OK, dan toch enigszins geruststellend. Heb intussen ook 10-tal mensen (al dan niet op de weg
) aangesproken en niemand heeft ooit condens gezien.
En zoals ik eerder schreef: ik heb zelf ervaring met 2 zulke displays op andere fietsen, gebruikt onder identieke atmosferische omstandigheden, maar nog nooit met dit fenomeen te maken gehad.
Heb ook nog wat verder gegoogled en volgens iemands fietshandelaar zou het vastgezet worden op advies van Bosch zelf. Het kan natuurlijk mis gaan als niet de juiste vijs(lengte) wordt gebruikt.
Op de Koga site vind ik dan weer dit:
Hoe kan het dat er vocht in mijn display zit?
Er kan vocht uit de lucht neerslaan op het display wanneer de luchtvochtigheid zeer hoog is en de fiets vanwege de omgevingstemperatuur of zon een snelle wisseling ondergaat. Hoewel een display spatwaterdicht is, is het niet luchtdicht. Dit soort natuurkundige verschijnselen zijn nagenoeg onafwendbaar, maar aan waterdichtheid wordt veel aandacht besteed. Zodra het weer beter wordt en de luchtvochtigheid lager is verdwijnt de condens vanzelf.
"wanneer de luchtvochtigheid zeer hoog is en de fiets vanwege de omgevingstemperatuur of zon een snelle wisseling ondergaat"... Als het bij mij gebeurt in de zomer op zonnige dagen, met slechts gering temperatuurverschil van garage (20°) naar buiten 24° dan vraag ik me af wat dat tijdens de winter gaat geven...
of misschien heeft Bosch toch een probleem (bvb materiaalwijziging vh display wegens toeleveringsproblemen door corona), en willen ze de (vele?) claims counteren door alvast zo'n natuurkundig verschijnsel erbij te halen...?
en zoals BlackBandit schreef: bij de simpelste horloge kunnen ze het wél condensvrij houden...