Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel vs Diesel supreme

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diesel vs Diesel supreme

    Sinds maart rijden we met een nieuwe diesel wagen. Ik hou nu online ons verbruik bij en merk op dat ik op de 9 wagens van het zelfde type en motor als de mijne ik op de voorlaatste plaats eindig met een gemiddeld verbruik van 5.8 L/100 km.
    Nochtans let ik er op niet in hoge toeren te rijden en steeds in hoogst mogelijke versnelling te rijden. Het verschil tussen de zuinigste chauffeur met 4.3L/100 km is toch 1.5L/100km.

    Hij rijdt wel met premium diesel.

    Nu mijn vraag, zit er eigenlijk verschil tussen diesel van de ene pomp en diesel van de andere pomp? En doe je met die premium diesel meer km's dan met gewone diesel? Maar doe je je wel voordeel want die premium is dan weer duurder dan normale diesel ?

    Ik log alles op spritmonitor : http://www.spritmonitor.de/en/overvi...15&powerunit=2

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Diesel vs Diesel supreme

    Hoi,

    er zal wel wat verschil zitten tussen de diesel van merkpompen en die van de witte pompen.
    Wat niet wil zeggen dat die van de witte pompen slechter gaat zijn.

    Vroeger toen ik nog met benzine reed had men ook een tankstation op het werk.
    Als ik daar tankte kon ik minder km rijden dan dat ik bij een merk ging tanken.

    een paar weken terug heb ik nieuwe (zomer) banden laten leggen.
    Het gemiddeld verbruik is nu 0.5 L minder dan bij de originele zomer banden.
    Het kan zijn dat de banden harder zijn opgepompt dan normaal, maar het viel me onmiddellijk op dat de wagen langer blijft bollen als ik de gas los.
    Na een maandje geeft de boordcomputer nu duidelijk 0.5 liter minder aan dan met de originele banden.
    Van 6.5l naar 6.0 liter/100 km.

    mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Diesel vs Diesel supreme

      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Sinds maart rijden we met een nieuwe diesel wagen. Ik hou nu online ons verbruik bij en merk op dat ik op de 9 wagens van het zelfde type en motor als de mijne ik op de voorlaatste plaats eindig met een gemiddeld verbruik van 5.8 L/100 km.
      Nochtans let ik er op niet in hoge toeren te rijden en steeds in hoogst mogelijke versnelling te rijden. Het verschil tussen de zuinigste chauffeur met 4.3L/100 km is toch 1.5L/100km.

      Hij rijdt wel met premium diesel.

      Nu mijn vraag, zit er eigenlijk verschil tussen diesel van de ene pomp en diesel van de andere pomp? En doe je met die premium diesel meer km's dan met gewone diesel? Maar doe je je wel voordeel want die premium is dan weer duurder dan normale diesel ?

      Ik log alles op spritmonitor : http://www.spritmonitor.de/en/overvi...15&powerunit=2

      mir
      Ik denk dat uw verbruik veel meer bepaald wordt door het verkeer waar je in zit. Veel/weinig file, veel/weinig snelweg,...
      Sinds die godverdomse tunnels afgesloten zijn in Brussel, sta ik sindsdien zeker 20 minuten extra aan te schuiven, als het verkeer echt tegenvalt zelfs 30-40 minuten.
      Nou, dan zie je het gemiddeld verbruik ook stevig de hoogte in gaan. Ik denk niet dat gewone vs zogenaamde super/premium brandstof dan nog veel uitmaakt.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Diesel vs Diesel supreme

        Ja nog even toelichten woon/werkverkeer is dagelijks 20km enkele rit waarvan 15km snelweg 5km stad. Dan in de weekends dikwijls richting Westende of St-Niklaas via de snelweg. We tanken steeds bij Avia de goedkoopste in de buurt.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Diesel vs Diesel supreme

