Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Of erger : stel dat ze de kWh prijs bepalen zoals bij grote verbruikers : per topverbruik
    Dat hebben ze al aangekondigd te willen doen, ook de transportkosten willen ze variabel maken volgens piekmomenten.
    Wie tussen bepaalde uren verbruikt, die zal meer moeten betalen ... bijna iedereen dus want bijna iedereen kookt in dezelfde periode, doet het licht aan in dezelfde periode, gebruikt airco in dezelfde periode, kijkt TV in dezelfde periode, ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Wees maar zeker dat ze er aan hebben gedacht, aan die kooi van Faraday, je zal het zeker volledig moeten emballeren in Al-folie, HF kruipt door de kleinste gaatjes en ik wed dat ze binnen de 5 min door hebben dat er geen signaal binnenkomt (als het al zou werken).
      Maar er zijn ook genoeg woningen waar op de plaats van de teller geen mobiel ontvangst is, eens curieus hoe ze dat gaan opvangen. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        En ben je zeker dat dit over het net gaat?
        Wij hebben ooit testen moeten doen of er ter hoogte van de teller voldoende mobiel bereik was.
        Je hebt inderdaad gelijk Freddy, daar was sprake van, maar daar net gelezen op de site van Fluvius dat het via 4G zal gebeuren.

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          De digitale meter hebben ze nodig om meer te kunnen aanrekenen als je teveel elektrische verbruikers tegelijk hebt ingeschakeld: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200815_96406628
          Daarmee voorkomen ze dat ze de netwerken (kabels en transformators) moeten verzwaren als iedereen binnen een paar jaar met een elektrische wagen rijdt of als iedereen de woning verwarmt met een warmtepomp.
          Als de gebruiker van zo'n elektrische wagen zijn auto begint te laden als hij thuis komt van het werk, de wasmachine inschakelt, en dan het eten begint te bereiden op een elektrische kookplaat (en eventueel een elektrische oven, frietketel...) dan krijg je een heel hoog verbruik, en ook een grote belasting op het elektriciteitsnet. Door alles wat beter te spreiden is de kans kleiner dat het elektriciteitsnet overbelast wordt.

          Een uitgebreid diner klaarmaken waarbij alle elementen van een elektrische kookplaat tegelijk worden gebruikt, samen met een elektrische oven, en dan eventueel nog een frietketel zal de kostprijs per KWh op dat ogenblik waarschijnlijk ook al wel duurder maken.

          Alles hangt natuurlijk af van wat de leverancier beschouwt als "piekverbruik", als de limiet bijvoorbeeld 2KW is, dan zit iedereen daar geregeld over (mijn frietketel verbruikt al 2300W).
          Zeker elektrische wagens hebben al meer dan 2KW nodig tijdens het laden, daardoor zou het rijden met een elektrische wagen wel eens een heel stuk duurder kunnen worden...

          Aanpassing:
          Hier kan je lezen dat het piekverbruik al geldt vanaf 3,15KW: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08...-meer-betalen/
          Als je elektrisch kookt dan is het bijna onmogelijk om daar onder te blijven, bijna iedereen zal daardoor dan weer een hogere energiefactuur krijgen.
          Last edited by Black B@ndit; 16 augustus 2020, 10:00.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De digitale meter hebben ze nodig om meer te kunnen aanrekenen als je teveel elektrische verbruikers tegelijk hebt ingeschakeld: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200815_96406628
            Daarmee voorkomen ze dat ze de netwerken (kabels en transformators) moeten verzwaren als iedereen binnen een paar jaar met een elektrische wagen rijdt of als iedereen de woning verwarmt met een warmtepomp.
            Als de gebruiker van zo'n elektrische wagen zijn auto begint te laden als hij thuis komt van het werk, de wasmachine inschakelt, en dan het eten begint te bereiden op een elektrische kookplaat (en eventueel een elektrische oven, frietketel...) dan krijg je een heel hoog verbruik, en ook een grote belasting op het elektriciteitsnet. Door alles wat beter te spreiden is de kans kleiner dat het elektriciteitsnet overbelast wordt.

