Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

    We hebben een huis op het oog om aan te kopen maar er staat nog een CV op mazoet in.

    Welke adviezen zouden jullie geven om dit te moderniseren en wat zou dat dan kosten bij benadering?

    Het idee is om het circuit van waterleidingen en radiatoren te laten staan wegens teveel kosten om allemaal uit te breken en te vervangen.
    Op het eerste zicht blijken die trouwens nog in een goede staat te zijn.

    De ketel zou dan vervangen worden door een CV op gas of een warmtepomp indien die mogelijkheid bestaat.

    Bijkomstig. Wat kost het saneren van die mazoettank?

    Graag adviezen.

  • #2
    Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

    Richtprijzen, elke situatie is verschillend:

    Wanneer je geen stookolie meer wilt gebruiken, zul je te maken hebben met een oude mazouttank. Een mazouttank verwijderen kan op verschillende manieren.

    Comment


    • #3
      Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

      Bestaande radiatoren gebruiken is helemaal geen probleem als de mazoutbrander vervangen wordt door een gasbrander, dat zal ook veruit de goedkoopste oplossing zijn.

      Als je een warmtepomp wil installeren dan komt er meer bij kijken, want het rendement van een warmtepomp gaat omlaag naarmate de condensatietemperatuur omhoog gaat.
      De watertemperatuur in radiators moet voldoende hoog zijn om de woning te kunnen verwarmen, en met een warmtepomp lukt dat niet.
      Als er vloerverwarming ligt, en de woning is heel goed geïsoleerd, dan zou je een warmtepomp kunnen gebruiken om de woning te verwarmen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

        Om te beginnen het huis isoleren volgens de renovatienormen voor 2050.
        Dat kan naargelang de bestaande toestand redelijk meevallen of meer kosten dan heel de boel af te breken.
        Die kosten worden geraamd in het EPC (dat bij elke verkoop moet voorgelegd worden). Ze zijn automatisch berekend en aan de hoge kant, maar het is geweten dat renovaties altijd duurder uitkomen dan verwacht.

        Comment


        • #5
          Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

          1. er is niets mis met mazout, of tenminste, niet meer dan andere fossielen brandstoffen. Lagetemperatuurketels of condenserende ketels worden zowel voor gas als mazout gemaakt, je kan dus gerust verder met de bestaande installatie als je de ketel door een moderne versie laat vervangen.
          2. warmtepompen werken op lage watertemperatuur en zijn dus zo goed als uitsluitend geschikt voor vloerverwarming.
          3. zorg dat de mazouttank gekeurd is, de grondverontreiniging en bijgaande saneer kosten wil je niet kennen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn zolang de tank ok is.

          Wij staan voor dezelfde vraagtekens: een huis van 40 jaar oud, goed geïsoleerd, spouwmuren, zolder dak etc.
          De ketel is 40 jaar oud, de brander is jonger maar maakt een pokkenherrie.
          De radiatoren en leidingen zijn ok.

          We hebben besloten om ketel en brander te vernieuwen door een condenserende mazoutketel (Elco Straton 30), rookafvoer intuberen, condens-afvoer etc. Om en bij de 7000€. Onze mazouttank is nog 25 jaar goed, het zal onze tijd wel meegaan. :-)
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

            Vanaf morgen mogen er voor nieuwbouw en omvangrijke renovaties geen stookolieketels meer geinstalleerd worden.
            Enkel de ketel vervangen zal nog wel lukken hoop ik.
            Je nieuwe ketel zal in elk geval veel minder verbruiken (rij jij met een auto van 40 jaar oud ?).

            Comment


            • #7
              Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              (rij jij met een auto van 40 jaar oud ?).
              Zijn oldtimers dan plots verboden?

              Isolatie blijft het belangrijkste, je kan het ook efficiëntie noemen. Energie verbruikers zijn we toch altijd, maar tussen strooien en ermee gooien is er veel verschil.
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Je nieuwe ketel zal in elk geval veel minder verbruiken (rij jij met een auto van 40 jaar oud ?).
                Blijft de vraag na hoeveel jaar je de investering terugverdient. [emoji848]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  We hebben een huis op het oog om aan te kopen maar er staat nog een CV op mazoet in.

                  Welke adviezen zouden jullie geven om dit te moderniseren en wat zou dat dan kosten bij benadering?

                  Het idee is om het circuit van waterleidingen en radiatoren te laten staan wegens teveel kosten om allemaal uit te breken en te vervangen.
                  Op het eerste zicht blijken die trouwens nog in een goede staat te zijn.

