Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cardoen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cardoen

    Gekend van de grote kortingen op nieuwe wagens: hoe kan dat, wat is het idee daarachter?
    Zijn er mensen die daar graag hun ervaringen over delen, zowel wat betreft aankoop en onderhoud?
    Alvast veel dank.
    http://www.paulvanrooy.be

  • #2
    Re: Cardoen

    Auto's kunnen van overal komen. Mijn oom heeft een Renault Captur gekocht bij Cardoen, komt blijkbaar uit Litouwen, of Letland, of whatever... naar eigen zeggen.
    Opties of optiepakketten die op die auto's zitten, en de verschillende uitvoeringen verschillen vaak ook van de modellen die je bij een officiële dealer bij ons in België kan vinden, bijvoorbeeld.

    Heb het van horen zeggen, niet uit ervaring, maar heb het al heel veel en heel vaak horen zeggen, dus er zal wel iets van waarheid inzitten. Denk dat Dex op dezelfde manier werkt.
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #3
      Re: Cardoen

      Ben daar gaan kijken voor mijn huidige wagen, maar niet gekocht omdat ik mijn goesting/noden niet vond. Volgens de uitleg van de verkoper daar:

      EDIT: klopte naar het schijnt van geen kanten volgens spikkesenior maar wat het dan is weten we nog altijd niet...

      Daarom ook dat je enkel de wagens kan kopen die Cardoen in stock heeft. Je kan niet iets speciaals willen of andere opties (tenzij zo'n model beschikbaar is) of een andere kleur of zo.
      Last edited by Spanik; 27 november 2020, 19:04.

      Comment


      • #4
        Re: Cardoen

        Als de wagen is ingeschreven, is hij niet meer nieuw.

        Zoals Kaneda al schreef, haalt Cardoen vooral zijn wagens uit het buitenland. Vaak met minder opties dan hier bij ons, en de Belgische invoerder, en de hoofdverdeler van de streek wordt overgeslagen.
        Einde reeksen zullen ook al wel eens worden opgekocht door Carsoen.

        Mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

        Comment


        • #5
          Re: Cardoen

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Ben daar gaan kijken voor mijn huidige wagen, maar niet gekocht omdat ik mijn goesting/noden niet vond. Volgens de uitleg van de verkoper daar:

          Autodealers moeten om bepaalde voorwaarden en rechten te hebben een aantal auto's verkopen van het fabriek. Dus zij bestellen bij het fabriek X wagens om aan hun verplichtingen te voldoen. Als ze dan op het einde van het jaar daarvan een aantal wagens niet verkocht hebben dan schrijven ze die in. Dus die wagens zijn "verkocht" en ze hebben hun verplichtingen naar de fabriek toe voldaan. Die wagens worden dan x tijd later doorverkocht aan Cardoen. Die "x tijd" is om aan de legale verplichtingen te voldoen dat die wagen echt "verkocht" geweest is. Cardoen koopt die met fikse korting. Iedereen blij: het fabriek heeft zijn wagens verkocht, de dealer heeft zijn verplichtingen naar het fabriek voldaan, behoudt zijn voordelen en hij is die wagens kwijt, Cardoen heeft goedkoper wagens dan ze rechtstreeks bij het fabriek te kopen en heeft gelukkige klanten. Dus in zeker zin zijn dit 2-de hands wagens die nooit een km gereden hebben en meestal uit het buitenland komen.