            Een uitgebreid diner klaarmaken waarbij alle elementen van een elektrische kookplaat tegelijk worden gebruikt, samen met een elektrische oven, en dan eventueel nog een frietketel zal de kostprijs per KWh op dat ogenblik waarschijnlijk ook al wel duurder maken.

            Alles hangt natuurlijk af van wat de leverancier beschouwt als "piekverbruik", als de limiet bijvoorbeeld 2KW is, dan zit iedereen daar geregeld over (mijn frietketel verbruikt al 2300W).
            Zeker elektrische wagens hebben al meer dan 2KW nodig tijdens het laden, daardoor zou het rijden met een elektrische wagen wel eens een heel stuk duurder kunnen worden...

            Aanpassing:
            Hier kan je lezen dat het piekverbruik al geldt vanaf 3,15KW: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08...-meer-betalen/
            Als je elektrisch kookt dan is het bijna onmogelijk om daar onder te blijven, bijna iedereen zal daardoor dan weer een hogere energiefactuur krijgen.
            Die uitleg van de VREG komt me stilaan de strot uit. En ze blijven constant op dezelfde nagel kloppen tot het meerendeel van de mensen het ook nog begint te geloven.
            Om het enigszins betaalbaar te houden moeten we dus de ganse dag gaan bezig zijn met ons el. verbruik

            Maar een habbekrats krijgen voor de stroom die je zelf opwekt en waarvan je het overschot op het net zet, (die dan aan de volle pot een paar straten verder verkocht wordt) zit er in de verste verte niet aan te komen.
            Want die gratis injectie dient o.a. om de netverliezen te compenseren (geen lolletje, echt de woorden van de VREG !!! )

            Het hele VREG circus is meer een legale hold-up aan het worden dan een "regulator"
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Onduidelijkheid troef. Over welke periode wordt het piekverbruik gemeten om over de limiet te gaan? Twee seconden of een kwartier? Dat kan al een heel verschil maken. En hoelang moet men dan wachten voor de volgende piekmeting wordt uitgevoerd? Met een elektrisch fornuis of elektrische grasmaaier zal je snel boven de piek van 3,5kW als opstartvermogen zitten, zelfs tot 8000kW piek over enkele seconden. Neem het van me aan, voor 95% van de consument zal dit een verhoging van de factuur betekenen. Leve de VREG!
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Ze willen ons aanzetten om ons verbruik meer te verspreiden over de ganse dag. Maar als je met 2 gaat werken is dat niet mogelijk, er bestaan toestellen die je op bepaalde tijdstippen kan laten starten maar zo heb ik er nog geen in huis.

                Ze gaan er hier in Belgie weer wat van maken.
                Ook willen ze ons langs de andere kant warm maken om elektisch te gaan rijden maar ze hebben de capaciteit niet om die wagens allemaal op te laden als we s'avonds thuis komen.

                Ze hebben maar 1 bedoeling en dat is alles duurder maken zodat ze nog meer winst kunnen maken.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Ik heb even het verbruik opgezocht van een inductiekookplaat.
                  Dit is maar een voorbeeld, de vermogens kunnen afwijken bij andere modellen en merken.
                  Dit zijn de gegevens van de verschillende zones een Bosch inductiekookplaat (een van de eersten die ik tegen kwam via Google):
                  1x 14,5cm 1,4KW (met powerboost 2,2KW)
                  2x 18cm 1,8KW (met powerboost 3,1KW)
                  1x 21cm 2,2KW (met powerboost 3,7KW)

                  Het zal dus erg moeilijk worden om daarmee eten klaar te maken zonder over het piekverbruik te gaan.
                  En terwijl je eten maakt zijn er waarschijnlijk nog andere verbruikers ingeschakeld.

