Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 21 van 21 EersteEerste ... 11 17 18 19 20 21
Weergegeven resultaten: 501 t/m 518 van 518

Standaard Re: Digitale meter komt er toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Dan verwarmt U op een andere manier veronderstel ik ?

grts
    Sieg
    Wij verwarmen met een HR ketel op gas. Die maakt ook warm water.
    En in de living hebben we nog een "cassette" zitten die het ook goed doet.

Nu hebben we nog een kookplaat op elektriciteit.
    Maar mijn partner haat het ding. Ze wil kost wat kost eentje op gas.
    Er zit ook een defect in trouwens. Moet toch vervangen worden.
    En met het capaciteitstarief in gedachten was het misschien een idee om die naar gas om te schakelen.

Een vertegenwoordiger van zonnepanelen wist me ook te vertellen dat ze naar de toekomst toe gaan werken aan een soort slim net.
    Het idee is dat er heel veel panelen bijkomen en we op goedkope momenten zoveel mogelijk gaan stockeren in batterijen.
    Als de vraag van de markt hoog is bij pieken, en bij gevolg de prijs hoog, kan je dan injecteren uit je batterij aan hoger tarief. Er zou een zekere firma hiermee al bezig zijn.
    Ze zijn geregistreerd als energieleverancier en bevelen hun klanten aan om aan te koppelen op hun slim net.

Je vuur om te koken, je oven, je diepvries, je ijskast, je televisie, je computer, enz ... weinig nut om een timer te hebben die overdag inschakelt als je gaan werken bent ...

grts
    Sieg
    Ik ben hier nu inderdaad het eten aan het klaarmaken op de zonne-energie die de accu in de loop van de dag heeft opgeslagen 17u50, de zon is al een tijdje onder).
    Dat kan ik zien op de digitale meter, want de installateur van de panelen is blijkbaar vergeten om de link en de nodige inloggegevens naar mij door te sturen, ik kan daardoor niet zien wat de installatie aan het doen is.
    Ik heb net een mail gestuurd, hopelijk komt dat snel in orde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik ben hier nu inderdaad het eten aan het klaarmaken op de zonne-energie die de accu in de loop van de dag heeft opgeslagen 17u50, de zon is al een tijdje onder).
    Dat kan ik zien op de digitale meter, want de installateur van de panelen is blijkbaar vergeten om de link en de nodige inloggegevens naar mij door te sturen, ik kan daardoor niet zien wat de installatie aan het doen is.
    Als je het nog niet zou hebben: zeker ook het kwartierverbruik aanvragen op de Fluvius website voor een gedetailleerd overzicht.

Amai dan is uw installatie wel heel snel gekeurd geraakt Bart.
    Ik heb zelf een weekje moeten wachten meen ik, maar dat is al zo lang geleden

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Amai dan is uw installatie wel heel snel gekeurd geraakt Bart.
    Ik heb zelf een weekje moeten wachten meen ik, maar dat is al zo lang geleden

grts
    Sieg
    Misschien kijk ik er over, maar waar lees je dat de installatie al gekeurd is?

Hier kregen we de inloggegevens ook pas na de keuring en daar zit logica achter.
    Inloggen gaat via de servers van de fabrikant en de installateurs wachten in principe tot die gekeurd is omdat die in theorie pas dan in gebruik genomen mag worden
    Anders start de fabrikant ook meteen de fabrieksgarantie.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Jij ziet tenminste de voordelen, veel plezier (en besparing) ermee !