          Er zijn teveel factoren die het verbruik beïnvloeden om zomaar een vergelijking te kunnen maken van het verbruik.
          -korte of lange afstanden (maakt heel veel uit, dat merk ik zelf ook)
          -rijstijl (kan ook een heel groot verschil geven) de ene rijdt netjes tegen de maximaal toegelaten snelheden, terwijl iemand anders er altijd wat bijtelt "omdat de boetes toch pas beginnen te tellen vanaf een bepaalde marge", en de manier van optrekken kan ook een groot verschil geven, blijf je gewoon door rijden tegen 70km/h in een bocht waar je vroeger zonder problemen tegen 90 door kon, of laat je elke keer het gaspedaal even los om tegen 60 door die bocht te gaan? (dat zie ik de laatste jaren meer en meer gebeuren).
          -verkeer (kan je vlot doorrijden of niet, in de file of in druk verkeer gaat het verbruik ook flink omhoog, een zo constant mogelijke snelheid geeft een veel lager verbruik, maar dat lukt nooit als het druk is)
          -verhouding stadsverkeer, gewone wegen en snelweg
          -buitentemperatuur
          -airco (laat je die altijd ingeschakeld of niet)
          -bandensoort en bandenspanning
          .... (de lijst kan je zelf nog verder aanvullen)

          Ik heb ergens ooit een paar vergelijkende tests gezien met verschillende soorten benzine en verschillende soorten diesel, uiteindelijk waren de verschillen in verbruik zo klein dat dat minieme verschil het ook aan andere factoren zou kunnen liggen.

          Ooit heb ik met een diesel gereden, voor die Renault Express maakte het weinig uit waar ik tankte, het verbruik bleef ongeveer hetzelfde (alleen op de snelweg ging het verbruik wel flink de hoogte in door de luchtweerstand van zo'n bestelwagen, maar ook dan maakte het geen verschil waar ik had getankt).
          Nu rij ik al vele jaren met benzinewagens, en ik tank altijd bij goedkope tankstations (hier vlakbij zijn er zo een paar), ook al omdat er eigenlijk niet zoveel raffinaderijen zijn waar ze benzine (en diesel) maken voor de Belgische markt.
          Bij sommige merken wordt er naar het schijnt wel "iets" toegevoegd voor de brandstof aan het tankstation wordt geleverd, maar dat klein beetje spul zal nooit een groot verschil kunnen maken op het verbruik en de prestaties van een auto.
          Omdat er "iets" toegevoegd is wordt de prijs aan de pomp ook verhoogd, ze maken er extra reclame voor, en dat geld moet ook ergens vandaan komen, uiteindelijk is het alleen maar de bedoeling om meer te kunnen verdienen, brandstofleveranciers zijn geen liefdadigheidsinstellingen die er baat bij hebben dat jouw wagen zo weinig mogelijk verbruikt. Het enige waar het bij hun om draait is zoveel mogelijk winst maken, daarom maken ze ook zoveel reclame voor die "premium producten", zodat een zo groot mogelijk percentage van de automobilisten er op den duur in gelooft, waardoor ze ook meer klanten naar hun tankstations kunnen lokken.

          Als er al een verschil in verbruik is tussen premium en gewone brandstoffen, dan zal dat niet genoeg zijn om de meerprijs terug te verdienen.
          En als er werkelijk zo'n groot verschil zou zijn, dan zou er in de handleiding van elke auto moeten staan met welk merk en type brandstof de verbruikscijfertjes behaald zijn tijdens de tests.
          In dat geval zouden ze het ook effectief op de getankte brandstof kunnen steken als jouw wagen een stuk meer verbruikt dan de fabrieksopgave.
          Maar dan zou het werkelijke verbruik ook effectief moeten dalen als je toch de "voorgeschreven brandstof" tankt in plaats van benzine of diesel van een ander merk...
          Last edited by Black B@ndit; 8 mei 2016, 21:22.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Diesel vs Diesel supreme

            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
            Ja nog even toelichten woon/werkverkeer is dagelijks 20km enkele rit waarvan 15km snelweg 5km stad. Dan in de weekends dikwijls richting Westende of St-Niklaas via de snelweg. We tanken steeds bij Avia de goedkoopste in de buurt.

            mir
            Dat is wel niet veel voor een diesel. Op die tijd geraakt de motor niet eens op temperatuur, laat staan de achterbrug.

