Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bonsai Hobby

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bonsai Hobby

    Hallo,

    Ik vroeg me af zijn hier nog mensen die zich bezig houden met bonsai's?

    Want hier weeral een probleemje , ik zie da enorm graag maar slaag er niet in ze te houden. Mijn 1ste boompjes die ik gekocht heb zijn allemaal dood, dan maar beginnen zelf kweken van zaadjes. Het 1ste boompje die heb ik ook naar de ****** geholpen na 3 jaar groeien. Nu opnieuw 3 jaar bezig met het kweken en zou deze lente terug een paar veranderingen willen doorvoeren (blad en wortelsnoei).

    Aangezien het de vorige keer verkeerd is gelopen , en het 3 jaar duurt zeker tegen ik weer een boompje heb had ik dus graag advies gehad van een paar meer gevorderde kwekers . Maar zijn er hier zo'n mensen?

    mvg David

    PS: ja ik heb al op het internet gezocht :-p

    PPS : als iemand toch een goed forum weet mag hij het altijd zeggen
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: Bonsai Hobby

    Devid is een bonsailiefhebber
    http://forum.belgiumdigital.com/member.php?u=18572
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Bonsai Hobby

      dat ik daar nog niet aan gedacht heb , zal hem sebiets eens lastig gaan vallen.
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: Bonsai Hobby

        Zijn toch prachtig die boompjes.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Bonsai Hobby

          Hier zit ook een bonsai freak, al 15 jaar.
          Met welke soort ben je bezig? Standplaats? Grondmengsel?

          Hier een Chinese iep (hoogte 30 cm0 die ik zo'n 15 jaar heb.
          Groetjes Christianne
          Christianne's fotoweb
          BD0243nl

          Comment


          • #6
            Re: Bonsai Hobby

            Schone boom

            Hier heb ik een

            - wilde kastanje van 3 jaar oud
            - een eik van deze zomer als onkruid in een andere tuin maar ik denk toch ook al een 3 tal jaar
            - een olijfboompje

            Ze zien er alle 3 nogal zielig uit :-p , graag had ik wat meer takken , en meer bladeren :-p

            Geen enkele zit al in een bonsaipot omdat ik dacht dat ze beter nog even kunnen doorgroeien. Het enige wat ik er nu al mee gedaan heb is de top afgesneden zodat die niet meer groter wordt. Het is ook niet zo dat ik ga beginnen met stammen krommen en draden spannen want vind de natuurlijke vorm meestal de mooiste :-p. Maar van grondmengsels... tja potgrond en gewoon in de grond. (wel gemerkt dat er bij mijn olijfboompje een klei(?) klomp rond de wortels zit die ik er onmogelijk afkrijg.

            mvg David
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #7
              Re: Bonsai Hobby

              Een paar eiken heb ik ook(ook begonnen als uitgegraven, zaailing) zijn erg langzame groeiers.
              Net als de andere soorten die je hebt, hebben ze een goed doorlatend grondmengsel nodig, goede potgrond vermengd met 3 delen fijn grit of grof zand, puimsteen.
              Er zijn ook kant en klare mengsels te koop. Die gebruik ik niet. Akadama, een speciale bonsaigrond uit Japan gebruik ik af en toe. Ook kanuma, speciaal voor Azalea's en andere zure grond minnende planten.
              Wat betreft de wortelkkluit van de olijf,
              Waarschijnlijk is dit een importboom uit China, die worden altijd geleverd in dikke gele klei. Het beste is om die in een emmer lauwwarm water er af te weken en te verpotten in een bovenstaand mengsel.
              Van een kastanje heb ik wel eens een mooie bonsai gezien, het is erg moeilijk om de bladeren wat kleiner te krijgen.

              Hier een eik, een jaar of 15 oud, foto genomen in december 2005. Ongeveer 30cm vanaf de potrand.
              Staat ook nog een paddestoel bij.
              Hij heeft snel last van meeldauw, spuiten met een middel daar tegen is wel nodig.
              Deze eik staat in de winter gewoon buiten, behalve bij zeer strenge vorst gaat hij naar de serre (kan ook in een garage of andere koele ruimte)om de wortels te beschermen.


