Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Ok Jan, mooie uitleg maar wat is dan het nut nog van zonnepanelen ??

    grts
    Sieg

    Sieg,

    Ik vrees dat jij gaat antwoorden: geld verdienen.
    De overdreven GSC regeling indertijd heeft spijtig genoeg die perceptie ingang doen vinden waardoor het moeilijk is het debat in een andere richting te krijgen.

    Ik heb hier nog boeken in mijn kast staan van begin jaren 70 vorige eeuw ("The autonomous house", de reeks "De kleine aarde" enz) waar het verlangen onafhankelijk te zijn oa van externe energiebronnen voor de eerste keer werd uitgewerkt.
    Ik denk dat dit nog altijd een belangrijke verzuchting is (zie maar naar de kranten van vandaag: één op vijf, en één op drie alleenstaanden hebben moeite om hun energiekosten te betalen).
    Maar we kunnen niet zoals de hippie-idealen alleen op de wereld gaan leven, we leven in een complexe maatschappij die gelukkig ook in staat is van gesofisticeerde oplossingen uit te vinden.
    Om heel concreet op elektriciteit over te gaan: dit is een te "edele" energiebron om te verspillen aan directe verwarming (het zou dus beter doorverkocht worden ipv lokaal opgestookt ).
    Dat zien we ook al in onze huishoudtoestellen (droogkasten met warmtepomp, warmwaterboilers idem) en een water/water warmtepomp heeft een dergelijk hoge COP dat ze ondanks de hoge elektriciteitsprijs goedkoper in gebruik is dan aardgas.
    We zullen ook veel elektriciteit nodig hebben voor auto's, dat is toch niet tegen te houden.
    Dus hebben we nog heel veel zonnepanelen nodig en een politiek om dit aan te moedigen.
    Hoe ze dat gaan aanpakken weet ik ook niet.

    Wij wonen in de stad en in de tijd van de zonnepanelenbonanza werd mij afgeraden om er te installeren omdat de schouwen van mijn buren te veel schaduw zouden werpen.
    Ondertussen ben ik op een leeftijd waarop je begint te denken: het zal mijn tijd wel duren, maar door het hele debat begin ik er terug zin in te krijgen.
    Maar dan meteen met een opslagbatterij, dan kan ik foert zeggen als het moet.
    Misschien kan ik die ook nog wel zelf in mekaar knutselen.

    PS: geen nieuwe discussie over warmtepompen: weinigen hebben grond genoeg voor een water/water (maar toch genoeg die veel te veel zonnepanelen hebben liggen).
    Last edited by palombian; 15 maart 2019, 19:52.

    Comment


    • #47
      Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
      Ik vrees er een beetje voor dat ze per maand gaan afrekenen.
      Ze kunnen de meter immers van op afstand uitlezen

      Laat dan de teller in de zomer maar terugdraaien. Die maand betaal je niets want je teller staat negatief.
      In de winter, als je weinig opwekt, draait je teller tegen hoge snelheid vooruit en betaal je die maand de volle pot.

      Je teller draait dan wel terug maar de winst wordt wel heel wat minder als ze per maand afrekenen.

      Mvg
      Op termijn is het nog veel erger jong, injectie en afname zullen apart worden gerekend.
      Enige oplossing is dat opgewekte meteen proberen te verbruiken, als je bv. voor je afname
      27 cent/Kwh moet betalen en je krijgt voor je injectie maar 6 cent zoals blijkbaar het geval is in Nederland.
      Last edited by Guest42; 15 maart 2019, 19:58.

      Comment


      • #48
        Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Misschien ga je blij zijn dat je het overschot aan een lagere prijs gaat kunnen verkopen en voor minder geld met gas verwarmen (stel bv dat een kWh elektriciteit 4 keer duurder is dan gas en je kan je overschot aan de helft van de prijs verkopen).

