Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto's waterdicht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Auto's waterdicht?

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Bekijk even een standaard wagens (diesel of benzine), wat gebeurt er als die in bijvoorbeeld een vijver of kanaal belanden?
    Inderdaad, de motor valt stil maar ruitenwissers en lichten (tenminste halogeen of xenon) blijven gewoon lange tijd werken.
    Het is niet zodra dat die in het water valt dat de batterij in kortsluiting gaat en niets meer werkt … en de contacten van die die batterijen zijn niet eens waterdicht. [emoji6]
    Andere elektronica daarentegen is een heel andere zaak.
    Er is een heel groot verschil tussen een 12V accu en een accupack met een spanning 600V (of meer), maar het grote accupack van een elektrische auto is normaalgezien wel waterdicht, en alle verbindingen zijn beter geïsoleerd.
    Als een stroombron in water terecht komt, dan geeft dat ook niet meteen een kortsluiting, de elektrische weerstand van gewoon water zal er wel voor zorgen dat er een stroom vloeit, maar dat is dan nog niet altijd genoeg om het een kortsluiting te noemen.
    Maar, hoe hoger de spanning, hoe groter de stroom bij dezelfde weerstandswaarde, en als het over water gaat, dan hangt het van de aard van dat water af hoeveel stroom er door gaat (zout water zal bijvoorbeeld de stroom veel beter geleiden).
    Zonder de nodige bescherming zou ik zelf ook niet in de buurt komen van een elektrische wagen die onder gedompeld is in water, voor de hulpdiensten vergt dat ook een hele aanpassing om veilig te kunnen werken.

    Elke elektrische wagen heeft ook een 12V accu aan boord omdat alle elektrische apparatuur die in een auto met verbrandingsmotor zit voor het grootste deel gewoon is overgenomen in elektrische wagens (ruitenwissers, verlichting, elektrische ruiten..., die werken allemaal gewoon op 12V in een elektrische wagen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Auto's waterdicht?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Zonder de nodige bescherming zou ik zelf ook niet in de buurt komen van een elektrische wagen die onder gedompeld is in water, voor de hulpdiensten vergt dat ook een hele aanpassing om veilig te kunnen werken.
      https://www.ifv.nl/kennisplein/Docum...containers.pdf

      Het risico op elektrocutie is zeer klein bij het werken met een beschadigde elektrische auto (Bisschop, Willstrand, & Rosengren, 2020). Er zijn diverse veiligheidssystemen die het systeem afschakelen in geval van een crash of beschadiging. Daarnaast is een batterij een zwevend net, waarbij er pas een circuit te maken is dat voor elektrocutie kan zorgen wanneer men contact maakt met zowel de plus- als de minpolen van de batterij. Het bergings- en eventuele brandweerpersoneel loopt bij onderdompeling geen elektrocutierisico wanneer het in contact komt met de dompelcontainer. Immers, er wordt geen elektrisch circuit gevormd waardoor elektrocutie mogelijk is. Dit geldt voor zowel de op dit moment veelgebruikt 400 Volt systemen, als voor de in de toekomst meer gebruikte 800 Volt systemen. Ondanks het minimale risico is het dragen van aanvullende persoonlijke beschermingsmiddelen in de vorm van 1000V handschoenen altijd aan te raden om het risico op een elektrische schok te beperken.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Auto's waterdicht?

        Door water en rivieren rijden ? Daar kan ik toch een serieus stukje over meepraten denk ik.... honderden keren gedaan, en tot serieuze dieptes.
        Het wordt pas écht leuk als de bodem onverhard en oneffen is en als er stroming op het water zit. Ik kan bevestigen wat perelaar zegt : de meesten hebben geen benul van wat het inhoudt en wat de gevaren zijn. In het filmpje uit Engeland dat iemand hier zette is te zien hoe iedereen in die plas getiktakt is om zo snel mogelijk uit het water te geraken : FOUT, de voornaamste fout bij snelstromende rivieren is tegenwerken als je voelt dat de stroming de controle begint over te nemen.

        Comment


        • #19
          Re: Auto's waterdicht?

          Opapol, helemaal akkoord. Maar de belangrijkste tip die ik altijd meegekregen heb: op voorhand diepte en stroming controleren, en weten wat de toegelaten waaddiepte van je auto is. Gewone gezinswagens hebben in meer dan 10cm water niets te zoeken, meeste 4x4s houden het voor gezien in water hoger dan een normale rubberlaars.
          Enkel de 'echte' terreinwagens kunnen verder, die hebben er meestal ook de juiste banden, hogere ontluchtingsuitgangen etc voor.

