Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto's waterdicht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Auto's waterdicht?

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    Dicht(er) bij huis zijn er ook plaatsen waar je beter niet doorrijdt met de wagen, allee, met de meeste wagens toch niet.
    Rufford Mill Ford
    Hier zie je de eerste auto vanuit een andere hoek, er staat een heel groot verkeersbord bij dat de weg afgesloten is https://www.youtube.com/watch?v=oNkHG9I0yAY

    Daar heb ik ondertussen al heel wat filmpjes van gezien, als je met een auto door water rijdt zodat de motor water binnen zuigt, dan is er een heel grote kans dat het motorblok om zeep is.
    je ziet er ook geregeld die er nog net door geraakt zijn en die wat verderop stoom staan te blazen, eigenlijk is het geen goed idee om het water op die manier uit de inlaat en de motor te krijgen (er is er nog ergens een automobilist te zien die probeert om het water met een bladblazer uit de motor te krijgen).
    De veiligste oplossing is dan de inlaat demonteren, en vooral ook de intercooler bij turbomotoren om daar het water uit te halen (luchtfilter kan ook best vervangen worden).
    Dan moeten de bougies er uit (of de injectors of gloeibougies bij een diesel), en dan mag pas de motor rondgestart worden om het water uit de cilinders te blazen.
    En daarna is het best om de olie + oliefilter te vervangen vooraleer de motor terug effectief gestart wordt.
    En dan is het nog de vraag of er geen olie in de transmissie, wiellagers enz... terechtgekomen is waar dat een paar maanden later nog voor problemen (kosten) kan zorgen.

    Als er bijvoorbeeld nog ergens water in de inlaat zit, en je start de motor, dan is er nog altijd kans op hydrolock, en dat kan dramatische gevolgen opleveren voor de motor.
    Gebogen zuigerstangen bijvoorbeeld, maar het kan nog erger, zo zit er ergens een filmpje bij waar er onder een BMW plots een plas olie te zien is, daar is waarschijnlijk een zuigerstang gebroken, en die heeft dan een gat in het motorblok gemaakt.

    Ik denk dat een aantal garagisten daar in de buurt al wel ervaring hebben met klanten die geprobeerd hebben om door te diep water te rijden.
    En ik vermoed dat een aantal van die klanten zo'n grote rekening heeft gekregen waardoor ze in de toekomst niet meer langs daar zullen rijden als het water te diep is...
    Als je heel veel geluk hebt dan valt de rekening nog mee, maar het kan dus wel heel erg duur worden als je pech hebt.
    Last edited by Black B@ndit; 19 februari 2022, 13:18.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #47
      Re: Auto's waterdicht?

      In plaats van "waterdicht" kan je ook out of the box denken.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #48
        Re: Auto's waterdicht?

        Gekend. En nu in snelstromend ijskoud gletsjerwater....

        Comment


        • #49
          Re: Auto's waterdicht?

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Gekend. En nu in snelstromend ijskoud gletsjerwater....
          Oei, dat is een heel ander verhaal.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #50
            Re: Auto's waterdicht?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Hier zie je de eerste auto vanuit een andere hoek, er staat een heel groot verkeersbord bij dat de weg afgesloten is https://www.youtube.com/watch?v=oNkHG9I0yAY

            Daar heb ik ondertussen al heel wat filmpjes van gezien, als je met een auto door water rijdt zodat de motor water binnen zuigt, dan is er een heel grote kans dat het motorblok om zeep is.
            je ziet er ook geregeld die er nog net door geraakt zijn en die wat verderop stoom staan te blazen, eigenlijk is het geen goed idee om het water op die manier uit de inlaat en de motor te krijgen (er is er nog ergens een automobilist te zien die probeert om het water met een bladblazer uit de motor te krijgen).
            De veiligste oplossing is dan de inlaat demonteren, en vooral ook de intercooler bij turbomotoren om daar het water uit te halen (luchtfilter kan ook best vervangen worden).
            Dan moeten de bougies er uit (of de injectors of gloeibougies bij een diesel), en dan mag pas de motor rondgestart worden om het water uit de cilinders te blazen.
            En daarna is het best om de olie + oliefilter te vervangen vooraleer de motor terug effectief gestart wordt.
            En dan is het nog de vraag of er geen olie in de transmissie, wiellagers enz... terechtgekomen is waar dat een paar maanden later nog voor problemen (kosten) kan zorgen.

