Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe horlogediscussie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: De nieuwe horlogediscussie

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Mag hier van mij hoor (maar wie ben ik?)

    Er zit een paradox in het hele artikel en eigenlijk in heel de sector van de automatische horloges.
    Al die merken maken hun horloges ongelooflijk nauwkeurig en certifieren op chronografische kwaliteit.
    Dat maakt een uurwerk duur, en moeilijk te ontwerpen, produceren en af te stellen. Rolex gebruikt geen tourbillon, omdat het enkel in theorie de precisie zou verbeteren, maar in de praktijk niet preciezer is. Horloges met tourbillion zijn echt heel duur, reken maar 25-50k.
    Anderzijds, als precisie de obsessie is, dan moet je ofwel quartz, maar nog beter radiogestuurd kopen.
    Maar daar zit geen ‘ziel’ in natuurlijk.

    Ik hou ook van mijn mechanisch uurwerk (Longines Master), maar als ik echt wil weten hoe laat het juist is, dan kijk ik toch op mijn GSM.
    A watch is a man’s juwel.
    Heb ook lange jaren niks anders gehad dan kwarts horloges waarvan de exactheid inderdaad niet te evenaren is. De liefde voor de fijne mechaniek in die werkjes is mij op latere leeftijd beginnen te fascineren en ingepalmd.
    Met het opkomen van de kwarts horloges hebben ook vele makers het mechanisch gelaten voor wat het was en meegedaan. En toch is het mechanisch horloge teruggekeerd en vooral onder impuls van de zelf opwindende techniek. De precisie is er ondertussen op verbeterd, maar de techniek zal allicht nooit de stabiliteit van trillende kwartskristallen met kunnen evenaren. Maar zoals je aanhaalt, in een kwartshorloge zit geen ziel.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #92
      Re: De nieuwe horlogediscussie

      Oorspronkelijk geplaatst door enero.
      Toch nog eens een poging wagen om iets te posten over de zogenaamde "rijkemansbucht". Een recent artikel met een aantal waarheden, enfin..., voor mij althans.

      https://www.chrono24.com/magazine/ro...-p_26381/#gref
      Ligt je blijkbaar nog steeds zwaar op de maag Pol.

      Dankzij de moderne cnc technieken en laser gravure worden ook die dingen 20 keer sneller gemaakt dan 30 jaar geleden,
      enkel zijn de prijzen "voorlopig" nog niet gezakt.

      Enkele weken geleden stond de ganse Antwerpse diamantsector op zijn kop, maar de pers heeft daar een draai aan gegeven....
      Die cnc slijptechniek met elektrolise vonkerosie gebruikt de firma Jüng in Izegem reeds ruim 20 jaar, maar werd angstvallig
      geheim gehouden bij de verkopers van sierdiamant, probleem is wel dat de kenners nu kunnen zien dat door gebruik van deze techniek
      diamant en briljant stukken preciezer zijn geslepen...

      Van alle ruwe diamanten die in de wereld rondgaan, passeert 84% in Antwerpen.
      Maar 90% daarvan verlaat Antwerpen weer om geslepen te worden.
      Met de nieuwe machine ‘Fenix’, kan het slijpen twintig keer sneller gebeuren dan met de manuele slijptechnieken.
      Wat denk je dat hier op termijn de gevolgen zullen van zijn?

      En zo vergaat het vele industrieën, met alle respect voor de fijne techniek, maar de elektronica wint het op alle vlakken
      van de mechanica, zeker in deze sector.

      Comment


      • #93
        Re: De nieuwe horlogediscussie

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ligt je blijkbaar nog steeds zwaar op de maag Pol.
        Klopt, ik hou niet van gerichte tackle’s uit onverwachte hoek...

        Andere bedrijven hebben dan weer meer weerstand tegen de elektronica opgebouwd.
        15 Things You Didn't Know About ROLEX [Reupload] | SUBSCRIBE to ALUX: https://www.youtube.com/channel/UCNjPtOCvMrKY5eLwr_-7eUg?sub_confirmation=1Best Rolex W...