                  Ik maak hier het eten klaar op een gasfornuis, maar voor zover ik zie wordt in de meeste keukens tegenwoordig voor elektrische kookplaten (vooral inductie) gekozen.
                  Maar als ik mijn strijkijzer gebruik dan zal ik heel goed moeten opletten dat er niet teveel andere stroomverbruikers ingeschakeld zijn (dat verbruikt 2400W).
                  Op dit ogenblik is het verbruik hier 330W, mijn zoon is op de PS4 aan het spelen, en mijn pc is ingeschakeld.
                  Ik gebruik hier een draadloze energiemeter om het stroomverbruik in het oog te houden: https://nl.aliexpress.com/item/33008...archweb201603_
                  Dat is geen laboratorium meetapparatuur, maar het geeft wel een goede indicatie van het verbruik.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Die uitleg van de VREG komt me stilaan de strot uit. En ze blijven constant op dezelfde nagel kloppen tot het meerendeel van de mensen het ook nog begint te geloven.
                    Om het enigszins betaalbaar te houden moeten we dus de ganse dag gaan bezig zijn met ons el. verbruik

                    Maar een habbekrats krijgen voor de stroom die je zelf opwekt en waarvan je het overschot op het net zet, (die dan aan de volle pot een paar straten verder verkocht wordt) zit er in de verste verte niet aan te komen.
                    Want die gratis injectie dient o.a. om de netverliezen te compenseren (geen lolletje, echt de woorden van de VREG !!! )

                    Het hele VREG circus is meer een legale hold-up aan het worden dan een "regulator"
                    Inderdaad Nete, gewoon allemaal zakkenvullerij !
                    Ik denk dat ik gewoon terug een kolenvuur ga plaatsen voor de verwarming en een leuvense stoof voor op te koken
                    Ommeduur krijgt een mens nen degout van het milieuvriendelijk bezig zijn want je moet alsmaar meer en meer betalen hier in dit k*tland
                    Hoe meer je op elektriciteit bezig bent hoe meer je bestraft wordt, in onze buurlanden willen ze van het gas af, dus geen fossiele brandstoffen meer
                    Dit apenland doet iedereen naar het gas grijpen, om daarna hoogstwaarschijnlijk enorme kosten bij dat gas te gaan rekenen.
                    Ze hebben nog niets anders gedaan dan de ene na de andere contractbreuk bij de mensen met zonnepanelen, lekker uitmelken en nu gaan ze dat bij iedereen eens verder gaan doen.
                    Dat soort problemen krijg je als er personen beslissingen moeten nemen en zelf niet op de hoogte zijn van de werking, die lopen dan maar mee met de andere zakkenvullers

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Hoe meer je op elektriciteit bezig bent hoe meer je bestraft wordt, in onze buurlanden willen ze van het gas af, dus geen fossiele brandstoffen meer
                      Dit apenland doet iedereen naar het gas grijpen, om daarna hoogstwaarschijnlijk enorme kosten bij dat gas te gaan rekenen.
                      Neen, voor nieuwe huizen en ingrijpende renovaties is gas, net zoals mazout op korte termijn verleden tijd. Dat is net het ellendige van de VREG visie. Men wil ons graag aan de warmtepompen, heel milieuvriendelijk maar dat systeem heeft veel elektriciteit nodig. We zijn dus allemaal gekl**t.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        In nieuwe wijken plaatsen ze zelfs geen gas meer !

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Neen, voor nieuwe huizen en ingrijpende renovaties is gas, net zoals mazout op korte termijn verleden tijd. Dat is net het ellendige van de VREG visie. Men wil ons graag aan de warmtepompen, heel milieuvriendelijk maar dat systeem heeft veel elektriciteit nodig. We zijn dus allemaal gekl**t.
                          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          In nieuwe wijken plaatsen ze zelfs geen gas meer !

                          mir
                          Ja inderdaad dat zou zo moeten zijn, doch drijven ze de prijzen rond elektriciteit steeds maar verder op en zodoende krijg je weer meer mensen die niet milieuvriendelijk zullen gaan verwarmen.
                          Mijn ene buurman is overgeschakeld op gas en mijn andere buurman heeft een pelletkachel laten installeren, dit beide om hun elektriciteitsfakuur naar beneden te kunnen krijgen
                          Zelf ben ik ook al aan het denken voor zo'n pelletkachel, of mss toch gewoon de haard gebruiken met hout om te verwarmen
                          Men drijft er ons weer naartoe om milieuvervuilend bezig te zijn door die dure en extra kosten, in Nederland krijg je een premie als je elektrisch verwarmd, hier in België een maandelijkse boete

