Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dab+

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dab+

    Hoe zit dat nu, kunnen we nog met onze ingebouwde niet DAB autoradio nog luisteren vanaf volgend jaar?
    Of met miniketen die nu aan de kabeltv zit?
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Dab+

    Dat zal wel want het digitaal bereik valt soms weg in de autoradio en dan hoor je niks natuurlijk.
    Ik zie de analoge zenders niet snel verdwijnen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Dab+

      Analoge radio via de kabel valt weg begin 2020. Voor FM in de auto zal het wel zo'n vaart niet lopen...
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #4
        Re: Dab+

        Zijn er hulpstukken waarbij je uw oude stereo nog kan gebruiken via kabel of antenne?
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: Dab+

          gebruik een draadje als antenne.
          Meestal is dit voldoende.

          Je kan ook een bierblik antenne maken. Dit werkt ook goed.

          mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Dab+

            Voorlopig kan je een bestaande tuner of radio blijven gebruiken, zolang het FM signaal uitgezonden wordt is er geen probleem.
            Als ze het FM signaal niet meer doorgeven via de kabel, dan zorg je voor een antenne.
            Voor de zenders waarvan het signaal sterk genoeg is kan in de meeste gevallen een stuk draad al prima werken, als je ook de zwakkere signalen storingvrij wil kunnen ontvangen dan zal een betere antenne nodig zijn.

            Uiteindelijk zou het de bedoeling zijn om alleen nog het DAB signaal uit te zenden, maar als dat gebeurt dan denk ik dat ze op korte tijd met een enorme afvalberg zitten, want dan worden alle radio's zoals we die nu al jaren gebruiken plots onbruikbaar...
            Ik heb gezien dat er voor autoradio's een DAB ontvangertje bestaat dat aangesloten kan worden op de bestaande autoradio (bijvoorbeeld dit: https://nl.aliexpress.com/item/32976...chweb201603_53 )
            Maar ik heb er geen ervaring mee, ik weet dus ook niet of dat ding goed genoeg werkt om hier in België overal een goede ontvangst te garanderen.

            In een bestaande auto een nieuwe radio laten inbouwen die compatibel is met alles wat er rond hangt zou wel eens heel duur kunnen uitvallen, want dan moet er dat meestal eentje zijn van het automerk zelf.
            Vroeger was dat een heel stuk gemakkelijker, alle autoradio's hadden hetzelfde formaat, en als je de bedrading aanpaste dan kreeg je daar elke autoradio ingebouwd.
            Maar tegenwoordig zit bij heel wat auto's alle elektronica aan elkaar gekoppeld en dan wordt het een heel stuk moeilijker om een autoradio van een ander merk compatibel te maken met de rest van de auto.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Dab+

              Ik dacht dat telenet stopt in februari of zo met het aanbieden van analoge radio.
              Ik kan dan radio spelen via de TV tuner of beter de digibox, ik weet niet of ik het kan verbinden met de stereo, dacht het niet want heb een prijzige optische stekker en kabel nodig.
              Last edited by toerist; 19 december 2019, 14:38.
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Dab+

                Ik heb geen Telenet, maar op de meeste afbeeldingen van Telenet digiboxen zie ik een analoge audio aansluiting, bij de ene zijn het twee stekkertjes (L en R) en bij andere zijn het "hoofdtelefoonstekkers", en daar zijn ook verloopkabeltjes voor te vinden die niet veel geld moeten kosten. Die analoge aansluiting verbind je dan met de stereo (bijna alle ingangen kan je gebruiken, behalve die voor een platenspeler).
                Als je naar een winkel gaat en je vraagt daar uitleg over kabeltjes, dan kom je meestal wel thuis met het duurste kabeltje dat ze verkopen, maar er zijn meestal veel goedkopere alternatieven die ook prima werken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Dab+

                  Bij slechte ontvangst moet je in de hoogte gaan.
                  Wij zitten hier in Leuven in een put en FM is altijd moeilijk geweest.
                  Ik heb een coax kabel tot op zolder, en daar is voor een stuk (uit te rekenen volgens de golflengte) de ommanteling naar beneden gestroopt.

                  Werkt ook (met aangepaste golflengte) prima voor DAB+, ik heb alle zenders aan 100%.

                  Met de huidige datalimieten is internetradio geen probleem meer natuurlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dab+

                    Wij hebben Telenet en luister(d)en radio via (coax)kabelaansluitingen op versterker en 2 miniketens verspreid in ons huis.

                    Telenet liet weten te stoppen met analoge kabelsignalen voor radio (effectief sinds 12 nov) en nu ook voor tv. Voor tv is er geen probleem als je digicorder hebt.

                    Voor radio: we hebben een FM-antenneke besteld bij Telenet en gratis ontvangen…een tweede antenneke voor onze 2de miniketen kon blijkbaar niet toen ik het aanvroeg. Het is een niemendalletje nochtans: draadje met aan het einde een coax stekkertje.
                    (https://www2.telenet.be/nl/landing-p...lswitch/radio/)

                    Mijn versterker moet ik nog configureren om via wifi radio te luisteren. Voorlopig luister ik daar nog Spotify mits gebruik van een Chromecast.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dab+

                      Antenneke besteld
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dab+

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Hoe zit dat nu, kunnen we nog met onze ingebouwde niet DAB autoradio nog luisteren vanaf volgend jaar?
                        Of met miniketen die nu aan de kabeltv zit?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dab+

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Als het ooit zover komt gaan we niet veel kosten hebben dus.

                          Maar in elk geval gaan we de VRT FM radiozenders niet meer tot ver over de Maas kunnen ontvangen, net zoals de TV zenders trouwens die al lang uit de lucht zijn, ook digitaal.
                          In Wallonië blijft men wel de TV digitaal uitzenden (wat met een bestaande UHF antenne prima te ontvangen is, zover verschilt de golflengte ook niet).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dab+

                            Vrijdag jl antenneke aangekomen
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dab+

                              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                              Vrijdag jl antenneke aangekomen
                              En is de ontvangst daarmee voldoende sterk zodat er geen storingen te horen zijn op de zenders waar je naar wil luisteren?


                              Ik heb hier een goedkope DAB radio van den Action, en die werkt prima.
                              Met DAB heb je per zender meestal een paar verschillende keuzemogelijkheden, er is dus meer mogelijk dan met het FM signaal.
                              Maar ik denk dat iedereen thuis wel een of meerdere radio's heeft staan (wekkerradio bijvoorbeeld), als die allemaal op de schroothoop moeten wanneer ze stoppen met uitzenden van het FM signaal, dan wordt dat wel een enorme afvalberg.
                              En alle radio's met DAB zijn op dit ogenblik véél duurder dan FM radio's, misschien is dat omdat de productie van DAB radio's nog niet hoog genoeg ligt, of is het misschien zo dat er van geprofiteerd wordt omdat het nog nieuw is?
                              In ieder geval, als ze bij Action DAB radio's kunnen verkopen voor 30 euro (ze hebben er zelfs nog goedkopere gehad), dan kan het systeem op zich toch niet zoveel duurder zijn.
                              Maar als je bij de grote winkels dan eens op de website gaat kijken hoe duur een DAB wekkerradio is ten opzichte van een die alleen maar FM kan ontvangen, dan schrik ik er toch van hoeveel geld zo'n DAB wekkerradio kost..
                              Bij de meeste automerken zal DAB stilaan wel standaard worden voor de autoradio, maar ik weet dat het in sommige gevallen toch ook een heel dure optie was (of je moet een duurder optiepakket kiezen waarvan je misschien niet alles zal gebruiken).
                              Een bestaande autoradio in de garage laten vervangen door een DAB radio van het merk zelf, dat zal ook wel heel veel geld gaan kosten (de standaard radio vervangen als daar wat aan mankeert is nu al verschrikkelijk duur).
                              Bij wat oudere auto's kan dat zelfs meer kosten dan wat de auto nog waard is...
                              Last edited by Black B@ndit; 29 december 2019, 14:53.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X