Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boren in graniet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boren in graniet

    Ik had het misschien beter op voorhand gevraagd, maar ja, een mens denkt altijd : komt wel goed...
    Ik heb een granieten trapje met massieve treden, 4 treden in mijn tuintje. Mijn vrouw heeft moeite om zonder leuning op te gaan. Daarom heb ik dit besteld : https://www.sogem-sa.com/vid%C3%A9os...age/kit-rondo/
    Zoals je kan zien moet ik 8 gaten van 12mm en 4 gaten van 16 mm boren, minimum 10mm diep. In beton normaal geen probleem dus betonboren besteld.
    Vandaag heb ik op een half uur 1 gaatje van 12 van 50 mm geboord : 30 ' X 10 = 5 uur...
    Ik zie op het www wel diamantboren, maar dat kost wel wat, maar dat zou geen probleem zijn moest ik er van op aan kunnen dat dit werkt...
    Ik heb internet afgezocht maar vind vooral tegelboren, niks voor in VOLLE graniet 10cm diep te boren
    Ik weet dat hier zware klussers / ervaren vakmensen zitten.
    Kan iemand helpen aub.
    Jef

  • #2
    Re: Boren in graniet

    Met een Hilti boort men daar redelijk vlot in.
    Er zullen nog wel andere merken zijn waarmee dit vlot gaat.
    Welk type boorhouder heeft uw boormachine?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Boren in graniet

      Het probleem is niet om door graniet te boren, dat lukt met een degelijke steenboor in een boorhamer ook wel (eentje met SDS boren, geen gewone klopboormachine).
      Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat er scheuren in kunnen komen (het hangt er vanaf hoe massief die granieten blok is, als die dik genoeg is dan scheurt die niet, dunnere stukken scheuren wel gemakkelijker).

      Begin eerst met een kleinere boor (diameter) als de maat die je nodig hebt er niet vlot door geraakt.
      Last edited by Black B@ndit; 9 april 2020, 19:24.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Boren in graniet

        Enige goede en veilige oplossing in graniet is boren met een diamant kernboor en nat.
        Probleem met een klopper zou wel eens kunnen zijn dat je graniet barst.
        Veel verhuurcentra verhuren dat soort machines en boren.
        Boren met Wolfraam (of Widia (is een merk)) zijn daar totaal niet voor geschikt.
        Nog een beter idee, laat ze boren door iemand met ervaring in bewerken van graniet bv. een steenkapper
        die grafstenen en of trappen maakt enz.
        Velen verwarren graniet met arduin, in veel arduin kan je nog boren met Wolfraam.
        Een goede vriend van mij doet maar dat, en dat reeds meer dan 40 jaar spots, verluchtingsgaten en noem maar op boren, enz.
        Tot 650mm diameter boren is geen enkel probleem bij die mannen.
        Misschien voor uw kanten eens info nemen met deze firma Jef. https://www.vt-betonboringen.be/betonboringen-zaventem/

        Ook opletten met wat je de ankers vast zet, op je filmpje doen ze dat met een soort twee componenten eigenlijk bijna hetzelfde
        als auto polyester, kan ook met chemisch anker enz.
        Maar vroeger werden alle trapleuningen op graniet vast gezet met zwavel poeder dat ze smolten in een potje met een brander
        (opletten met de dampen en zeker buiten doen), dat loopt dan als water, gat wat te groot maken, anker positioneren en vol gieten
        op een paar minuten staat dat muurvast.
        Last edited by Guest42; 10 april 2020, 08:51.

        Comment


        • #5
          Re: Boren in graniet

          De granieten treden zijn niet het probleem voor het barsten: die zijn 200 X 300 X 1200 mm. Wel het feit dat die gaten zo dicht bij elkaar moeten zitten: moest ik al die gaten (kunnen) boren met klopboor, komt er waarschijnlijk alles uit in een grote brok uit.

          Ik ben er vast van overtuigd dat het graniet is : arduin is toch wat ze in de volksmond blauwe steen noemen?
          Ik heb eens ge-googled op die diamant kernboren, maar ik vind daar geen kleine (12 en 16 mm) boren in, en de lichte soort lijkt mij ook voor wandtegels maar niet voor mijn gaten.

          De suggestie van demeyereg lijkt mij mijn enige hoop: ik ga die firma eens kontakteren. Anders moet ik een gat maken met diameter ongeveer 50-60 en volgieten met epoxy of een ander chemisch anker, maar niet zeker of dat gaat houden...

