Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Basiscursus elektriciteit

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Basiscursus elektriciteit

    Hey iedereen,

    Om alles in een huis in orde te brengen naar de AREI-wetgeving, was ik van plan om eerst eens een kleine basiscursus over elektriciteit te lezen. Eenfasig, tweefasig, ampere, ohm, de techniek hoe het tot bij je huis komt, etc.

    Puur de theoretische basiskennis dus. Echter vind ik op het internet weinig resultaten. Is er iemand die een goede site weet of een forum, waar dit te vinden is?


    ps: ik ga van mezelf geen elektrieker maken, maar ik wil wel weten wat er allemaal moet gebeuren en ik wil dat dan ook begrijpen!


    Bedankt

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff



  • #2
    Re: Basiscursus elektriciteit

    Ik zou zeggen, stap eens een bibliotheek binnen. Ongetwijfeld vind je daar iets...
    Nikon D90

    Comment


    • #3
      Re: Basiscursus elektriciteit

      Ik heb vroeger een opleiding elektriciteit genoten maar nooit in de praktijk mee bezig geweest ... tot ik vorig jaar ben beginnen bouwen. Wat me toen enorm geholpen heeft is onderstaande document van Vincotte. Misschien ben je er ook iets mee?

      KLIK

      greetz
      My Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Basiscursus elektriciteit

        Oorspronkelijk geplaatst door pnobels Bekijk bericht
        Ik zou zeggen, stap eens een bibliotheek binnen. Ongetwijfeld vind je daar iets...
        Dat ben ik maandag van plan. Echter kan ik niet geloven dat er niets online zou zijn. Over fotografie zijn ook talloze online basiscursussen te vinden, dus ik wilde mijn kans wagen...



        Oorspronkelijk geplaatst door DaVa Bekijk bericht
        Ik heb vroeger een opleiding elektriciteit genoten maar nooit in de praktijk mee bezig geweest ... tot ik vorig jaar ben beginnen bouwen. Wat me toen enorm geholpen heeft is onderstaande document van Vincotte. Misschien ben je er ook iets mee?

        KLIK

        greetz
        Dat document heb ik reeds doorgenomen, zoiets in die aard zoek ik ja, maar nog meer echte theorie zelf. Vermits er dus niets online te vinden is, zal het inderdaad de bib worden.



        Bedankt.

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Basiscursus elektriciteit

          Je kan alvast online het eerste hoofdstuk van "elektronica voor dummies" lezen


          of dit:


          of misschien de 16 leerenheden van deze cursus:



          PS: nee Sieben, ik ben geen elektricien, dus op je moeilijke vragen ga ik niet kunnen antwoorden
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: Basiscursus elektriciteit

            Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht

            PS: nee Sieben, ik ben geen elektricien, dus op je moeilijke vragen ga ik niet kunnen antwoorden
            Lap, mijn pm stond klaar om te versturen






            edit: die cd-rom had ik ook gevonden, alleen wilde die eerst niet werken
            Last edited by ajuin; 21 september 2009, 13:45.

            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


            Comment


            • #7
              Re: Basiscursus elektriciteit

              Mooi die online cursussen maar denk je daarmee voldoende te weten om iets te doen waar een ander enkele jaren school voor gevolgd heeft?
              Betaal die 6% BTW en laat het doen door een vakman, het kost u meestal niet meer dan het zelf (vaak verkeerd) te doen doordat je 15% bespaart op uw materiaal.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Basiscursus elektriciteit

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Mooi die online cursussen maar denk je daarmee voldoende te weten om iets te doen waar een ander enkele jaren school voor gevolgd heeft?
                Betaal die 6% BTW en laat het doen door een vakman, het kost u meestal niet meer dan het zelf (vaak verkeerd) te doen doordat je 15% bespaart op uw materiaal.
                Als het een bestaand huis betreft zijn er bijkomende probleempjes zoals nieuwe draad
                in bestaande buizen "trekken" (indien dit nodig blijkt).
                Verder zou ik ook een plan tekenen van de installatie.
                Zo heb je een totaal overzicht.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Basiscursus elektriciteit

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Mooi die online cursussen maar denk je daarmee voldoende te weten om iets te doen waar een ander enkele jaren school voor gevolgd heeft?
                  Betaal die 6% BTW en laat het doen door een vakman, het kost u meestal niet meer dan het zelf (vaak verkeerd) te doen doordat je 15% bespaart op uw materiaal.
                  Helemaal gelijk en dat zeg ik niet omdat ik zelf elektricien ben maar het is te kort door de bocht om te denken dat het zo eenvoudig is. Ja, een bakje inslijpen en een buisje leggen is niet moeilijk maar er komt toch meer bij kijken.
                  Een gewone huishoudinstallatie kost echt niet zo veel, het is pas als je met meerdere lichtpunten en betonboringen gaat beginnen of een dure reeks schakelaars of domotica dat de prijs begint aan te tikken.


