Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18

Discussie: Consumentenrecht

  1. #1
    Geregistreerd: 29 januari 2007

    Standaard Consumentenrecht

    Rond nieuwjaar had ik een nieuwe bril nodig, lang gewacht op de nieuwe collectie van merk x, voor zen speciale modellen. De collectie was uit en kocht onmiddelijk de lang verwachtte bril.
    Het mocht echter niet zijn, na 2 weken schilferde de verf er volledig af. Direct een nieuw model gekregen. Ik kom de winkel buiten en bekijk men nieuwe bril en merk op dat hier de verf ook aan het afschilferen was.
    Terug de winkel binnen, hebben ze mij een nieuwe bril (zelfde monuur, zelfde kleur) besteld met de zekerheid dat het probleem nu opgeslot zou zijn.
    Nu heb ik de bril 2 weken en heb ik een uitslag rond mijn ogen gekregen van die verf.

    Heb ik nu als consument het recht op een nieuw montuur of niet? (om eerlijk te zijn komt de verf ook al terug los van dit montuur, maar laat ons dit even buiten beschouwing laten).

    Het probleem zit hem volgens mij niet in het terugvorderen van het geld/montuur, ... maar eerder in het feit dat er ook glazen inzitten.
    Ik zit er mij niets mee in om onmiddelijk een niewu montuur te kopen, maar een montuur vinden waar men glazen nog in passen zal wat anders zijn vrees ik, ...
    Laatst gewijzigd door Sprobach; 15 juni 2008 om 20:06
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  2. #2

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
    Rond nieuwjaar had ik een nieuwe bril nodig, lang gewacht op de nieuwe collectie van merk x, voor zen speciale modellen. De collectie was uit en kocht onmiddelijk de lang verwachtte bril.
    Het mocht echter niet zijn, na 2 weken schilferde de verf er volledig af. Direct een nieuw model gekregen. Ik kom de winkel buiten en bekijk men nieuwe bril en merk op dat hier de verf ook aan het afschilferen was.
    Terug de winkel binnen, hebben ze mij een nieuwe bril (zelfde monuur, zelfde kleur) besteld met de zekerheid dat het probleem nu opgeslot zou zijn.
    Nu heb ik de bril 2 weken en heb ik een uitslag rond mijn ogen gekregen van die verf.

    Heb ik nu als consument het recht op een nieuw montuur of niet? (om eerlijk te zijn komt de verf ook al terug los van dit montuur, maar laat ons dit even buiten beschouwing laten).

    Het probleem zit hem volgens mij niet in het terugvorderen van het geld/montuur, ... maar eerder in het feit dat er ook glazen inzitten.
    Ik zit er mij niets mee in om onmiddelijk een niewu montuur te kopen, maar een montuur vinden waar men glazen nog in passen zal wat anders zijn vrees ik, ...
    Heb die vrees ook ofwel moet je beter en harder zoeken
    Die glazen iets kleiner maken zal wel lukken....

    Spijtig maar je vraagt het, dat we de rest van die "brollen-winkel"
    buiten beschouwing moeten laten.

  3. #3
    Geregistreerd: 28 oktober 2003

    Standaard Re: Consumentenrecht

    In artikel 1649ter, §1 Burgerlijk Wetboek, wordt bepaald dat overeenstemming met de overeenkomst in de zin van artikel 1604 wordt vermoed, wanneer het consumptiegoed:

     in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
    [geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
     geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
    de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

    Aan deze voorwaarden moet cumulatief voldaan worden, wat in jouw geval duidelijk niet zo is.
    Volgens mijn cursus contractenrecht heb je dan recht op het volgende : "Naast een recht op eventuele schadevergoeding, heeft de consument, in geval van gebrek aan overeenstemming, het recht van de verkoper te eisen, hetzij dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, hetzij dat de prijs op passende wijze wordt verminderd, hetzij dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden."