            Als er bijvoorbeeld nog ergens water in de inlaat zit, en je start de motor, dan is er nog altijd kans op hydrolock, en dat kan dramatische gevolgen opleveren voor de motor.
            Gebogen zuigerstangen bijvoorbeeld, maar het kan nog erger, zo zit er ergens een filmpje bij waar er onder een BMW plots een plas olie te zien is, daar is waarschijnlijk een zuigerstang gebroken, en die heeft dan een gat in het motorblok gemaakt.

            Ik denk dat een aantal garagisten daar in de buurt al wel ervaring hebben met klanten die geprobeerd hebben om door te diep water te rijden.
            En ik vermoed dat een aantal van die klanten zo'n grote rekening heeft gekregen waardoor ze in de toekomst niet meer langs daar zullen rijden als het water te diep is...
            Als je heel veel geluk hebt dan valt de rekening nog mee, maar het kan dus wel heel erg duur worden als je pech hebt.
            Een jaar of twee geleden kwam mijn zoon af met een bedrag. Om eerlijk te zijn : ik kon het niet geloven.
            Toevallig was de persoon van dienst een jeugdvriend met de nodige ervaring met 4x4. Ik ben het hem gaan vragen ter bevestiging. Hij had een Toyota RAV 4 huurwagen verzopen ergens in IJsland.
            18 000 €. In Reykjavik lag de wagen compleet gestript. En voor wie me niet geloven en me bij de armen van geest rekenen : bel naar metaalbedrijf Cardon in Brugge en vraag naar de baas : Michel.

            @Bart : je hebt mechanisch volledig gelijk. Heel lang geleden heb ik eens geluk gehad met een personenwagen (Honda Civic), de Delco zat vrij laag en de motor sloeg af vooraleer de inlaat water kon zuigen.

            Comment


            • #51
              Re: Auto's waterdicht?

              Nog een duur "ongelukje": https://www.ad.nl/auto/dure-plaspauz...l-in~a9f046c9/
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #52
                Re: Auto's waterdicht?

                Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


                9/10 dat het een toerist is.
                Het ergste is nog dat deze rivier een gruwelijke reputatie heeft omtrent het vernielen van wagens. De man met de tractor van de rescue dienst vlakbij vertelde me dat er per seizoen (lees : de zomermaanden) zo'n 50 interventies zijn, 7-10 jeeps raken compleet total-loss.
                Dit los je niet op door een wagen waterdicht te maken.
                En Bart, betreft die RS6 denk ik dat ze er best een kruis over maken, een oude Toyota Hilux daarentegen krijgen ze binnen een kwartier gegarandeerd terug in gang.....
                Last edited by opapol; 21 februari 2022, 10:41.

                Comment


                • #53
                  Re: Auto's waterdicht?

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Een jaar of twee geleden kwam mijn zoon af met een bedrag. Om eerlijk te zijn : ik kon het niet geloven.
                  Toevallig was de persoon van dienst een jeugdvriend met de nodige ervaring met 4x4. Ik ben het hem gaan vragen ter bevestiging. Hij had een Toyota RAV 4 huurwagen verzopen ergens in IJsland.
                  18 000 €. In Reykjavik lag de wagen compleet gestript. En voor wie me niet geloven en me bij de armen van geest rekenen : bel naar metaalbedrijf Cardon in Brugge en vraag naar de baas : Michel.

                  @Bart : je hebt mechanisch volledig gelijk. Heel lang geleden heb ik eens geluk gehad met een personenwagen (Honda Civic), de Delco zat vrij laag en de motor sloeg af vooraleer de inlaat water kon zuigen.
                  Wauw, de knullige fouten van iemand met naam en toenaam zomaar te berde gooien op het www. Betreffende zal dat graag horen als hij dit verneemt.
                  Moet wel een héééél goede vriend zijn.... maar ja, dat zal wel want het is de baas van een bedrijf .