                  De ketel zou dan vervangen worden door een CV op gas of een warmtepomp indien die mogelijkheid bestaat.

                  Bijkomstig. Wat kost het saneren van die mazoettank?

                  Graag adviezen.
                  Als die mazoutbrander door de vorige eigenaars goed onderhouden werd, en nu nog goed werkt, zou ik hem gewoon laten staan en verder gebruiken. Niks mis met mazout.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Je nieuwe ketel zal in elk geval veel minder verbruiken (rij jij met een auto van 40 jaar oud ?).
                    Ik heb 2 jaar geleden een offerte laten maken om mijn 35 jaar oude RADSON gasketel te laten vervangen door een condensatieketel. Mijn oude ketel werkt nog perfect en heeft een rendement van 98%. Een nieuwe ketel zou 102% rendement hebben, beweerde de installateur). 6000€ betalen voor een winst van 4% ?. Dat is even voordelig als 30000€ betalen voor een nieuwe auto omdat die 1 liter/100km minder verbruikt. Ik heb in de groothandel een nieuwe Honeywell gasklep gekocht @145€. Die ligt standby tegen dat de oude ooit defect zou gaan. Een nieuwe condensatieketel zal zeker geen 35 jaar meegaan zonder grote onderhoudskosten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Ik heb 2 jaar geleden een offerte laten maken om mijn 35 jaar oude RADSON gasketel te laten vervangen door een condensatieketel. Mijn oude ketel werkt nog perfect en heeft een rendement van 98%. Een nieuwe ketel zou 102% rendement hebben, beweerde de installateur). 6000€ betalen voor een winst van 4% ?. Dat is even voordelig als 30000€ betalen voor een nieuwe auto omdat die 1 liter/100km minder verbruikt. Ik heb in de groothandel een nieuwe Honeywell gasklep gekocht @145€. Die ligt standby tegen dat de oude ooit defect zou gaan. Een nieuwe condensatieketel zal zeker geen 35 jaar meegaan zonder grote onderhoudskosten.
                      Uw installateur vergelijkt appelen met citroenen en spreekt tegen zijn eigen winkel, uw minderverbruik zal minstens 20% zijn.

                      Ik heb in 2006 een 23 jaar oude Radson ketel vervangen door een condensatie ketel en het verbruik is met 30% gedaald (zoals mijn chauffagist gezegd had).
                      Dat heeft toen ong 3000€ gekost waarvan de helft is betaald door de belastingen.
                      Die ketel is m.i. op 14 jaar tijd dubbel en dik terug verdiend.

                      PS: ik ben zeker niet iemand die al zijn geld in bakstenen steekt maar je moet af en toe wel iets vernieuwen, anders sterf je in een afgeleefd krot .

                      Beste wensen
                      Last edited by palombian; 31 december 2020, 15:57. Reden: afgeleefd krot

                      Comment


                      • #12
                        Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Ik heb in 2006 een 23 jaar oude Radson ketel vervangen door een condensatie ketel en het verbruik is met 30% gedaald (zoals mijn chauffagist gezegd had).
                        Dat heeft toen ong 3000€ gekost waarvan de helft is betaald door de belastingen.
                        Die ketel is m.i. op 14 jaar tijd dubbel en dik terug verdiend.
                        PS: ik ben zeker niet iemand die al zijn geld in bakstenen steekt maar je moet af en toe wel iets vernieuwen, anders sterf je in een afgeleefd krot .

                        Beste wensen
                        Ondertussen kost dat wel wat meer dan 3000€ en moet er nog een speciale RVS schouw geplaatst worden langs de achtergevel. 7 jaar geleden alle ramen vervangen met de hoogst mogelijke isolatiestandaard. Ik krijg nergens een subsidie voor. Alleen voor die ramen kreeg ik van Engie 8€/m². Daar kwam zoveel administratie en certificatie bij te pas dat ze voor mijn part die 350€ subsidie mochten houden. Wanneer wij binnenkomen bij een buitentemperatuur van 5° en een binnentemperatuur van 15°, dan is het hele huis verwarmd tot 22° binnen de 20 minuten. Ik heb geen idee hoeveel gas wij jaarlijks verbruiken voor de verwarming. Normaal verblijven wij in de winter in Zuid Spanje. Dit is de eerste keer sedert 2011 dat wij gedurende de winter in Belgie zijn. Een nieuwe ketel zou in ons geval pas beginnen renderen als we 100 jaar zijn. Met een jaarrekening voor gas + elektriciteit samen van 1450€ ga ik mij daar niets meer van aantrekken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                          Ik heb ondertussen van de notaris een en ander van documenten mogen ontvangen zoals epc en attest keuring electriciteit etc...
                          Pfff... Er is serieus wat werk aan die woning.
                          Niets is daar naar moderne normen in orde.

