Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CO2 meter kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CO2 meter kopen?

    Op zoek naar een CO2 meter om mee te nemen op reis. Bedoeling is om in de gaten te houden of de covid gevaarzone niet in de buurt komt in bvb restaurant, binnenzwembad, eventueel sauna.
    Het aanbod lijkt nogal groot te zijn en al snel zie je door het bos de bomen niet meer...
    Iemand ervaringen of advies ?

  • #2
    Re: CO2 meter kopen?

    Ik heb deze (https://www.bol.com/be/nl/p/luchtkwa...BoC8RMQAvD_BwE) al een jaar en heel tevreden over. Onthou wel dat deze meter enkel op netstroom werkt, niet met batterijen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: CO2 meter kopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
      Op zoek naar een CO2 meter om mee te nemen op reis. Bedoeling is om in de gaten te houden of de covid gevaarzone niet in de buurt komt in bvb restaurant, binnenzwembad, eventueel sauna.
      Het aanbod lijkt nogal groot te zijn en al snel zie je door het bos de bomen niet meer...
      Iemand ervaringen of advies ?
      Ik denk dat we nu ook niet paranoia mogen worden ivm covid. Sommige landen beschouwen het reeds als een gewoon griepje als je het krijgt.
      Als je bovendien ingeënt bent, zou je ook al beter beschermd zijn tegen het zwaar ziek zijn.
      En als je op restaurant zit, en je meter gaat "in het rood", ga je dan rechtstaan en vertrekken ?
      Tenzij je natuurlijk superrisicopatiënt bent zou ik me niet al te veel zorgen maken.
      Als ze reeds geen maatregelen meer treffen in de hospitalen... dat zegt toch ook iets hé.
      Of gewoon thuisblijven, dat is ook een optie (grapje ).

      En als je er toch eentje zou willen kopen, er zijn er inderdaad heel veel op batterijen met diverse prijzen.
      Want eentje met netstroom zie ik je niet zomaar in restaurant, zwembad, sauna enz inpluggen.
      Ik denk dan altijd hoe duurder hoe beter, maar dit is ook niet altijd het geval.
      Last edited by Guest49; 21 mei 2023, 09:30.

      Comment


      • #4
        Re: CO2 meter kopen?

        Je moet er vooral op letten dat er een NDIR sensor in zit, bij de goedkope Chinese CO2 metertjes zit die er niet in, en die geven dan ook een foute meting.

        Ik zie dat ze bij er Bol ook eentje hebben die op een accu werkt: https://www.bol.com/be/nl/p/rovary-r...5.ProductImage

        Het probleem is niet dat je op reis die meting kan doen, het probleem is dan wat je er aan kan doen als de waarde te hoog wordt terwijl je aan tafel zit in een restaurant, ga je dan gewoon naar buiten?
        En als je zo'n meter te dicht bij op de tafel zet, dan krijg je een foute meting omdat dan de lucht die je zelf uitademt ervoor zorgt dat de meter een hogere waarde zal aangeven (blaas maar eens naar de sensor van een CO2 meter, dan zie je de gemeten waarde heel snel oplopen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          CO2 meter kopen?

          Die meters werken correct als ze langere tijd op dezelfde en de juiste plaats blijven staan.
          Om correct te werken zouden ze na plaatsing zelfs eerst gekalibreerd moeten worden.
          Ik vrees dat als je die gewoon gaat meenemen op restaurant, dat ge volledig verkeerde waarden kunt verwachten.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: CO2 meter kopen?

            Een laag CO2 gehalte wil niet zeggen dat er geen besmettingsgevaar is, zie de renners in de giro.
            Als je er echt bang van bent, mijdt dan drukke plaatsen, en als je daar toch moet zijn zet een FFP2 mondmasker op.
            Kies een restaurant met terras .

            Comment


            • #7
              Re: CO2 meter kopen?

