Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Back up maken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Back up maken.

    Hey juppekes.

    Ik zit hier weer in de knoei.
    Ik wil eens op een gemakkelijke manier een back up maken van mijn foto's.
    Het is wel zo dat het een back up is tussen twee externe harde schijven.
    Ik werk dus op schijf F en ik wil toch om de paar dagen een back up doen naar schijf E.
    Ik heb nu al van alles gelezen en geprobeerd na te doen maar het lukt me niet.
    Het is wel zo dat ik zelf wil beslissen wanneer, want die schijven zijn niet altijd verbonden met mijn laptop.
    Nu smijt ik telkens die map weg op de E schijf en kopieer ik die dan van schijf F naar schijf E.
    Maar dat is bijna 400G en dat duurt telkens uren tegen dat dit gedaan is.
    Het zou veel simpeler zijn moest het enkel de wijzigingen of de nieuwe foto's zijn die moeten geback upt worden.
    Ik kan ook die map niet kleiner maken want elke dag verandert er wel iets in een van die mappen, (ben bezig met bijna 20 jaar fotografie een beetje te sorteren).
    En er komen natuurlijk ook nog elke dag nieuwe foto's bij.
    Iemand die mij een beetje op weg kan helpen aub.
    Alvast bedankt.
    Bootjes

  • #2
    Re: Back up maken.

    Normaal gezien maak je de eerste keer een volledige kopie (A)
    En daarna ga je synchroniseren - dan worden alleen nieuwe en gewijzigde bestanden meegenomen (B)
    Er bestaat gratis backup software om dat te doen - bvb Syncbackfree is zo een software.
    In syncbackfree kan je een verschillende types backups "profielen" aanmaken en een naam geven
    Een volledige kopieprofiel van map X (A)
    of een synchronistatieprofiel van map Y (B) - de software kijkt zelf wat er nieuw, gewijzigd of verwijderd is
    Je maakt zoveel profielen aan als je wil
    Je kan dan die profielen uitvoeren wanneer je wil (zelf opstarten of op een bepaald moment automatisch)
    Maar automatisch heeft dan wel het nadeel dat de backupschijf gekoppeld moet blijven - wat ook weer een risico is
    Ik koppel mijn backupschijf onmiddellijk los na de backup en berg deze op een andere plaats op.
    Last edited by blauwzwart; 30 juli 2022, 16:43.
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Back up maken.

      Een ideaal scenario is erg omslachtig en zeer waarschijnlijk ook overkill.

      In de basis kan je je beperken tot het bijhouden van 1 backupschijf.

      Daar plaats je een volledige backup op en bewaar je dan bv 4 x een progressieve backup waarbij enkel de wijzigingen bewaard worden.
      Er zijn hiervoor veel wegen naar Rome. Online kan je wel een en ander vinden dat gratis is.
      Zoals blauwzwart je al uiteenzette.
      Om nog beter beschermd te zijn tegen uitval bewaar je aanvullend op dit ook een dubbele full backup.
      Om dat allemaal te kunnen bewaren zal uw backupschijf wel een pak groter moeten zijn dan je dataschijf. Reken toch op slordig weg minstens 3 tot 4 x groter.

      Als je vele uren moet wachten om 400GB te bewaren moet je toch eens overwegen om sneller materiaal aan te kopen.

      Comment


      • #4
        Re: Back up maken.

        Een volledige kopie duurt langer dan een synchronisatie he.
        En verder is het van belang welke aansluitingen je hebt (usb3 is pak sneller dan usb2 bvb)
        Groet,
        Peter
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: Back up maken.

