Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Uiteindelijk komt het hele circus hier op neer:

    Waarom moeten de digitale tellers bij voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, de ENIGEN die er nadeel van hebben.
    Als ze daar de digitale tellers plaatsen 15 jaar na ingebruikname van de zonnepanelen is er totaal geen compensatieregeling nodig.

    Al de rest is voor mij larie en apekool: als ze het verbruik willen monitoren dan kunnen ze dat met véél méér resultaat bij de miljoenen gezinnen die geen panelen willen, kunnen of mogen plaatsen.
    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    1000% akkoord !
    Je moet eerst eens goed lezen wat er staat, en ook wat de vroegere beloftes waren.

    GSC's voor 15 en 20 jaar worden niet aangetast. Geen contractbreuk.
    Als ik nog 15 jaar kan genieten van de terugdraaiende teller, dan blijft de opbrengst zoals beloofd. Geen contractbreuk.

    De redenen voor de teller zijn wat mij betreft wel te verklaren: een betere monitoring van het net, en dat gaan we nodig hebben als er nog meer panelen bij komen, en meer auto's en verwarming via electriciteit.
    Als jouw stroom in jouw straat verbruikt wordt, dan kan dat leiden tot een plaatselijke overbelasting die nu niet kan gemonitord worden.
    Dat kan leiden tot stroompannes, en die willen we niet denk ik.

    En wat je laatste quote betreft... we hebben nog nooit betaald om stroom op het net te zetten. De netvergoeding moet je zien als huur van een virtuele batterij.
    Als je vandaag een installatie hebt van bv 4 kWp die jaarlijks ongeveer 4000 kWh oplevert, en je verbruik is ook 4000 kWh, dan kan je er van uitgaan dat je tegen het einde van de zomer een 2000 kWh op het net gezet hebt die je dan in de winter gaat verbruiken.

    Een batterij zou (op grote schaal geproduceerd) ca 150€ per kWh kosten. Dat is dus een kapitaal van 300.000€ (en een hele kelder vol). Daarvoor betaal je nu een 400€ huur per jaar.

    Als je toch je buik vol hebt, ga dan helemaal off-grid. Het kan, maar het zal je wel een veelvoud kosten.
    Kijk gerust naar de landen rond ons, de regelingen daar zijn onder aan de streep ongeveer hetzelfde. Panelen leggen levert een rendement op van een kleine 4-5% op je investering. En overal zijn er verschillende regelingen.

    Ik dacht dat ze in Nederland gewoon 25ct per kWh betalen voor de afname, en voor teruglevering krijg je 6ct per kWh (naakte energieprijs). Dus ook daar heb je er alle belang bij om zo veel mogelijk direct te gebruiken van wat je zelf opwekt.

    Het probleem zal kleiner worden als de GSC's beginnen uit te doven. Die veel te genereuze regeling was niet houdbaar (regeling van Freya), en dat moet op een of andere manier betaald worden.

    Comment


    • #17
      Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Uiteindelijk komt het hele circus hier op neer:

      Waarom moeten de digitale tellers bij voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, de ENIGEN die er nadeel van hebben.
      Als ze daar de digitale tellers plaatsen 15 jaar na ingebruikname van de zonnepanelen is er totaal geen compensatieregeling nodig.
      ...
      Om de bugs in de meter en software te ontdekken? En bij mensen die geen zonnepanelen hebben is er sowieso niets te meten want geen sprake van lokale productie. Zou het dat kunnen zijn?

      Comment


      • #18
        Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        GSC's voor 15 en 20 jaar worden niet aangetast. Geen contractbreuk.
        Als ik nog 15 jaar kan genieten van de terugdraaiende teller, dan blijft de opbrengst zoals beloofd.
        Wie geen belastingsvermindering kreeg en geen GSC’s heeft, die moet evenveel afdokken ... op zich ook niet correct maar het is zo.
        Verder hoop ik voor u dat uw panelen er nog niet lang liggen want het is tot 15 jaar na ingebruikname van de panelen, niet na plaatsing van de digitale teller. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Digitale meter komt er toch

          Mijn panelen liggen er van 2010, dus nog een jaar of 6.
          Maar ze zijn al dubbel terugverdiend, dus ik ga niet klagen.