              Een aantal jaren geleden (denk in 2010 of zo) heb ik in samenwerking van prof Verstraete (hoofd radiologie UZ Gent) nog eens CO2 resultaten bijeen gesprokkeld in klasverband. Hij heeft me toen een CO2-meter gegeven maar vraag me niet meer naar merk en specificaties. Ik was wel verbluft hoe snel de waarden op 50' in een gesloten lokaal opliepen (1600 ppm was een "alarmgrens" meen ik me te herinneren, dat hadden we meermaals). Op het einde van de rit had ik een boel meetresultaten maar ook de vraag : "wat doen we daarmee ?" In feite was het antwoord zeer simpel : er moest meer verlucht worden. Maar ja, de verwarming was al compleet onbetrouwbaar en in de winter de ramen open zetten werd me niet bepaald in dank afgenomen. Om eerlijk, te zijn : heel dat project is een stille dood gestorven.

              Comment


              • #8
                Re: CO2 meter kopen?

                Op het werk gebruiken we de CO2 toestellen van Honneywell.
                We hebben er toch een kleine 100 in gebruik.
                Deze hebben een NDIR sensor en kunnen een uurtje op batterijen werken.
                Op netstroom geven ze constant de gemeten waarde aan.

                Het vooralarm hebbëwe op 900 ppm gezet.
                Soms krijgen we wel eens de melding dat hij te snel afgaat,Het hoofdalarm staat op 1200 ppm,
                Zo hoog zijn ze nog maar zelden geweest

                Mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: CO2 meter kopen?

                  Wij hebben er thuis een die buiten CO2 ook andere waarden meet, wij wonen met 2 in een huis van 650m3 waarvan 250 voor de living/keuken, met een permanente ventilatie van 120m3/h blijft de CO2 rond 600-650.
                  Als we niet thuis zijn uiteraard 400 zoals de buitenlucht, daarop kalibreert hij zich.
                  Maar als er bezoek is stijgt dat pijlsnel en moet de ventilatie hoger (de sensor daarvan reageert te traag, pas boven 1600, niet erg tevreden van - hij blijkt 1,5W te gebruiken, op een klein batterijtje gaat dat inderdaad niet lang werken).
                  Je mag er van uit gaan dan in nagenoeg elk cafe, restaurant ed de CO2 waarde te hoog is, daar zit veel meer volk bijeen dan bij je thuis.
                  En als je dat navenant moet ventileren zal dat in de winter wel wat kosten aan verwarmimg.
                  Last edited by palombian; 21 mei 2023, 16:46.

                  Comment


                  • #10
                    Re: CO2 meter kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Kies een restaurant met terras .
                    Als het geen herfstweer is zoals vorige weken, dan valt dat inderdaad te overwegen. [emoji6]
                    Maar men kan ook buiten in open lucht besmet worden en 100% zeker kan men nooit zijn.
                    Men moet ook durven leven, men kan zich moeilijk de rest van z’n leven opsluiten.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: CO2 meter kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Als het geen herfstweer is zoals vorige weken, dan valt dat inderdaad te overwegen. [emoji6]
                      Maar men kan ook buiten in open lucht besmet worden en 100% zeker kan men nooit zijn.
                      Men moet ook durven leven, men kan zich moeilijk de rest van z’n leven opsluiten.
                      Onlangs kwam een "tamelijk bekend viroloog" op TV vertellen (naar aanleiding van de opgave van REV in de Giro na positieve covidtest), dat de renners het zeker niet opdoen in open lucht, of in het peloton. Ze zouden het eerder opdoen tijdens persconferenties binnen was zijn mening.
                      Ik ben natuurlijk geen viroloog, dus wat er al dan niet waar of onwaar in is weet ik niet.

                      Ik vind wel dat sommige mensen zich vandaag de dag nog veel te veel zorgen maken om covid. Het wordt nu beschouwd als een gewoon griepje, waar je een paar dagen last van hebt.
                      Tenzij personen die ernstige onderliggende ziektes of kwalen hebben natuurlijk, maar dan kunnen ze van elke besmetting veel last hebben, niet alleen van corona.

                      Voor corona maakten we ons ons toch ook geen (grote) zorgen omwille van een griep (?). We liepen toen ook niet rond met mondmaskers of andere beschermingsmiddelen.