              Last edited by Christianne; 27 januari 2008, 10:22.
              Groetjes Christianne
              Christianne's fotoweb
              BD0243nl

              Comment


              • #8
                Re: Bonsai Hobby

                aaa merci voor de uitleg

                die grond zal ik zeker eens proberen, maar is het nu echt 1 deel potgrond en 3delen zand? (is rijnzand goed?)

                en belangrijk zeker met de temperaturen van nu. Hoe snoei je best zodat je een mooie vertakking krijgt?
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • #9
                  Re: Bonsai Hobby

                  Sorry, half half wat betreft het grondmengsel voldoet, ik doe die dingen uit de losse pols. Voor een extra doorlatend mengsel (voor dennen enz), kan je meer grit toevoegen.
                  Wat het Rijnzand betreft, dat weet ik niet. Grof rivierzand zou moeten kunnen denk ik.
                  Snoei in ieder geval de takken weg die je niet op die plek wil hebben, ook takken die elkaar kruisen zijn lelijk. Takken die symetrisch aan allebei de kant van de stam of tak staan zijn meestal niet mooi.
                  Voor de fijne vertakking, terug snoeien tot voor de laatste knop, zodat die weer uitloopt.
                  In Vlaanderen is een fantastische bonsai vereninging http://www.vlaamsebonsai.be/ , ik ben er jaren lid van geweest. Ze hadden toen 4 bijeenkomsten per jaar in Gentbrugge, wat voor mij een makkelijk te rijden afstand is. Nu is dat veranderd, wisselend per provincie zijn de grote bijeenkomsten, maar er zijn ook veel afdelingen.
                  Het boek van Harry Tomlinson, Bonsai Het complete Handboek, is bijna onmisbaar in het begin.
                  Leuk om hier een bonsaienthousiasteling tegen te komen.
                  Groetjes Christianne
                  Christianne's fotoweb
                  BD0243nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bonsai Hobby

                    Thanks Ticor,

                    bonsai is inderdaad één van mijn vele hobby's dat nu in de winter op een laag pitje staat maar het begint terug te kribbelen om te beginnen verpotten, wortelsnoei, bemesting te starten, tufjes nijpen en natuurlijk te snoeien.
                    Nog een paar weken met temperaturen tussen 5 en 10 graden en mijn voorjaarbloeiers zullen er weer zijn. Forsythia, wisteria en natuurlijk satsuki in mei. Alle bomen staan opgesteld in mijn kleine japanse tuin.

                    surf gerust eens naar www.devid.be; naast mijn foto's vind je er ook een bonsailuik met foto's van mijn bomen , gereedschappen en wat tips. vragen mail gerust

                    Devid
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bonsai Hobby

                      Ai ,Christianne erg mooie boompjes.

                      Ook ik ben dol op mini chinees boompje.Ik spaar ze sinds twee jaar.
                      Ik weet niet welk types ze zijn, maar ik zal ze wel ooit posten.
                      Het is wel een dure hobby , want de mooiste zijn de duurste
                      Ik heb in het verleden ook (meedere) mandarijsboompjes gehad(dood) ,
                      maar ik weer niet of dat in dit catogorie hoort.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bonsai Hobby

                        Naar aanleiding van een boompje (een ficus, die naar het schijnt een absoluut beginnersboompje is) die ik als cadeautje gekregen heb, ben ik me beginnen interesseren in bonsai.

                        Ik ben dus op zoek gegaan naar een goed boek voor de absolute leek in de materie.
                        Noch bij de Club, noch bij Standaard boekhandel kon men mij echter iets aanbieden over dit onderwerp. Er kon wel een boek besteld worden, maar ik zou het toch liever eerst eens doorbladeren alvorens het te kopen.

                        Daarom ben ik vandaag eens naar een bonsaicentrum geweest. Wat ik daar gezien heb was echt prachtig. Kunst met een grote K zou ik zeggen.
                        Alleen vrees ik dat, om zo'n schitterend resultaat te bekomen, men heel veel geduld, kennis en kilo's literatuur nodig heeft.

                        Maar allé, 'k heb toch eens geprobeerd om wat scheutjes weg te snoeien van mijn ficusje en 'k heb het ook wat voedingsstof gegeven.

                        Wordt vervolgd

                        MVG
                        Miek.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bonsai Hobby

                          Ik vind het gigantisch moeilijk :-p maar ooooo zo mooi
                          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bonsai Hobby

                            Ai,
                            Hier heb je mijn collectie
                            Twee mooie:



                            en een lelijke:

                            Comment

                            Working...
                            X