Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bomen vellen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bomen vellen

    We staan op het punt, om een eigendom aan te schaffen.
    Het is een oude herenboerderij, met tuin, volledig omringd door water.
    Mijn vriendin en ik, waren op slag
    We hebben een optie tot dinsdag.



    Maar om niet blind, in een avontuur te stappen, zijn we een zo'n nauwkeurig mogelijke raming aan het maken van de te voorzienen kosten.
    Het enigste dat we niet zo goed kunnen schatten, zijn de kosten voor het snoeien en vellen van bomen. Er zijn er enkele die echt wel dringend weg moeten, en een waar gevaar voor het dak zijn. (zie maar de bomen rechts op de foto hierboven). Ben zelf niet vies van wat snoei en stuntwerk, maar dit is echt voor profs. De actuele eigenaar, is er 80, en heeft de laatste jaren de tuin wat laten verwilderen. Denk dat er in totaal wel twintig kanjers een kopje kleiner mogen gemaakt worden.

    Heb al wat zitten surfen op het net, maar nergens echt prijzen gevonden.
    Ze willen allemaal wel blijkbaar langs komen voor een bestek te maken.
    Maar dat is nogal moeilijk voor een eigendom die nog niet verworven is.
    Heeft er iemand enig idee wat dit kost?

    Groeten
    JO
    Last edited by johanvansteenkiste; 4 mei 2007, 20:17.
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

  • #2
    Re: bomen vellen

    200 à 250 per boom dacht ik, maar ik kan ook helemaal mis zijn.
    Niet vergeten kapvergunningen te vragen voor elke boom die er uit gaat. Anders kan je kapijver je wel eens zéér duur te staan komen... En ik hoop voor jou dat je die vergunning krijgt, maar dat is niet helemaal zeker hoor.

    Comment


    • #3
      Re: bomen vellen

      "boomchirurgen" kunnen je wel een prijs schatten hoor, zoek eens in de Gouden Gids of zo, laat er eens eentje komen om een offerte te maken (vraag evt eerst of dit vrijblijvend is).
      Prijs varieert enorm sterk, afhankelijk van het risico en de moeilijkheid, en ook nog of jij de bomen zelf wil of of de boomchirurg ze meeneemt.
      Vraag of de boomchirurg verzekerd is voor schade.

      En afgaand op dit fotootje denk ik dat ik een beetje erg jaloers ben op je (mogelijke) nieuwe woonst ziet er zéér mooi uit!

      Comment


      • #4
        Re: bomen vellen

        wat betreft de vergunning voor boomkap zijn er een aantal vereenvoudigingen die je het leven wel makkelijker maken.

        In dit verband vond ik op de website van mijn stad (halle) een link (http://www.halle.be/file_uploads/2915.pdf?_vs=0_N) naar het 'Besluit van de Vlaamse regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is'

        Hieruit :

        Artikel 3
        Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze
        niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke
        uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen,
        onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving:

        ...


        14. het vellen van volgende hoogstammige bomen:
        a. het vellen van hoogstammige bomen, mits aan alle van de volgende vereisten voldaan is:
        - ze maken geen deel uit van een bos, zoals bedoeld in het bosdecreet en zijn uitvoeringsbesluiten;
        - ze zijn gelegen in een woongebied of in een industriegebied, of in een daarmee vergelijkbaar gebied, en niet in een woonparkgebied of in een
        daarmee vergelijkbaar gebied;
        - ze bevinden zich op huiskavels van een vergunde woning of vergund bedrijfsgebouw, maar niet op de grens met het openbaar domein;
        - ze zijn gelegen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning of het bedrijfsgebouw;
        b. het vellen van alleenstaande hoogstammige bomen of van enkele bomen in lijnverband omwille van acuut gevaar en mits voorafgaandelijke
        schriftelijke instemming van het Bosbeheer.
        c.het vellen van hoogstammige bomen, gelegen op terreinen waarvoor een door de bevoegde overheid of bevoegde administratie(s) goedgekeurd
        beheersplan of beheersvisie bestaat op basis van de milieu- en natuurwetgeving, voorzover het vellen van de hoogstammige bomen als activiteit in
        dat beheersplan of beheersvisie is opgenomen;

        ...

        Ik heb de indruk dat jouw bomen vallen onder art 14, paragraaf 3, a.