                      Wij hadden een paar maand geleden een etentje in een klein zaaltje met een 25-tal personen, en in dit zaaltje was er toevallig een deftige CO2 meter aanwezig.
                      Ik veronderstel toch een deftige, want die was eigendom van de gemeente die ze in elke gemeentezaal had.
                      Men had die (eerder uit nieuwsgierigheid denk ik ) aangezet en die gaf reeds na een halfuurtje een alarm af.
                      We spraken er eens over, en sommigen gingen eens dichterbij de meter gaan zien, maar ik heb van niemand gehoord dat er achteraf een coronabesmetting was hoor.
                      Ofwel heeft iedereen geluk gehad toen .

                      Nu ja, elk zijn mening daarover, maar wij maken er ons alvast geen zorgen meer om.
                      Het leven is te kort om voortdurend met een schrik op je lijf rond te lopen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: CO2 meter kopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                        Onlangs kwam een "tamelijk bekend viroloog" op TV vertellen (naar aanleiding van de opgave van REV in de Giro na positieve covidtest), dat de renners het zeker niet opdoen in open lucht, of in het peloton. Ze zouden het eerder opdoen tijdens persconferenties binnen was zijn mening.
                        Ik ben natuurlijk geen viroloog, dus wat er al dan niet waar of onwaar in is weet ik niet.
                        Dit betreft enkel dit specifieke geval en uiteraard zal dat 99% niet al rijdend of lopend gebeurd zijn maar als ze kort bij elkaar staan.

                        Ik vind wel dat sommige mensen zich vandaag de dag nog veel te veel zorgen maken om covid. Het wordt nu beschouwd als een gewoon griepje, waar je een paar dagen last van hebt.
                        Tenzij personen die ernstige onderliggende ziektes of kwalen hebben natuurlijk, maar dan kunnen ze van elke besmetting veel last hebben, niet alleen van corona.
                        Zorgen maken is niet aan de orde hier, maar onderliggende ziektes zijn ook niet altijd noodzakelijk.
                        Een collega had 5 weken geleden Covid, die heeft nu nog ademhalingsproblemen bij de minste inspanning.

                        Voor corona maakten we ons ons toch ook geen (grote) zorgen omwille van een griep (?). We liepen toen ook niet rond met mondmaskers of andere beschermingsmiddelen.
                        Klopt, maar na 10 dagen was men er ook vanaf en met COVID niet altijd.
                        Zorgen hebben we ons nooit echt gemaakt, waar mogelijk altijd zo normaal mogelijk blijven leven met wat opletten voor bepaalde contacten.

                        Wij hadden een paar maand geleden een etentje in een klein zaaltje met een 25-tal personen, en in dit zaaltje was er toevallig een deftige CO2 meter aanwezig.
                        Ik veronderstel toch een deftige, want die was eigendom van de gemeente die ze in elke gemeentezaal had.
                        Men had die (eerder uit nieuwsgierigheid denk ik ) aangezet en die gaf reeds na een halfuurtje een alarm af.
                        Wij vorig jaar, perfect verlucht restaurant, meter perfect binnen de normen, ver van alle andere tafels, enkel familie aan onze tafel en niemand was ziek.
                        Twee dagen later begon het en iedereen aan onze tafel had plots Covid.
                        De meesten waren er relatief snel vanaf, ikzelf heel lang zwaar vermoeid en een blijvend hoestje (kuch).
                        Meer dan een half jaar last van gehad niettegenstaande alle vaccins.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: CO2 meter kopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dit betreft enkel dit specifieke geval en uiteraard zal dat 99% niet al rijdend of lopend gebeurd zijn maar als ze kort bij elkaar staan.

                          Zorgen maken is niet aan de orde hier, maar onderliggende ziektes zijn ook niet altijd noodzakelijk.
                          Een collega had 5 weken geleden Covid, die heeft nu nog ademhalingsproblemen bij de minste inspanning.

