Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bootable USB stick

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bootable USB stick

    Er is iets mislopen met de netbook van een vriend van me.
    Gevolg: geen windows 7 starter meer op de harde schijf. Natuurlijk ook geen recovery media gemaakt.

    Na wat zoeken kan ik beschikken over een ISO bestand van deze Windows versie. Vermits er geen CD drive voorhanden is zoek ik een middel om een USB stick bootable te maken.
    Microsoft heeft een tool ontwikkeld om zoiets te fixen.
    Programma gedownload en opgestart. Er wordt onmiddellijk gevraagd waar het ISO bestand staat. Dan de melding dat het geen geldig ISO bestand is.
    Ergens op een forum gevonden dat je via een ander programma (powerISO) de ISO moet openen en bij eigenschappen UDF aanvinken. Terug opslaan en het zou moeten gaan (wordt ook op dat forum bevestigd). Het lukt dan inderdaad met het Microsoft tooltje.

    Maar het werkt dus niet. Bij het booten gaat de netbook wel even zoeken op de USB stick en komt dan vertellen dat er de gepaste installatie media moet geplaatst worden.

    De juiste bestanden lijken wel op de USB stick te stan, want als ik hem in mijn notebook plaats kan ik setup.exe gewoon starten. En de autorun.inf verwijst naar setup.exe.

    Zijn er nog andere methodes om een USB stick echt bootable te maken ?
    Last edited by nete; 11 mei 2011, 23:17.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Bootable USB stick

    Moet ge in het BIOS de opstart volgorde niet veranderen?


    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Bootable USB stick

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      De juiste bestanden lijken wel op de USB stick te stan, want als ik hem in mijn notebook plaats kan ik setup.exe gewoon starten. En de autorun.inf verwijst naar setup.exe.
      Zelf nog nooit een bootable USB gebruikt, maar die bestanden die je hier noemt werken alleen in een Windows omgeving, niet bij het opstarten. Zo dient autorun.inf om de cd of schijf automatische te openen (en in dit geval "Setup" te starten) als je de schijf of cd met de pc verbindt.

      Een schijf of usb-stick die echter bootable is, heeft in het begin van de schijf (de "boot sector") een aantal zeer specifieke bestanden staan waardoor een pc zonder OS (of nog voor het OS) die kan herkennen en opstarten.

      Je vindt letterlijk miljoenen artikels op het internet die je tonen hoe het moet.

      Comment


      • #4
        Re: Bootable USB stick



        Formatteren van de USB-stick
        Net als een vaste schijf en een diskette moet de USB-stick geformatteerd worden. Dat kan in dit geval niet met de formatteeroptie die binnen Windows aanwezig is, omdat die niet toestaat dat de stick tijdens het formatteerproces bootable wordt gemaakt. Er is een andere tool waar dat wel mee kan. Deze tool is van Hewlett Packard: de HP USB Disk Storage Format Tool. Het betreft hier een formatteerprogramma voor de HP Drive Key met de bestandsnaam SP27213.exe. Het programma is gratis te downloaden.

        Comment


        • #5
          Re: Bootable USB stick

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Moet ge in het BIOS de opstart volgorde niet veranderen?


          Grtz, RF
          Dat had ik als eerste gedaan hoor.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Bootable USB stick

            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
            http://www.microsoft.com/netherlands...ickbooten.aspx

            Formatteren van de USB-stick
            Net als een vaste schijf en een diskette moet de USB-stick geformatteerd worden. Dat kan in dit geval niet met de formatteeroptie die binnen Windows aanwezig is, omdat die niet toestaat dat de stick tijdens het formatteerproces bootable wordt gemaakt. Er is een andere tool waar dat wel mee kan. Deze tool is van Hewlett Packard: de HP USB Disk Storage Format Tool. Het betreft hier een formatteerprogramma voor de HP Drive Key met de bestandsnaam SP27213.exe. Het programma is gratis te downloaden.

            http://www.docjelly.com/Blog/content/binary/SP27213.exe
            Ben dit aan het proberen (lijkt me de snelste methode als ze werkt).
            Wat was het indertijd simpel: je nam een floppy, stak die in een werkende PC, dan efkes sys a: en klaar was kees.

            Update: het werkt dus nog altijd niet. Ik begin te vrezen dat er in die notebook schijf nog iets blijven hangen is zodat hij absoluut van een recovery wil opstarten en van niets anders.
            We zullen dus die schijf eerst moeten geformatteerd krijgen denk ik.

            Alvast allemaal bedankt om mee te denken !
            Last edited by nete; 12 mei 2011, 07:28.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Bootable USB stick

              Ik heb dit een keer uitgeprobeerd met een Asus eee PC. Klein USB stickje. Image op extrerne HDD (USB). Werkte goed.

              Jan

              Comment


              • #8
                Re: Bootable USB stick

                Het is dus een Asus EEE. Ik heb in het Bios zelfs de HD als boot optie (tijdelijk) uitgeschakeld op alle mogelijke plaatsen. De USB stick wordt eventjes benaderd, maar tegelijk de melding "Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Bootable USB stick

                  Learn how to do just about everything at ehow. Find expert advice along with How To videos and articles, including instructions on how to make, cook, grow, or do almost anything.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bootable USB stick

                    Mij niet afschieten, hé
                    Ik meen ooit gelezen te hebben dat niet iedere USB stick bootable is of kan gemaakt worden. Waar dat precies van af hangt weet ik niet, evenmin waar ik dat precies gelezen heb. Sorry.
                    Ik herinner mij wel dat ik toen onmiddelijk doorhad dat mijn (oude) USB stick nooit bootable kon gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bootable USB stick

                      Ik heb hier een ganse batterij bootable recovery USB sticks liggen 3x een "linux" versie + Win 7 install CD op usb .. (Knoppix, Ubuntu, Parted magic (ocz ssd fw update))

                      ik heb daarvoor 2 methodes gebruikt ..

                      nl
                      1) Universal usb installer http://www.pendrivelinux.com/univers...easy-as-1-2-3/
                      Werkt met uw ogen dicht .. gaat desgevallend zelf de iso van uw keuze ophalen!

                      2) Voor win 7 via het OCZ forum http://www.ocztechnologyforum.com/fo...p-Utilities-*&
                      zie entry #4 Boot and install Windows 7 from USB Flash Drive

                      HTH ...

                      PS: je moet wel in de bios de bootvolgorde wijzigen maar zo wijs was je al wel zeker

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bootable USB stick

                        er bestaan verschillende tools om bootable usb sticks te maken.
                        USBDRVKEY dacht ik van HP, maar ook eentje van Sourceforge.

                        Ik gebruik niks anders meer om installaties te doen, gaat super en snel.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bootable USB stick

                          Netbookje draait intussen terug als een lierke. In de winkel hebben ze er een USB CD drive aangehangen en daar wou hij wel van starten. Nu weet ik natuurlijk nog niet of de USB stick intussen echt bootable was, of dat er nog iets fout zat.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bootable USB stick

                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Mij niet afschieten, hé
                            Ik meen ooit gelezen te hebben dat niet iedere USB stick bootable is of kan gemaakt worden. Waar dat precies van af hangt weet ik niet, evenmin waar ik dat precies gelezen heb. Sorry.
                            Ik herinner mij wel dat ik toen onmiddelijk doorhad dat mijn (oude) USB stick nooit bootable kon gemaakt worden.
                            klopt, niet iedere usb stick is bootable te maken ...
                            --
                            Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                            Comment

                            Working...
                            X