Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Momenteel is bij ons de hoogste factuur nog steeds voor telecom, ook voor het buitenverblijf (de goedkoopste aanbieding).

    De prijzen hiervan worden gezet door Telenet, een 100% privébedrijf in Amerikaanse handen.

    Ik lees hier zelden kritiek over - en zeker niet met dezelfde tendentieuze ondertoon die m.i. weer op de limieten van de forumregels begint te stoten.

    PS: uiteraard worden de prijzen bepaald in samenspraak met Proximus voor 50% in eigendom van de Belgische overheid, maar het lijkt me kort door de bocht alle schuld bij deze laatste te leggen.

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Momenteel is bij ons de hoogste factuur nog steeds voor telecom, ook voor het buitenverblijf (de goedkoopste aanbieding).

      De prijzen hiervan worden gezet door Telenet, een 100% privébedrijf in Amerikaanse handen.

      Ik lees hier zelden kritiek over - en zeker niet met dezelfde tendentieuze ondertoon die m.i. weer op de limieten van de forumregels begint te stoten.

      PS: uiteraard worden de prijzen bepaald in samenspraak met Proximus voor 50% in eigendom van de Belgische overheid, maar het lijkt me kort door de bocht alle schuld bij deze laatste te leggen.
      Verschil is dat men kan leven zonder duur internet maar niet zonder elektriciteit.
      Idem voor een buitenverblijf.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        De discussie ging over de netcomponent die 20% van de factuur uitmaakt.
        Mijn vergelijking met de wegenbelasting is m.i. geldig.
        Die netcomponent maakt samen met de belastingen heden 100% van mijn factuur uit.
        Na de aanpassing van de tarieven zal elektriciteit hier 58% duurder worden dan wanneer we geen zonnepanelen zouden hebben.
        Dit enkel door wat ze willen aanrekenen voor gebruik van het net.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Verschil is dat men kan leven zonder duur internet ...
          Veel mensen werken nog steeds thuis, internet is wel degelijk een basisbehoefte geworden.

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Veel mensen werken nog steeds thuis, internet is wel degelijk een basisbehoefte geworden.
            Mensen worden aanbevolen (verplicht op sommige plaatsen) van thuis uit te werken “indien het kan” ... als je thuis geen internet hebt, dan kan het niet en kan je nog steeds naar het werk.

            Vaak komt de werkgever ook tussen in die kost, akkoord niet elke werkgever doet dit maar dan heeft men ook geen verplaatsingskosten om naar het werk te gaan.
            Het voordeel is voor de meesten groter dan het nadeel. [emoji6]

            En om thuis te werken heeft men in principe ook geen duur internet nodig, zelfs een redelijk basisabonnement is daarvoor al voldoende.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Momenteel is bij ons de hoogste factuur nog steeds voor telecom, ook voor het buitenverblijf (de goedkoopste aanbieding).

              De prijzen hiervan worden gezet door Telenet, een 100% privébedrijf in Amerikaanse handen.

              Ik lees hier zelden kritiek over - en zeker niet met dezelfde tendentieuze ondertoon die m.i. weer op de limieten van de forumregels begint te stoten.

              PS: uiteraard worden de prijzen bepaald in samenspraak met Proximus voor 50% in eigendom van de Belgische overheid, maar het lijkt me kort door de bocht alle schuld bij deze laatste te leggen.
              Is inderdaad ook een redelijke kost, goed dat je dit aanhaalt want ook weer iets dat in België een pak duurder is !

              Voor mij zijn de kosten van telecom amper 1/3 van wat ik maandelijks betaal voor mijn energiefactuur
              Ik betaal rond de 100€ per maand voor vaste tel, 2 gsm's, tv+ extra kanalen en het snelste internet
              En ik betaal 300€ voor mijn energiefactuur, jawel ik heb zonnepanelen liggen, en op die factuur is de goedkoopste som dat van de elektriciteit !

              Dus toch een groot verschil lijkt me, zeker omdat ik op mijn telecom factuur betaal hetgeen ik weldegelijk verbruik
              Op de energiefactuur daarentegen betaal ik het meeste voor dingen die ik niet verbruik, en dat wordt nu nog meer

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Ik heb hier gisteren het verbruik nog eens bekeken terwijl ik frieten aan het bakken was (eerst voorbakken en dan bakken, ik vind zelfgemaakte frieten veel lekkerder dan diepvriesfriet).
                Het totaalverbruik hier in huis zat tussen de 3300 en 3400W terwijl de verwarmingsweerstand van de frietketel ingeschakeld was (= 3000W).
                Voor de rest stond de tv nog aan, de dampkap draaide, en waarschijnlijk zal de compressor van de koelkast ondertussen ook nog wel gedraaid hebben.
                Ik dacht dat het strijkijzer hier de zwaarste verbruiker was, maar het is de frietketel, misschien wordt het dan in de toekomst goedkoper om de frieten te gaan halen in de frituur?
                Een frietketel met een laag verbruik is geen optie, de frieten moeten gebakken worden en niet gekookt, en daarvoor is er dus heel wat vermogen nodig als je lekkere frieten wil.

                Voorlopig heb ik nog geen digitale meter, maar ik zou toch graag weten wat de exacte plannen zijn, geen vage uitleg zoals we die tot nu toe hebben gekregen.
                Het zou logisch zijn om tijdens de "stille uren" (nachttarief) een wat hogere limiet toe te laten (dat moet gemakkelijk kunnen met een digitale verbruiksmeter), en dan zou ik tijdens het weekend toch nog frieten kunnen bakken zonder dat de energierekening daardoor veel te hoog oploopt.

                In ieder geval zullen er maar heel weinig gezinnen zijn die nooit een verbruikspiek hebben die boven de 3 KW uitkomt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                  In ieder geval zullen er maar heel weinig gezinnen zijn die nooit een verbruikspiek hebben die boven de 3 KW uitkomt.
                  Net wat de VREG wil natuurlijk: minder verbruik, gratische stroom van zonnepanelen, geen investeringen doen en nog méér inkomsten binnenrijven.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Dit thread nog even vanonder het stof gehaald uit curiositeit

                    ik heb daarnet even de simulatie gedaan op de site van de VREG, om te bekijken of een digitale meter mij goedkoper zou uitkomen.
                    Onlangs ergens gelezen dat er iemand héél erg tevreden was sinds hij was overgeschakeld van analoge naar digitale meter.

                    Wel nu het verdict na het invullen van die simulatie, blijkbaar zou het overschakelen naar een digitale meter mij een kleine 700€/jaar meer kosten dan nu met mijn analoge meter
                    Is er iets fout met die tool op de site van de VREG ? Heeft er iemand van jullie deze vergelijkende simulatie al gemaakt en zoja wat was het verdict ?

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Dit thread nog even vanonder het stof gehaald uit curiositeit

                      ik heb daarnet even de simulatie gedaan op de site van de VREG, om te bekijken of een digitale meter mij goedkoper zou uitkomen.
                      Onlangs ergens gelezen dat er iemand héél erg tevreden was sinds hij was overgeschakeld van analoge naar digitale meter.

                      Wel nu het verdict na het invullen van die simulatie, blijkbaar zou het overschakelen naar een digitale meter mij een kleine 700€/jaar meer kosten dan nu met mijn analoge meter
                      Is er iets fout met die tool op de site van de VREG ? Heeft er iemand van jullie deze vergelijkende simulatie al gemaakt en zoja wat was het verdict ?

                      grts
                      Sieg
                      Ook al berekend en laten berekenen, verschil is zelfs nog veel groter dan bij u.
                      Digitale meter kost een fortuin meer.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Hey juppekes.

                        Waar kun je die simulatie test vinden aub.
                        Ik zou ook graag eens die test doen.
                        Ik heb hier net zitten zoeken maar vind het niet terug.

                        Alvast bedankt
                        Bootjes

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                          Hey juppekes.

                          Waar kun je die simulatie test vinden aub.
                          Ik zou ook graag eens die test doen.
                          Ik heb hier net zitten zoeken maar vind het niet terug.

                          Alvast bedankt

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                            Geen reactie hier van die simulator hier, waarschijnlijk omdat: Ik dacht gelezen te hebben dat de invoering van het fameuze capaciteitstarief terug uitgesteld is tot begin 2023 ? Tenminste voor de kleine helft die al een DM heeft...

                            Enne als dat er doorkomt kunnen ze het cos-phi tarief beginnen voorbereiden. Weer kassa-kassa.
                            Last edited by nete; 21 juni 2022, 14:36.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Vorige week is de elektriciteitskabel hier in de straat nog eens doorgebrand, dit is de tweede keer (de eerste keer heb ik foto's gemaakt van de reparatie: https://barthuysmans.smugmug.com/Sin...e-stroomkabel/ )
                              Als iedereen met een elektrische wagen zal gaan rijden, dan vermoed ik dat de kabel die hier ligt nog veel meer keren zal doorbranden...
                              Dat is dus de werkelijke reden van het capaciteitstarief, de stroomnetten zijn op veel plaatsen zo al te zwak, daar moet je niet teveel elektrische wagens tegelijk op aansluiten.

                              De stroom viel uit iets voor 18u, mijn eten was net klaar, maar mijn zoon wou de overschot van de spaghetti van de vorige dag opwarmen, en dat ging dus niet meer.
                              Dat heb ik dan toch nog opgelost door een paar klinkers zo te stapelen dat ik de gasbrander (brander voor te solderen) onder de pan kon zetten, en zo heb ik dan de spaghetti opgewarmd (buiten, voor het huis, want ik heb alleen een tuin aan de voorkant van mijn woning, de voorbijgangers zullen misschien raar opgekeken hebben, maar dat heb ik niet gezien omdat ik moest blijven roeren om de spaghetti niet te laten aanbranden).
                              Een paar weken geleden zou die stroompanne geen probleem geweest zijn, maar ondertussen heb ik het gasfornuis vervangen door een inductiekookplaat, ik had dus geen ander alternatief meer dan de soldeergasbrander (een roofingbrander heb ik ook nog, maar die geeft wat teveel warmte om spaghetti op te warmen...).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Haha. These things happen.
                                Ik heb op reis meer dan 25 jaar 1 maand gekookt zonder elektriciteit.
                                Aangezien ze hier de gewoonte hebben om de toevoerkabel met de regelmaat van de klok door te trekken of te boren heb ik al meermaals mijn kampeerspulletjes (Trangia, op methanol) naar beneden moeten halen. Hapert NOOIT.

                                Comment

                                Working...
                                X