Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

    Hallo

    Ik ben een 16-jarige student Latijn-Wiskunde.
    Heb voor het vak latijn een creatieve opdracht gekregen over de uitbarsting van de Vesuvius/Pompeii.

    Suggesties die de leerkracht zelf geeft om te doen zijn bv:
    - Fresco schilderen
    - Maquette maken
    - Gipsafgietsel
    - Cartoon
    - Filmpje
    - ...

    Daar ik niet zo creatief ben, zoek ik wat hulp op dit forum. Weet niet als iemand me hier mee kan/wil helpen en wat ideeen kan posten.
    Misschien kan ik iets doen met fotografie?
    Had al gedacht aan Light Graffiti...

    Alvast bedankt!
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

    Pfff, uw leerkracht lijkt me toch een saaie te zijn
    Mijn voorstel : maak een vulkaantje in gips.
    In het "vulkaangat" : bakpoeder(bicarbonaat dus), beetje dreft en rode plakkaatverf. Goed mengen.
    Dan azijn erop gieten, je zal eens zien wat die vulkaan zal doen

    Camera klaar houden.

    Comment


    • #3
      Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Pfff, uw leerkracht lijkt me toch een saaie te zijn
      Mijn voorstel : maak een vulkaantje in gips.
      In het "vulkaangat" : bakpoeder(bicarbonaat dus), beetje dreft en rode plakkaatverf. Goed mengen.
      Dan azijn erop gieten, je zal eens zien wat die vulkaan zal doen

      Camera klaar houden.
      Haha.
      Zeg, of een paar jodiumkristallen en terpentijn....
      Ook spectaculair
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

        Pfff, uw leerkracht lijkt me toch een saaie te zijn
        Mijn voorstel : maak een vulkaantje in gips.
        In het "vulkaangat" : bakpoeder(bicarbonaat dus), beetje dreft en rode plakkaatverf. Goed mengen.
        Dan azijn erop gieten, je zal eens zien wat die vulkaan zal doen

        Camera klaar houden.
        Dit ging een klasgenootje reeds doen, dus niet echt origineel meer :/
        Toch bedankt voor het idee!
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Haha.
          Zeg, of een paar jodiumkristallen en terpentijn....
          Ook spectaculair
          ??? ???
          Bedoel je geen ammoniak ?

          Comment


          • #6
            Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

            Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
            Dit ging een klasgenootje reeds doen, dus niet echt origineel meer :/
            Toch bedankt voor het idee!
            Och, maar dan steken we toch gewoon een tandje bij . Het recept van Theo ga ik je niet geven maar met waterstofperoxide, zeep, kleurstof en KI zal je klasgenoot toch al flink zijn best doen om een betere eruptie te bedenken.
            Maar ik ga het niet opkuisen Gewoon even navragen bij de leerkracht chemie.
            Deze hier :

            Visit http://www.sciencebob.com for instructions for the home version of this Elephant's Toothpaste experiment.


            En als het te moeilijk is : met bloemsuiker en bakpoeder kan je ook merkwaardige effecten bekomen. Klasgenoot zal er nog een puntje mogen aan zuigen.
            In het kort : een mengsel van bakpoeder en bloemsuiker in de vulkaankegel. Vulkaan is van op voorhand gevuld met wat zand en methanol, zo'n 10 ml. Aansteken en vervolgens kruipt er langzaam een zwarte worst van een halve meter uit de krater. Eens zoeken op Pharaoh snake, carbon snake, emser salt en meer van die dingen.
            Docenten chemie van tegenwoordig zijn allemaal woessies geworden

            Maar de kant en klare verhoudingen ga ik je wel niet geven, dat is dacht ik ook niet de bedoeling.

            Comment


            • #7
              Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

              Terpentine.
              Sorry

              Er is een verschil tussen terpentijn en terpentine.

              Werd vroeger gebruikt door veeartsen om wonden te ontsmetten.
              Bij de combinatie ZOU de jodium diep in de wonde trekken.
              Wat ik betwijfel
              Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

              Doorspoelen tot op 12:48 minuten
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Och, maar dan steken we toch gewoon een tandje bij . Het recept van Theo ga ik je niet geven maar met waterstofperoxide, zeep, kleurstof en KI zal je klasgenoot toch al flink zijn best doen om een betere eruptie te bedenken.
                Maar ik ga het niet opkuisen Gewoon even navragen bij de leerkracht chemie.
                Deze hier :

                Visit http://www.sciencebob.com for instructions for the home version of this Elephant's Toothpaste experiment.