        Dat is dus de bedoeling van die slimme meters.
        De prijzen die ze in het hoofd hebben zijn al een paar keer aangekondigd, hopelijk veranderen ze.
        Waar we nu gemiddeld (afhankelijk van tarief) rond de 28 cent zitten voor aankoop, willen ze in de toekomst naar 35 cent voor aankoop en 4 cent voor verkoop.
        Maar op die verkoop willen ze ook nog de volle pot voor transport vragen en daarna ook nog eens aan wie het afneemt ... dubbel dus.

        Heden is het niet veel beter, je moet de overschot gratis afgeven plus prosumententarief betalen.

        Ik heb de berekening op de site gemaakt, met het huidige voorstel zou de energiefactuur met meer dan 50% verhogen!
        Als men dan ook nog apart gaat aanrekenen voor wat men afneemt wanneer er geen zon is, dan komt de energiefactuur veel hoger uit dan wanneer we geen panelen zouden hebben.
        Dus al maar goed dat de VREG niet volledig zijn zin krijgt.

        Banditisme is dat.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #49
          Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Op termijn is het nog veel erger jong, injectie en afname zullen apart worden gerekend.
          Enige oplossing is dat opgewekte meteen proberen te verbruiken, als je bv. voor je afname
          27 cent/Kwh moet betalen en je krijgt voor je injectie maar 6 cent zoals blijkbaar het geval is in Nederland.
          Inderdaad dat zie ik ook nog gebeuren
          Doch de vergelijking met Nederland gaat niet op m.i.
          In Nederland zijn de bijkomende kosten héél laag, dus eigenlijk hetgeen wat hier in België de grootste kost van de factuur is
          En laat nu net dat zijn waar ze hier heel veel geld op verdienen, dus denk niet dat ze deze extra kosten niet zullen schrappen.
          Als ik voor mezelf reken, ik betaal nu 290 € per maand (en jawel ik heb zonnepanelen liggen) en van dat bedrag is er amper 48 € voor elektriciteit, al de rest zijn extra kosten.

          Dus gelijk wat ze gaan doen in België aan de prijs van elektriciteit, die andere kosten liggen gewoon schandalig hoog en dat lijkt me niet te veranderen

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #50
            Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
            Ik vrees er een beetje voor dat ze per maand gaan afrekenen.
            Ze kunnen de meter immers van op afstand uitlezen
            Ze gaan die teller niet maandelijks uitlezen, die teller stuurt automatisch elke maand de standen door.
            Dat feit is zeker, met of zonder vrees.

            Wat nog erger is, volgens iemand van Eandis kunnen ze de teller in de toekomst remote bedienen en uw upload tijdelijk uitzetten of uw afname beperken.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Als ik voor mezelf reken, ik betaal nu 290 € per maand (en jawel ik heb zonnepanelen liggen)
              grts
              Sieg
              Heb je dan een klein fabriekje staan ofzo Sieg?

              Comment


              • #52
                Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Heb je dan een klein fabriekje staan ofzo Sieg?
                Hangt af of gas erbij zit of niet en hoeveel dan de eindfactuur is.
                Soms betaalt men te veel per maand, maar is de eindafrekening laag.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #53
                  Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Heb je dan een klein fabriekje staan ofzo Sieg?
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Hangt af of gas erbij zit of niet en hoeveel dan de eindfactuur is.
                  Soms betaalt men te veel per maand, maar is de eindafrekening laag.
                  Neen hoor geen klein fabriekje maar ik heb wel accumulatiekachels staan
                  Iets wat in de jaren tachtig ook enorm gepromoot werd door onze regering en waar je nu voor gestraft wordt
                  Qua klimaat heb ik dus 0% uitstoot want ik gebruik ook geen gas, alles bij ons is elektrisch
                  Hetgeen ze dus nu aan het promoten zijn in onze buurlanden, geen fossiele brandstoffen meer
                  Behalve België, want daar promoten ze wel gas te gebruiken .... al zal dat ook maar voor een korte tijd zijn en dan vinden ze ook daar iets op om het duurder te maken.
                  Mijn eindfactuur draait trouwens meestal nog met een kleine opleg !