          Daarom ook dat je enkel de wagens kan kopen die Cardoen in stock heeft. Je kan niet iets speciaals willen of andere opties (tenzij zo'n model beschikbaar is) of een andere kleur of zo.
          Sorry maar dat klopt van geen kanten...als de wagens ingeschreven werden dan worden het occasiewagens wat dus duidelijk niet het geval is voor de meeste wagens verkocht bij Cardoen. Het verhaal is helemaal anders maar het is niet aan mij om daar op in te gaan (heb in die wereld gezeten en wil daar verder niets over kwijt).
          mvg
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Re: Cardoen

            Cardoen koopt gewoon overstock op of iets dat niet verkocht raakt en dat kan in allerlei landen zijn.
            Die wagens hebben dan mogelijks andere uitrustingen dan hier, voorbeeld stalen velgen i.p.v. lichtmetalen velen, geen airco, geen open dak, bepaalde andere afwerkingsniveau’s die hier niet bestaan.
            Die wagens zijn daarom niet slecht, die zijn mogelijks gewoon anders afgewerkt.
            En soms schrijven ze die in, net zoals andere garages ook doen als een nieuwe norm de verkoop na een bepaalde datum onmogelijk maakt ... die zijn dan nieuw, maar toch als tweedehands ingeschreven.
            Doet men een goede zaak?
            Soms wel, maar niet altijd ... omdat er dan ook minder op staat dan deze bij een andere Belgische dealer.
            Maar mensen die daar kopen, die zijn net content dat ze iets naar hun zin vinden dat meer past binnen hun budget.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Cardoen

              Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
              Sorry maar dat klopt van geen kanten...als de wagens ingeschreven werden dan worden het occasiewagens wat dus duidelijk niet het geval is voor de meeste wagens verkocht bij Cardoen. Het verhaal is helemaal anders maar het is niet aan mij om daar op in te gaan (heb in die wereld gezeten en wil daar verder niets over kwijt).
              mvg
              Als ik dan de antwoorden begin te filteren gaat het over nieuwe wagens, die grotendeels in het buitenland worden opgekocht (einde stock) en hier worden verkocht met kortingen van 22 tot 37%. En daar wordt dan nog geld op verdiend.
              Mijn vragen zijn nog groter geworden, moet ik zeggen. Een verduidelijkende PM van iemand is meer dan welkom.
              http://www.paulvanrooy.be

              Comment


              • #8
                Re: Cardoen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Cardoen koopt gewoon overstock op of iets dat niet verkocht raakt en dat kan in allerlei landen zijn.
                Die wagens hebben dan mogelijks andere uitrustingen dan hier, voorbeeld stalen velgen i.p.v. lichtmetalen velen, geen airco, geen open dak, bepaalde andere afwerkingsniveau’s die hier niet bestaan.
                Die wagens zijn daarom niet slecht, die zijn mogelijks gewoon anders afgewerkt.
                En soms schrijven ze die in, net zoals andere garages ook doen als een nieuwe norm de verkoop na een bepaalde datum onmogelijk maakt ... die zijn dan nieuw, maar toch als tweedehands ingeschreven.
                Doet men een goede zaak?
                Soms wel, maar niet altijd ... omdat er dan ook minder op staat dan deze bij een andere Belgische dealer.
                Maar mensen die daar kopen, die zijn net content dat ze iets naar hun zin vinden dat meer past binnen hun budget.
                Onze antwoorden hebben mekaar gekruist blijkbaar.
                http://www.paulvanrooy.be

                Comment


                • #9
                  Cardoen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                  Als ik dan de antwoorden begin te filteren gaat het over nieuwe wagens, die grotendeels in het buitenland worden opgekocht (einde stock) en hier worden verkocht met kortingen van 22 tot 37%. En daar wordt dan nog geld op verdiend.
                  Hyundai (voorbeeld) doet elk jaar ook een stockverkoop via de officiële dealers ... op sommige modellen kan men dan ook 20, 25, 30 of zelfs 35% korting krijgen.
                  Heden met de coronacrisis zijn er anders wel heel veel merken die met grote kortingen smijten, of het verschil met Cardoen dan nog zo groot is, dat betwijfel ik toch. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cardoen

                    Je kan bvb. kijken op de Poolse Fiat website naar een Fiat 500 lounge : https://www.fca-pol-car.pl/dealer/fi...chody-nowe/500
                    zł 52 000 (Zloty) is 11600 EUR.
                    Of naar een Belgische : https://www.autogids.be/model-type-j...ta-lounge.html : 17.090, €
                    Dan kan je veronderstellen vanwaar die lage prijzen komen.
                    De Belgische wagen heeft automatische versnellingen, de Poolse weet ik niet want ik kan het niet goed lezen. :-) Maar dat verklaart het verschil niet helemaal.

                    Opm. Polen is een Europees land.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cardoen

                      Ik heb voor onze dochter een auto via Polen gekocht. Een garage in Waterloo heeft voor de import gezorgd. Het vervoer per vrachtwagen, winst van de garage en de formaliteiten heeft 2000€ gekost.
                      Uiteindelijk nog 8000€ profijt gedaan tegenover bij de Belgische dealer.

                      Het was geen uitgeklede versie, integendeel. Was voorzien van 360° camerasysteem en had witte parelmoer kleur. Die opties werden in België pas een jaar later
                      leverbaar mits een meerprijs van 2250€.

                      Was inderdaad een tweedehands met 4km op de teller. De auto was aangekomen in Warshau, daar ingeschreven en de volgende dag op transport naar België.
                      Waarom tweedehands ? Vervoerkosten en verzekering daarbij is veel goedkoper. Invoertaksen zijn ook veel goedkoper.
                      Wettelijk moet een auto 6 maanden oud zijn en 6000 km op de teller hebben om als tweedehands te kunnen invoeren, maar daar wordt niet op gecontroleerd.

                      De auto was een week in België en er kwam al een brief van de officiële Belgische importeur. Zij stonden in voor de 2 jaar garantie en meteen een kortingsbon
                      van 500€ erbij voor een set velgen met winterbanden en een gratis winteronderhoud.

                      Bij Cardoen doet men enkel de standaard onderhoudsbeurten en kleine herstellingen. Als er een fout is in de electronica, haalt men er een specialist van het merk bij. Het duurt soms een maand alvorens de merkspecialist bij hen langs komt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cardoen

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Hyundai (voorbeeld) doet elk jaar ook een stockverkoop via de officiële dealers ... op sommige modellen kan men dan ook 20, 25, 30 of zelfs 35% korting krijgen.
                        Heden met de coronacrisis zijn er anders wel heel veel merken die met grote kortingen smijten, of het verschil met Cardoen dan nog zo groot is, dat betwijfel ik toch. [emoji6]
                        Zelf zou ik niet echt bij Cardoen, of Dex, of whatever, kopen.
                        Ik heb mijn Nissan X-Trail gekocht bij een officiële dealer met stockkorting, model 2019, nieuwprijs was 36k, heb hem 29k betaald. Ik kon ook model 2020 besteld hebben, enige verschil was dan dat ik Apple Carplay zou gehad hebben. Is wel leuk, maar was me geen 7k waard...
                        Gewoon maar om te zeggen dat het inderdaad wellicht beter is om eerst even naar de stockwagens te kijken bij officiële dealers, daar kan je soms ook wel 'een zaak' doen.
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cardoen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                          Als ik dan de antwoorden begin te filteren gaat het over nieuwe wagens, die grotendeels in het buitenland worden opgekocht (einde stock) en hier worden verkocht met kortingen van 22 tot 37%. En daar wordt dan nog geld op verdiend.
                          Mijn vragen zijn nog groter geworden, moet ik zeggen. Een verduidelijkende PM van iemand is meer dan welkom.
                          de realiteit is dat :
                          1. er is geen enkele wettelijke bepaling die verplicht dat een tweedehandswagen een zekere leeftijd of km stand moet hebben ;
                          2. de meeste wagens die in aanmerking komen voor dergelijke handel, zijn wagens die verkocht worden aan verhuurbedrijven die dan grote volumekortingen krijgen ;
                          3. deze huurwagens dienen effectief verhuurd te worden gedurende een aantal maanden (drie bvb.) en naargelang het land worden er wel controles uitgevoerd ;
                          4. door het feit dat de verhuurbedrijven grote volumekortingen krijgen en daarnaast de wagens nog verhuren kunnen ze deze terug op de markt brengen als tweedehandswagens aan een "kleine" prijs... meestal worden deze wagens uitgevoerd naar andere landen (in Duitsland bvb. worden dit jahreswagen ingevoerd vanuit een ander land of door de duitse dealers8/verhuurders zelf op de markt gezet) ;
                          5. Daarnaast verplichten de importeurs/fabrikanten aan hun concessies om een bepaald volume wagens te verkopen per jaar ; indien de concessiehouder riskeert om niet aan het vereiste volume te komen kan hij overgaan tot "solderen" van wagens (omdat hij anders riskeert zijn concessie te verliezen) ;
                          6. de importeurs moeten op jaarbasis een bepaald volume halen (wat eveneens geldt voor de fabrieken) ; indien deze volumes niet gehaald worden is het mogelijk dat de importeur/fabrikant via marketingtechnieken kortingen toekent om toch aan dat volume te geraken...dit is ook een mogelijkheid om bvb. de nummer 1 positie in een land te behalen ;
                          7. Hoe langer hoe minder echter worden er fabrieksstocks op de markt gezet wegens "onverkoopbaar" via de normale markt aan bodemprijzen (de fabrieken echter fabriceren hoe langer hoe minder stockwagens maar fabriceren "op bestelling") ;
                          8. er is nog steeds een prijsverschil tussen de landen (Europese en andere) wat deze handel ook nog aantrekkelijker maakt (bvb. in Duitsland kostte een nieuwe wagen 25 % en meer dan in België...dus een jahreswagen was aantrekkelijk...) ;

                          dus : Cardoen en Dex bvb. verkopen enerzijds nieuwe stockwagens die "onverkoopbaar" bleken in het land van oorsprong en/of overstocks en daarnaast ook nog tweedehandswagens...maar daar valt echter wel te bezien of de opgegeven km-standen effectief met de werkelijkheid overeenstemmen (in sommige landen is een carpass bvb. niet verplicht). Er zijn nog een aantal andere mogelijkheden maar verhuurbedrijven zoals Hertz, Sixt, enz... zijn rendabel o.a. door deze handel in "tweedehandsvoertuigen".
                          nikon coolpix s9100

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cardoen

                            Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                            de realiteit is dat :
                            1. er is geen enkele wettelijke bepaling die verplicht dat een tweedehandswagen een zekere leeftijd of km stand moet hebben ;
                            ...
                            Wij hebben zo een "tweedehands" wagen gekocht bij een "echte" verdeler van het merk .. 12 km op de teller, splinternieuw. De verdeler vertelt mij een verhaal waarbij moet blijken dat de fabrikant ieder jaar een bepaald aantal wagens moet inschrijven wil hij "bepaalde voordelen" behouden ... geen idee wat daarmee bedoeld wordt ... daarna moet hij die als tweedehands verkopen. (en met een fikse korting ...?)
                            OK heeft niets te zien met Cardoen (waar wij ook ooit gaan zien zijn) maar moet men ff zoeken?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cardoen

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              ...De verdeler vertelt mij een verhaal waarbij moet blijken dat de fabrikant ieder jaar een bepaald aantal wagens moet inschrijven wil hij "bepaalde voordelen" behouden ... geen idee wat daarmee bedoeld wordt ...
                              Mij is ooit verteld dat wil een verdeler de concessie behouden, hij een bepaalde omzet/aantal moet halen.
                              Aan de concessie zullen waarschijnlijk ook voordelen hangen, zoals kortingen. Haalt hij de doelstellingen niet, krijgt hij minder korting op een nieuwe, dus daalt de winst op een verkoop. En de winst op een nieuwe wagen zou ook sowieso minimaal zijn.
                              Of dit juist is?

                              Comment

                              Working...
                              X