          Ik gebruik Freefilesync om ervoor te zorgen dat ik zeker geen foto's vergeet over te zetten van de harde schijf in de pc naar de twee externe back-up schijven (2 back-ups is nog beter dan 1, je kan de tweede op een andere locatie wegstoppen).
          In de pc heb ik een schijf van 4TB voor de opslag van de foto's, de twee externe schijven zijn ook 4TB (voorlopig zitten die ongeveer op 50%, ik kom dus nog wel een tijdje toe).
          Op al die schijven staat een map "Afbeeldingen", Freefilesync vergelijkt de map "Afbeeldingen" van de schijf in de pc (waar ik de foto's eerst op zet) met de map "Afbeeldingen" op de externe harde schijf, en dan kan je de ontbrekende bestanden automatisch laten overzetten naar de externe schijf.
          Kijk hier naar "folder comparison", dat gebruik ik altijd, en dat werkt heel goed: https://freefilesync.org/tutorials.php
          Er zijn zeker nog andere programma's waarmee je hetzelfde kan doen, maar ik gebruik hier Freefilesync al vele jaren, en dat werkt nog altijd zonder problemen (het is gratis).
          Download het wel van hun website, zoals altijd is dat de veiligste optie, als je programma's download via een andere website, dan krijg je als je pech hebt een heleboel rotzooi op je computer.
          Download FreeFileSync 13.5. FreeFileSync is a free open source data backup software that helps you synchronize files and folders on Windows, Linux and macOS.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Back up maken.

            Ik gebruik ook syncbackfree. Simpel, gratis en gemakkelijk. Ik kan dit alleen maar aanbevelen.

            Comment


            • #7
              Re: Back up maken.

              Ik gebruik al vele jaren Freefilesync naar grote tevredenheid
              Vergeet niet de setting te veranderen in spiegelen i.p.v synchroniseren, heel groot verschil !

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Back up maken.

                Op windows ook meestal Syncbackfree gebruikt. Je moet eerst instellen wat en hoe je wil backuppen (dat profiel aanmaken dat blauwzwart schrijft). Dan kan je gewoon dat profiel dat je aangemaakt hebt naar de desktop slepen. Dubbelklikken en het loopt wanneer jij wil.

                Comment


                • #9
                  Re: Back up maken.

                  Ik wil me hierin ook verdiepen. Ik sukkel ook al jaren met back-ups. Tot nu toe maak ik van mijn foto's gewoon kopies op twee harde schijven via Verkenner.
                  Twee vraagjes:
                  1. Als je synchroniseert met Freefilesync maak je een exacte kopie van wat op je harde schijf op de pc staat. Blijven de eerdere oudere foto's dan ook staan Ik wil dat de alle foto's gearchiveerd blijven. Ook die er al 10 jaar staan. Kan je met Freefilesync gewoon nieuwe foto's toevoegen? Is wellicht een kwestie van instellingen?
                  2. Als je de eerste harde schijf A in orde hebt zo, moet je de tweede B ook in orde maken. Kan je dan kopiëren van schijf A naar B? Of herhaal je dan voor schijf B het hele proces? In het algemeen: werkt een gekopiëerde back-up als je je gegevens ooit zou moeten terugzetten?
                  Dank voor de hulp.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Back up maken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                    Ik wil me hierin ook verdiepen. Ik sukkel ook al jaren met back-ups. Tot nu toe maak ik van mijn foto's gewoon kopies op twee harde schijven via Verkenner.
                    Twee vraagjes:
                    1. Als je synchroniseert met Freefilesync maak je een exacte kopie van wat op je harde schijf op de pc staat. Blijven de eerdere oudere foto's dan ook staan Ik wil dat de alle foto's gearchiveerd blijven. Ook die er al 10 jaar staan. Kan je met Freefilesync gewoon nieuwe foto's toevoegen? Is wellicht een kwestie van instellingen?
                    2. Als je de eerste harde schijf A in orde hebt zo, moet je de tweede B ook in orde maken. Kan je dan kopiëren van schijf A naar B? Of herhaal je dan voor schijf B het hele proces? In het algemeen: werkt een gekopiëerde back-up als je je gegevens ooit zou moeten terugzetten?
                    Dank voor de hulp.
                    1: kwestie van instellingen zoals je zelf aangeeft. Als je instelt dat het een identieke kopie moet zijn, dan worden files die je op het origineel wist op de kopie gewist. Dus als die foto's van 10 jaar geleden nog op je schijf staan, dan staan die ook op de kopie. Maar als je ze wist, dan staan ze ook niet meer op de backup (zolang je geen nieuwe backup maakt). Als je dat ook niet wil, dan wordt het een ander verhaal. Dan moet je volledige backup maken, incrementele backups (af en toe terug een volledige) en dan ook de backup media als ze vol zijn vervangen en de oude backups bijhouden.