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw stroomfactuur?
                            Energie
                            Tobe Steel
                            (De Tijd)Vandaag om 08:18
                            Waarom wordt de stroomfactuur van uw tweede verblijf duurder en wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw zonnepanelen? De nieuwe Vlaamse nettarieven voor u uitgelegd in vier vragen.
                            Ook gezinnen met zonnepanelen zullen het nieuwe capaciteitstarief moeten betalen. ©Hollandse Hoogte / Judith Dekker

                            De Vlaamse netkosten op de elektriciteitsfactuur zullen vanaf 1 januari 2022 anders berekend worden. Niet langer het totaal aantal verbruikte kilowatturen (kWh) worden bepalend voor de netkosten op de stroomfactuur. Wel het piekvermogen (kW) dat van het net gevraagd wordt zal de doorslag geven. De netkosten van een gezin of kmo zullen voor 80 procent bepaald worden door de netcapaciteit die op piekmomenten gebruikt wordt. Het effectieve verbruik telt nog voor 20 procent mee. Met die ingreep wil de Vlaamse regulator VREG mensen aanmoedigen om slimmer met hun stroomverbruik om te gaan en het net niet te veel te belasten.
                            Hoe kan ik de energiefactuur beperken?
                            "
                            "
                            "
                            Het zal de factuur ten goede komen om niet tegelijk de wasmachine op kookprogramma te zetten, te stofzuigen, de oven aan te zetten en de elektrische sauna voor te verwarmen. "

                            Sowieso geldt voor ieder huishouden een minimumbijdrage overeenkomstig met een piekcapaciteit van 2,5 kilowatt (kW). Ook wanneer een gezin lagere piekverbruiken optekent, moet het dat minimumbedrag betalen. Worden er bij momenten meerdere grote stroomverslindende apparaten tegelijk aangeschakeld, waardoor er meer dan 2,5 kilowatt vermogen nodig is, dan neemt ook het capaciteitstarief toe.

                            De kunst wordt dus om het verbruik te spreiden en pieken af te vlakken. Het zal de factuur ten goede komen om niet tegelijk de wasmachine op kookprogramma te zetten, te stofzuigen, de oven aan te zetten en de elektrische sauna voor te verwarmen. Een gemiddeld gezin heeft vandaag een piekverbruik van 3,15 kilowatt. De meesten zullen dus boven het minimumbedrag uitkomen.
                            Hoe wordt mijn piekverbruik gemeten?

                            Iedere maand telt het kwartier met het hoogste verbruik. Kabbelt je stroomafname de hele maand rond de 2 kilowatt, maar zet je tijdens een kersfeestje alle gourmetstellen en de kerstverlichting aan waardoor je een piek bereikt van 6 kilowatt, dan zal voor die decembermaand 6 kilowatt meetellen. Voor het capaciteitstarief wordt het gemiddelde genomen van de pieken van de voorbije 12 maanden. Die ene zotte decembermaand zal dus maar voor een twaalfde meetellen.
                            "
                            "
                            "
                            Wie nog geen digitale meter heeft, zal nog niet extra moeten betalen voor zijn hoge verbruikspieken. "

                            Belangrijk: om het piekverbruik te meten, is een digitale meter noodzakelijk. Niet iedereen zal dus direct met het capaciteitstarief te maken krijgen. Wie nog de oude analoge meter heeft, betaalt het minimumbedrag dat overeenkomt met een piekcapaciteit van 2,5 kW. Daarbovenop zullen mensen met een analoge meter nog een bijdrage moeten betalen op basis van hun totale stroomverbruik. Toch verwacht de VREG dat de omslag naar het capaciteitstarief er snel zal komen. De Vlaamse regering besliste onlangs dat tegen 2024 80 procent van de Vlamingen een digitale meter zou moeten hebben.
                            Wat met mijn zonnepanelen?

                            Ook mensen met zonnepanelen zullen het capaciteitstarief moeten betalen voor de stroom die ze van het net halen. Misschien zorgen de zonnepanelen er overdag voor dat het verbruik lager ligt, maar als dan ’s avonds toch de oven aan gaat en de elektrische wagen wordt opgeladen, zal dat avondlijke piekverbruik in rekening worden gebracht.