Eigenaardig antwoord op mijn nogthans concrete vraag, je moet niet op je tenen getrapt zijn omdat ik dat zeg van die batterij toch

Wat betreft timers in machines, hmm, weinig machines hebben nut van een timer zoals jij het bedoelde hé Jan
    Enkel bvb je wasmachine is nuttig zo'n timer, maar voor de rest zou ik niet weten wat nog.
    Je vuur om te koken, je oven, je diepvries, je ijskast, je televisie, je computer, enz ... weinig nut om een timer te hebben die overdag inschakelt als je gaan werken bent ...

grts
    Sieg
    Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat een batterij een "nice to have" is, die het bv gemakkelijker maakt om zoveel mogelijk van de PV produktie zelf te gebruiken, ook als je overdag niet thuis bent. Wij hoeven ons helemaal geen zorgen te maken over wolken voor de zon, zolang de bezonning over de hele dag meer opbrengt dan je totale verbruik zit je goed.
    Het enige wat wij soms doen - en daarvoor moet je niet thuisblijven - is de vaatwas aanzetten wanneer hij nog niet helemaal vol is en de volgende dag regen voorspeld is, hetzelfde voor wassen en drogen.
    Dit laatste gebeurt hier bijna uitsluitend met de (WP)droogkast, wij zijn geen geitewollensokkers zoals jij misschien denkt .

Wij eten ook vlees, drinken wijn en rijden zelfs af en toe met een dieselauto , alhoewel ik voor afstanden onder 10 km bijna altijd de fiets neem (en voorlopig geen elektrische).

Dat hokjesdenken zie ik ook terug in je opmerking elders over het niet-gebruik van elektriciteit voor verwarming.
    Het overgrote deel van de Vlamingen doet dit inderdaad nog met gas.

Ik was zelf verrast door het plan van @buurmanBert om van een elektrische kookplaat terug naar gas te gaan.
    Zover zou ik het zelf niet drijven, maar het is evident dat met mijn kleine PV installatie het veel moeilijker zou zijn om (met een elektrische kookplaat) zoveel zelf te gebruiken en het capaciteitstarief laag te houden. Voorlopig blijft dat hier allemaal op gas.

Zoals al gezegd is mijn doel om het totaal energiegebruik zodanig terug te dringen dat voor verwarming en SWW een warmtepomp haalbaar zou zijn (zie de gepubliceerde jaarcijfers).
    Er worden hiervoor nu subsidies gegeven, en het zou dom zijn opnieuw veel geld te geven aan een condensatieketel (de huidige is 15 jaar oud).
    Dan is een hybride in elk geval beter, alhoewel ik niet echt overtuigd ben (maar dat was ik vorig jaar voor de PV panelen en de batterij ook maar half, en dat is achteraf een heel goede beslissing gebleken).

Terug on topic: volgens de VREG zouden met een terugdraaiende teller de variabele netkosten (per kWh dus) volgend jaar toch hoger zijn dan bij een DM, dit ter compensatie van het forfaitaire capaciteitstarief. Het zou ook onlogisch zijn dat wie een DM heeft benadeeld zou worden, dan krijgen ze er geen één meer geplaatst.

https://www.vreg.be/nl/wat-zijn-de-n...en-ze-berekend

Voor de rest is een even simpel als draconisch: het hoogste verbruik gedurende een kwartier telt x4 voor de hele maand. Ook wie onder de 2,5 kW blijft (wat bij ons dikwijls het geval is) zou toch zoveel aangerekend worden. Na 12 maanden wordt een jaargemiddelde gemaakt.

Ik ben wel zo gelukkig dat de Chinese constructeur van mijn omvormer en batterij de moeite heeft gedaan om een speciaal programma te maken om het capaciteitstarief te beperken (voor 6 miljoen Vlamingen, de enige ter wereld die momenteel dit systeem krijgen).
    Ik reserveer nu een deel van de capaciteit, waarmee de batterij dan op het moment dat de afname boven 2500W komt bijpast (uiteraard beperkt tot de maximale stroomsterkte en tot ze leeg is). Ze laadt dan achteraf weer bij (zoveel mogelijk buiten de piekuren of wanneer de zon schijnt).
    Het is geen toverstokje dat je energieprobleem oplost, het helpt wel wanneer je zuinig bent.
    Laatst gewijzigd door palombian; 22 november 2022 om 17:03 Reden: typo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    ...
    Ik was zelf verrast door het plan van @buurmanBert om van een elektrische kookplaat terug naar gas te gaan.
    Zover zou ik het zelf niet drijven,....
    Klopt. Maar het is genuanceerd waarom we dat doen.

