Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Car Wash & Wax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Car Wash & Wax

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Doen jullie het zelf of liever naar de Car wash? Hoe frequent ? Vinden jullie dit belangrijk?
    Als autofreak en liefhebber van mooie auto's ben ik mij met de jaren meer en meer gaan toeleggen op de kunst van het detailen van onze wagens. Een uit de hand gelopen interesse die nu meer een hobby is geworden. Voor de meesten onder jullie allicht onbegrijpelijk en vooral dan voor zij die een wagen enkel als gebruiksvoorwerp zien, nog min nog meer.
    Laat het ons a.u.b. een beetje gezellig houden. Het automerk doet hier niks ter zake.

    Bij mij gaat het er zo aan toe :
    - Wagen krijgt een voorwas met een foam lance-fles op de HD-reiniger met daarin een ph-neutrale shampoo. Bij ergere vervuiling soms een keer herhaald.
    Terwijl het schuim van de wagen afloopt worden de wielen en rubber onder handen genomen. Speciale borstels helpen om binnenkant van velgen te bereiken. Het wassen gebeurt telkens met 2 emmers, één met spoelwater, de andere met ph-neutrale shampoo.
    - Bij erg vervuilde wagen wordt een tweede voorwas aangebracht.
    - Met de schuimlaag die op de wagen achterblijft met een zachte washandschoen en weer twee emmers, waarvan één met nog een kleine hoeveelheid shampoo, de wagen van boven naar beneden afgewassen. Dit gebeurt met een zo klein mogelijke druk. Washandschoen wordt zeer veel uitgespoeld en nadien weer rijkelijk wat shampoo water voorzien.
    - Grondig afspoelen met de HD-reiniger
    - Hierna met een waterlans met weinig druk de achtergebleven druppels wegspoelen.
    - Droogblazen met "Blaster" (2x4pk). Hiermee wordt ook alle water uit de kieren verwijderd. Binnenkant deuren, kofferdeksel, binnenkant motorkap...
    - Ruiten schoonmaken met ontvettende spray.
    - Lak afwerken met detailspray en super zachte microvezeldoek. Zeemvellen komen hier niet meer aan te pas. Die tijd is al lang voorbij gezien je daarmee enkel schade aan de lak toebrengt.
    Hier worden de auto's wekelijks gekuist Pol, maar ik steek daar helemaal geen uren werk in, eerst met een Kränzle HD en met regenwater het meeste vuil er af spuiten,
    daarna de foam sprayer er op gevuld met Nerta Drizzle Protect KLIK (koop ik per 25 liter)
    daarna afspuiten, laten drogen en klaar.
    Om de vier weken worden deze dan wel eens wat grondiger onder handen genomen, zelfde verhaal, maar dan met een zachte borstel en afdrogen en binnen en buiten
    alles stofzuigen en ook alles met microvezeldoeken, daarna worden ze nog eens behandeld met DIT product
    lak, vensters en alle vaste dingen zoals dashboard enz. verder wordt twee keer per jaar het leder behandeld met Nivea
    Zo rijden wij meestal (toch de eerste vijf minuten ) met een propere auto.
    Ik steek daar dus niet overdreven veel tijd in, maar heb wel de mogelijkheden om onze auto's op onze oprit met goede waterafvoer
    thuis te kunnen kuisen.
    Voor mij "Nooit" een carwash, spons of zo een handschoen, die micro krasjes, daar hou ik niet van, en zeker niet op een auto
    met Mica lak met een paar lagen vernis.
    Ik heb er eens eentje in de spuiterij zien staan, die in de carwash een behandeling had gekregen met de antenne van zijn voorhanger
    die was blijven hangen in dat voddending.......
    Natuurlijk is het moeilijk voor mensen die in de stad wonen of op een appartement om dat zelf te doen, die kunnen niet verder dan hun auto laten kuisen.
    Wat ik ook steeds doe als we op reis gaan en bv. 1.000 Km gereden hebben is in zo een zelfwas binnen rijden en mijn auto bespuiten met zeep en goed
    afspuiten, een van de eerste dingen die ik doe voor mijn heilige koe.
    Een ding van 40.000€ daar mag je wel wat voor zorgen vind ik, maar dan ook niet te buitensporig....

    Comment


    • #32
      Re: Car Wash & Wax

      Ook goe bezig dus Geert.
      Beetje hetzelfde verhaal hier als wij eens een serieus ritje buitenland doen met de wagen. Maar heb altijd producten mee voor de aangekleefde voegen. Inspuiten, laten inwerken en overvloedig afspuiten. Bij veel vliegresten heb ik dat vroeger nog gedaan met stevig doordrenkt dubbelgevouwen keukenrol papier op de voorkant van de wagen te leggen. een beetje gek, maar zo komen hardnekkige resten toch beter los. Nu zijn er daarvoor ook al degelijke producten die de wax-lagen op de wagen niet meer aantasten.
      Uiteraard nooit borstels, maar ter plaatse een goeie beurt met zeep en goed afspoelen, niet meer of niet minder. En zeker niet droog wrijven anders gegarandeerd krassen. Ermee rondrijden en laten droogwaaien. Een goed alternatief.
      En als ik echt niet kan werken op onze parking thuis, bij vriesweer of sneeuw bvb, ga ik ook naar de self carwash en doe hetzelfde. Shampoo, afspoelen, eventueel nadien nog eens met een wax-oplossing en droog rijden maar.
      De middeltjes en accessoires die heden ten dage voor handen zijn in de gespecialiseerde bedrijven zijn enorm. Als je nu geen goed materiaal vindt,dan weet ik het niet meer. Had ik 45 jaar jonger geweest, maar toen bestond dat nog niet, als autofreak had ik mij wel gelanceerd in die sector. Maar je moet willen werken. Autos op die manier onderhouden is harde handenarbeid en je moet mensen hebben die ervan gebeten zijn, gaan slapen en opstaan met auto's. En zo zijn er meer dan men zou denken...
      Last edited by enero; 8 januari 2018, 12:18.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #33
        Re: Car Wash & Wax

        Wanneer ik tijdens de zomer van België naar Spanje reed, wrapte ik de voorbumper, koplampen en motorkap met zelfklevende transparante folie.
        Is nog nooit losgekomen onderweg.

        Rekfolie voor machinaal wikkelen. RAJA levert geruisloze transparante rekfolie voor machinaal wikkelen, met gegarandeerde lengte en tot 250% rekbaar.


        Wanneer ik in Spanje aankwam, moest ik de folie er maar aftrekken en enkel de voorruit reinigen.

        Comment


        • #34
          Re: Car Wash & Wax

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Wanneer ik tijdens de zomer van België naar Spanje reed, wrapte ik de voorbumper, koplampen en motorkap met zelfklevende transparante folie.
          Is nog nooit losgekomen onderweg.



          Wanneer ik in Spanje aankwam, moest ik de folie er maar aftrekken en enkel de voorruit reinigen.
          Geen slecht idee. die van mij is voorkant (bumper, motorkap en spatborden) bekleed met XPel. Zijschorten, juist voor de achterwielen, waar nogal wat vuil op terecht komt en een stuk op de achterbumper. Het prijskaartje was dan wel wat anders. Maar die blijft eraan tot nader order. Is trouwens zelf herstellend. lichte schade op de folie wordt door de warmte vanzelf hersteld.
          Eens filmpje bekijken hoe ze daar met een stalen borstel opzitten : https://www.youtube.com/watch?v=IXNojivH-6g
          Last edited by enero; 8 januari 2018, 11:15.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #35
            Re: Car Wash & Wax

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Wanneer ik tijdens de zomer van België naar Spanje reed, wrapte ik de voorbumper, koplampen en motorkap met zelfklevende transparante folie.
            Is nog nooit losgekomen onderweg.



            Wanneer ik in Spanje aankwam, moest ik de folie er maar aftrekken en enkel de voorruit reinigen.
            Dat is nogal eens een gedacht Notex, nog nooit zover gedacht, en zeggen dat ik hier nog kilometers van dat spul heb staan,
            zowel transparant als zwarte.
            Bedankt voor de tip, komt zeker op mijn spiegels en voorbumper volgende zomer naar het zuiden.

            Comment


            • #36
              Re: Car Wash & Wax

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Wanneer ik tijdens de zomer van België naar Spanje reed, wrapte ik de voorbumper, koplampen en motorkap met zelfklevende transparante folie.
              Is nog nooit losgekomen onderweg.



              Wanneer ik in Spanje aankwam, moest ik de folie er maar aftrekken en enkel de voorruit reinigen.
              En blijft daar dan geen kleefstof van over op de lak?
              Bij mij was de eerste behandeling van de voorbumper iets minder geslaagd. Een paar blaasjes die ik liever niet zag. De bumper is volledig opnieuw gedaan, maar om de folie eraf te halen gebruiken ze wel infra rood. Nadien moet de lak wel helemaal ontvet of ontdaan worden van de kleefgel.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #37
                Re: Car Wash & Wax

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Het is zoals men het bekijken wil.

                Elke dag poetsen we onze tanden, wassen we ons en doen we propere kleren aan.
                Als het vuil is in huis, dan wordt er gekuist, de tuin wordt deftig onderhouden, gewoon alles wordt netjes gehouden ... waarom zouden we de auto niet onderhouden?

                Onze moto's net hetzelfde ... die moeten proper zijn.
                Veel aangenamer om met iets proper rond te bollen dan met iets vuil en men krijgt ook meer respect als men ergens toekomt en zeker als men naar de garage gaat voor een onderhoud of zo.

                Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die met een halve vuilkar rondbollen.
                Als ik een bedrijf vraag om een offerte en de verkoper komt met een smerige wagen toe (maanden niet gekuist), dan heeft die al gedaan ... wat zou die zijn klanten verzorgen als hij zijn eigen materiaal niet onderhoudt.

                Onze chauffagist heeft enkele bestelwagens met alu velgen, deftige uitvoering, elke week gekuist en minstens 2 keer per jaar volledig gepolierd ... dat straalt orde en respect uit en zo is die dan ook.

                Ieder zijn ding, ieder zijn mening natuurlijk.
                En wie in stad of op een appartement woont kan vermoedelijk minder zelf doen ... maar van 15€ voor af en toe een carwash zullen we niet sterven. [emoji16]
                Zo iemand met een halve vuilkar zal ik dan wel zijn, met mijn 4x4. Wordt in het jachtseizoen zo goed als dagelijks gebruikt in de velden. Meestal niet eens offroad (doe ik liefst zo weinig mogelijk, vindt de boer ook beter voor zijn velden), maar modder hangt na 300m veldweg toch tot aan het dak. Dagelijks die rommel verwijderen is voor mij niet haalbaar, en ook zinloos. Denk daar dan wekelijks nog een paar natte honden achterin bij, eventueel van tijd tot tijd een ree of een everzwijn...

                De "familiewagen" heb ik liefst zuiver, maar dat is meestal met carwash eens per twee weken. Aan >40.000km per jaar kan je hem eigenlijk wel na elke rit wassen, ook dit heeft voor mij geen zin. Zelf (goed) wassen is ook enkel mogelijk als je een eigen parkeerplaats hebt, ik begin niet met HD en verschillende emmers als de auto gewoon langs de weg staat.
                Binnenkant houd ik wel zuiver, minimaal 1x per week stofzuigen etc.

