Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyright/Auteursrechten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyright/Auteursrechten

    hallo,

    Vorige week ben ik in opdracht van een reisorganisatie wat foto's gaan maken van het event snowjam 2008. Nu had ik enkele vraagjes ivm copyright op de foto's. De organisatie wil het volledige copyright op de foto's. Dit wil zeggen geen op mijn website zonder hun logo. Niet verplicht fotograaf bij iedere publicatie van een foto.Tijdens dit event is er bv een skifederatie komen vragen of ze een foto kunnen overkopen aan mij voor hun brochure? Ik was er eigenlijk in opdracht van. Voor de mensen die zich gaan afvragen heb je een contract neen ! maar wil ook dat alles netjes en vlotjes verloopt . Wil natuurlijk men naam als fotograaf wat in de kijkenrplaatsen om het kort te zeggen . Ik heb hier niet zoveel ervaring in van hoe en wat dus wil ik het ook correct doen. Ik had graag gehad als er een foto ergens in nen boekske komt dat de naam van de fotograaf erbij zou staan .


    Grtz Kurt
    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
    http://www.racenews.be

  • #2
    Re: Copyright/Auteursrechten

    hmm voor zover ik het versta werkte je in opdracht van die reisorganisatie dus zijn alle fotos van hen.. dus kan jij zelf geen fotos aan een ander verkopen want wettelijk gezien zijn zijn ze niet jouw eigendom en kan enkel jouw opdrachtgever daarover beslissen ?
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Copyright/Auteursrechten

      de intelectuele eigendomsrechten blijven bij de fotograaf, tenzij je ze uitdrukkelijk hebt afgestaan. maw: als die reisorganisatie geen contract had dat de intelectuele eigendomsrechten voor hun zijn, dan heb jij nog steeds alle rechten.

      Het zou echter niet netjes zijn dat je je laat betalen voor een opdracht, en je opdrachtgever foto's geeft die je tegelijk ook aan anderen doorverkoopt als die reisorganisatie ter goeder trouw kon veronderstellen dat jouw foto's exclusief voor hen bedoeld waren.

      je zal zelf moeten afwegen hoe graag je nog met die organisatie wilt werken, en hoe belangrijk dat je je naam als betrouwbaar fotograaf wenst te handhaven. Je kan uiteraard wel zeggen, dat in de prijs het gebruiksrecht van de foto's is opgenomen, maar niet het exclusieve gebruiksrecht, alles hangt af hoe sterk je onderhandelingspositie is.

      op voorhand duidelijke afspraken maken kan zoveel miserie voorkomen

      Comment


      • #4
        Re: Copyright/Auteursrechten

        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
        de intelectuele eigendomsrechten blijven bij de fotograaf, tenzij je ze uitdrukkelijk hebt afgestaan. maw: als die reisorganisatie geen contract had dat de intelectuele eigendomsrechten voor hun zijn, dan heb jij nog steeds alle rechten.
        eventjes opletten hoor!
        intelectuele eigendomsrechten en "alle" rechten is iets anders.
        intelectuele eigendom heeft steeds de fotograaf, omdat hijzelf de foto heeft gemaakt.

        als fotograaf heb je inderdaad het "auteursrecht" (niemand anders kan zeggen de foto genomen te hebben)
        maar buiten een naamsvermelding (al dan niet verplicht) heb je daar verder niks aan.
        foto's genomen "in opdracht" zijn eigendom van de opdrachtgever (niet het auteursrecht, dat is in principe onvervreemdbaar)
        en die kan beslissen wat er met de foto's gebeurt en aan welke voorwaarden ze mogen gebruikt worden (bv het plaatsen van het bedrijfslogo op de foto).

        als fotograaf in opdracht kun je dus de foto's niet verder verkopen, en dien je (voor eigen publikatie) te voldoen aan de voorwaarden van je opdrachtgever.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Copyright/Auteursrechten

          Thx iedereen. Dat is ook wat ik er van dacht. maar wou het toch effe zeker weten . Tof reiske, toffe gasten en toffe foto's . Foto's komen op hun site maar men naam komt er ook bij . Binnenkort albumke op http://www. addedge.be
          Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
          http://www.racenews.be

