Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dataverbruik terwijl mobile data af staat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dataverbruik terwijl mobile data af staat

    Niet mijn gewoonte (zeker niet als ex-IT'er, hehe) om hulp te vragen via een forum. Maar ik geef grif toe dat ik in onderstaand geval er de ballen van snap. Om eerlijk te zijn; we zitten hier allemaal met onze handen in ons haar. Wie de oplossing weet geef ik 100€ korting op zijn volgende safari!

    Mijn schoonpa heeft een smartphone, een Nokia Lumia 820. Zijn data connection staat af, roaming staat af, etc... de telefoon laat ook zien dat hij tot nu toe 0Mb data heeft verzonden/gekregen. Hij gebruikt de internet-connectie alleen als hij thuis is (wifi staat wél aan). Voor internet, TV en telefonie zit hij bij Telenet.

    Nu krijgt hij ineens een waarschuwingsbericht dat hij "over budget is met dataverbruik". Hij gaat meteen online kijken, en inderdaad, op zijn nummer/smartphone is er twee dagen na elkaar data trafiek geweest, waarvoor Telenet respectievelijk 25€ en 5€ (ongeveer) gaat aanrekenen. Tijdens die twee dagen/tijdstippen zat hij telkens in de auto, en deed hij gewone telefoons.

    Mijn vragen;
    - hoe kan het dat er data trafiek is op een smartphone als data af staat en de smartphone ook laat zien dat er 0Mb trafiek is geweest?
    - wat kunnen we proberen om dit euvel te verhelpen in de toekomst?

    Thanks,

    J.

    PS ja ik weet het een andere vraag is natuurlijk; "waarom rekent Telenet apart aan vanaf de 1e Mb verbruik??" Maar die vraag is minder relevant gezien er sowieso geen echt verbruik is geweest.
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

    ikzelf heb bij telenet " mobiel internet volgens verbruik " en dan word alle verbruik in rekening gebracht hoe klein het ook is.
    maar zelfs als ik niet op internet geweest ben, behalve wifi, worden er op verschillende dagen toch kleine bedragen aangerekend, wat een maandtotaal geeft van +/- 0,0050 €
    onterecht verbruik heb ik nog niet opgemerkt.
    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
    Grt. Jos

    Comment


    • #3
      Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

      ik vermoed dat hij toch ergens mobile data moet hebben opgezet.
      ik had het voor toen ik mijn wifi had afgezet omdat het slecht werkte. ik kom thuis en begin mijn emails te bekijken en wat te internetten zonder te beseffen dat alleen mijn mobile data opstond.

      in alle gevallen waarin ik mobile afzet, krijg ik (weliswaar van proximus) geen enkele eur aangerekend. ik heb dual-sim en één kaart (professioneel wordt enkel gebruikt voor professionele telefoons en smssen) gebruikt nooit data en ik heb nog nooit een dele van een euro gefactureerd gekregen.

      Comment


      • #4
        Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

        Is er al een factuur geweest?

        Ik heb bij Mobistar ook eens een melding gekregen dat ik 50€ verbruikt had.
        Gebeld om te vragen waar dit verbruik zat omdat ik zeker was dat ik geen verbruik kon hebben (99,9% zeker )

        Antwoord " we kunnen enkel zeggen dat dit verbruik er was, om meer te weten moet je wachten op het factuur"
        Ikke niet tevreden, maar rest van het gesprek doet er nu niet toe ;-)

        Toen het factuur kwam, nergens data verbruikt. En ook niets te betalen.

        Dus ik zou zeggen, bel eens , misschien kunnen zij wel iets meer vertellen, dien voor de zekerheid een klacht in.
        En wacht op je factuur.

        Nog een tip, als je echt geen data wil verbruiken, pas je internet instelling aan, dan ben je toch 99,9% zeker ;-)

        --
        mlap.
        T.T.

        Comment


        • #5
          Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

          Toch geen updates binnen gehaald via mobiele data?
          Of het toestel gebruikt als gps?

          Comment


          • #6
            Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Toch geen updates binnen gehaald via mobiele data?
            Of het toestel gebruikt als gps?
            ik had ook een vermoeden in die richting.
            D 7500 > 16/85 > 70/300>105
            https://www.behance.net/joscaeymae0afa
            Grt. Jos

            Comment


            • #7
              Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

              Dan is er normaal dataverbruik zichtbaar op de smartphone.
              En er staat bij hoeveel een app verbruikt heeft.

              Jochem gaf aan dat de gsm 0 MB verbruik aangaf.

              Ik hoop dat het gewoon verdwenen is tegen dat hij zijn factuur krijgt ;-)



              --
              mlap.
              T.T.

              Comment


              • #8
                Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                ik vermoed dat hij toch ergens mobile data moet hebben opgezet.
                ik had het voor toen ik mijn wifi had afgezet omdat het slecht werkte. ik kom thuis en begin mijn emails te bekijken en wat te internetten zonder te beseffen dat alleen mijn mobile data opstond.
                Nee op de tijdstippen die worden aangerekend was hij telkenmale buitenshuis, in de wagen. Mobile data heeft nog nooit opgestaan, de smartphone laat dat ook zien; 0Mb data verkeer. Hij vermeldt ook 86Mb wifi verkeer, maar da's verbruikt als hij dus thuis op zijn wifi zit, en dit zou niet mogen aangerekend worden. Trouwens 86Mb is véél lager dan wat Telenet online laat zien op zijn status-pagina; hij zou op één moment meer dan 200Mb verbruikt hebben.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Toch geen updates binnen gehaald via mobiele data?
                  Of het toestel gebruikt als gps?
                  Nope
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

                    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    Ik hoop dat het gewoon verdwenen is tegen dat hij zijn factuur krijgt ;-)
                    We beginnen ook al te vermoeden dat het zo zal gaan. Vandaag naar de Telenet winkel geweest. Het leek alsof die kerel achter de balie dit probleem al meer had gezien. Zijn raad; "wacht je factuur af".
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

                      Zal Google stiekem wat data verkeer genereren? Aangezien Google het OS Android levert, zouden zij een achterdeurtje kunnen maken die buiten de standaard dataverkeer meter werkt. Zou je niet kunnen vragen naar wie verbinding zou zijn gelegd? Dit noemt men denk ik de zogenaamde meta data en juist deze data moet men tegenwoordig bewaren wegens terrorisme bestrijding.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Zal Google stiekem wat data verkeer genereren? Aangezien Google het OS Android levert, zouden zij een achterdeurtje kunnen maken die buiten de standaard dataverkeer meter werkt. Zou je niet kunnen vragen naar wie verbinding zou zijn gelegd? Dit noemt men denk ik de zogenaamde meta data en juist deze data moet men tegenwoordig bewaren wegens terrorisme bestrijding.
                        Als je gelezen hebt over hoeveel data het gaat, dan zou Google daar al lang klachten over gehad hebben.
                        Inclusief schade claims.

                        Dus nee, dat gaat zeker het probleem niet zijn'

                        --
                        mlap.
                        T.T.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

                          Net bericht gehad van Telenet; factuur blijft zoals ze is. Is een vergissing van hen.
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dataverbruik terwijl mobile data af staat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                            ik had ook een vermoeden in die richting.
                            Maar dan verbruikt men nog geen data als data af staat … dus moet data toch aan gestaan hebben.
                            Of fout van provider.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X