Ten eerste is mijn partner erg voorstander van koken op gas. Ze heeft lang in professioneel keukens gestaan en kan koken als een Princes (komt mij niet slecht uit )
    Je zou haar bezig moeten zien soms.

We hebben dit huis net gekocht en er zit een storing in de elektrische kookplaat. 1 pit werkt niet meer. Dus moet vervangen worden. Reparatie kan niet wegens te oud vermoed ik.

Gas mag dan wel erg duur zijn. Het is per Kw/h nog steeds een pak goedkoper dan elektrisch koken. Ok, gas heeft meer verlies dan inductie maar dan nog.

Elektrisch koken maakt hoge pieken. En nu met het capaciteitstarief kunnen we nooit onder de 2,5Kw piek blijven.
    Zoals zij kookt zal dat eerder met pieken worden van 7 of 8Kw/h. Ze wil een grote stoof met 5 pitten en een wok brander.

De som van dit alles is dan ook geen verrassing. We gaan terug naar gas voor het koken.

PS: in onze vorige woning was het ook koken op gas.

Omdat ons ander elektrisch verbruik dan goed onder controle zou moeten zijn overweeg ik momenteel sterk om zonnepanelen met batterij te plaatsen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Klopt. Maar het is genuanceerd waarom we dat doen.

Ten eerste is mijn partner erg voorstander van koken op gas. Ze heeft lang in professioneel keukens gestaan en kan koken als een Princes (komt mij niet slecht uit )
    Je zou haar bezig moeten zien soms.

We hebben dit huis net gekocht en er zit een storing in de elektrische kookplaat. 1 pit werkt niet meer. Dus moet vervangen worden. Reparatie kan niet wegens te oud vermoed ik.

Gas mag dan wel erg duur zijn. Het is per Kw/h nog steeds een pak goedkoper dan elektrisch koken. Ok, gas heeft meer verlies dan inductie maar dan nog.

Elektrisch koken maakt hoge pieken. En nu met het capaciteitstarief kunnen we nooit onder de 2,5Kw piek blijven.
    Zoals zij kookt zal dat eerder met pieken worden van 7 of 8Kw/h. Ze wil een grote stoof met 5 pitten en een wok brander.

De som van dit alles is dan ook geen verrassing. We gaan terug naar gas voor het koken.

PS: in onze vorige woning was het ook koken op gas.

Omdat ons ander elektrisch verbruik dan goed onder controle zou moeten zijn overweeg ik momenteel sterk om zonnepanelen met batterij te plaatsen.
    Ik ben het met je eens dat - in tegenstelling met verwarming en SWW - een inductiekookplaat, alhoewel efficienter dan de oude elektrische kookplaten en een gasfornuis, geen COP factor van 3 of 4 heeft zoals een warmtepomp en je nagenoeg hetzelfde kWh verbruik zal hebben dan bij gas.

Wij realiseren ons te weinig welk een grote energieinhoud olie en gas hebben (een wokbrander is 3 kW of maar 0,3 m3/h, peanuts tov de gasketel van 26kW, nu teruggeschroefd tot 10kW en nog altijd te groot).
    Hier ten huize, waar ook elke dag in de potten wordt geroerd, verbruiken we jaarlijks 100m3 of 1000 kWh voor warm water en koken.
    In het beste geval besparen we een deel bij overschakeling naar een warmtepompboiler, om dat bij te passen op de hogere elektriciteitsrekening voor inductiekoken, maar dit zijn momenteel geen rendabele investeringen.
    En wanneer we ooit voor verwarming all-electric gaan zal het de zaak niet maken.
    Laatst gewijzigd door palombian; 22 november 2022 om 23:23

Ik volg deze discussie al even op de achtergrond.
    Ik heb sinds 30 september mijn PV installatie en batterij. Ohh wat ben ik tevreden
    Ik heb mijn installatie overgedimentioneerd en vandaar is mijn batterij op een zeer korte tijd vol (10KWh)
    Met deze energie heb ik voldoende om s'avonds als ik thuis kom te koken en zelfs de verwarming te doen met mijn airco's.
    Ik kan bijna off grid.
    Het koste wel wat maar dat ben ik al vergeten.