          Comment


          • #6
            Re: Copyright/Auteursrechten

            Een bedenking tussendoor:
            Als je tijdens zo'n opdracht fotografeert, "schiet" je toch heel wat meer dan wat je uiteindelijk aanbiedt aan je opdrachtgever - ik bedoel, je levert toch niet de volledige inhoud van je geheugenkaarten af?
            Hoe zit dat nu met al die foto's "tweede keus": kan je daar niet meer zelf over beschikken?
            Of wanneer je tijdens je opdracht ook foto's voor jezelf maakt, maar die net anders genoeg zijn om duidelijk te kunnen aantonen dat het niet degene zijn die je verkocht hebt?
            Mag je tijdens je (betaalde) opdracht überhaupt foto's "voor jezelf" maken en daar dan vrij over beschikken?
            Lijkt me allemaal grijze zone, maar heeft iemand daar ervaringen mee?

            Comment


            • #7
              Re: Copyright/Auteursrechten

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
              Lijkt me allemaal grijze zone, maar heeft iemand daar ervaringen mee?
              Zonder contract is het allemaal een grijze zone.. hangt ervan af wat er is afgesproken.

              Mijn mening (maar ik ben geen advocaat): alle fotos van het evenement (ook 2e keuze) zijn van de organisatie dus kan je niet opnieuw verkopen.

              Wanneer er gezegd is dat alle fotos op die dagen getrokken voor de organisatie zijn dan kan je in principe geen prive fotos maken.

              Wordt er afgesproken dat er enkel fotos van het evenement gemaakt worden, dan kan je buiten de werkuren wel prive fotos maken (of die niets met het evenement te maken hebben)..

              Gewoon altijd proberen duidelijke afspraken te maken wat de organisatie precies wil..
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Copyright/Auteursrechten

                dat hangt af van wat je contract met de organisatie is: vb. een muzikant die in opdracht van een film maker filmmuziek componeert, behoud de rechten op die muziek ondanks dat hij al betaald werd om die muziek te schrijven.

                In sommige contracten van bv. softwareontwikkelaars of ingenieurs staat expliciet dat de intelectuele eigendomsrechten van de werkgever zijn, omdat die werknemer anders naar de concurrentie kan gaan en zijn "uitvinding" meenemen.

                Het is dus niet omdat je in opdracht werkt dat automatisch je rechten overgedragen zijn, in tegendeel, zonder contract behoud je automatisch je rechten. Als je in opdracht gefotografeerd hebt moet je wel die foto's op eenmedium afgeven, maar de reproductierechten heb je daarom nog niet mee verkocht.

                Een duidelijk contract is dus altijd wenselijk. (lees: goede algemene voorwaarden op de keerzijde van je bestelbon/factuur)

                Comment


                • #9
                  Re: Copyright/Auteursrechten

                  Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                  In sommige contracten van bv. softwareontwikkelaars of ingenieurs staat expliciet dat de intelectuele eigendomsrechten van de werkgever zijn, omdat die werknemer anders naar de concurrentie kan gaan en zijn "uitvinding" meenemen.
                  Dat is een andere discussie. De auteursrechten van opnames, geschoten in opdracht van uw werkgever (dus als er echt sprake is van een dienstverband!) zijn per definitie van de werkgever en niet van jou.

                  Ik meen echter dat hier geen sprake is van een dienstverband maar van een (eenmalige?) opdracht waarbij fotograaf niet in dienst is van de opdrachtgever. Dan hangt het er van af wat er van tevoren afgesproken is waar voor betaald wordt. Zijn er afspraken gemaakt over het aantal te leveren foto's bijvoorbeeld? Of over de tijd dat je er aan zou besteden? In het eerste geval vallen de foto's die je geschoten hebt maar niet overgedragen aan de opdrachtgever mogelijk vrij te verkopen. In het andere geval niet. Maar wellicht zijn er nog andere dingen afgesproken (betaalt de opdrachtgever bijvoorbeeld toegang tot het evenement?) waar wij geen weet van hebben die de boel behoorlijk complex kunnen maken. Er is eigenlijk maar 1 goede raad als je het echt wil weten: neem contact op met de opdrachtgever en/of een deskundig advocaat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Copyright/Auteursrechten

                    Je hebt àltijd de morele rechten op je eigen werk. D.w.z. recht op naamvermelding, recht op respect voor integriteit (dus dat anderen het niet mogen vervormen, aanpassen,..).

