Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boren

    Hallo Allemaal,

    Zaterdag werd mij een vraag gesteld i.v.b. met het boren in harde vloertegels.
    Op de verpakking van de boor staat er afkoelen met Terpentijn of azijn.
    Van water wordt er niet gesproken.
    Waarom azijn of terpentijn en geen water.

    Groetjes,

    Robert
    Panasonic TZ 7 - FZ 35
    Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

  • #2
    Re: Boren

    misschien ivm erosie?

    Comment


    • #3
      Re: Boren

      hey juppekes

      ik denk dat het te maken heeft met het kookpunt = verdampen
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Boren

        vliegt terpentijn niet in de fik dan??
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Boren

          Je kan ook een vloeibare olie gebruiken. Zelf zou ik indien het hier volkeramische tegels betreft kiezen voor een koelvloeistof in spuitbus die men gebruikt voor het boren in RVS. RVS heeft ook de eigenschap het boor te verhitten.
          Ook nog dit gevonden op een forum:

          Een goede TIP, schaf een Hilti boor van het type TE-TX (SDS boorkop) of een TE-CX aan. Deze boorkoppen hebben een X-vorm en boort veel beter ipv een /-vorm zoals alle standaard steenboren. Zoals reed vermeld boormachine niet op kloppen zetten. Met TE-TX boren beb ik al 10 tallen gaten geboord in beton, keramische tegels, arduin en ja ook in graniet. In het arduin en graniet heb ik water gebruikt voor koeling. De boren zijn nog altijd in prima coditie. Helaas de kostprijs ligt heel wat hoger dan een standaard steenboor (+- 8 à 10 euro stuk)
          Bron: http://hubo.be/nl/debat/show.cfm?thread_id=8865

          Comment


          • #6
            Re: Boren

            Oorspronkelijk geplaatst door Robur Bekijk bericht
            Hallo Allemaal,

            Op de verpakking van de boor staat er afkoelen met Terpentijn of azijn.
            Van water wordt er niet gesproken.
            Waarom azijn of terpentijn en geen water.

            Groetjes,

            Robert
            mag ik weten op welke verpakking of merk dat dit staat ?

            Comment


            • #7
              Re: Boren

              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              mag ik weten op welke verpakking of merk dat dit staat ?
              Verpakking is van KWB.
              Panasonic TZ 7 - FZ 35
              Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

              Comment


              • #8
                Re: Boren

                Water (zonder toevoegingen) heeft een te grote oppervlaktespanning!

                Comment


                • #9
                  Re: Boren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                  Water (zonder toevoegingen) heeft een te grote oppervlaktespanning!
                  bedoel je niet het omgekeerde...?
                  water zonder surfactants heeft 'n juist 'n kleine oppervlakte spanning...imo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boren

                    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    bedoel je niet het omgekeerde...?
                    water zonder surfactants heeft 'n juist 'n kleine oppervlakte spanning...imo
                    Neen, zuiver water heeft een grote oppervlaktespanning (0,07 newton p/M), daarom stoot het af (en kun je een waterdruppel op een zuivere, gladde plaat laten rollen). Wil je dit gebruiken om te boren, zal het water gewoon weggeslingerd worden. Voeg je bijvoorbeeld een detergent toe, dan daalt de spanning (v.b. een zeepoplossing is 0,03 newton p/M) en stijgt het capiliair vermogen, gaat het "vloeien" ... pas dan wordt water een "werkinstrument".

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                      Neen, zuiver water heeft een grote oppervlaktespanning (0,07 newton p/M), daarom stoot het af (en kun je een waterdruppel op een zuivere, gladde plaat laten rollen). Wil je dit gebruiken om te boren, zal het water gewoon weggeslingerd worden. Voeg je bijvoorbeeld een detergent toe, dan daalt de spanning (v.b. een zeepoplossing is 0,03 newton p/M) en stijgt het capiliair vermogen, gaat het "vloeien" ... pas dan wordt water een "werkinstrument".
                      ok, dan heb ik "oppervlaktespanning" verkeerd of slecht geinterpreteerd....

                      maar, het klopt idd dat je de hechting moet verbeteren door evt surfactans toe tevoegen en die heb je in ieder huishoudelijke detergent dacht ik...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boren

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        ok, dan heb ik "oppervlaktespanning" verkeerd of slecht geinterpreteerd....
                        Geeft niet, wellicht heb je oppervlaktespanning verward met contactvlak!

                        (In mijn vak wordt ik al wel eens geconfronteerd met deze water-problematiek ... anders wou het wellicht ook maar schoolleerstof uit een zeer ver verleden zijn geworden. )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                          (In mijn vak wordt ik al wel eens geconfronteerd met deze water-problematiek ... anders wou het wellicht ook maar schoolleerstof uit een zeer ver verleden zijn geworden. )
                          ach zo, fijn dat je zo goed op de hoogte bent...
                          ik ga deze topic niet stelen, heb nml 'n vraagje over iets gelijkaardig maar daar ga ik 'n nieuwe topic voor starten...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boren

                            Om te boren in harde tegels (keramisch) kan je best een diamant segmentje gebruiken op je boormachine. Ik gebruik die van Tivoli, deze hebben een systeempje om te koelen en te verhinderen dat je segment wegglijdt. Kost ongeveer 15 euro bij de vakman-handel. Je kan ook die van inter-diamant gebruiken, deze kosten minder, maar gaan minder lang mee.

                            idd een beetje "dreft" bij je water is een goeie tip.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Boren

                              Hallo Allemaal,

                              Bedankt voor al de reacties.


                              groetjes,

                              Robert
                              Panasonic TZ 7 - FZ 35
                              Canon 450D 18-55 IS,55-250 IS,Canon 100-400 IS

                              Comment

                              Working...
                              X