                En als het te moeilijk is : met bloemsuiker en bakpoeder kan je ook merkwaardige effecten bekomen. Klasgenoot zal er nog een puntje mogen aan zuigen.
                In het kort : een mengsel van bakpoeder en bloemsuiker in de vulkaankegel. Vulkaan is van op voorhand gevuld met wat zand en methanol, zo'n 10 ml. Aansteken en vervolgens kruipt er langzaam een zwarte worst van een halve meter uit de krater. Eens zoeken op Pharaoh snake, carbon snake, emser salt en meer van die dingen.
                Docenten chemie van tegenwoordig zijn allemaal woessies geworden

                Maar de kant en klare verhoudingen ga ik je wel niet geven, dat is dacht ik ook niet de bedoeling.
                Of vul die vulkaan met zeepsop en dan een stukje carbure erin, aansteken en rook,schuim en brandspektakel gegarandeerd. Je klasgenoot zal het schaamrood op de kaken krijgen.

                Oh, mijn inspiratie reikt ver hoor, sinds er van GSM's bestaan die filmen beland ik al eens meer op het internet met de chemieproeven. Vorig jaar hebben ze er nog een wedstrijd mee gewonnen of een of ander regionale tv-zender. Beloning : een fashion-les van ene Astrid Bryan. De enige die van dat mens nog nooit had gehoord was ik. Best zo, besef ik.

                Allé, veel succes zou ik zeggen, maar hou het wel veilig.

                Comment


                • #9
                  Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Terpentine.
                  Sorry

                  Er is een verschil tussen terpentijn en terpentine.

                  Werd vroeger gebruikt door veeartsen om wonden te ontsmetten.
                  Bij de combinatie ZOU de jodium diep in de wonde trekken.
                  Wat ik betwijfel
                  Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                  Doorspoelen tot op 12:48 minuten
                  Theo, ik vermoed dat je verwart met "teinture de iode", een oplossing van I2 in alcohol, zeer effectief maar nogal pikant.
                  De jodium zou volgens mijn eerste reactie idd niet in de wonde trekken maar maakt zeer grondig de bacteriën af, de alcohol zorgt meer voor de schimmels.
                  Als ik fout ben verbeter me me maar want ik ga nu af op mijn (ouder wordend) geheugen. Probleem met die jodiumtinctuur was dat ze met de jaren door het verdampen van de alcohol steeds rijker aan jodium werd en dus ook agressiever. Waar is de tijd van de mercurochroom gebleven denk ik dan, het "roodsel" van heel vroeger. Zal waarschijnlijk allemaal achter stalen deuren zitten in een betonnen gifkast.
                  Even vergeten : de I2 proef van Dr Herriot is een klassieker maar ze gieten niet bijeen wat ze zeggen.
                  Last edited by Guest2; 5 maart 2014, 21:41.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Pfff, uw leerkracht lijkt me toch een saaie te zijn
                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

                    Allé, veel succes zou ik zeggen, maar hou het wel veilig.
                    Over saaie gesproken; ik denk dat de leerkracht van RuneDg zo saai nog niet is.
                    Wat is nu veilig en toch niet saai?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Theo, ik vermoed dat je verwart met "teinture de iode", een oplossing van I2 in alcohol, zeer effectief maar nogal pikant.
                      De jodium zou volgens mijn eerste reactie idd niet in de wonde trekken maar maakt zeer grondig de bacteriën af, de alcohol zorgt meer voor de schimmels.
                      Als ik fout ben verbeter me me maar want ik ga nu af op mijn (ouder wordend) geheugen. Probleem met die jodiumtinctuur was dat ze met de jaren door het verdampen van de alcohol steeds rijker aan jodium werd en dus ook agressiever. Waar is de tijd van de mercurochroom gebleven denk ik dan, het "roodsel" van heel vroeger. Zal waarschijnlijk allemaal achter stalen deuren zitten in een betonnen gifkast.
                      Kijk eens naar de video
                      Wel een remedie van voor WWII
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

                        Haha, bedankt voor de reacties!
                        De chemicus komt in jullie naar boven!

                        Zal de proefjes eens (buiten) proberen!
                        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                        Comment


                        • #13
                          Re: Creatieve opdracht uitbarsting Vesuvius.

                          Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                          Haha, bedankt voor de reacties!
                          De chemicus komt in jullie naar boven!

                          Zal de proefjes eens (buiten) proberen!
                          Zet wel een bril op.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment

                          Working...
                          X