                Alle respect voor mensen die zo fanatiek met hun wagens bezig zijn, maar ik begin er niet aan. Het blijven gebruiksvoorwerpen voor mij - en dan nog gebruiksvoorwerpen die dagelijks in een vijandige omgeving gebruikt worden (centrum Brussel )

                Comment


                • #38
                  Re: Car Wash & Wax

                  Even laten zien wat er gebeurt met een zachte waterstraal op een wagen (dit keer die van mijn vrouw) die een degelijke wax-laag heeft gehad en ook zo onderhouden blijft. En dit noemt men dan beading. Naargelang de soort wax die men gebruikt kan men ook spreken van sheeting.

                  video, delen, cameratelefoon, videotelefoon, gratis, uploaden
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #39
                    Re: Car Wash & Wax

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    En blijft daar dan geen kleefstof van over op de lak?
                    Bij mij was de eerste behandeling van de voorbumper iets minder geslaagd. Een paar blaasjes die ik liever niet zag. De bumper is volledig opnieuw gedaan, maar om de folie eraf te halen gebruiken ze wel infra rood. Nadien moet de lak wel helemaal ontvet of ontdaan worden van de kleefgel.
                    Daar komt geen kleefstof aan te pas Pol, Wat Notex bedoeld is gewoon verpakkingsfolie soort huishoudfolie
                    werkt statisch, zo kan je toch ook je valiezen laten inpakken op de luchthaven.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Car Wash & Wax

                      Ja, maar op de link van Notex staat: Éénzijdig klevend. Ik vermoed ook dat de folie waarover jij het hebt Geert niet zal kleven op de autolak. Eens proberen zou ik zeggen.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #41
                        Re: Car Wash & Wax

                        als ik dat hier zo een beetje blijf lezen heb ik de indruk dat hier wel werk is voor een paar psychiaters en psychologen
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Car Wash & Wax

                          Eens zoeken onder carclean. Daar zit het precies vol met psychische afwijkelingen. Als dat dan psychopaten zijn, laat ik iedereen zijn idee daarover...In elk geval, als die allemaal naar de psychologen of -paten gaan lopen zal het aanschuiven zijn.
                          Last edited by enero; 8 januari 2018, 13:33.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #43
                            Re: Car Wash & Wax

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Even laten zien wat er gebeurt met een zachte waterstraal op een wagen (dit keer die van mijn vrouw) die een degelijke wax-laag heeft gehad en ook zo onderhouden blijft. En dit noemt men dan beading. Naargelang de soort wax die men gebruikt kan men ook spreken van sheeting.

                            https://www.youtube.com/watch?v=3TN6c4Dha7w
                            En gij koopt dan nog een blazer om hem droog te krijgen?
                            Ge kunt hem gewoon droog spuiten met water.

                            Wel een deftig product zo te zien.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Car Wash & Wax

                              Nog niet zo fanatiek als enero, maar ook hier krijgt de auto de nodige zorgen...
                              1x per jaar een all-in behandeling, bestaande uit :
                              - wassen (2-emmer methode)
                              - kleien
                              - terug wassen
                              - laten opdrogen en dan behandelen met een sealant (bvb Jetseal van Chemical guys)
                              - als afwerkingslaag een carnubawax
                              - dan ook de banden en alle rubbers afwerken met speciale produkten
                              Daarna heb je maanden plezier van je werk. Je ziet gewoon het verschil, vooral in de regen, het water loopt er af.

                              Bij de wekelijkse onderhoudsbeurt wordt tevens als afwerking een Quick detailer gebruikt en inderdaad met microvezeldoek werken, zeemvellen inderdaad uit den boze

                              Wax it is ook mijn leverancier van verzorgingsprodukten...

                              Gr
                              T
                              Last edited by Mrmojorisin69; 8 januari 2018, 15:21.
                              Canon 1200D - Canon 10-18 - Tamron 70-300 - Canon G7X II

                              Comment


                              • #45
                                Re: Car Wash & Wax

                                Ik heb daar andere oplossingen voor
                                Nummerplaat was er enkele dagen vooraf afgescheurd door de stroom.....

                                Even serieus : laat iedereen zijn eigen ding. Onder de motorkap van de Patrol krijg ik het zelfs met 100 Bar niet meer proper, echt.
                                Oh denk ik dan : hij moest maar geen jeep zijn geworden

                                Maar het is allemaal zo relatief, zo zat ik hier midden in het oog van de fameuze hagelstorm in Wingene van jaar. Ewel ja dan......


                                Comment

                                Working...
                                X