Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

    Nu stuur ik mijn muziek via de hoofdtelefoonuitgang(3,5 jack) naar mijn versterker waar ik dan dus gewoon een rode en witte tulp insteek. Ik heb me laten wijsmaken dat mijn geluid veel beter zou zijn als ik een DAC aansluit op een USB poort van m'n laptop en dan vanuit die DAC de versterker aanstuur. Omdat de geluidskaarten van een laptops meestal van inferieure kwaliteit zijn.
    Wie heeft hier goeie ervaring mee?

    Voor de volledigheid: de muziek die ik doorstuur is van heel goeie kwaliteit. Dus voor zij die "tips" hadden in dat verband...daar ligt het niet aan.
    Last edited by dréten; 7 augustus 2015, 20:50.

  • #2
    Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

    En wat zijn de mogelijkheden van uw versterker?
    Met name welke ingangen heeft die allemaal en ook netwerk?
    "Een laptop" en "een versterker" zegt weinig.
    Nu ga je over naar cinch, is het met die DAC ook de bedoeling?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

      VerSeg,
      Veel vragen, maar weinig antwoorden.

      Comment


      • #4
        Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

        Oorspronkelijk geplaatst door filip claeys Bekijk bericht
        VerSeg,
        Veel vragen, maar weinig antwoorden.
        Uw antwoord helpt ook. 😆
        Ok ... ik zal dan onzinnig antwoorden.
        Koop een goede DAC en sluit die aan op de optische ingang van de versterker.

        Oeps ... heeft die versterker dat?
        Vind u het niet logisch dat men weinig nuttige info kan geven zonder over een paar basisgegevens te beschikken?
        Mag men dan geen vragen meer stellen?

        Of u heeft een goede duim om dat allemaal uit te zuigen?

        Zal u ook eens een vraag stellen.
        Ik heb een auto en wil weten of een andere radio beter zal spelen.
        Kan u een correct antwoord formuleren?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

          In theorie zal een externe DAC een beter geluid kunnen produceren omdat deze geen storing heeft van de omliggende componenten en bedrading waar vaak of zeer hoge ampères doorgaan (stroomtoevoer CPU) of zeer hoge frequenties doorgaan (PCIe bus, geheugenbus, ... ). Of je dit gaat horen is een andere vraag. Daarnaast moet je natuurlijk ook zien dat je niet met dezelfde chip in je externe DAC zit dan diegene die in je laptop zit . Nu, als je zegt "heel goede kwaliteit", bedoel je dan 96kHz 48bit FLAC materiaal ? Want dan moet je DAC dit ook wel aankunnen . Of bedoel je gewoon 320kbps MP3 ?

          Dat kan ik je al zeggen zonder verdere info. Het is zoals VerSeg zegt, als je optisch kan gaan zou ik dat zeker doen omdat je dan een volledig digitaal pad hebt van je laptop tot aan je versterker. Heb je dit niet, dan zal het verschil echt wel alleen maar in de DAC moeten zitten.
          Last edited by wutske; 8 augustus 2015, 08:34. Reden: bits en khz omgedraaid
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

            Ik heb een Cambridge Audio DAC (een heel voordelig ding) met USB aansluiting in mijn installatie staan.en die stuurt mijn Jadis buizenversterker aan. Deze versterker heeft geen digitale ingang en dat hoeft ook niet want de DAC zet het signaal om naar analoog. De muziek van de laptop klinkt bijzonder goed en de kwaliteit is niet te vergelijken wat ik via de hoofdtelefoon uitgang te horen krijg.

            Overigens is het volgens mij wel zo dat het geluid dat via de laptop naar de DAC gaat via de geluidskaart van diezelfde laptop loopt. M.i. wel belangrijk dat dit een beetje fatsoenlijk doorgegeven wordt.
            http://www.smuttynose.nl

            Comment


            • #7
              Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

              Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
              Ik heb een Cambridge Audio DAC (een heel voordelig ding) met USB aansluiting in mijn installatie staan.en die stuurt mijn Jadis buizenversterker aan. Deze versterker heeft geen digitale ingang en dat hoeft ook niet want de DAC zet het signaal om naar analoog. De muziek van de laptop klinkt bijzonder goed en de kwaliteit is niet te vergelijken wat ik via de hoofdtelefoon uitgang te horen krijg.

              Overigens is het volgens mij wel zo dat het geluid dat via de laptop naar de DAC gaat via de geluidskaart van diezelfde laptop loopt. M.i. wel belangrijk dat dit een beetje fatsoenlijk doorgegeven wordt.
              Dat laatste is niet waar, je sluit de externa DAC aan via USB en die wordt door Windows herkend als een aparte geluidskaart, dwz dat je de interne geluidskaart van de laptop gewoon kan uitschakelen (en liefst ook want 2 Windows is niet gemaakt voor 2 geluidskaarten).
              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

              Comment


              • #8
                Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                Bedankt al tot nutoe.
                Ik word heel wat wijzer.
                Mijn versterker is 20jaar oud, dus geen sprake van "digitaal".
                Ik dacht alleen dat het signaal via de DAC mooier "geordend" in de versterker zou arriveren dan gewoon uit de geluidskaart.
                @wutske: ik spreek idd over zeer goed audio materiaal. Dikwijls gedownload HD-materiaal in flac96. bv. van de B&W website.
                @anderen: versterker is Yamaha DSP-A590
                (sorry voor de eventueel onvolledige vraag, maar heb die op mijn smartphone ingetikt. Met die "kleine toetsjes"...;-)
                Last edited by dréten; 8 augustus 2015, 08:38.

