Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cafeïne omgekeerd effect?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cafeïne omgekeerd effect?

    ik ben nogal een regelmatige koffiedrinker (4-6 koppen per dag) vooral tijdens de blok en examenperiode...
    nu had ik de laatste tijd enorm veel last van moeheid en dit vooral na het middageten, als ik mij dan even in mijnen warme zetel legde, was ik meteen voor 1-2u vertrokken.

    Nu dacht ik vandaag, ik ga ne keer gene koffie drinken, en wauw, was me dat een verschil, ik heb mij in weken nog niet zo wakker gevoeld na mijn middageten en de rest van de dag.

    Zou het nu kunnen dat de cafeïne in de koffie mij moe maakt? dat lijkt mij toch enorm raar...
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: cafeïne omgekeerd effect?

    Soms hebben substanties idd een omgekeerd effect. Bij mensen met adhd zie je soms dat sedativa en barbituraten een omgekeerd (stimulerend) effect hebben. Stimulerende middelen, zoals Rilatine, hebben bij die mensen dan een kalmerend effect. Zo gebeurt het soms in een ziekenhuis dat patiënten die hun 'pre-medicatie' krijgen, eerder nog meer opgewonden raken, in plaats van gesedeerd. Probeer ne keer een 'slaapmutske' na uw middagmaal.
    The problem of the male brain:
    On the left side, there's nothing right.
    On the right side, there's nothing left.

    Comment


    • #3
      Re: cafeïne omgekeerd effect?

      Oorspronkelijk geplaatst door Albert Motard Bekijk bericht
      Probeer ne keer een 'slaapmutske' na uw middagmaal.
      ik denk niet dat dat een mogelijkheid zal zijn tijdens de examens en den blok
      ik kan mij wel herinneren dat ik vroeger rilatine heb moeten pakken, maar of ik daarom adhd zou hebben...? (gelijk ze maar al te graag rilatine geven)
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: cafeïne omgekeerd effect?

        gewoon vittel beginnen drinken 1 fles van 1,5 liter per dag min en 2 max, en u gaat zich veel gezonder voelen..... Was vroeger een cola drinker, 'k viel er op de lange duur ook door in slaap.....
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          Re: cafeïne omgekeerd effect?

          Cafeïne kan goed zijn om eens een uurtje of drie verder werken dan normaal, maar op lange termijn, zeker tijdens de examens, maakt het je vermoeiend. Drink liever groene thee. Het is wetenschappelijk bewezen dat het je hersenen extra stimuleert en je concentratie verhoogt. Ik drink dat dus wel.


          Wat betreft cola: cola omvat niet alleen cafeïne maar ook veel snelle suiker, en wat is er mis met snelle suikers? Ze maken je eerst 'flashy' voor een korte tijd, en nadien heel erg vermoeiend.

          Comment


          • #6
            Re: cafeïne omgekeerd effect?

            Ge moet gewoon pieken en dalen vermijden.
            Met koffie sta je dan mss ff héél scherp, maar dat is vlug uitgewerkt.
            Met water heb je dat niet, je leert veel constanter.

            Veel fruit, weinig vlees (geen steaks van 1 kg), genoeg water, savonds een pintje = goede examens!
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: cafeïne omgekeerd effect?

              Dit is nu een post die ik graag een keertje lees.

              Ook ik heb al ondervonden dat cafeïne en gesuikerde dranken wel eens kunnen leiden tot... vermoeidheid.

              Ik ondervond het eerst met Coca-Cola. Ik heb die dan eens gelaten en een waterkuur gedaan. Ik voelde me zeker zo goed!

              Met koffie ondervind ik het ook wel eens. Als ik enkele dagen achter mekaar wat te veel koffie drink ben ik nogal sneller vermoeid. Dan tracht ik dat op te lossen met thee, alleen, daar kan ik het nu niet laten er een lepeltje honing bij te doen. Uiteindelijk is dat dan ook geen oplossing...

              Verslavingen, verslavingen...

              Comment


              • #8
                Re: cafeïne omgekeerd effect?

                Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                gewoon vittel beginnen drinken 1 fles van 1,5 liter per dag min en 2 max, en u gaat zich veel gezonder voelen..... Was vroeger een cola drinker, 'k viel er op de lange duur ook door in slaap.....
                mag dit ook met aldi of kraantjes water?

                anders probeer ik dit wel een keer...

                hier cola zuiper tegen de sterren op, i know shame on me , maar zonder cola krijg ik zeer in mn kop. en tijdens de blok is dit alles behalve handig.
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • #9
                  Re: cafeïne omgekeerd effect?