                    Maar de vermogensrechten heb je dus afgestaan aan die firma waarvoor je de foto's gemaakt heb. Dus je kan ze normaalgezien niet meer verkopen. (maar er staat natuurlijk niets op papier)
                    www.katrijnmichiels.be | blog

                    Comment


                    • #11
                      Re: Copyright/Auteursrechten

                      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      eventjes opletten hoor!
                      als fotograaf heb je inderdaad het "auteursrecht" (niemand anders kan zeggen de foto genomen te hebben)
                      maar buiten een naamsvermelding (al dan niet verplicht) heb je daar verder niks aan.
                      foto's genomen "in opdracht" zijn eigendom van de opdrachtgever (niet het auteursrecht, dat is in principe onvervreemdbaar)
                      en die kan beslissen wat er met de foto's gebeurt en aan welke voorwaarden ze mogen gebruikt worden (bv het plaatsen van het bedrijfslogo op de foto).
                      Dit is niet helemaal correct. Bij auteursrecht (waar ook fotografie onder valt) heb je de zogeheten morele rechten die inderdaad onvervreemdbaar zijn en de zogeheten vermogensrechten die wel vervreeemdbaar zijn. Deze laatste kun je dus overdragen bij wijze van contract.

                      Als ik het correct lees, dan heeft initiele auteur feitelijk geen contract getekend met zijn opdrachtgever en zijn zijn vermogensrechten niet afgestaan. Als alle gegeven info correct is, dan heeft de opdrachtgever eigenlijk geen enkele reden om te eisen dat fotograaf de foto's niet op zijn website mag zetten.

                      De vraag is natuurlijk wel of dit de beste manier van communiceren is. Het lijkt me aangewezen om hun logo op jouw foto's te vermelden. Ze hebben je er uiteindelijk wel voor betaald.
                      Jij bent vooral geinteresseerd in je 'naambekendheid', je foto's te kunnen/mogen tonen. Als zij enkel vragen om er hun logo op te vermelden, dan lijkt me dat wel een faire deal...
                      Al doende leert men...

                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Copyright/Auteursrechten

                        Oorspronkelijk geplaatst door KatrijnMichiels Bekijk bericht
                        Je hebt àltijd de morele rechten op je eigen werk. D.w.z. recht op naamvermelding, recht op respect voor integriteit (dus dat anderen het niet mogen vervormen, aanpassen,..).

                        Maar de vermogensrechten heb je dus afgestaan aan die firma waarvoor je de foto's gemaakt heb. Dus je kan ze normaalgezien niet meer verkopen. (maar er staat natuurlijk niets op papier)
                        We hebben samen op send gedrukt denk ik

                        Ik ben niet zo zeker of hij zijn vermogensrechten heeft afgestaan. Er is niets op papier gezet, blijkt...
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Copyright/Auteursrechten

                          Allemaal even oppassen.

                          Het is zo dat van af het moment dat er een overeenkomst is deze rechtsgeldig is.
                          Een overeenkomst kan zowel mondeling als schriftelijk.

                          De bewijslast is natuurlijk moeilijker bij een mondelinge overeenkomst dan bij een schriftelijke (vandaar dat men steeds opteerd om alles op papier te zetten).

                          Van zodra er afgesproken is dat de foto's die men neemt tijdens een evenement voor de opdrachtgever is, mag je geen enkele foto genomen tijdens dat evenement verkopen aan derden zonder toestemming van de opdrachtgever.
                          Langs de andere kant is de opdrachtgever dan gehouden u te vergoeden voor de genomen foto's, dit kan zijn in natura of financieel of door middel van tegenprestatie (gratis toegang tot evenement, foto's betalen, gratis gebruik van materiaal, enz...)
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment

                          Working...
                          X