Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

    Hallo,

    Zijn er onder jullie die ook onlangs een citroen C5 gekocht hebben? Of met een citroen C5 rijden (huidige generatie)
    Indien ja, wat zijn jullie ervaringen met deze auto. (pro en contra)

    Ik zelf rij ongeveer 15000-20000 km op jaarbasis en ben aan het twijfelen tussen een benzine of diesel.
    Indien het een benzine wordt, zou het de 1.6VTI worden met 120pk en indien het een diesel wordt, zou het de 1.6HDI worden met 110pk.
    Wat ik de laatste tijd hoor, is dat het niet aan te raden is een diesel onder de 20000 km.

    Weet er iemand een goede garage - verkooppunt omgeving zelzate -gent - lokeren. (deze driehoek)

    mvgr,
    PVA
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

  • #2
    Ik heb met de Peugeot 407 SW 1.6 HDI gereden, daar zit dezelfde motor in, verbruik gemiddeld rond de 6,5 l/100km, een aangename motor die zeker vinnig genoeg is, Ik doe wel bijna 30.000 km per jaar, en meestal autosnelweg.
    Hoeveel verschil in prijs zit er tussen de benzine en diesel versie?
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

      Met een recente diesel moet je vooral opletten dat die niet constant korte afstanden doet tegen een lage snelheid, want dan krijg je problemen met de roetfilter en de EGR klep.

      Als je die 15000-20000km vooral doet op lange afstanden op de snelweg, dan zijn er minder problemen te verwachten.
      Maar als je elke keer stukken rijdt van 5-10km tegen een maximum van 70 km/h dan zal dat na een tijdje voor problemen zorgen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Ik heb met de Peugeot 407 SW 1.6 HDI gereden, daar zit dezelfde motor in, verbruik gemiddeld rond de 6,5 l/100km, een aangename motor die zeker vinnig genoeg is, Ik doe wel bijna 30.000 km per jaar, en meestal autosnelweg.
        Hoeveel verschil in prijs zit er tussen de benzine en diesel versie?
        Bedankt voor de reactie.

        Prijsverschil tussen benzine en diesel is iets van rond de 800 euro.

        Het is bij mij dikwils korte afstanden (10km).
        Maar durf wel eens gas geven

        Enkel in het weekend worden de afstanden iets langer.

        Momenteel rijd ik ook met een diesel (alfa 1.9 jtd 115pk), maar nog zonder roetpartikelfilter.
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

          Zoals Black Bandit al geschreven heeft, als je met een wagen ( diesel dus ) steeds korte afstanden doet geraak je zeker ooit in problemen, ik rijd nu met een Peugeot RCZ, ik heb nog nooit moeilijkheden gehad maar doe dan ook 120 km autostrade per dag, op die manier loopt de temperatuur meer dan hoog genoeg op om dergelijke moeilijkheden met de partikelroetfilter te vermijden. Als het verschil maar 800€, ga je dat er uiteindelijk wel weer uithalen maar ik vrees toch echt voor die korte afstanden. Collega van mij rijdt met dezelfde Peugeot dan ik, en die heeft toch al elektronische verwittigen gekregen dat de partikelroetfilter niet 100% werkte, als hij dan eens 20 tal km autostrade deed aan 120 km/uur verdween de melding . . .
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

            Veel korte stukjes: benzine.
            Veel langere stukken, aan hogere snelheid (expressweg, snelweg): diesel.

            In jouw geval, met veel stukjes van 10 km en veel gas geven: zeker benzine.

            Comment


            • #7
              Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

              Ken wel iemand die met een C5 tourer diesel rijdt : is ene full option uitgerust. Hij is allesbehalve tevreden over de betrouwbaarheid (voornamelijk van de elektronica). Het ding heeft al veel te veel de garage gezien.
              Ook de gemotoriseerde koffer is een ramp : als de motor niet draait, kan het ding noch open noch dicht...