          Hier een snapshot om jullie een idee te geven : hartelijk dank voor de hulp

          Last edited by jv2e; 10 april 2020, 11:45. Reden: Foto + cm in mm veranderd

          Comment


          • #6
            Re: Boren in graniet

            Voor mijn badkamer met volkeramische tegels heb ik onderstaande soort boren gebruikt, daar was met een gewone boor nog geen krasje op te maken. Continue koelen met een plantenspuit o.i.d. en mooi haaks werken, schuine krachten op de diamanten zijn fataal. Ik had overigens de soort (holle) boren om op een gewone boormachine te gebruiken, niet de haakse slijper variant. Om de prijs hoef je het niet te laten.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Boren in graniet

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Enige goede en veilige oplossing in graniet is boren met een diamant kernboor en nat.
              Probleem met een klopper zou wel eens kunnen zijn dat je graniet barst.
              Veel verhuurcentra verhuren dat soort machines en boren.
              Boren met Wolfraam (of Widia (is een merk)) zijn daar totaal niet voor geschikt.
              Nog een beter idee, laat ze boren door iemand met ervaring in bewerken van graniet bv. een steenkapper
              die grafstenen en of trappen maakt enz.
              Velen verwarren graniet met arduin, in veel arduin kan je nog boren met Wolfraam.
              Een goede vriend van mij doet maar dat, en dat reeds meer dan 40 jaar spots, verluchtingsgaten en noem maar op boren, enz.
              Tot 650mm diameter boren is geen enkel probleem bij die mannen.
              Misschien voor uw kanten eens info nemen met deze firma Jef. https://www.vt-betonboringen.be/betonboringen-zaventem/

              Ook opletten met wat je de ankers vast zet, op je filmpje doen ze dat met een soort twee componenten eigenlijk bijna hetzelfde
              als auto polyester, kan ook met chemisch anker enz.
              Maar vroeger werden alle trapleuningen op graniet vast gezet met zwavel poeder dat ze smolten in een potje met een brander
              (opletten met de dampen en zeker buiten doen), dat loopt dan als water, gat wat te groot maken, anker positioneren en vol gieten
              op een paar minuten staat dat muurvast.
              VT betonboringen is vandaag langs geweest. in twee woorden samen te vatten : uiterst professioneel.

              Met dank, demeyerereg.

              @hombre: overigens heb je ook gelijk: het zijn holle diamantboren, maar in de maat die ik nodig had vond ik ze niet op het net. En die mannen die komen met een boormachine met waterkoeling, zonder kloppen, met waterpas... Dat heb ik niet.

              Iedereen bedankt.

              Comment


              • #8
                Re: Boren in graniet

                Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                VT betonboringen is vandaag langs geweest. in twee woorden samen te vatten : uiterst professioneel.

                Met dank, demeyerereg.

                @hombre: overigens heb je ook gelijk: het zijn holle diamantboren, maar in de maat die ik nodig had vond ik ze niet op het net. En die mannen die komen met een boormachine met waterkoeling, zonder kloppen, met waterpas... Dat heb ik niet.

                Iedereen bedankt.
                Soms is het beter/slimmer zoiets aan een pro over te laten jv2e tegen dat je iets hebt gekocht of
                gehuurd kost het je bijna even veel met kans dat je iets verkeerd doet of een boorhuls verbrandt.
                Zelfde met huren van een kraan of bobcat, dan laat je ook beter iemand komen die het gewoon is
                met die dingen te werken als je zelf geen kraanwerk ervaring hebt.
                Ik geef dit als voorbeeld omdat ik een schoonbroer heb die reeds 40 jaar kraanman is,
                wat die doet op een uur zitten veel van die huurders twee dagen aan, en trekt dan nog op niets.

                Comment


                • #9
                  Re: Boren in graniet

                  Ik kan je anders wel andere verhalen vertellen over "professionals" die de boel behoorlijk verknoeid hebben hoor. In dit geval riskeer je weinig meer dan een boor van 25 euro tegenover een firma die het komt doen aan pakweg 500 euro. Als het niet lukt bij het eerste gaatje, kan je nog overschakelen op de profs.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boren in graniet

                    Was wel "maar" 195€ en de boren waren speciaal gemaakt... Héél keurig.
                    In normale tijden had ik misschien eens bij Boels of zo geschikt materiaal gehuurd, maar die holle boren in 12 en 16 mm vond ik niet. Ben dan ook niet zeker dat ik zo mooi recht geboord had. Die graniet is echt wel héél hard.

                    Maar nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boren in graniet

                      Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                      Was wel "maar" 195€ en de boren waren speciaal gemaakt... Héél keurig.
                      In normale tijden had ik misschien eens bij Boels of zo geschikt materiaal gehuurd, maar die holle boren in 12 en 16 mm vond ik niet. Ben dan ook niet zeker dat ik zo mooi recht geboord had. Die graniet is echt wel héél hard.
                      Wees maar zeker dat je hier de beste keuze hebt gemaakt jv2e die mannen weten echt wel wat ze doen en welke boren en machines te gebruiken.
                      Met Hombre zijn boortjes van 25€ op een gewone boormachine en met een plantenspuit 100mm diep in graniet zat je daar nog.
                      Die mannen hebben inderdaad hun leveranciers van boren en kopen die op maat gemaakt ook bij een Boels of andere verhuurder
                      zal je enkel een paar standaardmaten vinden.

                      Comment

                      Working...
                      X