        Er is ook iets bij voor Tommie die juist zit qua winstmarge
        Last edited by enero; 12 augustus 2018, 08:33.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #94
          Re: De nieuwe horlogediscussie

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Het gaat enkel van mijn pols als ik mij was of als ik zwem.
          Nu laat je me wel een beetje lachen hoor. [emoji16]
          Post ik een TAG, dan komt de bemerking dat 300 meter niet goed genoeg is voor duikers ... maar zelf doe je een horloge al uit bij het zwemmen. [emoji6]

          Enfin, ik ga er ook niet mee in bad, douche, zwembad of zee hoor. [emoji41]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #95
            Re: De nieuwe horlogediscussie

            En nu nog eens een horloge. [emoji6]

            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #96
              Re: De nieuwe horlogediscussie

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Nu laat je me wel een beetje lachen hoor. [emoji16]
              Post ik een TAG, dan komt de bemerking dat 300 meter niet goed genoeg is voor duikers ... maar zelf doe je een horloge al uit bij het zwemmen. [emoji6]

              Enfin, ik ga er ook niet mee in bad, douche, zwembad of zee hoor. [emoji41]
              Zeker weten. Ik koop geen horloges om mee in het water te gaan. Ik ben ook geen duiker, dus voor mij heeft de waterdichtheid maar functionaliteit voor condens en is 100m al voldoende.



              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #97
                Re: De nieuwe horlogediscussie

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Zeker weten. Ik koop geen horloges om mee in het water te gaan. Ik ben ook geen duiker, dus voor mij heeft de waterdichtheid maar functionaliteit voor condens en is 100m al voldoende.
                Dus die bemerking over would-be duikers op de TAG was maar wat om te plagen? [emoji16]

                Wat vind je trouwens van de Tissot (niet voor duikers)?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #98
                  Re: De nieuwe horlogediscussie

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Dus die bemerking over would-be duikers op de TAG was maar wat om te plagen? [emoji16]

                  Wat vind je trouwens van de Tissot (niet voor duikers)?
                  Tissot maakt deel uit van de Swatch group dacht ik, maar is zeker een degelijk merk: erg goede prijs/kwaliteit.
                  Als je niets tegen quartz hebt moet je je beslist een verdiepen in de T-touch!
                  Ps: er bestaan hier vele verschillende middelen van: vanspuuglelujk tot megacool.

                  Heb zelf ook een T-touch gehad. ( gewoon weggedaan omwille van te veel horloges, maar het is echt een zéér bijzonder ding! )
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #99
                    Re: De nieuwe horlogediscussie

                    Over duikers: plezant is wel dat je die in de zomer dagelijks eens onder de kraan kan afspoelen.
                    Zéker als je horloges hebt op mesh of shark banden, want dat zijn echte vuilmagneten.

                    En drupje handshampoo en overvloedig afspoelen: je bracelet oogt weer als nieuw!
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • Re: De nieuwe horlogediscussie

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Dus die bemerking over would-be duikers op de TAG was maar wat om te plagen? [emoji16]

                      Wat vind je trouwens van de Tissot (niet voor duikers)?
                      Tissot vind ik een zeer mooi horloge met veel modellen voor iedereens smaak. Kwaliteit/prijs zeer goeie verhouding. Verkoopt m.i. zeer goed.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • Re: De nieuwe horlogediscussie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Over duikers: plezant is wel dat je die in de zomer dagelijks eens onder de kraan kan afspoelen.
                        Zéker als je horloges hebt op mesh of shark banden, want dat zijn echte vuilmagneten.

                        En drupje handshampoo en overvloedig afspoelen: je bracelet oogt weer als nieuw!
                        Ik steek mijn horloges af en toe in de ultrasoon reiniger (in lauw water met een beetje afwasmiddel), dan komt het vuil overal tussenuit, vooral bij de Casio die ik op het werk gebruik zie ik duidelijk dat er veel vuil uit het metalen bandje komt.
                        Maar ik weet niet of elke soort horloge daar tegen kan, digitale Casio horloges hebben er hier toch geen probleem mee (de goedkope Chinese digitale horloges gaan er ook niet van kapot).
                        Met een dure horloge zou ik toch wat voorzichtiger zijn, maar de duurste horloge die ik heb kost 70 euro, en dan lig ik er niet wakker van als die kapot zou gaan in de ultrasoon reiniger.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: De nieuwe horlogediscussie

                          Van waterdichtheid gesproken :

                          Met deze heb ik 20 jaar geleden eens gezwommen tijdens een vakantie.