                    2: controleren of je backup zou werken als je die nodig hebt maakt deel uit van het proces! Je moet eigenlijk steeds eens proberen files terug te zetten anders heb je enkel een veilig gevoel maar geen backup. Beste is terug het hele proces te doorlopen. Dan ben je tenminste zeker dat moest de eerste schijf fouten hebben die niet op de tweede staan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Back up maken.

                      ik gebruik al jaren backblaze, dat van elk bestand automatisch een backup maakt in de cloud. Ik moet hier dus niet naar omzien.
                      Als je een bestand overschreven hebt en je weet wanneer je dit gedaan hebt, kan je altijd de vorige versie recupereren.
                      Natuurlijk kan je ook elk bestand terug oproepen.

                      Het kost mij 8 EUR per maand-.

                      Vriendelijke groeten

                      Peter

                      Comment


                      • #12
                        Re: Back up maken.

                        Op Mac werk ik met een cloning programma. De eerste keer gaat het uiteraard om een volledige clone, maar van dan af telkens om een incrementele clone, m.a.w. enkel de wijzigingen t.o.v. de vorige clone worden gekopieerd. Carbon Copy Clone is het programma dat ik daarvoor gebruik, en beide HDs zijn extern, de ene is continu online, de clone enkel als ik mijn backup wil updaten.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Back up maken.

                          Bedankt, Spanik, voor de duidelijke uitleg. Naast het werken met een back-up programma (ik gebruik momenteel backup van Windows 11) moet ik mijn oudere foto's als een soort archief opslaan. Ik doe dat nu op 2 schijven. Aan die schijven mag niet getornd worden. Alleen aangevuld af en toe. In de backup van Windows 11 neem ik al de andere data op van mijn pc, met uitsluiting van foto's en films.
                          Ik vroeg me af of ik beide (alles archiveren en nieuwe dingen backuppen) tegelijk kon doen met een programma zoals Freefilesync.
                          Bedankt. Ook de anderen. Ik heb hier op BD al heel veel geleerd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Back up maken.

                            Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                            Bedankt, Spanik, voor de duidelijke uitleg. Naast het werken met een back-up programma (ik gebruik momenteel backup van Windows 11) moet ik mijn oudere foto's als een soort archief opslaan. Ik doe dat nu op 2 schijven. Aan die schijven mag niet getornd worden. Alleen aangevuld af en toe.
                            Dat archief op die 2 schijven.... Is dat een soort reservekopie van wat ook op het HD van de pc staat? Of zijn dat de enige kopies die je hebt? In het eerste geval, dan zijn die 2 schijven een soort backup van je foto's. In het ander geval, dan moet je een backup van die 2 schijven voorzien.

                            In de backup van Windows 11 neem ik al de andere data op van mijn pc, met uitsluiting van foto's en films.
                            Ik vroeg me af of ik beide (alles archiveren en nieuwe dingen backuppen) tegelijk kon doen met een programma zoals Freefilesync.
                            Bedankt. Ook de anderen. Ik heb hier op BD al heel veel geleerd.
                            Freefilesync heb ik zelf nog nooit gebruikt. Met Syncbackfree kan dat omdat je dan voor elk ding een profiel kan aanmaken en die verschillende profielen in een groep steken die dan samen wordt uitgevoerd.

                            Maar backup is iets dat je moet aanpassen aan je werkwijze en organisatie. Moeilijk om zomaar raad te geven als je echt niet alle details kent. En ook niet weet wat wie het vraagt juist wil. Zelf heb ik zaken die ik nooit backup. Het OS bvb want het is meestal eenvoudiger een nieuwe install te doen dan proberen een backup op nieuwe hardware te doen werken. Er zijn zaken waar er een gewone kopie van is op een losse HD thuis en dan zijn er waar een kopie op een losse HD staat EN een 2de kopie op een losse HD in het buitenverblijf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Back up maken.

                              Hey juppekes

                              Bedankt allemaal voor de uitleg
                              Het is mij toch iets duidelijker geworden nu.
                              Ik zal me er een dezer dagen eens mee bezig houden.
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X