              Diesels zijn inderdaad bedoeld voor zij die langere ritten doen (of toch tenminste hun motor warm krijgen). De mijne doet wel tamelijk veel korte ritten (maar heeft ook nog geen roetfilter (euro 4)). Heb er nog geen problemen mee gehad (noch met de turbo, noch met de EGR-klep). Het ding heeft nu een goeie 81000 km. op 6 jaar. (is wel een VW Golf). De kans dat mijn volgende een diesel wordt is wel behoorlijk klein.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Ken wel iemand die met een C5 tourer diesel rijdt : is ene full option uitgerust. Hij is allesbehalve tevreden over de betrouwbaarheid (voornamelijk van de elektronica). Het ding heeft al veel te veel de garage gezien.
                Ook de gemotoriseerde koffer is een ramp : als de motor niet draait, kan het ding noch open noch dicht...
                Hmmm, ik wou eerst niet reageren... maar naar aanleiding van deze uitspraak ga ik toch mijn ervaring met C5/Citroën delen. Ik heb vorig jaar na 23 jaar en 7 wagens Citroën vaarwel gezegd. De drie laatste wagens waren rampzalig (zeker de laatste 2, C5 en C8).

                De electronica van de C5 had ALTIJD kuren en zo wat alles is vervangen wat kon vervangen worden. De uitleg toen was dat het baanbrekende technologie was en dat er nog wat 'aanvaardbare' kinderziekten in zaten... Na 3 jaar was ik het beu en omdat ik een goede klant was heeft men mij in de garage aangeraden om de C5 te vervangen voor een C8. Ik kreeg een extra korting. Super zou je zeggen... alleen heb ik die korting dik en dubbel terugbetaald aan nieuwe problemen... als ik hier in detail moet vermelden wat er allemaal de geest heeft gegeven...

                Als ik nu lees dat er nog steeds electronicaproblemen zijn... dan weet ik dat ik er goed aan gedaan heb om een ander merk te 'proberen'. Let op, op gebied van rijcomfort is Citroën gewoon fantastisch... maar je betaalt je blauw aan de onderhouds- en herstellingskosten.

                Nu on topic... voor TS is een benzine beter geschikt dan een diesel om de redenen die hier al aangehaald zijn.
                Jean Pierre.

                Comment


                • #9
                  Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                  Tja, mijn eerste reactie is ook geen Citroën...

                  Ik heb met een C8 ook zowat alles kapot gehad wat normaal niet kapot zou moeten gaan.... in 2 jaar tijd is de auto alles samen 2 maand in de garage geweest.

                  Nu moet je die problemen met Diesel niet overdrijven. Als je één of twee keer per week een rit van een goeie 50km kan doen op autostrade zal het wel lukken om de roetfilter proper te houden. Ik denk dat de constructeurs ook daar bijgeleerd hebben.

                  Met die afstand zou je eigenlijk ook een hybride kunnen overwegen, zeker als het stadsaandeel groot is. Een hybride kopen voor de autostrade is zinloos, dan werkt het systeem niet, en verbruik je gewoon meer, zeker op lange afstanden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                    Moelijk hé.

                    Reken toch ondanks alles wat garagehouders je wijsmaken, dat een diesel aan de huidige brandstofprijzen tussen 25 en 30% goedkoper rijdt dan een benzine, gemiddeld verbuik diesel zal ongeveer rond de 6,5 liter liggen, bij benzine en hetzelfde rijgedrag zal dat rond de 8,5 liter liggen.

                    Er is ook een zeer groot merkgebonden verschil aangaande het vervuilen van een roetfilter, hoe dat bij Citroen zit weet ik niet, hier reeds 90.000 Km met nogthans veel korte stukken, en het is heel uitzonderlijk dat mijn wagen de roetpartikelfilter gaat regenereren, bij mijn weten is dat proces nog maar drie keer opgestart.

                    Ik denk dat het hele verhaal over die roetfilterproblemen flink is overroepen, ik heb een goede vriend magazijnier bij Mercedes Vereenooghe, een paar maanden geleden hadden wij het daar ook eens over, en hij heeft maar weet van een drietal vervangen roetfilters op toch een paar duizend wagens met roetfilter.