                            Voor mensen met zonnepanelen is het capaciteitstarief dus geen al te beste zaak. Wel blijven ze voorlopig gespaard van het tarief dat ook ingevoerd zou worden voor de injectie van zonnestroom op het net. ‘Aanvankelijk was het de bedoeling dat prosumenten ook een zeer beperkt injectietarief zouden betalen voor de stroom die ze op het net zetten, maar die plannen zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld’, zegt VREG-woordvoerder Sofie Lauwaert. Over de mogelijkheid om zo’n injectiebijdrage te vragen van mensen met zonnepanelen loopt een rechtszaak bij het Grondwettelijk Hof.
                            "
                            "
                            "
                            Het was de bedoeling dat mensen met zonnepanelen ook een zeer beperkt injectietarief zouden betalen voor de stroom die ze op het net zetten, maar die plannen zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld. "
                            Sofie Lauwaert
                            Woordvoerder VREG

                            Waarom wordt een tweede verblijf duurder?

                            Iemand die één keer per maand in zijn buitenverblijf komt, zal een relatief laag jaarverbruik hebben waardoor de nettarieven momenteel beperkt zijn. Maar als die maandelijkse piekverbruiken overeenkomen met die van een gewone gezinswoning, zullen de nettarieven vanaf 2022 fors duurder uitvallen. Ook het minimumtarief zorgt voor een factuurstijging bij veel tweede verblijven. Ook in de maanden waarin het tweede verblijf leeg staat wordt gerekend alsof er een piekverbruik van 2,5 kilowatt plaatsvond. De idee achter die ingreep is dat de stroomkabels naar een tweede verblijf even duur zijn als die naar een gewone gezinswoning, los van de vraag hoe vaak er stroom door moet.

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw stroomfactuur?
                              Energie
                              Tobe Steel
                              (De Tijd)Vandaag om 08:18
                              Waarom wordt de stroomfactuur van uw tweede verblijf duurder en wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw zonnepanelen? De nieuwe Vlaamse nettarieven voor u uitgelegd in vier vragen.
                              Ook gezinnen met zonnepanelen zullen het nieuwe capaciteitstarief moeten betalen. ©Hollandse Hoogte / Judith Dekker

                              De Vlaamse netkosten op de elektriciteitsfactuur zullen vanaf 1 januari 2022 anders berekend worden. Niet langer het totaal aantal verbruikte kilowatturen (kWh) worden bepalend voor de netkosten op de stroomfactuur. Wel het piekvermogen (kW) dat van het net gevraagd wordt zal de doorslag geven. De netkosten van een gezin of kmo zullen voor 80 procent bepaald worden door de netcapaciteit die op piekmomenten gebruikt wordt. Het effectieve verbruik telt nog voor 20 procent mee. Met die ingreep wil de Vlaamse regulator VREG mensen aanmoedigen om slimmer met hun stroomverbruik om te gaan en het net niet te veel te belasten.
                              Hoe kan ik de energiefactuur beperken?
                              "
                              "
                              "
                              Het zal de factuur ten goede komen om niet tegelijk de wasmachine op kookprogramma te zetten, te stofzuigen, de oven aan te zetten en de elektrische sauna voor te verwarmen. "

                              Sowieso geldt voor ieder huishouden een minimumbijdrage overeenkomstig met een piekcapaciteit van 2,5 kilowatt (kW). Ook wanneer een gezin lagere piekverbruiken optekent, moet het dat minimumbedrag betalen. Worden er bij momenten meerdere grote stroomverslindende apparaten tegelijk aangeschakeld, waardoor er meer dan 2,5 kilowatt vermogen nodig is, dan neemt ook het capaciteitstarief toe.

                              De kunst wordt dus om het verbruik te spreiden en pieken af te vlakken. Het zal de factuur ten goede komen om niet tegelijk de wasmachine op kookprogramma te zetten, te stofzuigen, de oven aan te zetten en de elektrische sauna voor te verwarmen. Een gemiddeld gezin heeft vandaag een piekverbruik van 3,15 kilowatt. De meesten zullen dus boven het minimumbedrag uitkomen.
                              Hoe wordt mijn piekverbruik gemeten?