          Comment


          • #20
            Re: Auto's waterdicht?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Het onderdompelen van een brandend elektrisch voertuig wordt volgens hetgeen ik weet gedaan omdat men ze niet kan blussen
            Door ze onder de dompelen snijdt je de zuurstof af en dat is voorlopig de enige oplossing blijkbaar
            Vooral onderdompelen om te koelen. Die batterijen hebben geen zuurstof nodig om heet te worden. En het is die hitte die andere dingen in de fik steekt. Zoals isolatie van kabels en isolatiemateriaal.

            Vraag mij af hoe ze dat gaan doen met een elektrische bus of vrachtwagen. Serieuse container en kraan voor nodig.

            Comment


            • #21
              Re: Auto's waterdicht?

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik kan bevestigen wat perelaar zegt : de meesten hebben geen benul van wat het inhoudt en wat de gevaren zijn. In het filmpje uit Engeland dat iemand hier zette is te zien hoe iedereen in die plas getiktakt is om zo snel mogelijk uit het water te geraken : FOUT, de voornaamste fout bij snelstromende rivieren is tegenwerken als je voelt dat de stroming de controle begint over te nemen.
              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Opapol, helemaal akkoord. Maar de belangrijkste tip die ik altijd meegekregen heb: op voorhand diepte en stroming controleren, en weten wat de toegelaten waaddiepte van je auto is.
              Klopt misschien wel, maar dit heeft nu helemaal niets meer te maken met mensen die met hun wagen ééns in hun leven door een ramp op een totaal onverwacht moment in water terecht komen en op enkele seconden in een kritieke situatie zitten.
              Die mensen hebben nooit vooraf er zelfs nog maar eens aan gedacht dat dit ooit zou gebeuren, hebben daar ook nooit rekening mee gehouden en zullen ook nooit gegevens van hun wagen opgezocht hebben, laat staan dat dit voor de meeste wagens in de handleiding gedocumenteerd staat.

              Niet iedereen heeft als hobby of beroep de noodzaak om meestal “goed voorbereid” en doelbewust met speciaal daarvoor uitgeruste wagens door hoog water of rivieren te rijden. [emoji849]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Auto's waterdicht?

                Klopt. Vooraf te voet controleren is evenwel niet altijd mogelijk (stroming). Betreft 'échte' terreinwagens : in ons land gaan die massaal als zoete broodjes over de toonbank maar als ik een optimistische schatting maak van diegene die ooit in terrein komen dan gok ik op een magere 0,1 %.... de rest komt niet verder dan de avenue m'as tu vu. Let wel : ik heb het ook door schade en schande moeten leren hoor, meermalen met het koudzweet op mijn rug gestaan. Maar -in mijn ogen- het allerergste zijn zij die een wagen huren waar 4x4 op staat en die vervolgens denken dat alles mogelijk is.
                Wie denkt dat een auto waterdicht maken dé oplossing is weet niet waarover hij praat, toch zeker niet voor stromend water, vanaf een gegeven diepte begint de wagen zich te gedragen als een drijvende "doos", als je geen gewicht op de bodem kan zetten verlies je zowat alle tractie op de bodem en is het water baas. De stroming heeft het meeste vat op het lichtste deel van de wagen (de achterkant) en tracht de wagen te keren met de neus stroomopwaarts, zonder snorkel heb je dan een serieus probleem maar onvermijdelijk krijg je ook stromingsdruk op de flank met risico op kantelen.

                Comment


                • #23
                  Re: Auto's waterdicht?

                  Een auto die 2m³ watermassa verplaatst (wat mijn nog minimaal lijkt) moet al minstens 2 Ton wegen
                  om niet te gaan drijven, droom dus rustig verder, enkel speciale legervoertuigen kunnen dat aan.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Auto's waterdicht?

                    Dat doosgevoel ken ik, met mijn Panda Cross (4x4!). Heel vies gevoel...

                    Comment


                    • #25
                      Auto's waterdicht?