    De bril voldoet niet, dus moet de verkoper de gehele bril terugnemen (montuur en glazen) en terug betalen of een voor jou geschikte bril leveren.

    Ik ben nog maar een beginnend studentje (volop contractenrecht aan het blokken), dus als er mensen zijn die hiermee beter vertrouwd zijn.... Corrigeer mij maar
    Geniet van foto's maken

  4. #4

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Die glazen iets kleiner maken zal wel lukken....
    Als het glazen zijn die geen leesbril onderaan hebben OK, anders mag je het vergeten, want dan klopt de juiste plaats van de overgang niet meer.
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5
    12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  5. #5
    Geregistreerd: 29 januari 2007

    Standaard Re: Consumentenrecht

    @ Chris: ik had eigenlijk gedacht aan art. 1382 BW en 1383, met als oorzakelijk verband een getuigschrift van huisarts, oogarts of dermatoloog, ...

    Maar kan het zijn dat mijn rechten vermideren door het uitvlucht van: het is je lcihaam dat zo reageerd, aan ons product is niets mis, het is jouw lichaam, ...
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  6. #6

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
    In artikel 1649ter, §1 Burgerlijk Wetboek, wordt bepaald dat overeenstemming met de overeenkomst in de zin van artikel 1604 wordt vermoed, wanneer het consumptiegoed:

     in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
    [geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
     geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
    de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

    Aan deze voorwaarden moet cumulatief voldaan worden, wat in jouw geval duidelijk niet zo is.
    Volgens mijn cursus contractenrecht heb je dan recht op het volgende : "Naast een recht op eventuele schadevergoeding, heeft de consument, in geval van gebrek aan overeenstemming, het recht van de verkoper te eisen, hetzij dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, hetzij dat de prijs op passende wijze wordt verminderd, hetzij dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden."

    De bril voldoet niet, dus moet de verkoper de gehele bril terugnemen (montuur en glazen) en terug betalen of een voor jou geschikte bril leveren.

    Ik ben nog maar een beginnend studentje (volop contractenrecht aan het blokken), dus als er mensen zijn die hiermee beter vertrouwd zijn.... Corrigeer mij maar
    Allemaal héél mooi.
    Maar intussen, als je mij toestaat, maak ik me zorgen om die uitslag
    rond zijn ogen en neus....
    Ik ken "merk x" niet maar dit zal een merk met reputatie zelden of nooit gebeuren of we hebben hier te maken met namaak afkomstig uit
    een groot land die wel een bepaalde reputatie heeft.
    Doch dit laatste laat ik buiten beschouwing

  7. #7
    Geregistreerd: 29 januari 2007

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Met men ogen gaat het echt slecht, ...

    Als ik bekijke hoeveel doktersbezoekjes ik er heb opzitten (waaronder 1x spoedgevallen) heb ik echt wel schrik, het is sinds dit weekend dat de relatie tussen ooguitslag en bril gelegd zijn, ...

    Nu past het verhaaltje echt mooi in elkaar, ik heb men nieuwe bril, paar dagen nadien uitslag, de link totaal niet gelegd, ik vertrek naar Cuba met men oude (4j oud) bril, aangezien ik men zonnebril vorig jaar op reis naar de zak heb gekregen door van een Maya tempel (yaxchilan) naar beneden te vallen, dus voor alle veiligheid, ... nu kom ik terug van Cuba zet men nieuwe bril op, verergert, ... totaal niet bij stilgestaan, 1mei weekend komt eraan, ik naar spoedgevallen, ... vastgesteld dat er een probleem was, weer de link niet gelegd, ... en zo ben ik er nu tot gekomen dat ik men bril opzet, ik binnen de 24u uitslag heb, zalf aan, genezen meer dan een week, bril terug een uurtje op, terug van dat, ... en zo heb ik dit meermaals (+5x) ondervonden, ...
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  8. #8

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
    Met men ogen gaat het echt slecht, ...