                    Ik heb zo een beetje het gevoel, als je gaat googelen op roetfilterproblemen, dat er effectief méér firma's zijn die preventief roetfilters reinigen aanraden, dan er eigenlijk mensen zijn die echt hun roetfilter moeten vervangen, hetzelfde verhaal deed jaren terug de ronde bij het opkomen van de katalysator op benzinemotoren, dat ding koste een bom geld, en zou maar een levenduur hebben van 40.000 Km.

                    Natuurlijk zijn er mensen die problemen krijgen met een roetfilter, maar de reden is dan over het algemeen een zéér extreem korte kilometergebruik van de wagen, zoals bv. verplegers aan huis, met telkens en de ganse dag door stukjes van twee Km.
                    Of het kan ook liggen aan een defect in het motormanagement, een slechte injector of iets dergelijks, als hierdoor tijdelijk zeer veel roet ontwikkeld wordt, kan dat filter dat ook niet aan, maar ik ken veel mensen die met een diesel met roetfilter reeds veel kilometer op de teller hebben, en ik ken er totnogtoe persoonlijk maar één die problemen had met haar roetfilter (een logopediste aan huis rijdende met een renault koleos)

                    Tel zelf maar eens na hoeveel mensen je kent, met een diesel met roetfilter, en hoeveel er daar problemen mee hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                      Tja, ik ken er 2 die problemen hadden.

                      De eerste rijdt elke dag van Limburg naar Brussel (fileverkeer, maar toch ca 180 km per dag), de andere elke dag ca 50km ook in fileverkeer;
                      De eerste auto is een VOLVO met 2.0 D, de tweede een Nissan met 2.0 D.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                        Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                        Hallo,

                        Zijn er onder jullie die ook onlangs een citroen C5 gekocht hebben? Of met een citroen C5 rijden (huidige generatie)
                        Indien ja, wat zijn jullie ervaringen met deze auto. (pro en contra)

                        Ik zelf rij ongeveer 15000-20000 km op jaarbasis en ben aan het twijfelen tussen een benzine of diesel.
                        Indien het een benzine wordt, zou het de 1.6VTI worden met 120pk en indien het een diesel wordt, zou het de 1.6HDI worden met 110pk.
                        Wat ik de laatste tijd hoor, is dat het niet aan te raden is een diesel onder de 20000 km.

                        Weet er iemand een goede garage - verkooppunt omgeving zelzate -gent - lokeren. (deze driehoek)

                        mvgr,
                        PVA
                        Ik kan bar weinig aan deze discussie toevoegen maar heb wel een bijkomende opleiding garagist en kom dus nooit in een garage. Qua fotomerk komen we overeen maar qua autoconcept zijn er dinges die hier niet over de drempel komen.
                        Citroën is daar één van. Bepaalde mensen zijn hier al doodcontent dat ze na 5 jaar niet in de garage hebben gestaan met één of ander serieus defect.
                        Ik ben al doodongelukkig dat ik met een wagen geen 200.000 km probleemloze km haal, zelfs over afstanden van max. dagelijks 15-16 km per rit + vakantiekm.
                        Er bestaan statistieken mensen, leer dat toch eens lezen. En voor modellen van 1 jaar zijn statistieken insignificant.
                        Ik ben al 25 jaar probleemloos aan Mercedes maar ik zou geen Mercedes nieuwe generatie meer moeten hebben. Electronische vodden.
                        Ik ben al bijna 40 jaar aan Nikon maar als ze ook besluiten om van die strategische no-nonsense besluiten te nemen. Vaarwel, dan wordt het wel Canon.
                        Dat wennen aan de plastiek zal dan ook wel lukken (paraplu open).

