Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

    Op mijn heel recent nieuwe elektrische fiets (Gazelle) komt er af en toe condens aan de binnenkant van het “glas”, dit in de vorm van een halve cirkel in het onderste gedeelte, wat de leesbaarheid hindert.

    Volgens de eerste navraag bij de fietshandelaar zou dit normaal zijn en bij alle e-bike merken voorkomen (Bosch, Shimano, Panasonic, …) ("bij grote temperatuurschommelingen zou dit tijdelijk kunnen optreden") ....

    Ik heb zelf ervaring met 2 zulke displays op andere fietsen maar nog nooit met dit fenomeen te maken gehad.

    Iemand dergelijke ervaring met een Bosch Intuvia display?

  • #2
    Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

    Wij hebben hier al zes jaar 3 Bosch Intuvia displays lopen (op Koga, op Flyer en op Gazelle) en nog NOOIT intern condens gehad.

    Comment


    • #3
      Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

      Wij ook een drietal jaar twee e-bikes met Bosch display en ook nog nooit enige condens opgemerkt. Wij fietsen wel nooit als het regent 😉 (of het moet een toevallig buitje zijn terwijl we onderweg zijn, maar dan proberen we toch rap een schuilplaats op te zoeken), misschien heeft het daar mee te maken (?)

      Comment


      • #4
        Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

        Blijkbaar komt dat meer voor: https://www.google.be/search?q=vocht...client=gws-wiz

        Maar eigenlijk zou je van een display dat rond de 100 euro kost toch mogen verwachten dat het waterdicht is, er zijn horloges die veel minder kosten, en waar je zonder problemen mee kan gaan zwemmen (duiken is nog een andere zaak, maar je fiets is geen duikboot ).

        Er bestaat zelfs een display cover voor die Bosch Intuvia: https://www.bikester.be/diverse-disp...0aApSTEALw_wcB

        Maar als het vocht er langs ergens anders in komt dan de bovenkant, dan vermoed ik dat die cover ook niet veel zal helpen.
        Last edited by Black B@ndit; 6 september 2021, 16:19.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

          Ik heb het eerst opgemerkt toen ik met de nieuwe fiets van de fietswinkel thuiskwam. Zonnige warme dag, <15 min fietsen.
          Dat was 17/7, laatste openingsdag vd winkel voor hun verlof. Toen ik een paar dagen nadien merkte dat het display niet afneembaar was durfde ik nergens heen waar ik de fiets onbewaakt moest achterlaten: ik vind het diefstalveiliger als het display eraf is.

          Nadien heb ik het display laten losmaken. Maar condensvorming komt en gaat (bij zonnig warm weer). Intussen ook eens in de regen gefietst maar dat lijkt niets uit te maken, daaraan ligt het zeker niet.
          Het is wel zo dat het display vastgezet was aan de houder met een vijsje onderaan en ik vraag me af of het daar niet mee te maken heeft. (Ook bij de diegenen die zoal terugtevinden zijn op de link van BlackBandit)
          Pappietje en polparasol of anderen, zit het display bij jullie vastgezet?

          Comment


          • #6
            Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

            Bij mij is het display ook vastgezet.(schroefje onderaan,staat in de handleiding ergens.)
            Wat die condens betreft heeft de fiets van m'n vrouw dat ook. De mijne niet.Zijn even oud en staan in dezelfde garage..Wat niet is,kan nog komen.
            Als je even googlet,zul je vinden dat dit een nogal frequent voorkomend iets is.(ook bij andere displays)
            Last edited by demuro; 12 september 2021, 09:30.

            Comment


            • #7
              Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

              Bij mij is het display afneembaar. Bij m’n echtgenote in den beginne (2 jaar geleden) vast, en nu al een jaar ook afneembaar. Maar echt, beiden nooit condens gehad, wel in het vizier van mijn helm en op mijn bril.

              Comment


              • #8
                Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

                Bij onze beide fietsen afneembaar display.