          De eerste GSC's met hoge waarde werden toegekend in 2007 als ik me niet vergis. Binnen een jaar of 8 begint die grote last langzaam weg te smelten.
          2009-2011 is de periode waarin er echt veel installaties geplaatst werden, onder andere ook op grote industriegebouwen. Die lopen weg met de grootste sommen aan GSC's.

          Comment


          • #20
            Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            1000% akkoord !
            De zonnepaneelvlaming op zijn best .

            Toch even naar voor kijken ipv in de achteruitkijkspiegel.

            Het gebruik van het net als batterij was op termijn niet vol te houden.
            De overgangsperiode in het akkoord over de digitale meter is een redelijke oplossing.

            Ik stel me wel vragen over de nieuwe tarieven die het VREG moet uitwerken om het nieuwe systeem aantrekkelijker te maken.
            Blijkbaar zal de meter van een eenvoudig type zijn dat (nog) niet is aangepast om het verbruik (en de prijs) te sturen volgens vraag en aanbod op het net.
            Over een korte periode zou ook een - nog zeer dure - batterij kunnen gebruikt worden, maar hoe men investeringen in warmtepompen gaat aantrekkelijk maken zie ik nog niet zitten.

            Onze elektriciteit is veel te duur door allerlei extra kosten (waaronder de stilaan uitdovende overdreven vergoeding voor zonnepanelen), maar de digitale meters zullen ook door de verbruikers betaald moeten worden, zodat een prijsdaling in de toekomst niet direct te verwachten is.

            Sommigen vergelijken het met het leidingwater, dat gratis uit de bron komt en waar distributie ed 100% van de kostprijs uitmaakt.
            Hoe minder water we verbruiken hoe duurder elke m3 wordt.

            Het verschil is dat we in de toekomst waarschijnlijk meer elektriciteit gaan verbruiken en een prijssturing volgens vraag en aanbod een interessante oplossing kan zijn.
            Daarvoor heb je dan wel eerst overal een digitale meter nodig (en meer zonnepanelen ).

            Comment


            • #21
              Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              ... onder andere ook op grote industriegebouwen. Die lopen weg met de grootste sommen aan GSC's.
              Inderdaad, het is niet de brave zonnepaneelvlaming die met de grote winst gaat lopen, maar een aantal banken en grote bedrijven, die zelfs gefraudeerd hebben oa met de installatiedatum (alhoewel ook particulieren betrapt zijn op het indienen van valse gegevens).

              Comment


              • #22
                Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Het gebruik van het net als batterij was op termijn niet vol te houden.
                Net dat is de grootste zever, we belasten het net niet meer, maar minder.

                Bij overproductie van mijn panelen gaat de elektriciteit via de kortste weg naar wie geen panelen heeft en verbruikt, de rest van het net wordt ontlast.
                Tijdens de nacht of winter verbruiken wij van het net omdat de panelen dan niets of onvoldoende opbrengen, wij belasten het dan niet meer dan zonder panelen.

                De enige reden blijft een compensatie voor het inkomenverlies van wat we niet aankopen.
                Niet meer, niet minder.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                  De enige reden blijft een compensatie voor het inkomenverlies van wat we niet aankopen.
                  Niet meer, niet minder.
                  Voilà, klopt als een bus.

                  @Tommie1: als het een andere reden zou hebben dan puur GELD binnenrijven, waarom moeten er dan een beperkt aantal tellers met absolute voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, waar men dan op de koop toe een "speciale" regeling gaat uitdokteren, zéér tegen de wil van de VREG. De miljoenen verbruikers zonder panelen kan men toch ook monitoren een sturen en dan heeft men ineens de grote massa en hoeft men niks te prutsen om een terugdraaiende teller te simuleren. Een terugdraaiende teller met absolute voorrang wegnemen om hem voor jaren te vervangen door één waar ze dan het terugdraaieffect gaan simuleren, KAFKA in de zevende macht.
                  Zoals het nu gaat gebeuren is de beste manier om de burger er stilaan van te overtuigen dat er achter heel die operatie wel een verborgen agenda zal zitten.