                              Iedere maand telt het kwartier met het hoogste verbruik. Kabbelt je stroomafname de hele maand rond de 2 kilowatt, maar zet je tijdens een kersfeestje alle gourmetstellen en de kerstverlichting aan waardoor je een piek bereikt van 6 kilowatt, dan zal voor die decembermaand 6 kilowatt meetellen. Voor het capaciteitstarief wordt het gemiddelde genomen van de pieken van de voorbije 12 maanden. Die ene zotte decembermaand zal dus maar voor een twaalfde meetellen.
                              "
                              "
                              "
                              Wie nog geen digitale meter heeft, zal nog niet extra moeten betalen voor zijn hoge verbruikspieken. "

                              Belangrijk: om het piekverbruik te meten, is een digitale meter noodzakelijk. Niet iedereen zal dus direct met het capaciteitstarief te maken krijgen. Wie nog de oude analoge meter heeft, betaalt het minimumbedrag dat overeenkomt met een piekcapaciteit van 2,5 kW. Daarbovenop zullen mensen met een analoge meter nog een bijdrage moeten betalen op basis van hun totale stroomverbruik. Toch verwacht de VREG dat de omslag naar het capaciteitstarief er snel zal komen. De Vlaamse regering besliste onlangs dat tegen 2024 80 procent van de Vlamingen een digitale meter zou moeten hebben.
                              Wat met mijn zonnepanelen?

                              Ook mensen met zonnepanelen zullen het capaciteitstarief moeten betalen voor de stroom die ze van het net halen. Misschien zorgen de zonnepanelen er overdag voor dat het verbruik lager ligt, maar als dan ’s avonds toch de oven aan gaat en de elektrische wagen wordt opgeladen, zal dat avondlijke piekverbruik in rekening worden gebracht.

                              Voor mensen met zonnepanelen is het capaciteitstarief dus geen al te beste zaak. Wel blijven ze voorlopig gespaard van het tarief dat ook ingevoerd zou worden voor de injectie van zonnestroom op het net. ‘Aanvankelijk was het de bedoeling dat prosumenten ook een zeer beperkt injectietarief zouden betalen voor de stroom die ze op het net zetten, maar die plannen zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld’, zegt VREG-woordvoerder Sofie Lauwaert. Over de mogelijkheid om zo’n injectiebijdrage te vragen van mensen met zonnepanelen loopt een rechtszaak bij het Grondwettelijk Hof.
                              "
                              "
                              "
                              Het was de bedoeling dat mensen met zonnepanelen ook een zeer beperkt injectietarief zouden betalen voor de stroom die ze op het net zetten, maar die plannen zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld. "
                              Sofie Lauwaert
                              Woordvoerder VREG

                              Waarom wordt een tweede verblijf duurder?

                              Iemand die één keer per maand in zijn buitenverblijf komt, zal een relatief laag jaarverbruik hebben waardoor de nettarieven momenteel beperkt zijn. Maar als die maandelijkse piekverbruiken overeenkomen met die van een gewone gezinswoning, zullen de nettarieven vanaf 2022 fors duurder uitvallen. Ook het minimumtarief zorgt voor een factuurstijging bij veel tweede verblijven. Ook in de maanden waarin het tweede verblijf leeg staat wordt gerekend alsof er een piekverbruik van 2,5 kilowatt plaatsvond. De idee achter die ingreep is dat de stroomkabels naar een tweede verblijf even duur zijn als die naar een gewone gezinswoning, los van de vraag hoe vaak er stroom door moet.
                              Oh, ik dacht al dat ze gingen zeggen dat kabels waar stroom door moet sneller zouden slijten.
                              Dus die mannen hebben "een idee" en voila, we hebben het vlaggen.

                              Ik blijf achter met een vraag : iemand met accumulatie krijgt om 22.30 h een puls op het net waardoor de nachtstroom wordt geactiveerd, lees : alle accumulatoren aanslaan. Dat gaat hier wel over VELE kilowatjes. Hoe gaan ze dat verrekenen ?

                              Ik krijg hier waarempel zin om een piepklein gaatje in de kast te boren en er wat HF in te spuiten

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                ik heb rechtstreekse verwarming. (kwa verbruik vergelijkbaar met accumulatie) .

                                Mij gaan ze goed liggen hebben.
                                Als keuken en living aan het verwarmen zijn (= 6200W) + misschien nog koken.....
                                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                                Comment

                                Working...
                                X