Johan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
    Ik heb sinds 30 september mijn PV installatie en batterij. Ohh wat ben ik tevreden
    Ik heb mijn installatie overgedimentioneerd en vandaar is mijn batterij op een zeer korte tijd vol (10KWh)
    Met deze energie heb ik voldoende om s'avonds als ik thuis kom te koken en zelfs de verwarming te doen met mijn airco's.
    Ik kan bijna off grid.

Johan

Als ik meer dakoppervlakte had zou ik ook meer gelegd hebben.
    Koken en verwarmen zit er bij mij niet in.

Ook is mijn installatie nog volgens de "rendementen" en "terugverdientijden" van voor de prijsstijgingen berekend. Zelfs de grootste voorstanders stelden toen dat het zelden rendabel was, dus ik heb me wat ingehouden.
    Het kan verkeren.
    Ik kan eventueel nog 4 panelen bijleggen op het platte dak om in de winter en bij slechter weer nog iets binnen te krijgen.
    Deze maand is mijn zelfvoorzienendheid nog maar 42% (er komt nu druppelsgewijs - 450W - weer iets binnen, maar het weer zit niet mee).

Zoals al gezegd: leg zoveel als je plaats hebt en/of kan betalen, voor de overschot zal je altijd iets krijgen, maar het is geen belegging met gegarandeerd rendement.

PS: deze site geeft een redelijk betrouwbare voorspelling van de opbrengst:

https://www.elia.be/nl/grid-data/pro...ergieproductie
    Laatst gewijzigd door palombian; 23 november 2022 om 09:53

...
    ...
    Dat is misschien nog de grootste wijsheid van allemaal.
    Probeer na te rekenen of het zal opbrengen maar verwacht geen wonderen te gebeuren en verwacht ook geen groot verlies.
    Dan is investeren altijd interessant.
    De moeilijkheid blijft steeds het inschatten van de toekomst.
    Niemand weet wat het morgen zal zijn.
    Gaan de prijzen zwaar omhoog? Of ze dalen naar het niveau van 2019?
    Geen kat weet het.
    Maar als je in de slechts denkbare situatie er kief kief uitkomt dan loont het te investeren.

Net bericht gekregen van Keytrade dat de opbrengst op een spaarboekje gevoelig omhoog gaat.
    Maar verwacht niet op te kunnen tegen de inflatie.
    Dat doen zonnepanelen zeer waarschijnlijk wel.
    Probeer vooral te vergeten wat het je gekost heeft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Dat is misschien nog de grootste wijsheid van allemaal.
    Probeer na te rekenen of het zal opbrengen maar verwacht geen wonderen te gebeuren en verwacht ook geen groot verlies.
    Dan is investeren altijd interessant.
    De moeilijkheid blijft steeds het inschatten van de toekomst.
    Niemand weet wat het morgen zal zijn.
    Gaan de prijzen zwaar omhoog? Of ze dalen naar het niveau van 2019?
    Geen kat weet het.
    Maar als je in de slechts denkbare situatie er kief kief uitkomt dan loont het te investeren.

Net bericht gekregen van Keytrade dat de opbrengst op een spaarboekje gevoelig omhoog gaat.
    Maar verwacht niet op te kunnen tegen de inflatie.
    Dat doen zonnepanelen zeer waarschijnlijk wel.
    Probeer vooral te vergeten wat het je gekost heeft.
    Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan. Je kan de terugverdientijd tot na de komma gaan uitrekenen maar ik denk dan inderdaad ook aan inflatie, blijvend hoge energieprijzen en ook betaalbaar houden van comfort en mobiliteit bij mogelijk inkomensverlies (of pensioen binnen x aantal jaren).

Ik kan bijna off grid.

