh op het net gezet hebt die je dan in de winter gaat verbruiken.

Een batterij zou (op grote schaal geproduceerd) ca 150€ per kWh kosten. Dat is dus een kapitaal van 300.000€ (en een hele kelder vol). Daarvoor betaal je nu een 400€ huur per jaar.

Als je toch je buik vol hebt, ga dan helemaal off-grid. Het kan, maar het zal je wel een veelvoud kosten.
    Kijk gerust naar de landen rond ons, de regelingen daar zijn onder aan de streep ongeveer hetzelfde. Panelen leggen levert een rendement op van een kleine 4-5% op je investering. En overal zijn er verschillende regelingen.

Ik dacht dat ze in Nederland gewoon 25ct per kWh betalen voor de afname, en voor teruglevering krijg je 6ct per kWh (naakte energieprijs). Dus ook daar heb je er alle belang bij om zo veel mogelijk direct te gebruiken van wat je zelf opwekt.

Het probleem zal kleiner worden als de GSC's beginnen uit te doven. Die veel te genereuze regeling was niet houdbaar (regeling van Freya), en dat moet op een of andere manier betaald worden.

...
    Om de bugs in de meter en software te ontdekken? En bij mensen die geen zonnepanelen hebben is er sowieso niets te meten want geen sprake van lokale productie. Zou het dat kunnen zijn?

GSC's voor 15 en 20 jaar worden niet aangetast. Geen contractbreuk.
    Als ik nog 15 jaar kan genieten van de terugdraaiende teller, dan blijft de opbrengst zoals beloofd.
    Wie geen belastingsvermindering kreeg en geen GSC’s heeft, die moet evenveel afdokken ... op zich ook niet correct maar het is zo.
    Verder hoop ik voor u dat uw panelen er nog niet lang liggen want het is tot 15 jaar na ingebruikname van de panelen, niet na plaatsing van de digitale teller.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Mijn panelen liggen er van 2010, dus nog een jaar of 6.
    Maar ze zijn al dubbel terugverdiend, dus ik ga niet klagen.

De eerste GSC's met hoge waarde werden toegekend in 2007 als ik me niet vergis. Binnen een jaar of 8 begint die grote last langzaam weg te smelten.
    2009-2011 is de periode waarin er echt veel installaties geplaatst werden, onder andere ook op grote industriegebouwen. Die lopen weg met de grootste sommen aan GSC's.

1000% akkoord !
    De zonnepaneelvlaming op zijn best .

Toch even naar voor kijken ipv in de achteruitkijkspiegel.

Het gebruik van het net als batterij was op termijn niet vol te houden.
    De overgangsperiode in het akkoord over de digitale meter is een redelijke oplossing.

Ik stel me wel vragen over de nieuwe tarieven die het VREG moet uitwerken om het nieuwe systeem aantrekkelijker te maken.
    Blijkbaar zal de meter van een eenvoudig type zijn dat (nog) niet is aangepast om het verbruik (en de prijs) te sturen volgens vraag en aanbod op het net.
    Over een korte periode zou ook een - nog zeer dure - batterij kunnen gebruikt worden, maar hoe men investeringen in warmtepompen gaat aantrekkelijk maken zie ik nog niet zitten.

Onze elektriciteit is veel te duur door allerlei extra kosten (waaronder de stilaan uitdovende overdreven vergoeding voor zonnepanelen), maar de digitale meters zullen ook door de verbruikers betaald moeten worden, zodat een prijsdaling in de toekomst niet direct te verwachten is.

Sommigen vergelijken het met het leidingwater, dat gratis uit de bron komt en waar distributie ed 100% van de kostprijs uitmaakt.
    Hoe minder water we verbruiken hoe duurder elke m3 wordt.

Het verschil is dat we in de toekomst waarschijnlijk meer elektriciteit gaan verbruiken en een prijssturing volgens vraag en aanbod een interessante oplossing kan zijn.
    Daarvoor heb je dan wel eerst overal een digitale meter nodig (en meer zonnepanelen ).