            Comment


            • #7
              Re: Diesel vs Diesel supreme

              Vergeet ook niet dat er nooit twee motoren van hetzelfde type zijn,die hetzelfde presteren en hetzelfde verbruiken.
              In de racerij spreekt men soms van een goed block of een iets minder goed.Kwestie is dan van een goed block te vinden.(Kan rustig uitgemeten worden.)Maar de verschillen zullen nooit enorm zijn.
              Is iets zoals een scherp exemplaar van een lens ,en iets minder scherp.

              Comment


              • #8
                Re: Diesel vs Diesel supreme

                Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                Sinds maart rijden we met een nieuwe diesel wagen. Ik hou nu online ons verbruik bij en merk op dat ik op de 9 wagens van het zelfde type en motor als de mijne ik op de voorlaatste plaats eindig met een gemiddeld verbruik van 5.8 L/100 km.
                Nochtans let ik er op niet in hoge toeren te rijden en steeds in hoogst mogelijke versnelling te rijden. Het verschil tussen de zuinigste chauffeur met 4.3L/100 km is toch 1.5L/100km.

                Hij rijdt wel met premium diesel.

                Nu mijn vraag, zit er eigenlijk verschil tussen diesel van de ene pomp en diesel van de andere pomp? En doe je met die premium diesel meer km's dan met gewone diesel? Maar doe je je wel voordeel want die premium is dan weer duurder dan normale diesel ?

                Ik log alles op spritmonitor : http://www.spritmonitor.de/en/overvi...15&powerunit=2

                mir
                Nieuwe wagen sinds maart Mir, hoeveel Km staan er nu op je teller? En hoeveel op de teller van die andere wagen?
                Reken zeker 5.000 Km voor deze los zal zijn, met los bedoel ik ook de dichtheid van injectoren enz.

                Comment


                • #9
                  Re: Diesel vs Diesel supreme

                  In Belgie zijn er twee rafinaderijen. Mijn schoonbroer werkt als laborant bij 1 ervan.

                  Er is geen verschil tussen de merken. Alles komt van 1 groot vat. LOL
                  Ook is er veel import vanuit Frankrijk.
                  Maar geloof mij gerust. Alle merken staan hun kamion te vullen bij ofwel de firma waar hij werkt ofwel bij de buren die de concurentie zijn. Heel grappig om te zien hoe de mensen nog in dit sprookje willen geloven dat er noemenswaardig verschil zou zijn tussen de merken.

                  Van de productie of voorraad loopt 1 dikke pijp naar het douanekotje. Daar staan splitters op per merk met telkens een teller op voor de accijns. Naar verluid voegen sommige merken een additief toe. Maar veel moet je daar niet van geloven. Ik heb het douanekotje gezien en nergens zijn grote vaten met additief te bespeuren. Als ze al iets toevoegen dan is het hooguit 1 druppel per kamion LOL.

                  Bij een volgend bedrijfsbezoek moet ik zeker eens een foto van dat "kotje" nemen want die rij met kamions is nogal behoorlijk groot.

                  Je moet de verschillen idd gaan zoeken bij moterafstelling, rijomstandigheden, belasting,...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diesel vs Diesel supreme

                    En dat rijden in de hoogst mogelijke versnelling is niet altijd het zuinigst.

                    Hier 2 diesels waarbij het schakelen wanneer de indicator het zegt ongeveer 1,5l meer doet verbruiken dan wanneer we iets sportiever rijden (lees wat hoger in toeren).

                    Probeer zelf eens uit ... je zou versteld kunnen zijn van de impact.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diesel vs Diesel supreme

                      Met een diesel rij je het zuinigst rond het toerental van zijn max koppel.
                      En met mijn Mercedes maakte het niets uit, of ik met goedkope Dats diesel of met deze van de dure merkpompen
                      van langs de snelweg reed, zelfde verhaal benzine.
                      Maar zoals hierboven reeds gezegd, een wagen moet eerst los gereden zijn voor je dat kan vergelijken, kan na de eerste
                      5000 Km gemakkelijk 10 tot zelfs 20 % verschil maken, bij injectoren kunnen die paar microseconden sneller sluiten
                      echt wel veel uitmaken, dat samen met een nog wat stroef lopende totale mekaniek maakt heus wel een verschil.
                      Bij een benzine versie is dat verschil zomogelijk nog wat groter, en daar voel je het ook als een motor nog wat spant.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diesel vs Diesel supreme

                        Die Premium Diesel is zijn prijs in verbruik zeker nooit waard.
                        De basis van Diesel is overal hetzelfde, maar in de tankwagen zelf wordt er wel additief bijgemengd. Echte onafhankelijke tests die een verschil aantonen zijn nergens te vinden.