                  Mijn dag en daltarieven worden opgevangen door mijn zonnepanelen
                  Het is enkel mijn nachttarief waar ik voor betaal
                  Dat grote bedrag is enkel te wijten aan de enorme kosten die er de laatste vijf jaar zijn bijgekomen
                  De elektriciteitsprijs is maar peanuts van de factuur

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 16 maart 2019, 00:15.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Het zit wel hoog hé.
                    Relax, dat is slecht voor uwen tikker, anders eens kijken of er geen azijn in uw leidingwater zit.
                    Ik denk dat er eerder zwavelzuur zit in onze beleidsmensen.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #55
                      Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Mijn eindfactuur draait trouwens meestal nog met een kleine opleg !
                      Daar zit wel een onuitroeibaar foutief denken in: als je bv 1200 euro per jaar verbruikt dan zal een normaal voorschot 100 euro zijn. Het is dan logisch dat je de twaalfde keer ook 100 euro betaalt.
                      Krijg je een afrekening met wat de meesten een "opleg" noemen van bv. 20 euro dan betekent dat dat je op 20 euro na je jaarverbruik reeds op 11 maanden betaald hebt.
                      Krijg je een eindfactuur van bv. 170 euro dan heb je een "opleg" van 70 euro en niet van 170 euro.
                      En krijg je bij de afrekening geld terug dan ben je in feite blij met een dooie mus, net zoals wie belastingen terugkrijgt.
                      Heeft niet zoveel belang natuurlijk in dit debat, ik wou het toch even verduidelijken.
                      Ik heb dat vroeger beroepsmatig misschien 100 keer uitgelegd, mar op een uitzondering na was het boter aan de galg.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #56
                        Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Daar zit wel een onuitroeibaar foutief denken in: als je bv 1200 euro per jaar verbruikt dan zal een normaal voorschot 100 euro zijn. Het is dan logisch dat je de twaalfde keer ook 100 euro betaalt.
                        Krijg je een afrekening met wat de meesten een "opleg" noemen van bv. 20 euro dan betekent dat dat je op 20 euro na je jaarverbruik reeds op 11 maanden betaald hebt.
                        Krijg je een eindfactuur van bv. 170 euro dan heb je een "opleg" van 70 euro en niet van 170 euro.
                        En krijg je bij de afrekening geld terug dan ben je in feite blij met een dooie mus, net zoals wie belastingen terugkrijgt.
                        Heeft niet zoveel belang natuurlijk in dit debat, ik wou het toch even verduidelijken.
                        Ik heb dat vroeger beroepsmatig misschien 100 keer uitgelegd, mar op een uitzondering na was het boter aan de galg.
                        Snap ik wel hoor, daarom dat ik ook schrijf een kleine opleg, net iets meer dan ik de andere maanden betaal

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #57
                          Re: Digitale meter komt er toch