    Als ik bekijke hoeveel doktersbezoekjes ik er heb opzitten (waaronder 1x spoedgevallen) heb ik echt wel schrik, het is sinds dit weekend dat de relatie tussen ooguitslag en bril gelegd zijn, ...

    Nu past het verhaaltje echt mooi in elkaar, ik heb men nieuwe bril, paar dagen nadien uitslag, de link totaal niet gelegd, ik vertrek naar Cuba met men oude (4j oud) bril, aangezien ik men zonnebril vorig jaar op reis naar de zak heb gekregen door van een Maya tempel (yaxchilan) naar beneden te vallen, dus voor alle veiligheid, ... nu kom ik terug van Cuba zet men nieuwe bril op, verergert, ... totaal niet bij stilgestaan, 1mei weekend komt eraan, ik naar spoedgevallen, ... vastgesteld dat er een probleem was, weer de link niet gelegd, ... en zo ben ik er nu tot gekomen dat ik men bril opzet, ik binnen de 24u uitslag heb, zalf aan, genezen meer dan een week, bril terug een uurtje op, terug van dat, ... en zo heb ik dit meermaals (+5x) ondervonden, ...
    Iedereen is aan het spelen met jouw hoogste goed!
    Ik zou toch eens graag willen weten wat in die verf zit.
    En waar koopt die winkel zijn brillen?
    Met deze glazen heb je nu al drie brillen gehad.
    Geen enkele was in orde, jouw centen wel he.
    (dju, dat maakt me lastig zulke zaken)

  9. #9
    Geregistreerd: 29 januari 2007

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Ben me ook ferm lastig aan het maken, hoe zo iets kan.

    Zelf ben ik iemand die graag in zijn dorp koopt om de lokale middenstand te steunen (we hebben hier geen fotoboer, anders was konijn ook niet waar). dus ik had zo iets van: "ik wil eens geld geven aan een montuur met een speciaal desing, gans de winkel (in de groostad) afgezocht, niets gevonden, tot ik de stand zag staan van het merk van den Italiaan & G, je kan het dus al raden (schaam me er om), maar ik was direct verkocht , de nieuwe collectie kwam ui, en heb er toen op gewacht en jah hoor, ik was meteen verkocht

    Maar nu zit ik met de gebakken peren (gestoofde/gebomdarbeerde met deze smily).
    In het slechtste geval ziet er naar uit dat ik men fotoreis (niet dat men foto's en materiaal zo goed zijn maar soit) naar Vietnam ga moeten annuleren, morgen eens deftig werk van maken sé
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  10. #10

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
    Ben me ook ferm lastig aan het maken, hoe zo iets kan.

    Zelf ben ik iemand die graag in zijn dorp koopt om de lokale middenstand te steunen (we hebben hier geen fotoboer, anders was konijn ook niet waar). dus ik had zo iets van: "ik wil eens geld geven aan een montuur met een speciaal desing, gans de winkel (in de groostad) afgezocht, niets gevonden, tot ik de stand zag staan van het merk van den Italiaan & G, je kan het dus al raden (schaam me er om), maar ik was direct verkocht , de nieuwe collectie kwam ui, en heb er toen op gewacht en jah hoor, ik was meteen verkocht

    Maar nu zit ik met de gebakken peren (gestoofde/gebomdarbeerde met deze smily).
    In het slechtste geval ziet er naar uit dat ik men fotoreis (niet dat men foto's en materiaal zo goed zijn maar soit) naar Vietnam ga moeten annuleren, morgen eens deftig werk van maken sé
    Haha jaja, zo gaat dat.
    Mijn bril is goed 30 jaar oud en ligt altijd in de auto.
    Ik kan nog zonder bril in het dagelijkse leven maar in de auto heb ik
    die bril beter op mijn neus staan.

    Zo heb ik eens etenswaren gekocht, "plaatselijk".
    Kom ik thuis, kropen de maden uit de chocolade.
    Jaja, ik had beter moeten opletten.
    Hoe heet dat weer? Kopen in vertrouwen?
    Hahaha.