                Comment


                • #9
                  Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                  Ik weet niet direct wat je met "mooier geordend" bedoelt, maar uit je DAC vertrekt gewoon een analoog signaal. Het feit dat je de flac96 bestanden nu kan afspelen is een teken dat je geluidskaart ook in staat is om dat formaat te verwerken, dus daar moet je al geen verschil verwachten.

                  Nu kan een goede DAC wel degelijk een verschil maken, niet alleen qua S/N ratio (verhouding tussen de ruis en het eigenlijke signaal), maar ook gewoon de kwaliteit van het signaal. Om nu een (totaal niet audio gerelateerd) voorbeeld te geven, dit is het spanningsverloop van twee blokgolven:


                  Je ziet hier een paar dingen in die die blokgolf minder perfect maken:
                  * Slopes: in plaats van dat de spanning direct stijgt en daalt, gaat deze geleidelijk omhoog en omlaag, waardoor je dus slopes krijg (hellingen).
                  * Overshoot: je ziet ook dat eens het hoogste punt op de blokgolf bereikt is, dat de spanning er nog iets verder over gaat, dus spanning is hier dus te hoog, dit noemen we overshoot. Je ziet ook dat de spanning nog een beetje onstabiel is (en blijft).

                  Hoe nauwkeuriger een DAC een analoog signaal kan maken, dus te beter dat dit zal klinken. Ook niet te verwaarlozen is hoe goed de timer van de DAC is. Je digitaal signaal zijn samples van een analoog signaal, dus op zeer precies getimede punten is het analoog signaal ooit gemeten geweest (in geval van FLAC96, is dat 96.000 keer per seconde). Nu moeten die samples met dezelfde precisie terug in het analoge signaal gestoken worden, gebeurt dat niet dat wijkt het geluid ook terug af (en dit noemen we jitter).

                  Dus, op voorwaarde dat je een hele goede DAC koopt, je versterker geen beperkte factor is en je oren ook nog goed zijn, dan kan je wel degelijk een verschil horen
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                    Ik ken er zelf niet zoveel van, maar een vriend van me heeft de onderdelen voor een ODAC besteld en zelf in elkaar gestoken (goedkoper).
                    En ik kan alleen maar zeggen dat het geluid VEEL beter is als de ODAC aangesloten is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                      @wutske: Knap hoe je dat begrijpbaar voor me uiteenzet! Ik ben geen electronicus, maar heb wél gevoel voor dergelijke zaken. Zoals jij het voor me uitlegt, zo voel ik het ook aan. Prachtig!

                      Ik ben echter wat te hard van stapel gelopen voor wat de bitsnelheid betreft: het gaat om FLAC24, 24bits vermoed ik dan, of ben ik verkeerd...(hier bv. te vinden)
                      Ik speel die met Winamp(zodanig ingesteld dat die 24bits mag afspelen) (misschien zijn er trouwens bétere audiospelers op dat vlak?).
                      In Winamp lees ik tijdens het afspelen van dergelijke FLAC's bv. af: 1595KBPS, 44KHZ
                      Mijn geluidskaart is volgens Windows Apparaatbeheer: Realtek High Definition Audio.

                      Waar kan ik trouwens de echte Bitrate van dergelijke FLAC's nagaan? In windows verkenner/eigenschappen/details lukt het namelijk niet voor die FLAC's
                      Last edited by dréten; 8 augustus 2015, 10:09.

                      Comment


                      • #12
                        Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                        Graag gedaan, heb elektronica op school gehad maar was er geen krak in .

