Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 17 van 24 EersteEerste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 401 t/m 425 van 583

Standaard Re: Digitale meter komt er toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Als men 12.000€ investeert met de regeling van terugdraaiende teller, daarna passen ze de regels aan naar prosumententarief, dan limiet op 15 jaar en daarna schaffen ze dat ook nog eens af, dan is dat toch wel een heel andere zaak.
    Trouwens in de zomer verkopen ze onze gratis verkregen injectie aan buren zonder panelen en op de hoop toe betalen we er prosumententarief op.
    Gratis is dat helemaal niet, de klant betaalt dat!

Met die 15 jaar had ik nog kunnen leven, dan was de investering tenminste terugverdiend voordat ze de regels een zoveelste keer veranderen.
    Het gaat hem niet zomaar om denken maar om iets dat vastgelegd werd, gepubliceerd en in een regelgeving gegoten werd.
    Het prosumententarief is er ook plots bijgekomen.

De digitale teller op zich is ook geen probleem want men zou injectie van verbruik aftrekken, nadien dus ook afgeschaft.
    Trouwens is het nu ook niet gratis, men betaalt prosumententarief en de overschot hebben ze gratis en verkopen ze aan vol tarief aan een buur, hun geld hebben ze.

Neen dat doe je niet, je probeert vooral aan te tonen hoe slim jij bent en hoe dom anderen zijn.
    Maar wacht maar tot jij ook dik gaat betalen op uw batterij en het voordeel ervan ook grotendeels verdwijnt, ook dat zijn ze al langer aan het berekenen.
    Doel is dat iedereen evenveel betaalt met of zonder verbruik, enkel om de inkomsten van de leveranciers te garanderen.

Normale veranderingen gebeuren steeds volgens een datum van invoegetreding en wie daarna aanschaft.
    Mensen eerst doen investeren en ze daarna dubbel laten betalen is niet correct.
    Vergeet niet dat ze mensen aangemoedigd hebben zonnepanelen te plaatsen, goed voor het milieu, minder centrales nodig en/of minder invoer, … ook daar verdienen ze veel mee.
    Ze willen gewoon twee keer langs de kassa passeren.
    En de technische uitleg dat de VREG steeds aankaart van belasten van het netwerk en dergelijke is dikke zever.
    De ziekte is spijtig genoeg ongeneeslijk .

Je mag hier nog 20 keer je gal spuwen in de overtuiging dat jou het grootste onrecht is aangedaan, dat gaat er niets aan veranderen.
    Als dat je oplucht kunnen we nog even verderdaan, maar ik wil de andere forumleden hier niet verder mee vervelen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
    Klopt,ik heb zo'n 12 jaar tamelijk goedkoop kunnen stoken met mijn pelletkachel.Vorige winter bijna heel de winter aan 3,80 euro gestookt per zak van 15 kg.Op het einde van de winter,ergens eind maart was de prijs gestegen naar 4,8O euro per zak.Had ik toen maar een grote hoeveelheid gekocht,maar ik dacht binnenkort zomer en geen pellets meer nodig.Momenteel bij mijn leverancier 12 euro per zakje van 15 kg.Schandalig.
    Ook die voorraad zou opgeraakt zijn, net zoals bij wie nog een vast energiecontract had is het uitstel van executie.

Wij zijn dit voorjaar ook eens gestopt bij een verkoper van pelletkachels, maar die man gaf ons al weinig illusies dat we dit jaar er nog één zouden geleverd krijgen.
    De prijs was er ook niet naast.
    We wilden ook onze buren niet hinderen met de rook (alhoewel dat blijkbaar al beter is dan een houtkachel).

Ik heb dan besloten om dat geld te steken in verdere isolatie, luchtdichtheid en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning, maatregelen die de energiebehoefte blijvend verminderen, met gelijk welke bron of opwekker.

De pelletprijs is per kWh nu niet veel onder die van gas, geluk dus dat we dat niet gedaan hebben.
    De rest zullen we zien na de winter.

Er is een goede kans dat de keteltemperatuur laag genoeg zal komen voor een lucht/water warmtepomp, maar omdat 1 kWh elektriciteit momenteel 3 keer duurder is dan 1 kWh gas moet de COP daarvan al hoger zijn dan 3 om er niet aan te verliezen.
    Dat kan veranderen wanneer gas hoger belast wordt, we zien wel, maar ik heb in elk geval enkele opties open.