                        Rij die auto maar eens goed los eerst, en blijf dat verbruik opvolgen. Je hebt amper 2800km op de teller.
                        In de winter is het verbruik ook altijd wat hoger natuurlijk, en dat is de periode die in jouw spritmonitor staat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diesel vs Diesel supreme

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Met een diesel rij je het zuinigst rond het toerental van zijn max koppel.
                          En met mijn Mercedes maakte het niets uit, of ik met goedkope Dats diesel of met deze van de dure merkpompen
                          van langs de snelweg reed, zelfde verhaal benzine.
                          Maar zoals hierboven reeds gezegd, een wagen moet eerst los gereden zijn voor je dat kan vergelijken, kan na de eerste
                          5000 Km gemakkelijk 10 tot zelfs 20 % verschil maken, bij injectoren kunnen die paar microseconden sneller sluiten
                          echt wel veel uitmaken, dat samen met een nog wat stroef lopende totale mekaniek maakt heus wel een verschil.
                          Bij een benzine versie is dat verschil zomogelijk nog wat groter, en daar voel je het ook als een motor nog wat spant.
                          Dat is ook zo bij een benzinewagen.
                          Ik vind het persoonlijk jammer dat men fabrikanten van auto's niet verplicht om de verbruikskromme van de motor in je wagen in het onderhoudsboekje te zetten : dan zou je zien wat het beste toerentalgebied is voor je motor.
                          In de heel lage toeren rondrijden zorgt inderdaad niet voor een lager verbruik, want daar is het rendement zeker niet goed. Dat is ook de reden dan men aanbeveelt om redelijk veel gas te geven (geen plankgas) tijdens het optrekken (zodat je dat lage toerengebied zo snel mogelijk voorbij bent), maar dus toch te schakelen bij een redelijk laag toerental (net boven dat waar je het hoogste koppel hebt). Bij een diesel is dat dus 2000-2500 tr./min, bij een benzine een 500-1000 toeren meer...
                          Als een slak optrekken is dus niet gelijk aan zuinig rijden.
                          Die premium brandstoffen zouden een voordeel van een 3% opleveren (maar zijn veel duurder dan dat), maar zouden ook de motor properder houden. Of dat klopt is weer iets anders...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diesel vs Diesel supreme

                            Toch,ik had jaren geleden een tank van 1000 l met diesel voor de 300D, deze is éénmaal gevuld door een merkenloze leverancier en binnen de kortste keren had ik last van een soort "pingelgedrag" bij belasten, zodanig zelfs dat ik additief moest bijvoegen.
                            Als ik vertrok op reis tankte ik vol en dan is het de hele tijd autostrade tot een eind in Zweden (1200 km). Ik schrijf iedere keer de liters en de km's op en de rijomstandigheden zijn zeer gelijkaardig, halverwege tank ik in Duitsland en vervolgens in Zweden. Het verbruik met "mijn diesel" lag een liter hoger.
                            Sindsdien altijd laten vullen door een merkenverdeler, geen last meer gehad....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diesel vs Diesel supreme

                              Op die lange ritten is je verbruik altijd anders dan bij dagelijks gebruik.
                              Ofwel rij je een stuk harder (D), ofwel zit je continu aan constante snelheden in gebieden vrijwel zonder ander verkeer (Z)...

                              Dat een premium brandstof een besparing oplevert is nog nooit in controleerbare omstandigheden bewezen. Probeer maar eens een goede studie te vinden die het bewijst.

                              Hier een studie.
                              Voor mij zitten alle resultaten binnen de tolerantiegrenzen van de test, en levert het niks op.

                              Ik tank waar mijn kaart werkt, en kies dan voor de standaard diesel.

                              Comment

                              Working...
                              X