... onder andere ook op grote industriegebouwen. Die lopen weg met de grootste sommen aan GSC's.
    Inderdaad, het is niet de brave zonnepaneelvlaming die met de grote winst gaat lopen, maar een aantal banken en grote bedrijven, die zelfs gefraudeerd hebben oa met de installatiedatum (alhoewel ook particulieren betrapt zijn op het indienen van valse gegevens).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Het gebruik van het net als batterij was op termijn niet vol te houden.
    Net dat is de grootste zever, we belasten het net niet meer, maar minder.

Bij overproductie van mijn panelen gaat de elektriciteit via de kortste weg naar wie geen panelen heeft en verbruikt, de rest van het net wordt ontlast.
    Tijdens de nacht of winter verbruiken wij van het net omdat de panelen dan niets of onvoldoende opbrengen, wij belasten het dan niet meer dan zonder panelen.

De enige reden blijft een compensatie voor het inkomenverlies van wat we niet aankopen.
    Niet meer, niet minder.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

De enige reden blijft een compensatie voor het inkomenverlies van wat we niet aankopen.
    Niet meer, niet minder.
    Voilà, klopt als een bus.

@Tommie1: als het een andere reden zou hebben dan puur GELD binnenrijven, waarom moeten er dan een beperkt aantal tellers met absolute voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, waar men dan op de koop toe een "speciale" regeling gaat uitdokteren, zéér tegen de wil van de VREG. De miljoenen verbruikers zonder panelen kan men toch ook monitoren een sturen en dan heeft men ineens de grote massa en hoeft men niks te prutsen om een terugdraaiende teller te simuleren. Een terugdraaiende teller met absolute voorrang wegnemen om hem voor jaren te vervangen door één waar ze dan het terugdraaieffect gaan simuleren, KAFKA in de zevende macht.
    Zoals het nu gaat gebeuren is de beste manier om de burger er stilaan van te overtuigen dat er achter heel die operatie wel een verborgen agenda zal zitten.

Nee hoor, mensen die het groene verhaal genegen waren hebben iets gekregen en zullen nu BLOEDEN. Punt.
    Laatst gewijzigd door nete; 14 maart 2019 om 12:51
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5

Nee hoor, mensen die het groene verhaal genegen waren hebben iets gekregen en zullen nu BLOEDEN. Punt.
    Buiten een dikke factuur voor mijn panelen en prosumententarief op wat ik deels cadeau doe, heb ik nog niets gekregen hoor.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Voilà, klopt als een bus.

@Tommie1: als het een andere reden zou hebben dan puur GELD binnenrijven, waarom moeten er dan een beperkt aantal tellers met absolute voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, waar men dan op de koop toe een "speciale" regeling gaat uitdokteren, zéér tegen de wil van de VREG. De miljoenen verbruikers zonder panelen kan men toch ook monitoren een sturen en dan heeft men ineens de grote massa en hoeft men niks te prutsen om een terugdraaiende teller te simuleren. Een terugdraaiende teller met absolute voorrang wegnemen om hem voor jaren te vervangen door één waar ze dan het terugdraaieffect gaan simuleren, KAFKA in de zevende macht.
    Zoals het nu gaat gebeuren is de beste manier om de burger er stilaan van te overtuigen dat er achter heel die operatie wel een verborgen agenda zal zitten.

Ten eerste is er de put van de GSC's en die moet nu door andere politici opgekuist worden. Dat geld allemaal gaan halen bij de gewone gebruiker die geen panelen kon of wou leggen is al niet fair.
    Maar bloeden ga ik niet hoor.... toch zeker niet onwille van de panelen. Het blijft tot vandaag een zinvolle investering.
    Zonder panelen zou ik 100€ per maand betalen aan electriciteit, en nu (zonder GSC maar met netvergoeding) betaal ik 35€ per maand, inderdaad om dat net te gebruiken als batterij.
    Voor de volgende 5 jaar verandert daar niks aan, en nadien komt er afhankelijk van hoe en wanneer ik stroom verbruik iets bij van 5-10€ per maand in een pessimistisch scenario.

Het bloed loopt hier niet echt in baantjes onder mijn bureel uit hoor.

Pagina 1 van 13 1 2 3 4 5 11 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Busje komt zo....of toch niet ?
    Door Pixxel in forum Beginnershoek
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 30 juni 2012, 22:57
  2. Komt een spin dan toch uit een ei?
    Door Svendc in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 10 september 2009, 23:22
  3. Hoe komt dat toch
    Door ilse30 in forum Fotobewerking & software