                        Ik weet nog, bij mijn afstuderen automechanica, als je de Renault, de Simca of de Citroën kreeg dat er dan er dan een jammerklacht opsteeg, bij de Opels, de Toyota's, de Mercedessen hoorde je dan een zucht van verluchting. Jaren nadien heb ik daar zelf enkele jaren les gegeven en ik mocht als examinator defecten aanbrengen die de studenten moesten localiseren en repareren. My God : bij Citroën was dat een DROOM, bij Toyota lag dat al heel wat anders, dat was even denken.

                        Dat is intussen al 20 jaar geleden en tegenwoordig bedenk ik hoofdzakelijk chemische problemen maar die ervaring gaat niet uit mijn hoofd.

                        PaulM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                          Ik discussieer niet mee, geef alleen een paar feiten:
                          1e citroen XM, 420.000 km zonder problemen maar toen was ie "op"
                          2e citroen XM, 220.000 km zonder problemen maar toen kreeg ik een firma wagen (een bar slechte renault)
                          Nu een Citroen C5, oud model, 150.000 km, nauwelijks problemen behalve, inderdaad, een paar kleine elektronische defectjes maar dat was niet de moeite waard.

                          Mijn vriendin rijdt een peugeot 206 1.6 hdi (dezelfde motor) en heeft door bijna alleen maar korte afstanden te rijden kortgeleden problemen gehad met de katalysator / roetfilter. Motor wilde niet meer op toeren komen. Volgens de garage (geen dealer dus een pak goedkoper) efkes goed door laten blazen tot er een pak zwarte rook uit komt. Jezelf aanwennen om hem af en toe (1 keer per week) een paar kilometer fllink wat toeren te laten maken en dan heb je geen problemen. Hebben we gedaan en inderdaad geen problemen meer gehad. Probleem gratis opgelost.

                          Succes.

                          Groeten, Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                            Ik heb als receptionist bij Renault (grote dealer) gewerkt. Daar gaven we ook steeds de raad om even door te blazen.

                            Ikzelf rij met een Berlingo vracht 2003, 2l HDI 90pk, 150.000 km, 2de hands gekocht met 75.000 op de teller (betrouwbaar, de garagist is een goede kennis)
                            Ik rij nu +/- 12.000 km/jr, elke dag 2 x 7 km werk, verder regelmatig naar Zeeland, 250 km heen/terug. Ik ben ook een erg rustige (niet trage) chauffeur, ik verbruik 5.8-6.3 l/100km. Op de snelweg, met een goed opgewarmde motor, even ontkoppelen en een paar seconden plank. Beetje roet uit de pijp, en dat is weer OK voor 1.000 km. De EGR klep is nog nooit vervangen, de turbo is perfect.

                            Ik heb wel op relatief korte tijd (135.000 en 150.000) eerst de startmotor en dan de alternator vervangen. Dit is geen normale slijtage, Citroën is ten andere voor beide onderdelen voor 30% tussengekomen in standaardruil.

                            Ik rij nu dik 30 jaar, veel Citroëns gehad (2PK, Visa, BX, ZX, 2x Xantia, nu de Berlingo), mijn vrouw heeft de vorige C5 gehad, mijn familie heeft (gehad) Visa, AX, BX (een paar), Xantia, C8, Saxo (2), C4, veel kilometers, normaal onderhouden, nooit echte problemen.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Citroen C5 1,6VTI of 1,6HDI

                              Ook hier een tevreden Citroënrijder, heb 9 jaar met een C5 Berline gereden en ben nu sedert 4 maand overgestapt naar een C5 Tourer. Naast de gewone onderhoudskosten nooit grote problemen gehad, ook niet met de electronica.

                              Van thuis uit reden we ook met Citroën, mijn vader heeft met de CX, de BX en 2x XM gereden en ook daar nooit serieuze troubles gehad (neen, ik word niet gesponsord door Citroën )


                              En met alle respect, alle merken hebben wel kuren, Mercedes heeft ook lange tijd met electronicaproblemen gekampt en die wagens zijn nu niet bepaald goedkoop te noemen he...
                              D7000 en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X