Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bruidsfotografie (geschrokken)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bruidsfotografie (geschrokken)

    Recentelijk erg geschrokken van de resultaten van trouw fotograaf. Die aan kwam kakken met met één camera en twee objectief. Dan vraag je af waarom zo schrikken ?

    Mevrouw in kwestie noemde zich bruids/trouwfotograaf met veel ervaring. Echter toen ik haar combinatie zag waarmee ze fotografeerde begon ik toch wel heel erg te twijfelen. Je mag natuurlijk nooit (voor)oordelen op het gebruikte materiaal en zonder resultaat(en) te hebben gezien. Dus op dat moment ook maar niet gedaan. Ceremonie was nog niet begonnen. Dus kon nog even snel vragen naar haar website om portfolio te bekijken. Bij het zien van de site begon ik meer en meer te twijfelen samen met de ceremonie van het bruidspaar (ook een gepassioneerd hobby fotograaf).

    Mevrouw had paar foto's gemaakt. En was benieuwd naar resultaat. Beetje gezellig praten en voorstel gedaan om foto's op de laptop te bekijken. En toen moest ik toch wel echt huilen om de resultaten. Niks gezegd tegen mevrouw, maar het was slecht.

    Waarom geschrokken;
    -Canon EOS 500D
    -Tamron 17-70
    -Canon 50 f/1.8 II
    --miste toch wel wat meer telebereik in haar set.
    -alle foto's in JPEG
    -belichting zat er negen van de tien keer naast
    -gebruik interne flitser
    -gebruik van de vol automatische stand
    -geen kennis van belichtingsdriehoek (dit kwam na voren toen vreemd stond te kijken dat ik sommige situaties in M schoot)
    -enkel één batterij
    -enkel één SD kaartje van 4GB

    Ik wist niet hoe snel ik mijn camera's uit de auto moest halen. Ik ben wel geen bruidsfotograaf. En zo zie ik mij zelf ook niet. Ben een amateur die heel erg geschrokken is van iemand die zich professional noemde en goed op weg was om een geweldige dag te verpesten van het bruidspaar.

    Mevrouw vroeg aan mij waarom ik mijn camera's had gepakt. Ik gaf maar aan dat ik ervaring op wou doen bij het fotograferen van een bruiloft, maar het echte werk aan de professional wilde overlaten. Wilde haar natuurlijk niet gevoel geven dat wij haar niet vertrouwde. Gelukkig had ik zelf een redelijke set in de auto liggen (twee body's (5DII en 7D) en meerdere objectieven (24-105L | 100L | 70-200L II)) en kreeg al snel een 35L en 50L te leen aangeboden. Heb meeste geschoten met de 35L, 50L en 70-200 II

    Nu heb ik net het resultaat van mevrouw te zien gekregen. En dit was echt bar slecht. Het is nu zo dat ik telefonisch contact heb gezocht met haar op verzoek van bruidspaar. Heb haar aangegeven dat wij haar niet gaan betalen voor deze reportage. Gelukkig had ze zelf een clausule in haar contract die ik kon gebruiken. Ze kon het wel begrijpen en was het geen weerstandsgesprek, maar een gesprek waar ze opbouwende kritiek heeft gekregen. Ging op zich zo goed. Dat ik haar heb aangeboden om op gang te helpen met de basis van fotografie. Als zij mij kon beloven om dit soort fotografie af te zweren zolang ze de basis nog niet beheerst. Afspraak met haar gemaakt om ons samen eens te concentreren op de basis van fotografie.

    Al met al is het allemaal nog erg goed verlopen en heeft bruidspaar foto's waar ze tevreden mee zijn. En ik heb een mooie Luxe fles whisky gekregen.
    Zelf ben en blijf ik van mening dat een professioneel bruidsfotograaf beter werk had verricht dan ik. Echter was deze nergens te bekennen die dag :-)

    Advies vraag ten alle tijden een uitgebreide portfolio op van een fotograaf. Niet enkele foto's van een trouwerij, maar ook een heel album. Vraag naar bijvoorbeeld referenties.
    Het is ook niet gek om te vragen welk materiaal ze gebruiken. Of ze extra camera hebben (materiaal kan het immers begeven)
    Kijk uit voor hobbyisten die zich professional noemen of denken dit te zijn ;-) Ook al hebben ze de beste intenties.

  • #2
    Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

    mooi zo, Ik wil jou wel de basisbegrippen van syntaxis en interpunctie bijbrengen.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

      Heel mooi ..., maar zo te lezen heb je zelf ook wat hulp nodig

      Dus laten we discussie omtrent taal even lekker voor wat het is.
      Last edited by Superdaantje; 27 april 2012, 14:35.

      Comment


      • #4
        Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        mooi zo, Ik wil jou wel de basisbegrippen van syntaxis en interpunctie bijbrengen.
        Zal iemand anders jou dan hoofdlettergebruik uitleggen?
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

          Laten we de discussie over taal even lekker varen. Het is immers geen taal forum. Wens men dat wel te doen, maak dan even een apart topic aan.