        Wat de betreft de prijs is het logisch dat je geen vaste prijzen krijgt: alles hangt af van de omstandigheden waarin de mensen moeten werken en welk materiaal ze moeten/kunnen gebruiken. Dit heeft onder andere te maken met de bereikbaarheid van de bomen met zwaar materiaal (kranen, container, etc...). Een aannemer die dit in het wit doet heeft ook een verzekering voor eventuele schade wat in dit geval een niet te onderschatten risico is: schade aan een dak kan heel snel aardig oplopen.

        Bij mij zijn ze enkele jaren geleden een boom komen uithalen op één dag met 2 man voor (indertijd) 10.000BF; een 2e heeft de brandweer gratis weggehaald want bij een storm was hij gespleten en op de openbare weg terechtgekomen

        Overigens gefeliciteerd met je keuze, het goed ziet er wonderbaarlijk uit.
        Ik zou dit niet laten schieten voor het werk aan enkele bomen: als dat nu niet gebeurt kan je 't over 6 maand of een jaar laten doen, die bomen lopen niet weg.
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: bomen vellen

          Onlangs werd een boom (kleiner dan deze) weggehaald bij familie ... 200€ heeft dit gekost.

          Maar ge moogt de kosten hiervoor niet apart bekijken ... als je het eigendom voor een goed prijsje kan kopen dan moet je het geheel bezien.
          En als dit echt jullie droomwoning is ... dan verandert dit de zaak toch ook al.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: bomen vellen

            Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
            We staan op het punt, om een eigendom aan te schaffen.
            Het is een oude herenboerderij, met tuin, volledig omringd door water.
            Mijn vriendin en ik, waren op slag
            We hebben een optie tot dinsdag.



            Maar om niet blind, in een avontuur te stappen, zijn we een zo'n nauwkeurig mogelijke raming aan het maken van de te voorzienen kosten.
            Het enigste dat we niet zo goed kunnen schatten, zijn de kosten voor het snoeien en vellen van bomen. Er zijn er enkele die echt wel dringend weg moeten, en een waar gevaar voor het dak zijn. (zie maar de bomen rechts op de foto hierboven). Ben zelf niet vies van wat snoei en stuntwerk, maar dit is echt voor profs. De actuele eigenaar, is er 80, en heeft de laatste jaren de tuin wat laten verwilderen. Denk dat er in totaal wel twintig kanjers een kopje kleiner mogen gemaakt worden.

            Heb al wat zitten surfen op het net, maar nergens echt prijzen gevonden.
            Ze willen allemaal wel blijkbaar langs komen voor een bestek te maken.
            Maar dat is nogal moeilijk voor een eigendom die nog niet verworven is.
            Heeft er iemand enig idee wat dit kost?

            Groeten
            JO
            bomen mag je niet zomaar vellen ! dat is barbaars !

            Comment


            • #7
              Re: bomen vellen

              Hangt er vanaf waar het goed gelegen is, hoe de gemeente er tegenover staat enz...
              En dat voor de vergunning, bij ons bvb mag je enkel bomen vellen in stedelijk gebied als je nieuwe aanplanting doet, in agrarisch gebied... forget it. (tenzij ze ziek zijn of er andere grondige redenen zijn)

              Heb hier 2 jaar geleden 7 kanjers van dennen (>15m) laten weghalen. Heeft 2000 euro gekost, maar hangt af wat je allemaal wil he?
              Is het enkel vellen, moeten de takken er eerst uit en dan de stam apart. Moet er gehakseld worden? Moeten de wortels worden uitgefreesd?

              Bij ons was het takken eruit, stammen vellen en op maat zagen (klieven zelf gedaan), hakselen en meeste van die brol meenemen, wortels uitfrezen en dan de grond gelijk trekken.

              Comment


              • #8
                Re: bomen vellen

                NIet om 't één of 't ander maar me dunkt dat die bomen al lang en breed zijn aangepakt, aangezien dit topic toch inmiddels al bijna 4 jaar oud is
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: bomen vellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  NIet om 't één of 't ander maar me dunkt dat die bomen al lang en breed zijn aangepakt, aangezien dit topic toch inmiddels al bijna 4 jaar oud is
                  en misschien is de koop niet eens doorgegaan.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: bomen vellen

                    inderdaad niet op gelet, maar vol goeie bedoeling raad beginnen geven... :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: bomen vellen

                      [Mod] TS heeft reeds een aantal jaren geleden de knoop doorgehakt.
                      oud topic
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment

                      Working...
                      X