Wachten tot energie goedkoper wordt heeft denk ik niet veel zin.

PS: voor wie dat weer in twijfel trekt: ik doe tenminste iets, in plaats van mij kwaad te maken of bang te zijn voor de rekening.
    Laatst gewijzigd door palombian; 15 november 2022 om 12:47

Er voor zorgen dat je woning zo weinig mogelijk energie nodig heeft is altijd een goede oplossing, wat je niet verbruikt moet je ook niet betalen.

Morgen komen ze hier de zonnepanelen plaatsen, het zullen wel andere panelen zijn dan die oorspronkelijk besteld waren, omdat de meeste panelen tegenwoordig helemaal zwart zijn had ik daar ook voor gekozen, maar die hebben ze dus niet in voorraad.
    Die moesten vorige week binnengekomen zijn, maar dat is verschoven met een maand...
    De panelen die ze wel hebben zijn er van hetzelfde merk die 5Wp meer leveren (nu 410Wp in plaats van 405Wp), ze zijn wat duurder, maar ze worden aan dezelfde prijs geplaatst als de panelen die eerst op de offerte stonden.
    Dat die panelen niet helemaal zwart zijn, dat maakt hier niet veel uit, ze komen toch op een plat dak, en daardoor liggen ze ook niet zo in het zicht.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Er voor zorgen dat je woning zo weinig mogelijk energie nodig heeft is altijd een goede oplossing, wat je niet verbruikt moet je ook niet betalen.

Morgen komen ze hier de zonnepanelen plaatsen, het zullen wel andere panelen zijn dan die oorspronkelijk besteld waren, omdat de meeste panelen tegenwoordig helemaal zwart zijn had ik daar ook voor gekozen, maar die hebben ze dus niet in voorraad.
    Die moesten vorige week binnengekomen zijn, maar dat is verschoven met een maand...
    De panelen die ze wel hebben zijn er van hetzelfde merk die 5Wp meer leveren (nu 410Wp in plaats van 405Wp), ze zijn wat duurder, maar ze worden aan dezelfde prijs geplaatst als de panelen die eerst op de offerte stonden.
    Dat die panelen niet helemaal zwart zijn, dat maakt hier niet veel uit, ze komen toch op een plat dak, en daardoor liggen ze ook niet zo in het zicht.
    Bwa beter dat dan moeten kijken op die nieuwe windmolens vlak bij ons. Die staan gelukkig niet hinderlijker geplaatst dan de hoogspanningslijn die al jaren de horizon siert
    Laatst gewijzigd door frank207be; 15 november 2022 om 17:39

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Bwa beter dat dan moeten kijken op die nieuwe windmolens vlak bij ons. Die staan gelukkig niet hinderlijker geplaatst dan de hoogspanningslijn die al jaren de horizon siert
    Die windmolens zie ik al vanaf Oostmalle terwijl ik van het werk naar huis fiets, ze staan hier ook heel dichtbij (maar ik zie ze niet vanuit mijn woning omdat ik aan die kant geen ramen heb).
    Wat die hoogspanningslijn betreft, ik had eigenlijk verwacht dat ze die weg zouden doen nadat ze hier vlakbij een ondergrondse hoogspanningslijn hebben aangelegd van Beerse naar Rijkevorsel, het ziet er naar uit dat die nieuwe lijn geen vervanging is van de bovengrondse, de nieuwe is dus een aparte verbinding voor de serres met warmtekrachtkoppeling.
    Langs de baan tussen Rijkevorsel en Oostmalle zijn ze ook nog zo'n ondergrondse hoogspanningslijn aan het aanleggen.

Standaard Digitale meter komt er toch

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    De ziekte is spijtig genoeg ongeneeslijk .

Je mag hier nog 20 keer je gal spuwen in de overtuiging dat jou het grootste onrecht is aangedaan, dat gaat er niets aan veranderen.
    Als dat je oplucht kunnen we nog even verderdaan, maar ik wil de andere forumleden hier niet verder mee vervelen.
    Zagevent

Ik vul gewoon een gesprek aan, niet meer niet minder.
    Het maakt u blijkbaar ook zeer gelukkig om steeds kritiek te uiten op anderen.
    Maar ja, ge hebt precies niets anders te doen dan daar uw uitgespaarde energie aan te verkwisten.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 15 november 2022 om 21:24
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Klopt, doch is er het laatste jaar een ander probleem door de prijsstijgingen
    Als je voor 50% bespaart maar de prijs gaat voor 150% omhoog, wel dan lijkt het alsof je niks gedaan hebt en is het meteen ontmoedigend, eigenlijk een straatje zonder einde.