                          Op de achterkant staat 15bar waterdicht. ik heb er enkel mee gezwommen en dus niet in het water gesprongen of gedoken. Er was geen water insijpelen, maar nadien had ik wel een probleem met de draaibare bezel. die begon stroef te worden en heb die eens moeten laten nakijken. Heeft echter nooit zijn soepelheid terug gekregen.

                          Deze zou ik meer betrouwen, alhoewel, als je deze bezel ronddraait en het geluid ervan beoordeelt, dan heb ik zo weer mijn twijfels. Ik heb dus niet de indruk dat die mechanismen graag water zien, vooral als er dan nog wat chloor inzit...



                          Om dezelfde reden zou ik er niet mee zwemmen. Je kan natuurlijk regelmatig je horloge binnenbrengen bij de dealer om na te zien. Als dat voor zijn tijd is kan dat ook wat kosten. Ik vraag mij terloops af hoeveel er zijn die de onderhoudsvoorschriften van hun horloges naleven en om de zoveel jaar binnen doen voor onderhoud.

                          Maar met deze zou ik het, omwille van het mechanisme dat de bezel ondersteunt, wel durven want als je hieraan draait hoor en voel je een wereld van verschil.



                          Maar nogmaals, ik heb geen behoefte om met horloges in het water te gaan.
                          Last edited by enero; 12 augustus 2018, 16:02.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: De nieuwe horlogediscussie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik steek mijn horloges af en toe in de ultrasoon reiniger (in lauw water met een beetje afwasmiddel), dan komt het vuil overal tussenuit, vooral bij de Casio die ik op het werk gebruik zie ik duidelijk dat er veel vuil uit het metalen bandje komt.
                            Maar ik weet niet of elke soort horloge daar tegen kan, digitale Casio horloges hebben er hier toch geen probleem mee (de goedkope Chinese digitale horloges gaan er ook niet van kapot).
                            Met een dure horloge zou ik toch wat voorzichtiger zijn, maar de duurste horloge die ik heb kost 70 euro, en dan lig ik er niet wakker van als die kapot zou gaan in de ultrasoon reiniger.
                            En laat je dan het horloge mee onder water? Bij mij worden enkel de metalen banden met ultrasoon gereinigd. Een paar drupjes afwasmiddel erin (trucje van den Alfa en de banden komen eruit als nieuw. Van één enkele horloge waarvan ik de band moeilijk kan afhalen uit schrik voor krassen leg ik de horlogekast op het naar binnen geplooide handvat van het zeefje en zorg dat het water niet tot aan de kast komt. Een horlogekast van een mechanische horloge zou ik wel niet in het water leggen.

                            Zoiets dan:

                            Last edited by enero; 12 augustus 2018, 16:27.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • Re: De nieuwe horlogediscussie

                              De volledige horloge gaat hier mee onder water in de ultrasoonreiniger, maar ik heb geen mechanische horloges.
                              Digitale horloges kunnen waarschijnlijk beter tegen de trillingen dan de minuscule tandwieltjes en andere onderdeeltjes in een mechanische.
                              Natuurlijk moet de horloge waterdicht zijn, anders zal een digitale ook niet heel blijven als ze ondergedompeld wordt.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: De nieuwe horlogediscussie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                De volledige horloge gaat hier mee onder water in de ultrasoonreiniger, maar ik heb geen mechanische horloges.
                                Digitale horloges kunnen waarschijnlijk beter tegen de trillingen dan de minuscule tandwieltjes en andere onderdeeltjes in een mechanische.
                                Natuurlijk moet de horloge waterdicht zijn, anders zal een digitale ook niet heel blijven als ze ondergedompeld wordt.
                                Ik zou dat toch nooit ofte nimmer doen hoor, digitaal zal wellicht minder kwaad kunnen, maar ik gebruik de ultrasoon enkel en alleen voor bracelets, of horloge ONDERDELEN, of om een bril te reinigen.
                                Voor horloge onderdelen bestaan er speciale reinigingsproducten om on de ultrasoon te doen, maar deze zijn uiterst giftig.
                                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                                Si non, on devient bonbon
                                Et les gens nous mangent !"

                                Comment

                                Working...
                                X