                  Er zijn inderdaad online cursussen voor fotografie en het is zo gemakkelijk een foto te maken, die te evalueren en indien niet goed in de prullenmand te gooien maar bij elektriciteit is er maar 1 mogelijkheid en het kan maar beter juist zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Basiscursus elektriciteit

                    Voor dit volledig off topic gaat, misschien even de beginpost herlezen : het ging er om de theoretische kant van elektriciteit te leren en te begrijpen... en niet om een snelcursus elektricien ...
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Basiscursus elektriciteit

                      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                      Voor dit volledig off topic gaat, misschien even de beginpost herlezen : het ging er om de theoretische kant van elektriciteit te leren en te begrijpen... en niet om een snelcursus elektricien ...
                      Je hebt gelijk
                      Misschien kan je nog een boek vinden op een TSO-school ?
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Basiscursus elektriciteit

                        Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                        Voor dit volledig off topic gaat, misschien even de beginpost herlezen : het ging er om de theoretische kant van elektriciteit te leren en te begrijpen... en niet om een snelcursus elektricien ...
                        Mag ik vragen dan ook even deze zin uit de openingspost te lezen:

                        Om alles in een huis in orde te brengen naar de AREI-wetgeving, was ik van plan om eerst eens een kleine basiscursus over elektriciteit te lezen.


                        Het is dus om wat men even in een online cursus leest toch naar de praktijk te brengen. Zo heel erg OT was het dan toch niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Basiscursus elektriciteit

                          @twizter: de eerste zin kan je idd dubbel interpreteren : zelf in orde brengen of in orde laten brengen,
                          maar uit hetgeen daarna volgt kan je imho opmaken dat ajuin niet zelf kabels gaat leggen maar wel niet als een onnozelaar wil overkomen als een gediplomeerd elektricien hem bvb over een aardingsdraad of enkelpolige schakelaar praat. Hij wil enkel de pure basistheorie, niet hoe plaats ik concreet schakelaars of bedrading.
                          Maar ik kan me vergissen... en dan is het natuurlijk zijn verantwoordelijkheid als de verzekering niet wil tussenkomen bij schade ten gevolge van een slechte zelfinstallatie
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Basiscursus elektriciteit

                            Filipo heeft echter wel juist geoordeeld, hij kent me dan ook iets beter.


                            Bij aankoop van een woning, moet je binnen 18 maanden voldoen aan AREI-wetgeving. Zoals vermeld, ga ik niet het werk van de elektrieker overnemen. Die mensen hebben ervoor gestudeerd, en uiteraard niet voor niets enkele jaren. Dat ga ik op enkele online cursusjes niet nadoen.


                            Wat wel mijn bedoeling is, is om mezelf ietwat bij te scholen, om als die elektrieker eenmaal aan het werk is, dat ik hetgeen hij doet kan volgen en begrijpen. Dit om het ook later juist uit te kunnen leggen. Niets ambetanter dan bij aankoop van een huis iemand te moeten horen zeggen: ik weet niets af van de rioleringen; een beerput? weet ik niet; elektriciteitsplan? goh, misschien op het bouwplan? die afkeuring van toen? ja, daar ken ik ook niets van.


                            Met die voorkennis begrijp ik dus beter wat ie komt doen aan de inbreuken die vermeld staan op de inspectie om het in orde te brengen. Momenteel heb ik er volledig het raden naar.



                            edit: en daar was filipo tegelijk aan het typen

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment


                            • #15
                              Re: Basiscursus elektriciteit

                              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                              hij kent me dan ook iets beter.
                              Ik was er al een hele tijd vanaf, maar nu beginnen die nachtmerries over ajuinen terug...

                              Dzju, nu ben ik zelf volledig off topic aan het gaan...
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment

                              Working...
                              X