Zelf heb ik ook volledig zwarte panelen liggen, ik was toen indertijd één van de eerste met totaal zwarte panelen, toen moest je daar extra voor betalen en niet zo weinig ..

Doch moest ik geen panelen hebben dan zou ik sterk twijfelen om er nu nog te leggen
    Ik denk dat ik eerder zou investeren in een deftige pelletkachel, ok de prijs van pellets is ook wel gestegen maar nog steeds een pak goedkoper dan elektrisch verwarmen

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Ook die voorraad zou opgeraakt zijn, net zoals bij wie nog een vast energiecontract had is het uitstel van executie.

Wij zijn dit voorjaar ook eens gestopt bij een verkoper van pelletkachels, maar die man gaf ons al weinig illusies dat we dit jaar er nog één zouden geleverd krijgen.
    De prijs was er ook niet naast.
    We wilden ook onze buren niet hinderen met de rook (alhoewel dat blijkbaar al beter is dan een houtkachel).

Ik heb dan besloten om dat geld te steken in verdere isolatie, luchtdichtheid en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning, maatregelen die de energiebehoefte blijvend verminderen, met gelijk welke bron of opwekker.

De pelletprijs is per kWh nu niet veel onder die van gas, geluk dus dat we dat niet gedaan hebben.
    De rest zullen we zien na de winter.

Er is een goede kans dat de keteltemperatuur laag genoeg zal komen voor een lucht/water warmtepomp, maar omdat 1 kWh elektriciteit momenteel 3 keer duurder is dan 1 kWh gas moet de COP daarvan al hoger zijn dan 3 om er niet aan te verliezen.
    Dat kan veranderen wanneer gas hoger belast wordt, we zien wel, maar ik heb in elk geval enkele opties open.

Wachten tot energie goedkoper wordt heeft denk ik niet veel zin.

PS: voor wie dat weer in twijfel trekt: ik doe tenminste iets, in plaats van mij kwaad te maken of bang te zijn voor de rekening.
    Op dat gebied kan ik u geruststellen,mijn kachel rookt enkel eventjes tijdens het opstarten,zodra de vlam er is stopt het roken.Degene die onlangs een pelletkachel hebben aangeschaft doen niet echt een goede zaak.Ik heb op die 12 jaar mijn kachel al dubbel en dik terug verdiend(t).Ik ben overigens van plan om mijn cv op mazout ook bij op te zetten zodra het nog kouder gaat worden.Deze heeft 12 jaar enkel gediend voor warm water bij slecht weer,want ik heb ook een zonneboiler en die heeft dit jaar goed opgebracht.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
    Op dat gebied kan ik u geruststellen,mijn kachel rookt enkel eventjes tijdens het opstarten,zodra de vlam er is stopt het roken.Degene die onlangs een pelletkachel hebben aangeschaft doen niet echt een goede zaak.Ik heb op die 12 jaar mijn kachel al dubbel en dik terug verdiend(t).Ik ben overigens van plan om mijn cv op mazout ook bij op te zetten zodra het nog kouder gaat worden.Deze heeft 12 jaar enkel gediend voor warm water bij slecht weer,want ik heb ook een zonneboiler en die heeft dit jaar goed opgebracht.
    Zoals je aangeeft is timing essentieel.
    Een pelletkachel werd toen zelfs als ecologisch beschouwd.
    Combineren van verschillende technieken en gradueel vervangen is niet alleen budgetair interessant, maar je blijft ook een backup houden.
    Maar net zoals het misschien geen goed idee is om nu nog een nieuwe gascondensatieketel te plaatsen moet je over een pelletkachel toch ook nadenken.

Als je mazoetketel enkel nog dient voor warm water zou je op termijn een warmtepompboiler kunnen overwegen, al dan niet in samenwerking met je zonneboiler.
    Spijtig genoeg zijn de installateurs momenteel enkel geïnteresseerd in dure installaties (voor mensen die zoveel gebruiken dat elke besparing met 4 cijfers wordt geschreven en ze die nieuwe spullen kunnen "terugverdienen" en ze nog voor ecologisch doorgaan ook).
    Je zal dus misschien zelf één en ander moeten installeren en eventueel aan mekaar koppelen met home automation e.d. (daar heb ik voorlopig geen tijd voor).