Johan
    Tof te horen dat je zo tevreden bent

Vandaag heb ik met mijn gemengde PV installatie mijn batterij van 15kWh nog eens 100% vol gekregen en dat voelde zo laat in het jaar ook goed aan. Hierbij is nog 3,5kWh geïnjecteerd maar dan zie je toch dat op de panelen met 15° helling gericht op WZW de productie na 14u heel snel wegvalt.

Hier met mijn bescheiden 3 kWp nog 8,24 kW binnengekregen, de 5 kW accu vol, een 40° was gedaan en gedroogd en nog 0,74 kWh geïnjecteerd.
    Voor de dag 75% zelfvoorzienend.
    Vorige dagen was wel minder en dat zal zo wel blijven, alhoewel begin december kouder maar zonniger weer is voorspeld.
    Dat laatste is ook beter voor het gasgebruik, het ergste is koud en bewolkt (en niet alleen voor de portemonnee).

Voor het capaciteitstarief is de simulator aangepast:

https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/simulator

Wie nog een terugdraaiende teller heeft zal maar 2,5 kW aangerekend worden maar krijgt minder korting op de nettarieven dan met een DM.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11...citeitstarief/

Waarbij: “We stellen vast dat het in vele situaties niet rendabel is om in een thuisbatterij te investeren”, waarschuwt Leen Vandezande

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11...citeitstarief/

Waarbij: “We stellen vast dat het in vele situaties niet rendabel is om in een thuisbatterij te investeren”, waarschuwt Leen Vandezande
    Ik kom terug op mijn eerste antwoord aan @buurmanBert: uitgaande van de vuistregel dat je zonder batterij 1/3 van de PV-productie zelf kan gebruiken en mét 2/3, is met een klein dakoppervlak dat 1/3 niet voldoende om een verschil te maken in de rekening.
    Daarom heb ik mijn rendement/terugverdientijd altijd berekend op het totaal van de investering - en het resultaat komt zeker overeen met de modellen, ik kus mijn twee handen.

Hoeveel percent winst ik tegen dat de batterij versleten is juist zal gemaakt hebben maakt mij niet uit, veel kans zelfs dat ze mij overleeft.
    Het is comfortabel, bovendien lost ze het capaciteitstarief op en je weet nooit of de backup functie niet vroeg of laat nuttig kan zijn.
    En dan spreek ik niet nog over wie nu al met het dynamisch tarief oplaadt wanneer de stroom goedkoop is (alhoewel dit pas rendabel is bij grote verbruikers zoals een elektrische auto en een warmtepomp en niet voor een simpele ziel als ik die minder dan 800 kWh per jaar moet bijkopen).

PS: door mijn laag gebruik wordt ik zwaar gestraft: ik zal ongeveer 50€ per jaar meer betalen met het capaciteitstarief (zoals ongeveer 10.000 andere oude moekes en peekes waarvoor de invoering zou moeten uitgesteld worden ).
    Laatst gewijzigd door palombian; 24 november 2022 om 21:18

Standaard Digitale meter komt er toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    PS: door mijn laag gebruik wordt ik zwaar gestraft: ik zal ongeveer 50€ per jaar meer betalen met het capaciteitstarief (zoals ongeveer 10.000 andere oude moekes en peekes waarvoor de invoering zou moeten uitgesteld worden ).
    Wees blij met “maar” 50€ verschil.
    Ik heb ook de simulator eens ingevuld met terugdraaiende teller en dan aangevinkt om met digitale teller het resultaat te kennen, dat is iets meer dan 50€ verschil.
    Analoge teller:

Digitale teller:

Enkel de waarden van 2023 zijn hierbij in aanmerking te nemen omdat heden de situatie veranderd is (elektrische wagen).
    Dan gaan we van 588€ naar 2437€ (totaalprijs) volgens de simulator.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 21 van 21 EersteEerste ... 11 17 18 19 20 21

Soortgelijke discussies

1. Busje komt zo....of toch niet ?
    Door Pixxel in forum Beginnershoek
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 30 juni 2012, 22:57
  2. Komt een spin dan toch uit een ei?
    Door Svendc in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 10 september 2009, 23:22