                  Comment


                  • #54
                    Re: Auto's waterdicht?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                    wauw, de knullige fouten van iemand met naam en toenaam zomaar te berde gooien op het www. Betreffende zal dat graag horen als hij dit verneemt.
                    Moet wel een héééél goede vriend zijn.... Maar ja, dat zal wel want het is de baas van een bedrijf .
                    Raar antwoord.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #55
                      Re: Auto's waterdicht?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Raar antwoord.
                      Never argue with idiots, they will drag you down to their level and then beat you by experience

                      Comment


                      • #56
                        Re: Auto's waterdicht?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Raar antwoord.
                        Dank heb je nog niet veel van zijn hand gelezen 👎.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Auto's waterdicht?

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Never argue with idiots, they will drag you down to their level and then beat you by experience
                          Dat is een oude afgezaagde hoor 😂😂😂.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Auto's waterdicht?

                            Nog een paar die denken dat hun auto een duikboot is: https://www.youtube.com/watch?v=epz9bLOepy4
                            Als de motor van die rode BMW eerst nog niet zwaar beschadigd was door hydrolock, dan doen ze even later toch nog een poging om de zuigerstangen krom te krijgen...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #59
                              Re: Auto's waterdicht?

                              Die BMW viel me ook op.....

                              Comment


                              • #60
                                Re: Auto's waterdicht?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Hier zie je de eerste auto vanuit een andere hoek, er staat een heel groot verkeersbord bij dat de weg afgesloten is https://www.youtube.com/watch?v=oNkHG9I0yAY

                                Daar heb ik ondertussen al heel wat filmpjes van gezien, als je met een auto door water rijdt zodat de motor water binnen zuigt, dan is er een heel grote kans dat het motorblok om zeep is.
                                je ziet er ook geregeld die er nog net door geraakt zijn en die wat verderop stoom staan te blazen, eigenlijk is het geen goed idee om het water op die manier uit de inlaat en de motor te krijgen (er is er nog ergens een automobilist te zien die probeert om het water met een bladblazer uit de motor te krijgen).
                                De veiligste oplossing is dan de inlaat demonteren, en vooral ook de intercooler bij turbomotoren om daar het water uit te halen (luchtfilter kan ook best vervangen worden).
                                Dan moeten de bougies er uit (of de injectors of gloeibougies bij een diesel), en dan mag pas de motor rondgestart worden om het water uit de cilinders te blazen.
                                En daarna is het best om de olie + oliefilter te vervangen vooraleer de motor terug effectief gestart wordt.
                                En dan is het nog de vraag of er geen olie in de transmissie, wiellagers enz... terechtgekomen is waar dat een paar maanden later nog voor problemen (kosten) kan zorgen.

                                Als er bijvoorbeeld nog ergens water in de inlaat zit, en je start de motor, dan is er nog altijd kans op hydrolock, en dat kan dramatische gevolgen opleveren voor de motor.
                                Gebogen zuigerstangen bijvoorbeeld, maar het kan nog erger, zo zit er ergens een filmpje bij waar er onder een BMW plots een plas olie te zien is, daar is waarschijnlijk een zuigerstang gebroken, en die heeft dan een gat in het motorblok gemaakt.

                                Ik denk dat een aantal garagisten daar in de buurt al wel ervaring hebben met klanten die geprobeerd hebben om door te diep water te rijden.
                                En ik vermoed dat een aantal van die klanten zo'n grote rekening heeft gekregen waardoor ze in de toekomst niet meer langs daar zullen rijden als het water te diep is...
                                Als je heel veel geluk hebt dan valt de rekening nog mee, maar het kan dus wel heel erg duur worden als je pech hebt.
                                De eerste die er door gaat vind ik de beste .

                                Dan heb je natuurlijk nog de "klein kinderen" die er met een "terreinwagen-achtig-iets" aan een 'lunatic-snelheid' menen te moeten doorgaan .

                                Comment

                                Working...
                                X