Onafgezien van de huidige aanvoerproblemen zullen fossiele brandstoffen toch uitgefaseerd worden om klimaatredenen, en dat zal "aangemoedigd" worden door hogere belastingen.

Als alternatief voor verwarming is een lucht/lucht warmtepomp het meest betaalbaar, maar blijkbaar is Sieg daar niet tevreden van (alhoewel hij pas na de winter zal weten hoeveel hij verbruikt heeft - met een digitale meter kan dat nu ook al dag per dag ).
    Laatst gewijzigd door palombian; 16 november 2022 om 10:05 Reden: DM

De zonnepanelen + accu zijn geplaatst, vanaf nu zal ik minder elektriciteit moeten aankopen.

Als alternatief voor verwarming is een lucht/lucht warmtepomp het meest betaalbaar, maar blijkbaar is Sieg daar niet tevreden van (alhoewel hij pas na de winter zal weten hoeveel hij verbruikt heeft - met een digitale meter kan dat nu ook al dag per dag ).
    Ook zonder digitale meter weet ik dag op dag wat ik verbruikt heb, daar heb je echt geen digitale meter voor nodig Jan

grts
    Sieg

De zonnepanelen + accu zijn geplaatst, vanaf nu zal ik minder elektriciteit moeten aankopen.
    Inderdaad, doch moet je nu de rekening maken hoeveel je bespaart dankzij de zonnepanelen en hoeveel je uitgave was.
    Dan pas ga je weten na hoeveel jaar je de investering hebt terugverdiend

PS. je hebt trouwens al geluk, vandaag schijnt het zonnetje een beetje

grts
    Sieg

Standaard Digitale meter komt er toch

Normaal moet ge nog op de keuring wachten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Ook zonder digitale meter weet ik dag op dag wat ik verbruikt heb, daar heb je echt geen digitale meter voor nodig Jan

grts
    Sieg
    En valt het wat mee ?
    Ik viel bijna van mijn stoel toen je over een pelletkachel sprak .

PS: elektriciteitsgebruik weet ik via de zonnepanelen, voor gas moet ik 1 of 2 dagen wachten tot Fluvius de meter heeft uitgelezen.
    Ik kan daar natuurlijk een apart doosje voor kopen maar het is toch vooral voor de statistiek.
    Alles gaat (van Huawei en Fluvius) ook automatisch naar energieid.be, handiger dan een notaboekje.
    Moet alleen nog water ingeven.
    Laatst gewijzigd door palombian; 16 november 2022 om 16:43 Reden: energie id

Normaal moet ge nog op de keuring wachten.
    Bij mij zat de aarding van mijn oudste ZP installatie los. Ook zo gekeurd

Veel plezier ermee In het begin ga je gegarandeerd elke dag naar je opbrengst kijken

Uiteraard, alles om hun winsten nog verder op te krikken
    En den domme Vlaming blijft maar ja knikken

grts
    Sieg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Uiteraard, alles om hun winsten nog verder op te krikken
    En den domme Vlaming blijft maar ja knikken

grts
    Sieg
    Ja de winsten zijn het allerbelangrijkst, das zo klaar als een klontje. Maar zelf blijven we toch alerte Vlamingen en dus gaan ze hier met hun capaciteitstarief flink bot vangen: 2182W in augustus, 2025W in september, 2558W in oktober en (voorlopig) 3088W in november.

Verder zijn we zonet terug van energieleverancier veranderd. Zomaar het injectietarief decimeren en verder blijven graaien aan de afnamezijde, pakt niet meer bij Frank

Fouten gebeuren, maar normaal (volgens de voorschriften) mag je niets in gebruik nemen voordat het gekeurd is … al denk ik dat de meesten dat toch wel doen.
    De wachttijden voor keuring kunnen soms ook wel wat oplopen, de ene keer gaat het snel en de andere keer is het weken wachten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Voor wie voor 70% van zijn elektriciteit zelfvoorzienend is zoals ik gaat het ook iets meer kosten.
    De minimum 2,5 kW zal tot een vaste kost van ongeveer 125 € leiden, wat niet volledig zal gerecupereerd worden met de verminderde netkosten op de 30% die ik moet aankopen.
    Maar in het totaal van de huidige energierekeningen zal het niet veel uitmaken (toch kan @VerSeg al in zijn handen wrijven, daar is de eerste batterijbelasting ).