    OT. De Turken zijn aan 't toeteren.
    (3-2 gewonnen van de Tjechen)
    Laatst gewijzigd door theokus; 15 juni 2008 om 21:56

  11. #11
    Geregistreerd: 28 oktober 2003

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Om 1382 ev toe te passen moet je een fout bewijzen. Nu kan die optieker stellen dat hij niet verantwoordelijk is voor de samenstelling van de verf en dan moet je al de producent van de bril gaan aanspreken, die op zijn beurt naar de verfproducent kan verwijzen.

    Het consumentenrecht geeft echter een bredere bescherming, je moet geen fout aantonen. Er is een objectieve aansprakelijkheid voor verborgen gebreken. De verkoper moet jou een product leveren dat goed is voor zijn normale gebruik. Wel als die bril gaat schilferen en een "allergische" reactie veroorzaakt kan jij hem niet gebruiken waarvoor hij bedoeld is, namelijk om jou beter te laten zien zodat je je gewone bezigheden kan blijven uitvoeren. Dus heb je volgens mij recht op een ontbinding van het contract (je hebt dan wel geen bril, maar wel je geld terug), tenzij de brillenmaker je een andere oplossing kan bieden (bvb een andere bril van dezelfde waarde, die jij ook mooi vindt)
    Geniet van foto's maken

  12. #12

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Wet van 91 productaansprakelijkheid.

  13. #13
    Geregistreerd: 29 januari 2007

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Ik ben vandaag naar de winkel geweest en krijg het geld van men montuur terug, en krijg nieuwe glazen onder garantie, ...

    Dus dat wordt een nieuwe bril
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

  14. #14

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
    Ik ben vandaag naar de winkel geweest en krijg het geld van men montuur terug, en krijg nieuwe glazen onder garantie, ...

    Dus dat wordt een nieuwe bril
    Goed gewerkt van u

  15. #15
    Geregistreerd: 5 november 2006

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Misschien nog even voor de volledigheid:
    In geval van lichamelijk letsel zitten we niet meer in 1382, maar in het strafrecht (voor de puristen: geen quasi- delict, maar een delict). Indien je de oorzakelijkheid tussen de bril en het lichamelijk letsel kan aantonen is klacht met burgerlijke partijstelling ook een optie (of het parket hier hoge prioriteit aan zal geven is natuurlijk een gans andere kwestie ).

  16. #16

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
    Misschien nog even voor de volledigheid:
    In geval van lichamelijk letsel zitten we niet meer in 1382, maar in het strafrecht. Indien je de oorzakelijkheid tussen de bril en het lichamelijk letsel kan aantonen is klacht met burgerlijke partijstelling ook een optie (of het parket hier hoge prioriteit aan zal geven is natuurlijk een gans andere kwestie ).
    Juist ja en wat zit er in die verf?
    Ik wil je niet opjagen

  17. #17

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
    Misschien nog even voor de volledigheid:
    In geval van lichamelijk letsel zitten we niet meer in 1382, maar in het strafrecht (voor de puristen: geen quasi- delict, maar een delict). Indien je de oorzakelijkheid tussen de bril en het lichamelijk letsel kan aantonen is klacht met burgerlijke partijstelling ook een optie (of het parket hier hoge prioriteit aan zal geven is natuurlijk een gans andere kwestie ).
    Als je burgerlijke partij wordt, dan ga je je ook baseren op onrechtmatige daad namelijk 1382.

  18. #18
    Geregistreerd: 5 november 2006

    Standaard Re: Consumentenrecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
    Als je burgerlijke partij wordt, dan ga je je ook baseren op onrechtmatige daad namelijk 1382.
    Uiteraard, maar de insteek is een misdrijf. De waarheidsvinding is dan de taak van het gerecht, en bij een veroordeling moet je als eiser lekker niets meer aantonen. Gewoon zo veel mogelijk van je vordering binnenhalen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •