Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

    Gebeurtenis: vandaag liep ondergetekende na het werk in een niet nader genoemd centraal station rond. Enkele minuten vrije tijd hebbend voor ik mijn tram diende te nemen, besliste ik wat rond te wandelen en wat foto's weg te snappen. Op het gelijkvloers was een monopolist op de Belgische energiemarkt mensen aan het ronselen om hun tanende gebruikersaandeel op te smukken.

    Ik was enkele foto's aan het maken van de gebeurtenis die onder mij plaatsvond, wanneer ik al na een minuut of twee aangesproken werd door een Deerne van Frans Belgische origine. Volgende conversatie speelde zich toe af:
    - Deerne: "Meneer, wat bent u hier aan het doen?"
    - Ikke: "Foto's nemen, ziet u dat niet?"
    - Deerne: "Wat gaat u met die foto's doen?"
    - Ikke: "Die zijn voor personlijk gebruik."
    - Deerne: "Waarom neemt u die foto's?"
    - Ikke: "Omdat ik graag fotografeer."
    - Deerne: "U zult die foto's niet publiceren, want wij hebben een persoonlijke professionele fotograaf en..."

    Ik luisterde al niet meer. Ben daar in een Franse kolère geschoten en gaf de Deerne duidelijk te verstaan dat ik met mijn foto's doe wat ik wil en dat zij zelf beter eens de wetgeving zou nalezen over wat wel en niet kon, etc... (u kan het zich zo ongeveer wel schetsen, denk ik... )

    Nu mijn vraag: de foto's die ik heb gemaakt zijn zeker niet van zo'n kwaliteit om er iets mee te doen (horen eerder in de categorie snapshot thuis), maar wat als ik ze nu wel zou publiceren? Kunnen ze me uberhaupt iets maken? Wat zegt de Belgische wetgeving over fotograferen in publieke plaatsen? En kan men me vragen om bepaalde foto's niet te publiceren? Wat denken jullie over het hele voorval?
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

    Hetzelfde meegemaakt op Alden-Biezen bij de repetities van Zomer Opera.
    En er was ook een professionele fotograaf.

    Twee zaken:
    - ik werd razend kwaad (innerlijk)
    - achteraf: ik wist dus niet wat mocht of niet mocht.

    Dus ik was twee keren kwaad
    Misschien mijn domme fout omdat ik niets gevraagd heb. ALS ik gevraagd had zou er misschien geen problemen geweest zijn.

    Alden-Biezen is geworden wat het is met ons belastinggeld.
    Waarom zou ik dan iets moeten vragen he.
    Ik stoorde ook de repetities niet. Die pro stond er met zijn neus bovenop
    en ik gebruikte een 70-210 tele op afstand dus.

    Intussen heb ik honderden foto's van Alden-Biezen
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Nu mijn vraag: de foto's die ik heb gemaakt zijn zeker niet van zo'n kwaliteit om er iets mee te doen (horen eerder in de categorie snapshot thuis), maar wat als ik ze nu wel zou publiceren? Kunnen ze me uberhaupt iets maken? Wat zegt de Belgische wetgeving over fotograferen in publieke plaatsen? En kan men me vragen om bepaalde foto's niet te publiceren? Wat denken jullie over het hele voorval?
      Kijk eens naar de twee relevante artikelen bij Vraagbaak hierboven in het menu. Hoewel ik denk me te herinneren dat ze er v.w.b. NL naast zitten klopt het voor BE misschien wel.
      Last edited by Leonidas; 17 september 2012, 19:20.

      Comment


      • #4
        Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Kijk eens naar de twee relevante artikelen bij Vraagbaak hierboven in het menu. Hoewel ik denk me te herinneren dat ze er v.w.b. NL naast zitten klopt het voor BE misschien wel.
        Blijkbaar mag ik in het station wel fotograferen maar op geen enkele wijze publiceren... Mmmmm........?
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

          Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
          Blijkbaar mag ik in het station wel fotograferen maar op geen enkele wijze publiceren... Mmmmm........?
          Tja, belachelijk he? Kom maar in NL fotograferen, onze wet- en regelgeving is wat dat betreft een stuk soepeler.

          Comment


          • #6
            Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

            Ik zie net dat je een Nederlandse site hebt. Dan val je onder de Nederlandse wetgeving v.w.b. publiceren en dan mag je gewoon je gang gaan. De handeling zelf moet je dan eigenlijk ook wel in NL doen maar daar zal toch geen haan naar kraaien.

            Comment


            • #7
              Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

              Maar wat als de Deerne aangeeft dat zij en uw onderwerp niet wensen gefotografeerd te worden door u.
              Dan is het toch maar een vorm van respect om dit niet te publiceren?

              Mocht ik onderwerp van een foto zijn,
              waar ik dit niet zelf wil, zal ik toch ook even vragen die foto's niet te publiceren...
              anders lijkt dit mij een inbreuk op mijn privacy te zijn?
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Maar wat als de Deerne aangeeft dat zij en uw onderwerp niet wensen gefotografeerd te worden door u.
                Dan is het toch maar een vorm van respect om dit niet te publiceren?
                In zulke gevallen geef ik een kaartje af met een link naar mijn site en publiceer ik meestal toch. Nog nooit meegemaakt dat iemand achteraf niet toch tevreden is met de foto.

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Mocht ik onderwerp van een foto zijn,
                waar ik dit niet zelf wil, zal ik toch ook even vragen die foto's niet te publiceren...
                anders lijkt dit mij een inbreuk op mijn privacy te zijn?
                Het maakt hier nogal uit of je uit NL of BE komt. In NL krijgt vrijheid van meningsuiting en publicatie in de meeste gevallen voorrang boven privacy, mits de foto's op publiek terrein gemaakt zijn natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  In zulke gevallen geef ik een kaartje af met een link naar mijn site en publiceer ik meestal toch. Nog nooit meegemaakt dat iemand achteraf niet toch tevreden is met de foto.

                  Het maakt hier nogal uit of je uit NL of BE komt. In NL krijgt vrijheid van meningsuiting en publicatie in de meeste gevallen voorrang boven privacy, mits de foto's op publiek terrein gemaakt zijn natuurlijk.
                  Als men de nukken van zo'n deerne zou gehoorzamen dan kan geen enkele fotograaf (journalist) zijn werk doen.
                  Wanneer men zich op de openbare weg bevind bestaat er geen privacy, zeker als je ziet dat er tegenwoordig op iedere straat hoek camera's hangen en dan zou je eigen druk maken over een fotograaf die wat sfeerbeelden maakt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                    Theokus,

                    Niet echt OT, maar een beetje wel.
                    Ik wilde vandaag een uurtje met de hond gaan wandelen in Bokrijk - ook een Provinciaal domein, dus ook met onze belastingscenten ...
                    Parking: € 5,00 !!!!!!
                    Dan wordt een mens toch ook boos ... en ik ben doorgereden naar de Maten ...
                    Lekker gewandeld met de hond

                    Jaja

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Alden-Biezen is geworden wat het is met ons belastinggeld.
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Theokus,

                      Niet echt OT, maar een beetje wel.
                      Ik wilde vandaag een uurtje met de hond gaan wandelen in Bokrijk - ook een Provinciaal domein, dus ook met onze belastingscenten ...
                      Parking: € 5,00 !!!!!!
                      Dan wordt een mens toch ook boos ... en ik ben doorgereden naar de Maten ...
                      Lekker gewandeld met de hond

                      Jaja
                      Ow, das toch voor niks

                      Maar je hebt gelijk: ik zou ook mijn schup afkuisen.

                      Niet echt OT maar toch: Louis Roppe dus.
                      Er was een betalende activiteit op de Kinderboerderij of toch ook in Bokrijk, ben niet meer zeker.
                      De juffrouw aan de kassa kende hem niet...en bleef aandringen opdat Roppe zou betalen
                      Die was er niet goed van.

                      En wij maar 5€ betalen zonder "morren"
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                        Theokus,

                        Niet echt OT, maar een beetje wel.
                        Ik wilde vandaag een uurtje met de hond gaan wandelen in Bokrijk - ook een Provinciaal domein, dus ook met onze belastingscenten ...
                        Parking: € 5,00 !!!!!!
                        Dan wordt een mens toch ook boos ... en ik ben doorgereden naar de Maten ...
                        Lekker gewandeld met de hond

                        Jaja
                        Dan parkeer je toch gewoon gratis aan de kant van de vijvers (Nieuwe Heidestraat) of aan het arboretum (Bokrijkseweg, Zonhoven)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                          Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                          Dan parkeer je toch gewoon gratis aan de kant van de vijvers (Nieuwe Heidestraat) of aan het arboretum (Bokrijkseweg, Zonhoven)
                          Of aan het einde van de Kloosterbeekstraat. Kom je ook aan de visvijver en zo verder naar het domein.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                            Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                            Dan parkeer je toch gewoon gratis aan de kant van de vijvers (Nieuwe Heidestraat) of aan het arboretum (Bokrijkseweg, Zonhoven)
                            Yep, zo doe ik het ook altijd.

                            En als ik toch eens op de parking wil staan. Je kan aan de infobalie ook een parkeerkaart kopen waarmee je voor 10 EUR 5 keer kunt komen parkeren. 2 EUR vind ik wel nog een schappelijke prijs. En de kaart is trouwens twee jaar geldig.
                            Mvg,
                            Rudy Mas
                            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belgische wetgeving rond fotograferen in openbare ruimtes.

                              Ik heb eens een artikel gelezen waarbij een fotograaf door de politie werd opgepakt (in Amsterdam?) omdat hij een moskee fotografeerde ( vind het artikel niet meer) .

                              (was een reactie op posting 5 , vergeten te quoten)
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

                              Comment

                              Working...
                              X