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Wie denkt dat een auto waterdicht maken dé oplossing is weet niet waarover hij praat, toch zeker niet voor stromend water, vanaf een gegeven diepte begint de wagen zich te gedragen als een drijvende "doos", als je geen gewicht op de bodem kan zetten verlies je zowat alle tractie op de bodem en is het water baas.
                      Is zeker niet de oplossing in het geval van wat sommigen nu meegemaakt hebben tijdens de laatste ramp, klopt volledig.
                      Maar men ziet het ook in andere berichten waar sommigen zelfzeker door een deels ondergelopen straat of tunnel rijden (10 of 20 cm water).
                      Er zijn wagens die daar redelijk vlot door gaan, anderen begeven het na enkele meters al en dan staan ze er meestal in het midden in.
                      Idioot als men de keuze heeft om er niet door te rijden en het toch doet, maar het grote verschil in wat een wagen aan kan is toch wel enorm tussen de ene en de andere … dat wijst op een enorm verschil in waterbestendigheid.
                      Nu ja, een wagen is geen boot en fabrikanten zien dit over het gemiddeld aantal, als 99% nooit in dieper water terecht komt dan gaan ze voor die 1% geen aanpassingen doen.

                      De stroming heeft het meeste vat op het lichtste deel van de wagen (de achterkant) en tracht de wagen te keren met de neus stroomopwaarts, zonder snorkel heb je dan een serieus probleem maar onvermijdelijk krijg je ook stromingsdruk op de flank met risico op kantelen.
                      Er zijn inderdaad heel wat wagens waar het grootste gewicht vooraan zit, maar ook redelijk wat met een 50/50 verhouding en soms zelfs met het meeste gewicht achteraan.
                      Maar zoals je zelf al aangaf, op een bepaald moment is niets meer bestand tegen het water want elk voertuig heeft zijn limiet.
                      Wat zou een wagen blijven staan als zelfs huizen weggevaagd worden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Auto's waterdicht?

                        Tim Dutton maakt nog altijd amfibie auto's;
                        Prachtige auto's die veel kunnen maar niet alles. Ze worden niet veel verkocht, reden: voor de meeste mensen totaal nutteloos en nogal prijzig.
                        Je hebt een vaarbewijs nodig.
                        Het is wel leuk speelgoed.






                        Eentje op basis van de Suzuki Jimny 4x4, eentje op basis van een Ford Focus.
                        Last edited by Skitch; 20 juli 2021, 13:04.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Auto's waterdicht?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          Er zijn inderdaad heel wat wagens waar het grootste gewicht vooraan zit, maar ook redelijk wat met een 50/50 verhouding en soms zelfs met het meeste gewicht achteraan.
                          Die 50/50 verhouding geldt voor een wagen die met de wielen op de grond staat, als diezelfde wagen in diep water terecht komt, dan gaat het deel van de auto waar de motor zit (meestal de voorkant) veel gemakkelijker naar beneden dan de achterkant waar gewoonlijk een redelijk afgesloten kofferruimte is, die dan als "vlotter" werkt.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Auto's waterdicht?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Die 50/50 verhouding geldt voor een wagen die met de wielen op de grond staat, als diezelfde wagen in diep water terecht komt, dan gaat het deel van de auto waar de motor zit (meestal de voorkant) veel gemakkelijker naar beneden dan de achterkant waar gewoonlijk een redelijk afgesloten kofferruimte is, die dan als "vlotter" werkt.
                            Bij heel diep water rijdt bijna geen enkele wagen nog (vlottend effect of niet), bij minder diep maar toch vaker voorkomend op de weg is de situatie heel anders.
                            Om het algemeen nut van iets te bekijken, moet men niet naar de extreme gevallen kijken maar naar wat het meeste kan voorkomen.
                            Situaties waar zelfs vrachtwagens meegesleurd worden zijn niet echt een referentie.
                            Als het gewicht 50/50 is en men in 10 cm water rijdt, dan is die impact van vlottend effect door een kofferruimte al niet bestaande mits elke wagen standaard meer grondspeling heeft (tenzij tuning met minstens 11 cm).
                            Er zijn anders ook voertuigen met de motor achteraan. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Auto's waterdicht?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Die 50/50 verhouding geldt voor een wagen die met de wielen op de grond staat, als diezelfde wagen in diep water terecht komt, dan gaat het deel van de auto waar de motor zit (meestal de voorkant) veel gemakkelijker naar beneden dan de achterkant waar gewoonlijk een redelijk afgesloten kofferruimte is, die dan als "vlotter" werkt.
                              Inderdaad: de motorruimte wordt ook gekoeld door luchtopeningen aan de onderkant van het chassis. Als je die auto vlottend wil maken dan moet heel de luchtcirculatie in de motorruimte herontworpen worden en de motorruimte herdacht.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Auto's waterdicht?

                                Hier staan er te koop.
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                                Comment

                                Working...
                                X