                        Ik heb zelf geen ervaring met FLAC bestanden, maar wat je moet weten is het volgende: er is de samplefrequentie, de samplediepte en de bitrate.
                        De samplefrequentie, zoals ik al eerder heb aangegeven is hoe vaak per seconde het analoge signaal gesampled is geweest. De samplefrequentie moet altijd twee keer zo hoog zijn als de hoogste frequentie die je wil samplen. Gezien het menselijk gehoor maar geluiden tot 22kHz kan "horen" is de samplefrequentie van de meeste digitale signalen 44kHz. Een samplerate van 96kHz lijkt dan misschien nutteloos omdat we de hogere tonen toch niet horen, maar ze zorgen er wel voor dat we meer detail kunnen opslaan van hetgeen we wél kunnen horen. Ter info, de sample rate van een telefoon gesprek is dacht ik maar 8kHz, omdat we enkel het stemgeluid willen samplen en in de meeste gevallen is dit minder als 4kHz.
                        De samplediepte is het aantal bits dat je gebruikt om een sample op te slaan. Als je bijvoorbeeld 2 bits neemt om een sample op te slaan dan wil dit zeggen dat je maar 4 mogelijke waarden kunt gebruiken om dit sample digitaal op te slaan. Die 2 bit zou dan eigenlijk neerkomen op: zacht, beetje harde, redelijk hard en zo hard je kan ... Dat zou dus belabberd klinken. Als je weet dat een gewone sinusgolf oneindig mogelijke waarden heeft, is het dus van groot belang om zoveel mogelijk bits te hebben om 1 waarde voor te stellen (hier op wikipedia staat een handig voorbeeldje om het beter te begrijpen).
                        Last but not least is er de bitrate en hier moet je een onderscheid maken tussen de verschillende codecs. FLAC is een losless audio codes, dit wil zeggen dat er geen informatie verloren gaat bij het omzetten naar FLAC en de bitrate van deze bestanden zal dus dicht bij het 96.000*48 / 1024 (samplerate * bitdepth / 1024 = ) 4500kbps zitten. Bij MP3 is het een heel ander verhaal, deze codec gaat bepaalde details opofferen om een kleiner bestand te krijgen, de bitrate (bv. 320kbps) bepaalt dus hoeveel detail je wil verliezen. Last but not least, je kan bitrates van verschillende codes niet echt vergelijken.
                        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                        Comment


                        • #13
                          Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                          Vaak is een externe "audiokaart" beter dan de interne van een pc/laptop. En meestal heeft dat te maken met minder storingen die tot de uitgang geraken. Bvb bij mijn laptop heb ik storingen in de audiouitgang als ik scroll op het scherm. Bij de desktop met pci audiokaart en externe dac (RME 96/52 + ADI-8AE) is dat niet het geval. Bij een laptop heb je vaak al verschil als je op batterij of netstroom werkt.

                          Of dat met een usb interface veel gaat uitmaken weet ik niet direct. Vaak zijn die storingen een gevolg van "groundloops" (gedeelde massa's tussen toestellen) en met usb maakt dat meestal niet uit. Maar dat hangt echt van de interface zelf af. Zelf zie ik liefst ergens een optische link omdat die geen electrisch verbinding maakt. Alhoewel dat ook niet heiligmakend is want die geven meer jitter in de digitale link en vragen dus meer van de DAC. Maar bij degelijk apparatuur mag dat geen verschil maken.

                          Als ik met de laptop opnames maak gebruik ik een FA-66 op firewire, maar dat is nu niet bijna niet meer beschikbaar.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Verseg
                          Uw antwoord helpt ook. 😆
                          Ok ... ik zal dan onzinnig antwoorden.
                          Koop een goede DAC en sluit die aan op de optische ingang van de versterker.
                          Gaat ook niet veel helpen want de uitgang van een DAC is analoog en die ga je niet aan de (digitale) optische ingang van een versterker kunnen aansluiten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Gaat ook niet veel helpen want de uitgang van een DAC is analoog en die ga je niet aan de (digitale) optische ingang van een versterker kunnen aansluiten.
                            Natuurlijk bestaat er maar één versie.



                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: DAC (usb) tussen laptop en versterker= beter geluid??

                              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              Nu stuur ik mijn muziek via de hoofdtelefoonuitgang(3,5 jack) naar mijn versterker waar ik dan dus gewoon een rode en witte tulp insteek. Ik heb me laten wijsmaken dat mijn geluid veel beter zou zijn als ik een DAC aansluit op een USB poort van m'n laptop en dan vanuit die DAC de versterker aanstuur. Omdat de geluidskaarten van een laptops meestal van inferieure kwaliteit zijn.
                              Wie heeft hier goeie ervaring mee?

                              Voor de volledigheid: de muziek die ik doorstuur is van heel goeie kwaliteit. Dus voor zij die "tips" hadden in dat verband...daar ligt het niet aan.
                              Ik weet niet op welk niveau je muziek beleefd, maar 'n simpele vraag: " wat mag dat kosten? "
                              De versterker die je vermeldt is niet echt de juiste schakel om daar een dure DAC aan te hangen.

                              Een paar jaar geleden verkochten ze 'n simpel DAC 'je wat ESI DR NANO noemde.
                              Dat was erg goedkoop bij BAX, maar ik merk dat ze het bijna nergens meer verkopen. (of bijna het dubbel van de prijs, 100€)
                              Heeft ook een optische uitgang via dezelfde TRS 3.5mm, gelijk oudere iMacs, zonder bliksempoort hebben.
                              Met een kleine adaptor, kan je daar 'n toslink kabel op aansluiten. Voor in de toekomst evt.

                              De DragonFly van Audioquest kost ± 150€, ziet er uit als 'n mem-stick, maar zit op zeer hoog niveau. (om maar iets voor te stellen)

                              Jij hebt nu de bal...

                              Comment

                              Working...
                              X