Zonder PV panelen of batterij zou het op mijn totaalverbruik van 2400 kWh waarschijnlijk neutraal zijn of zelfs lichtjes positief zolang ik onder de piek van 2,5 kWh blijf (wat nu het geval is).

Mensen met een tweede verblijf (in Vlaanderen) gaan ook die vaste kost niet kunnen terugverdienen in het weekend.
    Ze kunnen eventueel wel de opbrengst van hun zonnepanelen thuis delen, maar dat moet binnen dezelfde 15 minuten gebeuren, je moet bij dezelfde leverancier zijn en nog netkosten betalen op de afname (er zijn momenteel voor niemand netkosten op injectie, het prosumententarief is een forfaitaire vergoeding voor de netkosten bij afname van de tevoren geïnjecteerde stroom).

PS: strikt genomen is het niet correct dat wie een DM heeft altijd voor een minimum van 2,5 kW zal betalen, hetzelfde als de koppigaards met een terugdraaiende teller die vrolijk verder de friteuse kunnen aanzetten (de gemiddelde piek werd op 4,15 geschat).
    Laatst gewijzigd door palombian; 16 november 2022 om 18:48 Reden: minimum

Fouten gebeuren, maar normaal (volgens de voorschriften) mag je niets in gebruik nemen voordat het gekeurd is … al denk ik dat de meesten dat toch wel doen.
    De wachttijden voor keuring kunnen soms ook wel wat oplopen, de ene keer gaat het snel en de andere keer is het weken wachten.
    Wat zou de controle hierop al zijn? Als alles met moderne materialen correct geïnstalleerd is op een gezonde basis en alles grondig werd getest na montage, kan er toch weinig mis gaan denk je dan?

PS: strikt genomen is het niet correct dat wie een DM heeft altijd voor een minimum van 2,5 kW zal betalen, hetzelfde als de koppigaards met een terugdraaiende teller die vrolijk verder de friteuse kunnen aanzetten (de gemiddelde piek werd op 4,15 geschat).
    Het zou wel héél erg zijn dat we als Belg zelfs geen friteuse meer zouden durven gebruiken, is zoiets als landverraad

Maar soit, dus eigenlijk komt het er weeral eens op neer dat men de mensen met een terugdraaiende teller nog eens extra kosten aanrekent op de al aanwezige extra kosten.
    Snap je het nu eindelijk ?

grts
    Sieg

De aardweerstand wordt getest aan de aardonderbreker (die wordt open gezet om de meting uit te voeren), als er verderop ergens een aardingsdraad los zit, dan kunnen ze dat alleen opmerken door alle verbindingen te controleren.

De keuring zal hier pas op 8 december gebeuren, op dit ogenblik hebben de keurders het heel erg druk, net zoals de installateurs van zonnepanelen.
    De aarding heb ik al verbeterd omdat die 37 Ohm was, en die mag maximaal 30 Ohm zijn (die is nu 16,4 Ohm, hopelijk geeft de meting met een geijkte meter van de keurder ongeveer dezelfde waarde).
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 16 november 2022 om 21:05

Wat zou de controle hierop al zijn? Als alles met moderne materialen correct geïnstalleerd is op een gezonde basis en alles grondig werd getest na montage, kan er toch weinig mis gaan denk je dan?
    Het is niet dat het beter zal worden door gekeurd te zijn, maar het feit dat je niet gekeurde zaken in theorie niet mag gebruiken.
    Zolang alles goed verloopt is er uiteraard niet echt een probleem, maar stel dat het niet gekeurd is en je het toch gebruikt maar er gebeurt iets … dan ben je wel de pineut als de verzekering er moeilijk over doet.
    En dat er iets kan gebeuren met nieuw materiaal dat op eerste zicht deftig geïnstalleerd is blijft misschien beperkt, toch kan ik u 100% bevestigen dat het gebeurt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 17 van 24 EersteEerste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Busje komt zo....of toch niet ?
    Door Pixxel in forum Beginnershoek
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 30 juni 2012, 22:57
  2. Komt een spin dan toch uit een ei?
    Door Svendc in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 10 september 2009, 23:22
  3. Hoe komt dat toch
    Door ilse30 in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 1