                  Nee hoor, mensen die het groene verhaal genegen waren hebben iets gekregen en zullen nu BLOEDEN. Punt.
                  Last edited by nete; 14 maart 2019, 11:51.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #24
                    Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Nee hoor, mensen die het groene verhaal genegen waren hebben iets gekregen en zullen nu BLOEDEN. Punt.
                    Buiten een dikke factuur voor mijn panelen en prosumententarief op wat ik deels cadeau doe, heb ik nog niets gekregen hoor.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Voilà, klopt als een bus.

                      @Tommie1: als het een andere reden zou hebben dan puur GELD binnenrijven, waarom moeten er dan een beperkt aantal tellers met absolute voorrang geplaatst worden bij zonnepaneelbezitters, waar men dan op de koop toe een "speciale" regeling gaat uitdokteren, zéér tegen de wil van de VREG. De miljoenen verbruikers zonder panelen kan men toch ook monitoren een sturen en dan heeft men ineens de grote massa en hoeft men niks te prutsen om een terugdraaiende teller te simuleren. Een terugdraaiende teller met absolute voorrang wegnemen om hem voor jaren te vervangen door één waar ze dan het terugdraaieffect gaan simuleren, KAFKA in de zevende macht.
                      Zoals het nu gaat gebeuren is de beste manier om de burger er stilaan van te overtuigen dat er achter heel die operatie wel een verborgen agenda zal zitten.


                      Nee hoor, mensen die het groene verhaal genegen waren hebben iets gekregen en zullen nu BLOEDEN. Punt.
                      Ten eerste is er de put van de GSC's en die moet nu door andere politici opgekuist worden. Dat geld allemaal gaan halen bij de gewone gebruiker die geen panelen kon of wou leggen is al niet fair.
                      Maar bloeden ga ik niet hoor.... toch zeker niet onwille van de panelen. Het blijft tot vandaag een zinvolle investering.
                      Zonder panelen zou ik 100€ per maand betalen aan electriciteit, en nu (zonder GSC maar met netvergoeding) betaal ik 35€ per maand, inderdaad om dat net te gebruiken als batterij.
                      Voor de volgende 5 jaar verandert daar niks aan, en nadien komt er afhankelijk van hoe en wanneer ik stroom verbruik iets bij van 5-10€ per maand in een pessimistisch scenario.

                      Het bloed loopt hier niet echt in baantjes onder mijn bureel uit hoor.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Net dat is de grootste zever, we belasten het net niet meer, maar minder.

                        Bij overproductie van mijn panelen gaat de elektriciteit via de kortste weg naar wie geen panelen heeft en verbruikt, de rest van het net wordt ontlast.
                        Tijdens de nacht of winter verbruiken wij van het net omdat de panelen dan niets of onvoldoende opbrengen, wij belasten het dan niet meer dan zonder panelen.

                        De enige reden blijft een compensatie voor het inkomenverlies van wat we niet aankopen.
                        Niet meer, niet minder.
                        De lokale situatie van de producenten en gebruikers op het net is momenteel niet meetbaar.
                        Daarom is de enig mogelijke en eerlijke manier om de kosten van infrastructuur aan te rekenen volgens het aantal eenheden verbruik.
                        Als je op de tolweg verkeerd rijdt en een stuk terug moet betaal je toch ook dubbel ?
                        Hoe komt het in jullie kop om te blijven beweren dat dit niet voor jullie geldt ?

                        VREG heeft deels moeten inbinden met het huidige akkoord, uiteraard zal er geprobeerd worden om bij zonnepaneelgebruikers een digitale meter te plaatsen vooraleer de 15 jaar clementie om zijn.
                        Het zijn ook deze gebruikers waarvoor nieuwe formules kunnen uitgedacht worden - terug naar eerste zin .

                        Om op de vergelijking met water terug te komen, wij hebben een regenwaterput (waarvoor ook subsidie gekregen) en ons waterverbruik is nog maar de helft van tevoren.
                        Maar in de waterrekening zit ook een heffing voor de riolering, die op het aantal m3 op de watermeter wordt berekend.
                        Dit klopt ook niet, want mijn regenwater loopt ook naar de riool (en nog wel het vuilste gedeelte).
                        Vroeg of laat komt er misschien een aparte heffing gebaseerd op de capaciteit van de waterput of de dakoppervlakte.
                        Ga ik dan beweren dat ik de riolen niet gebruik en dat dit oneerlijk is ?
                        Ik ga eerder zoals Tommie1 denken dat die regenwaterinstallatie ondertussen al dubbel en dik is terugbetaald.
                        Anders zal dat GELD (voor onze niet zo schitterende infrastructuren) mij wel op een andere manier worden aangerekend.

