Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Oh, ik dacht al dat ze gingen zeggen dat kabels waar stroom door moet sneller zouden slijten.
    Dus die mannen hebben "een idee" en voila, we hebben het vlaggen.

    Ik blijf achter met een vraag : iemand met accumulatie krijgt om 22.30 h een puls op het net waardoor de nachtstroom wordt geactiveerd, lees : alle accumulatoren aanslaan. Dat gaat hier wel over VELE kilowatjes. Hoe gaan ze dat verrekenen ?

    Ik krijg hier waarempel zin om een piepklein gaatje in de kast te boren en er wat HF in te spuiten
    t zelfde hier Paul, ik zit met accumulatiekachels om het huis te verwarmen, (eigenlijk het meest milieuvriendelijk systeem)
    Daarmee dat ik zeg dat ik beter af zal zijn met een pelletkachel te installeren of gewoon mijn haard te gebruiken en terug met hout te stoken
    Als ze mij dat gaan aanrekenen wanneer ik 's nachts die puls krijg, tjah ...

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw stroomfactuur?
      Energie
      Tobe Steel
      (De Tijd)Vandaag om 08:18
      Waarom wordt de stroomfactuur van uw tweede verblijf duurder en wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw zonnepanelen? De nieuwe Vlaamse nettarieven voor u uitgelegd in vier vragen.
      Ook gezinnen met zonnepanelen zullen het nieuwe capaciteitstarief moeten betalen. ©Hollandse Hoogte / Judith Dekker

      De Vlaamse netkosten op de elektriciteitsfactuur zullen vanaf 1 januari 2022 anders berekend worden. Niet langer het totaal aantal verbruikte kilowatturen (kWh) worden bepalend voor de netkosten op de stroomfactuur. Wel het piekvermogen (kW) dat van het net gevraagd wordt zal de doorslag geven. De netkosten van een gezin of kmo zullen voor 80 procent bepaald worden door de netcapaciteit die op piekmomenten gebruikt wordt. Het effectieve verbruik telt nog voor 20 procent mee. Met die ingreep wil de Vlaamse regulator VREG mensen aanmoedigen om slimmer met hun stroomverbruik om te gaan en het net niet te veel te belasten.
      Hoe kan ik de energiefactuur beperken?
      "
      "
      "
      Het zal de factuur ten goede komen om niet tegelijk de wasmachine op kookprogramma te zetten, te stofzuigen, de oven aan te zetten en de elektrische sauna voor te verwarmen. "

      Sowieso geldt voor ieder huishouden een minimumbijdrage overeenkomstig met een piekcapaciteit van 2,5 kilowatt (kW). Ook wanneer een gezin lagere piekverbruiken optekent, moet het dat minimumbedrag betalen. Worden er bij momenten meerdere grote stroomverslindende apparaten tegelijk aangeschakeld, waardoor er meer dan 2,5 kilowatt vermogen nodig is, dan neemt ook het capaciteitstarief toe.

      ............................
      ................................

      Iemand die één keer per maand in zijn buitenverblijf komt, zal een relatief laag jaarverbruik hebben waardoor de nettarieven momenteel beperkt zijn. Maar als die maandelijkse piekverbruiken overeenkomen met die van een gewone gezinswoning, zullen de nettarieven vanaf 2022 fors duurder uitvallen. Ook het minimumtarief zorgt voor een factuurstijging bij veel tweede verblijven. Ook in de maanden waarin het tweede verblijf leeg staat wordt gerekend alsof er een piekverbruik van 2,5 kilowatt plaatsvond. De idee achter die ingreep is dat de stroomkabels naar een tweede verblijf even duur zijn als die naar een gewone gezinswoning, los van de vraag hoe vaak er stroom door moet.
      Ik snap het eerlijk gezegd allemaal niet meer, dit mag toch duidelijk zijn dat dit zuiver te doen is om meer geld op te strijken
      Dit heeft niks meer met milieuredenen te maken !
      Wat is er moeilijk aan een systeem dat je betaald wat je verbruikt ??

      Ik vraag me af of die mensen in de reële wereld leven, het is toch gewoon de pure logica dat mensen overdag gaan werken en dus minder verbruik hebben
      's Avonds komt iedereen thuis en moet dan koken, verwarmen, douchke nemen, tv kijken, pc aanzetten, enz ... (kan ook in andere volgorde zijn uiteraard )

      Toch maar weer eens een bewijs dat het hier puur om zakken vullen gaat en niks anders !

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Ik snap het eerlijk gezegd allemaal niet meer, dit mag toch duidelijk zijn dat dit zuiver te doen is om meer geld op te strijken
        Dit heeft niks meer met milieuredenen te maken !
        Wat is er moeilijk aan een systeem dat je betaald wat je verbruikt ??

        Ik vraag me af of die mensen in de reële wereld leven, het is toch gewoon de pure logica dat mensen overdag gaan werken en dus minder verbruik hebben
        's Avonds komt iedereen thuis en moet dan koken, verwarmen, douchke nemen, tv kijken, pc aanzetten, enz ... (kan ook in andere volgorde zijn uiteraard )

        Toch maar weer eens een bewijs dat het hier puur om zakken vullen gaat en niks anders !

        grts
        Sieg
        Zo onlogisch is het niet, het gaat over de kosten van de infrastructuur.
        Je betaalt toch evenveel wegenbelasting of je nu veel of weinig met je auto rijdt ?
        En wie een zwaardere wagen heeft betaalt meer.

        En voor je buitenverblijf betaal je grondlasten, vuilkar, taksen 2de verblijf ed of je er nu bent of niet.
        Voor water betaal je ook al meer forfait dan verbruik (omdat water eigenlijk 100% infrastructuurkosten zijn).

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Zo onlogisch is het niet, het gaat over de kosten van de infrastructuur.
          Je betaalt toch evenveel wegenbelasting of je nu veel of weinig met je auto rijdt ?
          En wie een zwaardere wagen heeft betaalt meer.

          En voor je buitenverblijf betaal je grondlasten, vuilkar, taksen 2de verblijf ed of je er nu bent of niet.
          Voor water betaal je ook al meer forfait dan verbruik (omdat water eigenlijk 100% infrastructuurkosten zijn).
          Ja maar die kosten van de "infrastructuur" zijn in België wel schandalig hoog hé
          En moest er dan nog iets gedaan worden met dat opgestreken geld zou ik het wel snappen, maar dat gebeurt niet

          Net zoals de wegentaks, die dient om de wegen in orde te houden, wel tis er aan te zien, we zijn bij de slechtste leerlingen van de klas !

          Vorig jaar met een mens aan het praten geweest in het zuiden van frankrijk, was één van de locals
          Hij lag bijna dubbel van het lachen toen hij hoorde welke kosten wij hier in België allemaal te betalen hebben qua water, elektriciteit, belastingen
          Volgens hem is er toch wel iets serieus fout in dit landje

          Belgen worden het zwaarst belast hier in Europa, nu komt daar nog eens de duurste energierekening bij en het duurste wat water betreft
          Netto houden wij als Belgen ook veel minder over van ons loon dan in de andere landen.
          En dan komen ze nog niet toe om al de regeringen die we moeten onderhouden, te betalen

          Vrienden van mij zijn verhuisd naar Nederland een tweetal jaar geleden, hier hadden ze zonnepanelen op hun dak liggen en verwarmden met accumulatie
          Hun maandelijkse energierekening lag hier in België op 280 € per maand met nog een kleine afrekening bij te betalen op het eind van het jaar.
          Nu ze in Nederland wonen verwarmen ze ook elektrisch en hebben ook zonnepanelen liggen, hun huis is redelijk wat groter
          Wel in Nederland betalen ze nu maandelijks een kleine 100 €, alles in ! da's dus een verschil van 180 € per maand.
          Tevens krijgen ze nog een deel van hun belaste wedde terugbetaald door Nederland omdat ze in België meer belast worden.
          Volgens hen was verhuizen naar Nederland hun beste ding dat ze ooit gedaan hebben, financieel houden ze enkele duizenden euro's meer over per jaar.

          En wij domme belgen blijven dit alsmaar slikken, het verwondert mij dat er niet meer zijn die soms eens een bommetje in de Wetstraat willen gooien !

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Op dit ogenblik zit ik aan een verbruik van 2,32KW, de ps4 van mijn zoon staat aan, mijn pc, en een elektrische oven waar mijn avondeten in staat.
            Je moet niet veel moeite doen om aan een verbruik van 2,5KW te geraken, bij de meeste gezinnen zal het heel erg moeilijk worden om daar onder te blijven.

            Voor wie zonnepanelen heeft en die de "overschot" wil opstoken met elektrische vuurtjes tijdens de wintermaanden zal de rekening ook hoger worden...

            En ik vraag mij af of het bij het laden van een elektrische auto mogelijk is om zelf in te stellen hoe snel die laadt, want als die snel laadt dan gaan de tarieven ook weer flink omhoog.

            Ik denk dat het de bedoeling is dat we allemaal een grote accu installeren, en dat we die traag laden (met zonnepanelen als je die hebt), en dat we de stroompieken van daaruit opgebruiken.
            Dat is de enige manier om niet aan een te hoog piekverbruik te komen.
            Maar de kostprijs van zo'n grote accu zal waarschijnlijk een heel stuk hoger zijn dan het voordeel dat je er uit kan halen.
            Zeker als je de levensduur mee in de berekening neemt, want als zo'n lithium-ion accu 10 jaar meegaat dan zal het een heel goede geweest zijn.
            Er komen waarschijnlijk nog wel andere soorten "huis-accu's", maar de Tesla Powerwall is een lithium-ion accupack https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall .
            Eigenlijk zouden LiFePo4 cellen daarvoor een veel betere keuze zijn, want die gaan veel langer mee en ze zijn veel veiliger (ze degraderen ook niet sneller als ze 100% geladen worden, dat is bij lithium-ion wel een probleem).
            Voor dezelfde capaciteit zou het accupack dan wel groter en zwaarder worden, maar als er losse cellen (deze soort https://nl.aliexpress.com/item/33017...archweb201603_ ) worden gebruikt, dan is het heel simpel om een defecte cel apart te vervangen als er eentje het te vroeg begeeft. Als dat gebeurt bij een Tesla Powerwall, dan mag je een nieuwe Powerwall kopen als de garantie verstreken is.
            Het hogere gewicht en grotere afmetingen van zo'n accupack is thuis een minder groot probleem dan in bijvoorbeeld een auto.
            Wil je een accupack dat bijna levenslang heel blijft dan zijn er tegenwoordig lithium-titanate cellen, maar die hebben een nog lagere energiedichtheid en ze zijn nog heel erg duur per KWh (voorbeeldje https://nl.aliexpress.com/item/32847...archweb201603_ )
            Last edited by Black B@ndit; 17 augustus 2020, 16:33.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Ja maar die kosten van de "infrastructuur" zijn in België wel schandalig hoog hé
              En moest er dan nog iets gedaan worden met dat opgestreken geld zou ik het wel snappen, maar dat gebeurt niet

              Net zoals de wegentaks, die dient om de wegen in orde te houden, wel tis er aan te zien, we zijn bij de slechtste leerlingen van de klas !

              Vorig jaar met een mens aan het praten geweest in het zuiden van frankrijk, was één van de locals
              Hij lag bijna dubbel van het lachen toen hij hoorde welke kosten wij hier in België allemaal te betalen hebben qua water, elektriciteit, belastingen
              Volgens hem is er toch wel iets serieus fout in dit landje

              Belgen worden het zwaarst belast hier in Europa, nu komt daar nog eens de duurste energierekening bij en het duurste wat water betreft
              Netto houden wij als Belgen ook veel minder over van ons loon dan in de andere landen.
              En dan komen ze nog niet toe om al de regeringen die we moeten onderhouden, te betalen

              Vrienden van mij zijn verhuisd naar Nederland een tweetal jaar geleden, hier hadden ze zonnepanelen op hun dak liggen en verwarmden met accumulatie
              Hun maandelijkse energierekening lag hier in België op 280 € per maand met nog een kleine afrekening bij te betalen op het eind van het jaar.
              Nu ze in Nederland wonen verwarmen ze ook elektrisch en hebben ook zonnepanelen liggen, hun huis is redelijk wat groter
              Wel in Nederland betalen ze nu maandelijks een kleine 100 €, alles in ! da's dus een verschil van 180 € per maand.
              Tevens krijgen ze nog een deel van hun belaste wedde terugbetaald door Nederland omdat ze in België meer belast worden.
              Volgens hen was verhuizen naar Nederland hun beste ding dat ze ooit gedaan hebben, financieel houden ze enkele duizenden euro's meer over per jaar.

