Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betaling naar Engeland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betaling naar Engeland

    Een vraagje aan de kenners

    Deze week moest ik een betaling doen van 715 Britse pond op een Engelse bankrekening
    Omgerekend met de toen geldende wisselkoers heb ik dus een bankoverschrijving gedaan van 803 €.
    Kreeg daarnet een berichtje van deze persoon dat er 706 pond op zijn rekening gestort was.
    Dus ergens is er dus 9 pond "verloren" gegaan ???
    Iemand een idee of dit normale kosten zijn en hoe je dit eventueel kunt vermijden ?
    Mijn bank waarmee de overschrijving gedaan werd is Belfius

    Op dat vlak ben ik dus een leek, mss personen die me kunnen helpen en hoeveel moet ik nu nog overschrijven zodat deze persoon de volledige rekening betaald krijgt

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 12 juni 2020, 23:59.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Betaling naar Engeland

    Kan je de overschrijving niet uitvoeren in ponden ipv euro's?
    Life is beautiful, take pictures to remember

    Comment


    • #3
      Re: Betaling naar Engeland

      Waarschijnlijk rekent de bank van de ontvanger ook kosten aan.

      Comment


      • #4
        Re: Betaling naar Engeland

        Transactie kost van je bank te laste van de ontvanger.

        Comment


        • #5
          Re: Betaling naar Engeland

          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
          Transactie kost van je bank te laste van de ontvanger.
          Transactiekosten van uw bank bij de ontvanger?
          Rekent die dat niet aan de betaler aan?
          En ik dacht dat men de juiste munt kon kiezen bij betaling ... dan krijgt de ontvanger het juiste bedrag ongeacht de wisselkoers die dag.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Betaling naar Engeland



            Raadpleeg de website van Belfius om te weten waar die 9 pond gebleven is.
            Wisselmarge van 1,50% wordt aangerekend bij de ontvanger.

            Schrijf de resterende 9 pond over in ponden, anders gaat er weer wat af bij de ontvanger.
            Last edited by notex; 13 juni 2020, 03:26.

            Comment


            • #7
              Re: Betaling naar Engeland

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Transactiekosten van uw bank bij de ontvanger?
              Rekent die dat niet aan de betaler aan?
              En ik dacht dat men de juiste munt kon kiezen bij betaling ... dan krijgt de ontvanger het juiste bedrag ongeacht de wisselkoers die dag.
              Felix69 heeft gelijk, in het internationaal betalingsverkeer kunnen kosten zowel aan de afzender en/of de ontvanger aangerekend worden.
              Maar de bank had dit wel aan Sieg moeten zeggen en de juiste opties voorstellen.

              In de praktijk ben je tegenwoordig beter af met Paypal dan met een klassieke bank, maar zelf beperk ik dat toch liever tot 100-200 EUR.

              Comment


              • #8
                Re: Betaling naar Engeland

                Is het UK nu nog EU of niet? Binnen de EU en in euro is een gewone overschrijving het goedkoopste maar niet altijd het snelste.

                Sepa overschrijvingen in EU, zelfs naar landen die de EU niet gebruiken zijn kosteloos wat de overschrijving betreft. Maar elke bank kan nog kosten aanrekenen om over te zetten naar een ander valuta. Wisselkosten (als percentage en/of vaste kost) en "administrative" kosten. Met Denemarken heb je hetzelfde voor.

                Als het buiten de EU gaat, dan komen er nog internationale kosten bij door het gebruik van SWIFT.

                Paypal of zoiets is inderdaad de beste optie.

                Comment


                • #9
                  Re: Betaling naar Engeland

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Paypal of zoiets is inderdaad de beste optie.
                  Indien naar een andere munt, dan komen daar ook omzettingskosten bij.
                  Maar dat gaat dan van de rekening van de betaler.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Betaling naar Engeland

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Felix69 heeft gelijk, in het internationaal betalingsverkeer kunnen kosten zowel aan de afzender en/of de ontvanger aangerekend worden.
                    Maar is het dan niet uw bank dat het aan u aanrekent en de begunstigde zijn bank aan de begunstigde?
                    In theorie als je in de munt van de begunstigde betaalt, dan zijn de omrekeningskoersen voor de betaler.
                    Als men in Euro betaalt naar een land waar een andere munteenheid bestaat ... da’s weer iets anders.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Betaling naar Engeland

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Als het buiten de EU gaat, dan komen er nog internationale kosten bij door het gebruik van SWIFT.
                      SEPA is geldig binnen de Europese Unie en de Eurozone plus enkele uitzonderingen die niet tot beide groepen behoren zoals o.a. Zweden, Zwitserland, Noorwegen en Monaco.
                      Uiteraard enkel voor betalingen in Euro zijn de overschrijvingen aanzien als “interne betalingen”.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Betaling naar Engeland

                        Bij een overschrijving naar het buitenland zijn er drie mogelijkheden in het interbancair betalingsbericht:
                        - kosten betaler
                        - kosten ontvanger
                        - gedeelde kosten
                        Als het van belang is dat de ontvanger het juiste bedrag krijgt, dan kun je dit best aan de bank laten weten, die dan een bericht verzenden met kosten betaler.

                        SWIFT-betalingsberichten (MT103) worden ook gebruikt voor overschrijvingen in Euro.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Betaling naar Engeland

                          Gebruik voor internationale betalingen altijd een prepaid kaart van N26 (Duitse fintech bank) die gratis werkt en een goede app heeft. De koersen voor internationale betalingen zijn merkelijk gunstiger.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Betaling naar Engeland

                            Ik denk dat de meeste banken enkel betalingen in EUR volledig kosteloos uitvoeren.
                            Voor GBP wordt er waarschijnlijk nog een Swift gedaan en dan kom je BEN,SHA en OUR tegen.
                            Hoe kon Sieg dat allemaal weten ?
                            Voor hem is het wiedes dat de bestemmeling het juiste bedrag krijgt.
                            Ik blijf erbij dat de bank daar op had moeten wijzen.

                            https://www.sepaforcorporates.com/sw...n-our-and-sha/

                            PS: ik zou een Paypal doen voor het resterende bedrag
                            Last edited by palombian; 13 juni 2020, 18:35.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Betaling naar Engeland

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Iemand een idee of dit normale kosten zijn en hoe je dit eventueel kunt vermijden ?
                              Mijn bank waarmee de overschrijving gedaan werd is Belfius

                              Op dat vlak ben ik dus een leek, mss personen die me kunnen helpen en hoeveel moet ik nu nog overschrijven zodat deze persoon de volledige rekening betaald krijgt
                              Om je verder te helpen
                              https://www.ing.nl/particulier/betal...dbetaling.html

                              Comment

                              Working...
                              X