                        Comment


                        • #27
                          Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Als je op de tolweg verkeerd rijdt en een stuk terug moet betaal je toch ook dubbel ?
                          Hoe komt het in jullie kop om te blijven beweren dat dit niet voor jullie geldt ?
                          Op de tolweg betaal ik dubbel, maar de uitbater verkoopt mijn opbrengst of restant van mijn benzine niet aan een ander.

                          Als ik elektriciteit op het net zet, dan moet de netbeheerder en leveranciers dat nergens anders halen maar verkoopt het wel inclusief transportkosten aan mijn buur ... met de volle transportkosten voor een paar tientallen meter.

                          Voor het gebruik van het net betalen we al het prosumententarief, meer dan genoeg om dat te vergoeden want zelfs al schijnt de zon een gans jaar niet, betalen doen we toch ... nu al voor de sombere dagen, weken en maanden.

                          Weet u nog het voorstel dat er ooit was en nog niet begraven is ... betalen volgens de aansluitwaarde en het niet benutten ervan.
                          Was ook zoiets om te moeten betalen voor iets wat we niet gebruiken.

                          Om het met de auto te vergelijken ...
                          Ik tank elke maand 50€ benzine maar nu bespaar ik en verbruik maar voor 20€.
                          De pomphouders vinden er iets op dat ik toch altijd 50€ moet blijven betalen per maand om hun inkomsten hetzelfde te houden, maar op de hoop toe moet ik die 30€ overschot gratis terug aan hun afstaan zodat ze die aan een ander kunnen verkopen ... op de hoop toe zou ik nog moeten bijbetalen om die overschot van 30€ aan hun te bezorgen.

                          Het aankopen van panelen, meer op het net zetten dan ik zelf verbruik en de rest cadeau doen zodat zij het kunnen verkopen komt op deze manier duurder uit dan wanneer ik alle elektriciteit zou aankopen en geen panelen hebben.
                          Dus maar goed dat men een regeling probeert te vinden om panelen toch nog interessant te maken.
                          Mocht niemand panelen leggen, ze mochten veel meer investeren in bijkomende centrales.

                          Hoe sommigen dat niet snappen. [emoji42]
                          Last edited by VerSeg; 14 maart 2019, 15:28.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            VREG heeft deels moeten inbinden met het huidige akkoord, uiteraard zal er geprobeerd worden om bij zonnepaneelgebruikers een digitale meter te plaatsen vooraleer de 15 jaar clementie om zijn.
                            En waarom ? Omdat dan met een vingerknip die 15 jaar kan teruggebracht worden naar 10 jaar of minder.
                            Het blijft Kafka: ik ga dus moeten betalen (dat is nog het strafste van alles) om een teller te komen plaatsen die, als ik er voor kies, hetzelfde resultaat geeft dan mijn oude teller. Plus, zover ik lees, zijn de digitale tellers die men gaat plaatsen geen slimme maar oerdomme meters. Waarom die digitale meters dan, bij wie de oude regeling prefereert, niet plaatsen na de bewuste 15 jaar blijft mij een raadsel. Of toch niet....
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #29
                              Re: Digitale meter komt er toch

                              En dan gaan we met zijn allen elektrisch rijden....

                              Comment


                              • #30
                                Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                ... maar verkoopt het wel inclusief transportkosten aan mijn buur ... met de volle transportkosten voor een paar tientallen meter.
                                ...
                                Mocht niemand panelen leggen, ze mochten veel meer investeren in bijkomende centrales.
                                ... [emoji42]
                                Die elektriciteit wordt volgens VREG niet doorverkocht maar komt in een pot om netverliezen te dekken.

                                Ik ben het met je eens dat er iets moet op gevonden worden om zonnepanelen terug aantrekkelijk te maken.

                                Het staat me voor dat de nieuwe meter niet individueel zou aangerekend worden maar bij de algemene kosten zou komen, wat me logisch lijkt.

                                Comment

                                Working...
                                X