                Comment


                • #9
                  Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

                  Hier ook het zelfde probleem met twee Intuvia displays.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

                    OK, dan toch enigszins geruststellend. Heb intussen ook 10-tal mensen (al dan niet op de weg ) aangesproken en niemand heeft ooit condens gezien.
                    En zoals ik eerder schreef: ik heb zelf ervaring met 2 zulke displays op andere fietsen, gebruikt onder identieke atmosferische omstandigheden, maar nog nooit met dit fenomeen te maken gehad.

                    Heb ook nog wat verder gegoogled en volgens iemands fietshandelaar zou het vastgezet worden op advies van Bosch zelf. Het kan natuurlijk mis gaan als niet de juiste vijs(lengte) wordt gebruikt.
                    Op de Koga site vind ik dan weer dit:
                    Hoe kan het dat er vocht in mijn display zit?
                    Er kan vocht uit de lucht neerslaan op het display wanneer de luchtvochtigheid zeer hoog is en de fiets vanwege de omgevingstemperatuur of zon een snelle wisseling ondergaat. Hoewel een display spatwaterdicht is, is het niet luchtdicht. Dit soort natuurkundige verschijnselen zijn nagenoeg onafwendbaar, maar aan waterdichtheid wordt veel aandacht besteed. Zodra het weer beter wordt en de luchtvochtigheid lager is verdwijnt de condens vanzelf.

                    "wanneer de luchtvochtigheid zeer hoog is en de fiets vanwege de omgevingstemperatuur of zon een snelle wisseling ondergaat"... Als het bij mij gebeurt in de zomer op zonnige dagen, met slechts gering temperatuurverschil van garage (20°) naar buiten 24° dan vraag ik me af wat dat tijdens de winter gaat geven...

                    of misschien heeft Bosch toch een probleem (bvb materiaalwijziging vh display wegens toeleveringsproblemen door corona), en willen ze de (vele?) claims counteren door alvast zo'n natuurkundig verschijnsel erbij te halen...?
                    en zoals BlackBandit schreef: bij de simpelste horloge kunnen ze het wél condensvrij houden...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Condens belemmert leesbaarheid Bosch Intuvia display op e-bike

                      Even een update:
                      wegens nog repetitief probleem en nog vele reacties binnen kennissenkring (niemand heeft al condensprobleem gehad), na moeizame discussies met de fietsenzaak, toch gedaan gekregen dat hij een garantieclaim zou indienen bij Bosch. Die procedure vereiste dat ik het display moest inleveren zodat Bosch het kon onderzoeken (mijn foto’s waren dus niet voldoende!).
                      Er was ook een getik te horen bij het remmen… maar daar kon hij niets aan doen.

                      Intussen was het begin september. Display ingeleverd en een (reeds gebruikt) vervangdisplay ontvangen.
                      Tot heden geen enkele keer condens opgemerkt.
                      Vorige week, (na 5,5 maand “onderzoek”!) telefoon ontvangen vd fietszaak.
                      Heel kranig met informatie. Vragen of ik leendisplay kan terugbrengen. Bosch zou creditnota gestuurd hebben. Het display moet ik nog inleveren.

                      Intussen bedenk nu ook dat ik die fiets zou willen verzekeren. Echter, ik had bij aankoop (en betaling) enkel een “leveringsbon” ontvangen. Ik dacht OK, laatste openingsuren vóór hun jaarlijks verlof.., factuur zal wel volgen. Dit gebeurde echter niet.
                      Nu vroeg ik dus ook mijn factuur en opnieuw krijg ik die leveringsbon toegestuurd. Na nog een mail dat ik wel een factuur nodig heb, krijg ik vraag naar mijn btw nr (heb ik niet; ik ben particulier en laat hem dit weten); nadien blijft het stil…
                      Wat is me dat zeg..!? Lijkt me beetje verdacht?

                      Comment

                      Working...
                      X