              En wij domme belgen blijven dit alsmaar slikken, het verwondert mij dat er niet meer zijn die soms eens een bommetje in de Wetstraat willen gooien !

              grts
              Sieg
              Cijfers, de eeuwige vergelijking.
              België behoort cijfermatig tot die landen waar de belastingsdruk zeer hoog is, maar Frankrijk moet daar zeker niet voor onder doen.
              Integendeel. Je moet maar eens een eigendom kopen in Frankrijk.
              In Nederland zijn een aantal taksen inderdaad wat lager, maar ga er zeker geen auto kopen.
              En op die manier kan je blijven vergelijken...
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Zo onlogisch is het niet, het gaat over de kosten van de infrastructuur.
                Je betaalt toch evenveel wegenbelasting of je nu veel of weinig met je auto rijdt ?
                Ja, maar wat men nu wil doen is de infrastructuur afremmen. Om in uw autotermen te vergelijken: het wegennet in de jaren 60 behouden zonder deze uit te breiden naar de toenemende vraag (meer auto's) én bovendien een systeem uitwerken waarbij je slechts 20 kilometer per dag mag rijden of je moet meer betalen.
                Welstellende mensen zal het allemaal worst wezen, die betalen gewoon meer.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  Cijfers, de eeuwige vergelijking.
                  België behoort cijfermatig tot die landen waar de belastingsdruk zeer hoog is, maar Frankrijk moet daar zeker niet voor onder doen.
                  Integendeel. Je moet maar eens een eigendom kopen in Frankrijk.
                  In Nederland zijn een aantal taksen inderdaad wat lager, maar ga er zeker geen auto kopen.
                  En op die manier kan je blijven vergelijken...
                  De prijzen van de huizen in Frankrijk zijn een pak goedkoper dan hier hoor

                  En inderdaad een auto kopen in Nederland is duurder, daarentegen bespaar je dat prijsverschil dubbel en dik met de veel goedkopere jaarlijkse kosten qua verzekering enz

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Vandaag zijn ze bij de overburen een digitale meter voor gas en elektriciteit komen plaatsen.
                    Volgens de installateur wordt de tellerstand dagelijks via het proximus GSM netwerk naar fluvius gestuurd. Er zit een proximus sim kaartje in de teller. De gas teller heeft een batterij die 15j zou moeten meegaan. De gas teller stuurt zijn gegevens door naar de elektriciteitsteller. Ze plaatsen per ploeg een 6 tal installaties per dag.

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Het enige dat men wil is de mensen laten betalen, ofwel volgens verbruik ofwel voor wat men niet gebruikt.

                      Men kan het vergelijken met een auto ...
                      Ofwel ga je elke maand voor 250€ tanken, ofwel tank je maar voor 100€ en zal je 150€ betalen voor gebruik van de pomp en tijdelijke stopplaats en volgens de capaciteit van je brandstoftank.

                      Dat van piekverbruik en verdelen over een langere tijd weten ze ook dat dit zever is.
                      Wie werkt en na het werk thuis komt, die zal op dat moment koken, de airco aanzetten en mogelijks,ook TV en verlichting.
                      Ik zie niemand zoiets na elkaar doen, dat zal altijd zo goed als tegelijk gebeuren.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Zo onlogisch is het niet, het gaat over de kosten van de infrastructuur.
                        Je betaalt toch evenveel wegenbelasting of je nu veel of weinig met je auto rijdt ?
                        En wie een zwaardere wagen heeft betaalt meer.
                        Maar je betaalt niet voor de benzine wanneer je niet rijdt, je blijft ook niet evenveel betalen als je zuinig bent en gaat besparen.
                        En die infrastructuur zit al deels in je vaste vergoeding.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Op dit ogenblik zit ik aan een verbruik van 2,32KW, de ps4 van mijn zoon staat aan, mijn pc, en een elektrische oven waar mijn avondeten in staat.
                          Je moet niet veel moeite doen om aan een verbruik van 2,5KW te geraken, bij de meeste gezinnen zal het heel erg moeilijk worden om daar onder te blijven.
                          Waarom denk je dat De Vlaamse REgulator van Geld die "piek" zo belachelijk laag zet dat vrijwel niemand eronder kan blijven, tenzij hij/zij terugkeert naar een leven als in de middeleeuwen ?
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            'Belgen worden het zwaarst belast hier in Europa, nu komt daar nog eens de duurste energierekening bij en het duurste wat water betreft
                            Netto houden wij als Belgen ook veel minder over van ons loon dan in de andere landen.
                            En dan komen ze nog niet toe om al de regeringen die we moeten onderhouden, te betalen,