                  Een paar van de beste standaarddingen die je qua voeding kan doen zijn idd:
                  - geen koffie/thee drinken (de gebruikelijke variaties dehydrateren je, terwijl je dat meestal reeds bent)
                  - genoeg plat water drinken (desnoods kraantjeswater met chloorsmaak )
                  - zo weinig mogelijk suikerhoudende dingen degusteren of te grote zetmeelmaaltijden (bokes, patatten, spaghetti) in één keer. Je krijgt hiervan een "boost" door de suikers die eerst in je bloed komen, maar erna komt de klap die je in slaap doet vallen.
                  Verder legt één glas Cola (of eender wat met veel "suikerklontjes" erin) je immuniteitssysteem reeds "half lam".
                  Van sommige kwaaltjes ben ik ooit maar afgeraakt door een aantal dagen niets met toegevoegde suiker te eten.

                  Als je je dag al niet begint met overbodige suikers, zal je behoefte eraan veel makkelijker in de hand te houden zijn.

                  Je hongergevoel is dikwijls eerder een behoefte aan water (denk maar aan al de momenten dat je "honger" had met een goed gevulde maag ;-))
                  Voor een goede vertering heeft het lichaam veel water nodig en wat doen "wij"? Dehydraterende dranken drinken... Door al dit gebrek aan water en verteringsenzymen moet je lichaam hard aan tussenoplossingen beginnen werken. Niet moeilijk dat je ervan in slaap wil vallen

                  De meeste thee's zijn ook niet je dat, want zij zorgen dus voor dehydratatie. En in de groene zit veel bv veel teveel fluor om dit dag in dag uit te zuipen (je komt hier natuurlijk zowel sensibele als "wetenschappelijke" meningen over tegen ) De ooit grootste pusher ter wereld van fluoride is trouwens een verwoed tegenstander geworden, na zijn ogen geopend te hebben.

                  In het kort dus:
                  - goed slapen
                  - beweging
                  - water
                  - niet teveel ineens eten en sowieso niet teveel eten; beter wat minder dan gewoonlijk
                  - geen produkten met suikerklontjes erin
                  - het lief buitensluiten

                  Doe daar op een nuchtere maag op het gemakje nog een glas vers komkommersap bovenop en je blijft uren langer fris.

                  Als ge dan geen 90% hebt, laat iets weten
                  Last edited by maGuy; 4 januari 2008, 06:29.

                  Comment


                  • #10
                    Re: cafeïne omgekeerd effect?

                    Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                    - beweging


                    - het lief buitensluiten
                    beetje tegenstrijdig hé
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: cafeïne omgekeerd effect?

                      OK, beweging zonder hoogtepunten te raken dan...
                      Want is bovendien ook "dehydraterend"

                      Kan uren verschil per dag geven dat ge u nog "fris" voelt of uren slaap meer nodig de volgende nacht (vanaf nen bepaalde leeftijd toch )

                      Comment


                      • #12
                        Re: cafeïne omgekeerd effect?

                        Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht

                        Kan uren verschil per dag geven dat ge u nog "fris" voelt of uren slaap meer nodig de volgende nacht (vanaf nen bepaalde leeftijd toch )
                        gelukkig ben ik nog jong
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: cafeïne omgekeerd effect?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          Zou het nu kunnen dat de cafeïne in de koffie mij moe maakt? dat lijkt mij toch enorm raar...
                          Misschien ook even opmerken dat elke caffeïneconsumptie, gelijk wanneer op de dag, ook een invloed zal hebben op de uiteindelijke nachtrust. Ik kan me goed inbeelden dat je op die manier ook vermoeid zult geraken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                          Verder legt één glas Cola (of eender wat met veel "suikerklontjes" erin) je immuniteitssysteem reeds "half lam".
                          Van sommige kwaaltjes ben ik ooit maar afgeraakt door een aantal dagen niets met toegevoegde suiker te eten.
                          Vanwaar haal je dat? Het lijkt me op z'n minst ongeloofwaardig.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: cafeïne omgekeerd effect?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht


                            Vanwaar haal je dat? Het lijkt me op z'n minst ongeloofwaardig.

                            Wat maGuy zegt, is natuurlijk overdreven en niet echt medisch correct. Het moet dus dan ook genuanceerd worden dat er overdreven gebruik van suiker kan storing veroorzaken in de immuniteitssysteem. Maar een glaasje kan heus geen kwaad. Wel als je liters per dag drinkt. Dat is dan een ander verhaal. Maar tja, dat is met alles he.

                            Comment


                            • #15
                              Re: cafeïne omgekeerd effect?

                              Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                              Wat maGuy zegt, is natuurlijk overdreven en niet echt medisch correct. Het moet dus dan ook genuanceerd worden dat er overdreven gebruik van suiker kan storing veroorzaken in de immuniteitssysteem. Maar een glaasje kan heus geen kwaad. Wel als je liters per dag drinkt. Dat is dan een ander verhaal. Maar tja, dat is met alles he.
                              Nooit van gehoord en ik heb bijna 40 jaar in het fundamenteel onderzoek gewerkt in de Biologie en Biotechnologie met als aanvankelijk topic de structurele studie van IgG's ... misschien moet je dan om een effect te zien, zoveel suiker nuttigen dat je suikerwater plast ?

                              Comment

                              Working...
                              X