          Comment


          • #6
            Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

            Ach, de prijs zal er ook naar geweest zijn. neem ik aan
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

            Comment


            • #7
              Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

              Mevrouw vroeg 850 euro voor iets van 4 uur werk.
              Persoonlijk vind ik het een behoorlijke prijs.

              Je kreeg hiervoor ongeveer 40 foto's. Album 30x30 cm
              Waarvan 5 foto's naar keuze uitvergroot.

              Meer foto's waren mogelijk tegen behoorlijke meer prijs.
              Last edited by Superdaantje; 27 april 2012, 14:45.

              Comment


              • #8
                Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                Mevrouw vroeg 850 euro voor iets van 4 uur werk.
                Persoonlijk vind ik het een behoorlijke prijs.

                Je kreeg hiervoor ongeveer 40 foto's. Album 30x30 cm
                Waarvan 5 foto's naar keuze uitvergroot.

                Meer foto's waren mogelijk tegen behoorlijke meer prijs.
                850 euro? Voor zo'n gesukkel? Da's goedkoper dan de profs, akkoord, dus je mag wat minder kwaliteit verwachten, maar zo te horen was het heeeel wat minder...

                Oh en een dikke voor je interventie en tactvolle aanpak!
                ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
                Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

                Comment


                • #9
                  Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                  Mevrouw vroeg 850 euro voor iets van 4 uur werk.
                  Persoonlijk vind ik het een behoorlijke prijs.

                  Je kreeg hiervoor ongeveer 40 foto's. Album 30x30 cm
                  Waarvan 5 foto's naar keuze uitvergroot.

                  Meer foto's waren mogelijk tegen behoorlijke meer prijs.
                  Ik reken voor een shoot van 4 uur 450,- inclusief btw... Da's dan wel exclusief album/ boek/ afdrukken maar wel de foto's digitaal op hoge resolutie. En daarvoor werk ik altijd met 2 FF camera's, meerdere flitsers en meerdere lenzen (in hetzelfde bereik) zodat ik altijd genoeg back-up heb. En belangrijkste nog, ik weet heel goed waar ik mee bezig ben Conclusie.... ik werk kennelijk veel te goedkoop
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                    ben trouwens blij dat ik geen Canon gebruik, als je op de automatische stand 9 van de 10 keer je belichting niet goed hebt, tsja
                    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                    Our English website: www.kaichitravel.com
                    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                      Recentelijk erg geschrokken van de resultaten van trouw fotograaf. Die aan kwam kakken met met één camera en twee objectief. Dan vraag je af waarom zo schrikken ?

                      Mevrouw in kwestie noemde zich bruids/trouwfotograaf met veel ervaring. Echter toen ik haar combinatie zag waarmee ze fotografeerde begon ik toch wel heel erg te twijfelen. Je mag natuurlijk nooit (voor)oordelen op het gebruikte materiaal en zonder resultaat(en) te hebben gezien. Dus op dat moment ook maar niet gedaan. Ceremonie was nog niet begonnen. Dus kon nog even snel vragen naar haar website om portfolio te bekijken. Bij het zien van de site begon ik meer en meer te twijfelen samen met de ceremonie van het bruidspaar (ook een gepassioneerd hobby fotograaf).

                      Mevrouw had paar foto's gemaakt. En was benieuwd naar resultaat. Beetje gezellig praten en voorstel gedaan om foto's op de laptop te bekijken. En toen moest ik toch wel echt huilen om de resultaten. Niks gezegd tegen mevrouw, maar het was slecht.

                      Waarom geschrokken;
                      -Canon EOS 500D
                      -Tamron 17-70
                      -Canon 50 f/1.8 II
                      --miste toch wel wat meer telebereik in haar set.
                      -alle foto's in JPEG
                      -belichting zat er negen van de tien keer naast
                      -gebruik interne flitser
                      -gebruik van de vol automatische stand
                      -geen kennis van belichtingsdriehoek (dit kwam na voren toen vreemd stond te kijken dat ik sommige situaties in M schoot)
                      -enkel één batterij
                      -enkel één SD kaartje van 4GB

                      Ik wist niet hoe snel ik mijn camera's uit de auto moest halen. Ik ben wel geen bruidsfotograaf. En zo zie ik mij zelf ook niet. Ben een amateur die heel erg geschrokken is van iemand die zich professional noemde en goed op weg was om een geweldige dag te verpesten van het bruidspaar.