                          Sowieso worden we weer in de zak gezet. Ik heb destijds mijn rekening gemaakt op basis van 20 jaar certificaten met terugdraaiende teller. Nu komt er een digitale teller met een akkoord om 15 jaar te kunnen genieten van een terugdraaiende teller. Die 15 jaar gaat in van bij de installatie van de zonnepanelen, wat met die andere 5 jaren? Waarom niet de 20 jaar behouden? Gelukkig blijven tenminste de GSC van kracht tot 20 jaar, ook al was er bij aanvang van het systeem geen sprake van nettarieven voor injectie op het stroomnet.
                          Waar ik me echter nog meer zorgen om maak zijn de aangekondigde capaciteitstarieven. Bij de bouw van onze woning eind jaren '80 hebben we er voor gekozen om, met het oog op de toekomst, onze elektriciteitsinstallatie ruim te voorzien met 3x220V en 40A. Ondertussen heeft het elektriciteitsnet een update gekregen en hebben we nu 3x400V+N aan 32A. En nu gaat men plots extra tarieven aanrekenen, gewoon omdat je vroeger een stevige installatie voorzien hebt kan je extra gaan betalen, vermoedelijk jaarlijks tussen de 450 en 750 euro extra. Dat is toch niet normaal? Ik zou het nog kunnen begrijpen als men vanaf heden alle nieuwe installaties gaat tariferen op capaciteit. En ja, ik weet wel, ik kan ook een kleinere aansluiting laten uitvoeren. Maar dat is ook niet gratis en weg comfort. Ik begrijp niet waarom daar niet meer weerstand tegen is.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #58
                            Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Sowieso worden we weer in de zak gezet. Ik heb destijds mijn rekening gemaakt op basis van 20 jaar certificaten met terugdraaiende teller. Nu komt er een digitale teller met een akkoord om 15 jaar te kunnen genieten van een terugdraaiende teller. Die 15 jaar gaat in van bij de installatie van de zonnepanelen, wat met die andere 5 jaren? Waarom niet de 20 jaar behouden? Gelukkig blijven tenminste de GSC van kracht tot 20 jaar, ook al was er bij aanvang van het systeem geen sprake van nettarieven voor injectie op het stroomnet.
                            Waar ik me echter nog meer zorgen om maak zijn de aangekondigde capaciteitstarieven. Bij de bouw van onze woning eind jaren '80 hebben we er voor gekozen om, met het oog op de toekomst, onze elektriciteitsinstallatie ruim te voorzien met 3x220V en 40A. Ondertussen heeft het elektriciteitsnet een update gekregen en hebben we nu 3x400V+N aan 32A. En nu gaat men plots extra tarieven aanrekenen, gewoon omdat je vroeger een stevige installatie voorzien hebt kan je extra gaan betalen, vermoedelijk jaarlijks tussen de 450 en 750 euro extra. Dat is toch niet normaal? Ik zou het nog kunnen begrijpen als men vanaf heden alle nieuwe installaties gaat tariferen op capaciteit. En ja, ik weet wel, ik kan ook een kleinere aansluiting laten uitvoeren. Maar dat is ook niet gratis en weg comfort. Ik begrijp niet waarom daar niet meer weerstand tegen is.
                            Plus het feit dat je vroeger normaal gezien ook al éénmalig een opleg bij je aansluitingskost betaalde voor een vermogen van méér dan 10 kVa.

                            We zitten met de grootste bende geldwolven ooit in onze regeringen, die echt van geen hout pijlen meer weten maken, maar de kiezer gaat ze opnieuw belonen in mei.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #59
                              Re: Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              We zitten met de grootste bende geldwolven ooit in onze regeringen, die echt van geen hout pijlen meer weten maken, maar de kiezer gaat ze opnieuw belonen in mei.
                              Stem ze weg en kies voor allemaal nieuwe beleidsmensen ... het zal nog erger worden want die hun zakken moeten we nog beginnen vullen en de vorige laten een grote put achter. [emoji6]

                              Het enige dat ooit kan helpen maar er nooit zal komen, dat is wanneer ze voor hetzelfde loon als een ander evenveel uren moeten kloppen en dezelfde belastingen moeten betalen.

                              En ik bedoel daarmee niet enkel beleid van het land, maar ook de top van bedrijven.
                              Wie gaat ooit zichzelf minder gunnen?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Digitale meter komt er toch

                                Wat een kot zeurkousen hier .
                                De politici die er nu zijn hebben wij verkozen. Wil je dat niet, verhuis naar Rusland, Turkije ..’

                                Nu komt er een regeling waardoor er voor de bezitters niks verandert, geen bijkomende nadelen, en weer is het niet goed.

                                Ga gdv zelf in de politiek en los het zelf op. Tuurlijk heeft de staat geld nodig, om uw pensioen, uw ziekteverzekering, scholen, wegen etc te betalen.
                                Maar met deze regeling gaat er geen enkele euro extra van de zonnepaneelbezitters naar de staatskas.

                                Wat is uw voorstel?

                                Comment

                                Working...
                                X