                            Sieg' weet je dat ze in Nederland het omgekeerde denken: dus dat het gras bij de buren altijd groener is.
                            Duizenden Nederlanders zijn de laatste zestig jaar de grens overgestoken en in België gaan wonen omdat ze meende dat daar de belastingen minder waren. De auto aanschaf goedkoper omdat wij bijzonder gebruiksbelasting betalen: de Benzine 30 tot 45 cent goedkoper (als grens bewoner tank ik vaak net over de grens) Ze verkopen beter bier dan in NL en bezitten ze er betere betaalbare restaurants ook voor mensen met een kleine knip. Autorijden/bezit/aanschaf is in NL veel duurder maar daar staat tegenover dat de wegeninfrastructuur veel beter is dan in België. Of dat nog is weet ik niet maar heel lang was een vrijstaand huis in België de helft goedkoper dan in NL een rijtjes woning. De bouwgrondprijzen reizen in Nederland de pan uit: minimaal €500 de meter. Ik neem aan dat boodschappen doen in NL goedkoper is dan in België omdat in de weekeinde en feestdagen bij ons de winkelcentra volstromen met Belgen.
                            Last edited by Binnenuit; 17 augustus 2020, 23:31.

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              'Belgen worden het zwaarst belast hier in Europa, nu komt daar nog eens de duurste energierekening bij en het duurste wat water betreft
                              Netto houden wij als Belgen ook veel minder over van ons loon dan in de andere landen.
                              En dan komen ze nog niet toe om al de regeringen die we moeten onderhouden, te betalen,

                              Sieg' weet je dat ze in Nederland het omgekeerde denken: dus dat het gras bij de buren altijd groener is.
                              Duizenden Nederlanders zijn de laatste zestig jaar de grens overgestoken en in België gaan wonen omdat ze meende dat daar de belastingen minder waren. De auto aanschaf goedkoper omdat wij bijzonder gebruiksbelasting betalen: de Benzine 30 tot 45 cent goedkoper (als grens bewoner tank ik vaak net over de grens) Ze verkopen beter bier dan in NL en bezitten ze er betere betaalbare restaurants ook voor mensen met een kleine knip. Autorijden/bezit/aanschaf is in NL veel duurder maar daar staat tegenover dat de wegeninfrastructuur veel beter is dan in België. Of dat nog is weet ik niet maar heel lang was een vrijstaand huis in België de helft goedkoper dan in NL een rijtjes woning. De bouwgrondprijzen reizen in Nederland de pan uit: minimaal €500 de meter. Ik neem aan dat boodschappen doen in NL goedkoper is dan in België omdat in de weekeinde en feestdagen bij ons de winkelcentra volstromen met Belgen.
                              Ik denk toch dat je je wat meer moet verdiepen in de prijzen en zeker de vastgoedprijzen
                              Meer ga ik er ook niets meer over zeggen want ik wil geen welles nietes spelletje, enkel nog dit
                              Als grensbewoner met verschillende vrienden in Nederland en België weet ik waar de verschillen zitten, en sowieso is Nederland een pak goedkoper.
                              Als ik mijn boodschappen in Nederland doe (en ik probeer dat zoveel mogelijk te doen) dan scheelt mij dat ongeveer een 50 € op een kar met boodschappen
                              De Nederlanders die naar België verhuist zijn hebben dat met een reden gedaan, het zijn geen sukkelaars die hier komen wonen zijn, rondom Antwerpen in de dure wijken woont het vol met rijke Nederlanders.
                              Als voordeel dat ze naar België verhuist zijn en hun zaak in Nederland houden, tevens worden er geen vermogensbelasting geheven hier
                              Verschillende buitenlanders waaronder ook enkele rijke Fransen hebben hier een adres net om die reden
                              De gewone man zal het wel weer betalen

                              Maar het gaat hier over de digitale meter en de extra kosten die er wederom extra bijkomen
                              Grootverbruikers en eigenaars van velden met zonnepanelen moeten in vergelijking véél minder betalen dan Jan Modaal
                              Daar wringt het schoentje hier in België
                              En als je dan ziet wat er allemaal in Brussel zit, dat moet uiteraard ook betaald worden door ons

                              grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 18 augustus 2020, 02:18.
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Maar je betaalt niet voor de benzine wanneer je niet rijdt, je blijft ook niet evenveel betalen als je zuinig bent en gaat besparen.
                                En die infrastructuur zit al deels in je vaste vergoeding.
                                De discussie ging over de netcomponent die 20% van de factuur uitmaakt.
                                Mijn vergelijking met de wegenbelasting is m.i. geldig.

                                Comment

                                Working...
                                X