                      Mevrouw vroeg aan mij waarom ik mijn camera's had gepakt. Ik gaf maar aan dat ik ervaring op wou doen bij het fotograferen van een bruiloft, maar het echte werk aan de professional wilde overlaten. Wilde haar natuurlijk niet gevoel geven dat wij haar niet vertrouwde. Gelukkig had ik zelf een redelijke set in de auto liggen (twee body's (5DII en 7D) en meerdere objectieven (24-105L | 100L | 70-200L II)) en kreeg al snel een 35L en 50L te leen aangeboden. Heb meeste geschoten met de 35L, 50L en 70-200 II

                      Nu heb ik net het resultaat van mevrouw te zien gekregen. En dit was echt bar slecht. Het is nu zo dat ik telefonisch contact heb gezocht met haar op verzoek van bruidspaar. Heb haar aangegeven dat wij haar niet gaan betalen voor deze reportage. Gelukkig had ze zelf een clausule in haar contract die ik kon gebruiken. Ze kon het wel begrijpen en was het geen weerstandsgesprek, maar een gesprek waar ze opbouwende kritiek heeft gekregen. Ging op zich zo goed. Dat ik haar heb aangeboden om op gang te helpen met de basis van fotografie. Als zij mij kon beloven om dit soort fotografie af te zweren zolang ze de basis nog niet beheerst. Afspraak met haar gemaakt om ons samen eens te concentreren op de basis van fotografie.

                      Al met al is het allemaal nog erg goed verlopen en heeft bruidspaar foto's waar ze tevreden mee zijn. En ik heb een mooie Luxe fles whisky gekregen.
                      Zelf ben en blijf ik van mening dat een professioneel bruidsfotograaf beter werk had verricht dan ik. Echter was deze nergens te bekennen die dag :-)

                      Advies vraag ten alle tijden een uitgebreide portfolio op van een fotograaf. Niet enkele foto's van een trouwerij, maar ook een heel album. Vraag naar bijvoorbeeld referenties.
                      Het is ook niet gek om te vragen welk materiaal ze gebruiken. Of ze extra camera hebben (materiaal kan het immers begeven)
                      Kijk uit voor hobbyisten die zich professional noemen of denken dit te zijn ;-) Ook al hebben ze de beste intenties.
                      Wat is dit toch weer een zever zeg.
                      Kan je nu echt niets anders uit je nek lullen om je hier toch een beetje laten op te vallen.
                      Wissen die handel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                        Maar is er vooraf dan zo weinig aandacht besteed aan het uitzoeken van de bruidsfotograaf (m/v)?
                        Of moest het low-budget?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Ik reken voor een shoot van 4 uur 450,- inclusief btw... Da's dan wel exclusief album/ boek/ afdrukken maar wel de foto's digitaal op hoge resolutie. En daarvoor werk ik altijd met 2 FF camera's, meerdere flitsers en meerdere lenzen (in hetzelfde bereik) zodat ik altijd genoeg back-up heb. En belangrijkste nog, ik weet heel goed waar ik mee bezig ben Conclusie.... ik werk kennelijk veel te goedkoop
                          Waar ik nieuwsgierig naar ben is of er ook een reservefotograaf is voor huwelijken.
                          Een fotograaf die enigszins voorbereid is op wat komen gaat in het geval de "hoofd"fotograaf door overmacht niet kan op de huwelijksdag?

                          Is het gebruikelijk dat er een collega-fotograaf standby is voor het geval dat?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                            de grote van je camera of de lens heeft niks maar dan ook niks met kwaliteit te maken, dus op voorhand vragen welke camera gebruikt en welke lenzen in dikke bul***
                            Zo las ik laatst nog een berichtje op een bepaalde site van een "model" dat een afspraak had met een fotograaf voor een shoot op locatie, het model was trots te verkondigen dat ze bji het zien van de fotograaf zijn fototoestel rechtsomkeer gemaakt had, omdat ze zich niet met zulke "amateurs" wenste in te laten, zijn toestel zag er volgens haar heel "amateuristisch" uit.......

                            ikzelf heb hier op onze eigenste BD al foto's geplaatst genomen met een gsm, die heel erg gewaardeerd werden , natuurlijk heb ik dat er niet bij vermeld of de foto zou zonder verpinken de grond ingeboord zijn.....
                            van nog een fotograaf hier op BD die trouwens heel wat aanzien geniet weet ik dat hij soms gsm foto's hier neerpoot telkens met de nodige wow's als reactie......(nee ik noem geen namen , alleen van mij mogen jullie dat weten )

                            de enige referentie die telt is het port van de fotograaf, hoe die dat maakt en met wat is zijn zaak.....
                            http://www.jvs-photography.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bruidsfotografie (geschrokken)

                              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                              Waar ik nieuwsgierig naar ben is of er ook een reservefotograaf is voor huwelijken.
                              Een fotograaf die enigszins voorbereid is op wat komen gaat in het geval de "hoofd"fotograaf door overmacht niet kan op de huwelijksdag?

                              Is het gebruikelijk dat er een collega-fotograaf standby is voor het geval dat?
                              Ik heb in mijn algemene voorwaarden een clausule opgenomen mbt zieke... Komt erop neer dat ziekte een geval van overmacht is... Voor het geld wat ik voor een reportage vraag kun je domweg niet verwachten dat er altijd een een back-up fotograaf voor handen is. Ik zou overigens wel altijd proberen om een alternatief te vinden; ik ken wel een aantal fotografen die het van mij over zouden kunnen nemen in geval van nood maar ik kan geen garantie geven dat die altijd beschikbaar zijn in zo'n geval...
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X