                          Klopt, maar na 10 dagen was men er ook vanaf en met COVID niet altijd.
                          Zorgen hebben we ons nooit echt gemaakt, waar mogelijk altijd zo normaal mogelijk blijven leven met wat opletten voor bepaalde contacten.

                          Wij vorig jaar, perfect verlucht restaurant, meter perfect binnen de normen, ver van alle andere tafels, enkel familie aan onze tafel en niemand was ziek.
                          Twee dagen later begon het en iedereen aan onze tafel had plots Covid.
                          De meesten waren er relatief snel vanaf, ikzelf heel lang zwaar vermoeid en een blijvend hoestje (kuch).
                          Meer dan een half jaar last van gehad niettegenstaande alle vaccins.
                          Wat ik mij dan afvraag bij zij die heden ten dage Covid krijgen, hebben die wel alle voorziene vaccinaties gekregen ?
                          Ik ken nu al mensen in onze familie die zeggen "als er in de herfst een boostervaccin komt, dan niet meer voor mij, ik heb genoeg spuiten gekregen"....
                          Tsja, als ze zo reageren... en het zijn dan nog 80plussers. Als ze dan Covid krijgen, dan zullen ze er wellicht erger aan toe zijn dan zij die wel een boostervaccin lieten plaatsen.
                          We moeten wel nog afwachten of die herfstbooster er komt natuurlijk. Maar als we de kans hebben, dan gaan wij onmiddellijk.

                          PS Wij hebben allebei Covid gehad (nog voor we alle vaccins gekregen hadden), en buiten wat reukproblemen (ikzelf) en een weekje een klein hoestje (mijn vrouw), niks meer van ondervonden, en ook niet nadien. Blijkbaar is de ene meer vatbaar voor complicaties dan de andere zeker (?)

                          Vandaar nogmaals, elkeen doet er mee wat hij of zij denkt goed te zijn voor zichzelf.
                          Last edited by Guest49; 22 mei 2023, 11:29.

                          Comment


                          • #14
                            Re: CO2 meter kopen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                            Wat ik mij dan afvraag bij zij die heden ten dage Covid krijgen, hebben die wel alle voorziene vaccinaties gekregen ?
                            Ja, het vaccin garandeert niet dat je COVID niet zal krijgen maar beperkt de gevolgen.
                            Vaccinatie is ook al geruime tijd geleden en overheid besloot heden geen booster te zetten.

                            Ik ken nu al mensen in onze familie die zeggen "als er in de herfst een boostvaccin komt, dan niet meer voor mij, ik heb genoeg spuiten gekregen"....
                            Tsja, als ze zo reageren... en het zijn dan nog 80plussers. Als ze dan Covid krijgen, dan zullen ze er wellicht erger aan toe zijn dan zij die wel een boostvaccin lieten plaatsen.
                            Eerder waren er ook al weigeraars. [emoji57]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: CO2 meter kopen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Ja, het vaccin garandeert niet dat je COVID niet zal krijgen maar beperkt de gevolgen.
                              Vaccinatie is ook al geruime tijd geleden en overheid besloot heden geen booster te zetten.

                              Eerder waren er ook al weigeraars. [emoji57]
                              Klopt, velen dachten dat ze na de vaccins immuun waren tegen Covid .
                              Dat de gevolgen van Covid door de vaccins heel beperkt waren en zijn is toch al mooi meegenomen.
                              Na een griepvaccin kun je ook nog griep krijgen, maar je wordt er niet doodziek van.

                              Ik wist niet dat de herfstvaccin reeds definitief in de prullenmand beland was.
                              Ik dacht dat ze alleen nog moesten beslissen voor welke leeftijdsgroepen die zou zijn.
                              Nu ja, als er geen herfstvaccin is dan is er geen voor niemand hé. Moet zijn dat ze Covid niet veel meer achten, ofwel heeft het genoeg centen gekost, dat kan ook.

                              En die weigeraars, tsja het is hun goed recht, maar "Als slimmeken dood is, komt hij in zijn plaats" .

                              Comment

                              Working...
                              X