                          Het is een zeer mooie woning maar er het is jaren verwaarloosd (door problemen met erfenis) en er is nu superveel werk aan.
                          Bedankt voor de tip inzake het EPC.
                          Als ik het EPC lees dan zijn de geprojecteerde kosten best wel erg hoog. De totale kosten zijn bijna even hoog als de aankoop van de woning.

                          BEdankt ieder voor de hulp en reacties.

                          We gaan hier toch nog eens alles goed in kaart moeten brengen wat de uiteindelijk prijs van de woning zal zijn (na de kosten). En in hoeverre we de opwaardering kunnen spreiden in tijd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Ik heb ondertussen van de notaris een en ander van documenten mogen ontvangen zoals epc en attest keuring electriciteit etc...
                            Pfff... Er is serieus wat werk aan die woning.
                            Niets is daar naar moderne normen in orde.

                            Het is een zeer mooie woning maar er het is jaren verwaarloosd (door problemen met erfenis) en er is nu superveel werk aan.
                            Bedankt voor de tip inzake het EPC.
                            Als ik het EPC lees dan zijn de geprojecteerde kosten best wel erg hoog. De totale kosten zijn bijna even hoog als de aankoop van de woning.

                            BEdankt ieder voor de hulp en reacties.

                            We gaan hier toch nog eens alles goed in kaart moeten brengen wat de uiteindelijk prijs van de woning zal zijn (na de kosten). En in hoeverre we de opwaardering kunnen spreiden in tijd.
                            Het kan een heel interessante woning zijn om te kopen.
                            Ik zou een architect raadplegen, die heeft meer zicht op de verbouwmogelijkheden en kosten (die op het EPC zijn niet realistisch).
                            En daarmee heb je de mogelijkheid om over de prijs te onderhandelen.

                            Succes en beste wensen!

                            Comment


                            • #15
                              Re: CV omschakelen van mazoet naar gas of warmtepomp

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Uw installateur vergelijkt appelen met citroenen en spreekt tegen zijn eigen winkel, uw minderverbruik zal minstens 20% zijn.

                              Ik heb in 2006 een 23 jaar oude Radson ketel vervangen door een condensatie ketel en het verbruik is met 30% gedaald (zoals mijn chauffagist gezegd had).
                              Dat heeft toen ong 3000€ gekost waarvan de helft is betaald door de belastingen.
                              Die ketel is m.i. op 14 jaar tijd dubbel en dik terug verdiend.

                              PS: ik ben zeker niet iemand die al zijn geld in bakstenen steekt maar je moet af en toe wel iets vernieuwen, anders sterf je in een afgeleefd krot .

                              Beste wensen
                              Ja veel beloven en weinig geven etc ... Ik heb ik 2011 mijn 45 jaar oude maar nog perfect werkende (haha) stookolieketel vervangen door een Top HR condenserende en wat weet ik nog allemaal aan predikaten, gasketel met een bijna garantie op factuur, zeker 30% energiewinst, 109% rendendement weet u wel, schoon aan de haak en met verduiveld lastig in te stellen WAR. Omdat ik dat soort verkoopspraatjes niet geloof heb ik slaafs elke dag om 22 uur mijn gasverbruik opgeschreven en dat gedurend DRIE JAAR, en al deze rommel in grafieken uitgezet en verbanden proberen te zoeken met dag/nacht buitentemperaturen inclusief graaddagen, de hele reutemeteut ... koekoek man ... in een warme winter 12% winst .. in een gemiddeld "koude" .. 6% ... maar mensen kunnen niet rekenen, helaas ... Leuk idee om een gasketel te vervangen voor zeg 5k euro als men voor 25k euro isolatiewerken moet doen om die 30% winst te halen, een kost die men trouwens nooit meer recupereert zelfs al haalt men die twijfelachtige 30%! (Zelfs al halveert mijn energierekening dan kost het mij nog 41 jaar om dat zogezegd af te schrijven ...)

                              Comment

                              Working...
                              X