Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

    Mijn huidige wagen moet gekeurd worden ten laatste eind mei.
    Maar ik heb een nieuwe wagen gekocht die in juni zal geleverd worden.
    Mijn garagist neemt mijn oude wagen over.
    Moet ik nu eind mei nog laten keuren en de kosten betalen, of kan ik gewoon verder rijden tot ik mijn nieuwe wagen heb ?
    Heeft iemand hier ervaring mee of op de hoogte is van de reglementen in dit geval ?
    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

    Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
    Mijn huidige wagen moet gekeurd worden ten laatste eind mei.
    Maar ik heb een nieuwe wagen gekocht die in juni zal geleverd worden.
    Mijn garagist neemt mijn oude wagen over.
    Moet ik nu eind mei nog laten keuren en de kosten betalen, of kan ik gewoon verder rijden tot ik mijn nieuwe wagen heb ?
    Heeft iemand hier ervaring mee of op de hoogte is van de reglementen in dit geval ?
    Dank bij voorbaat.
    Als je je wagen overlaat aan je garagist moet je die niet laten herkeuren voor verkoop (dat zal uiteindelijk je garagist waarschijnlijk wel doen als hij hem zou verkopen), maar je wagen heeft wel een groene kaart nodig om er zelf te mogen blijven mee rijden. Dus in principe moet je die laten keuren zelfs al is het maar voor een maand.
    Stel dat je het niet doet, en je krijgt een papiercontrole door de politie, dan is "ik heb over een maand mijn nieuwe wagen", helaas geen geldige reden om niet over een geldig keuringsbewijs te beschikken...

    Je kan het risico nemen natuurlijk, maar uw garagist zal de boete die hij dan moet betalen op de keuring waarschijnlijk niet waarderen... Nu : als die wagen een oudje is, en dan naar Afrika verscheept wordt, dan speelt dat minder een rol .
    Last edited by polleke_cgc; 21 januari 2012, 20:38.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

      Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
      Mijn huidige wagen moet gekeurd worden ten laatste eind mei.
      Maar ik heb een nieuwe wagen gekocht die in juni zal geleverd worden.
      Mijn garagist neemt mijn oude wagen over.
      Moet ik nu eind mei nog laten keuren en de kosten betalen, of kan ik gewoon verder rijden tot ik mijn nieuwe wagen heb ?
      Heeft iemand hier ervaring mee of op de hoogte is van de reglementen in dit geval ?
      Dank bij voorbaat.
      Kan je niet overeen komen met de garagist, dat hij de wagen laat keuren.
      Voor verkoop is er een ander keuringsbewijs nodig, hetgeen hij toch zal nodig hebben als hij de wagen verkoopt.
      Of anders het risico nemen en hem niet meer laten keuren.
      Het zou moeten lukken dat je 'gepakt' wordt in die paar weken.
      D90 - D70 - F80 + glas

      Comment


      • #4
        Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

        Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
        Kan je niet overeen komen met de garagist, dat hij de wagen laat keuren.
        Voor verkoop is er een ander keuringsbewijs nodig, hetgeen hij toch zal nodig hebben als hij de wagen verkoopt.
        Of anders het risico nemen en hem niet meer laten keuren.
        Het zou moeten lukken dat je 'gepakt' wordt in die paar weken.
        Gepakt worden is minder erg dan betrokken worden in een ongeval.

        Comment


        • #5
          Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
          Gepakt worden is minder erg dan betrokken worden in een ongeval.
          ALS het ongeval te wijten is, of de schade vergroot is door een technisch mankement aan je auto.
          als er geen verband is tussen de technische conditie van je auto en het ongeval, zal je dan alleen een boete moeten betalen voor het verlopen keuringsbewijs.
          en die boete is niet zo hoog.

          Comment


          • #6
            Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            ALS het ongeval te wijten is, of de schade vergroot is door een technisch mankement aan je auto.
            als er geen verband is tussen de technische conditie van je auto en het ongeval, zal je dan alleen een boete moeten betalen voor het verlopen keuringsbewijs.
            en die boete is niet zo hoog.
            Dat zeg jij, maar een aantal recente gevalletjes hebben me doen inzien, dat verzekeringen er alles aan doen om niet te moeten betalen.
            En geen keuringsverslag is niet hetzelfde als een rode kaart voor een bepaald issue.

            Ikzelf zou het risico niet meer durven nemen.

            Comment


            • #7
              Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

              de wet is simpel:
              geen keuring = auto niet rijwaardig = niet verzekerd.
              kom maar eens een accident tegen dan, je zal er nie mee kunnen lachen denk ik.
              ook de politie kan bij kontrole je wagen in beslag nemen en laten afslepen wegens onverzekerd ook al heb je je verzekering betaald. Je voldoet namelijk niet aan de voorwaarden om verzekerd te zijn.

              zo gebeuren er veel ongevallen trouwens: ze zeggen dan "de tegenpartij was niet verzekerd" maar in feite zat die in de situatie boven beschreven waarbij de maatschappij geen dekking geeft voor een ongekeurd voertuig.

              Comment


              • #8
                Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                Overbodige vraag eigenlijk!
                Iedereen moet weten dat een wagen gekeurd moet zijn om op de openbare weg te mogen ... dat het nu riskant is, goedkope boete of wat dan ook ... als je in orde wil zijn moet je naar die keuring.

                Die keuring is niet nodig voor verkoop aan een garage en als de garage hem later wil laten keuren dan kan dat ook zonder supplement als hij dit met garageplaten doet!
                Maar als je zelf in orde wil zijn, dan moet die maar gekeurd zijn ook.

                Wat is het volgende? Mijn lichten werken niet meer maar voor die maand is het de moeite niet om hem te laten herstellen?
                Of ... mijn verzekering vervalt, moet ik die nog wel betalen?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Overbodige vraag eigenlijk!

                  Maar als je zelf in orde wil zijn, dan moet die maar gekeurd zijn ook.

                  Wat is het volgende? Mijn lichten werken niet meer maar voor die maand is het de moeite niet om hem te laten herstellen?
                  Of ... mijn verzekering vervalt, moet ik die nog wel betalen?
                  U heeft 100% gelijk, en trouwens de kosten van een keuring (ik dacht 27,50 Euro) wegen niet op tegen de kostprijs van de nieuwe wagen. Dus dat kan er ook nog wel af hoor.
                  Ik zie vooral op tegen de moeite die ik moet doen om naar de keuring te gaan. Ik vind dit steeds een terugkerende vervelende job. Is op te lossen natuurlijk door om de 4jaar nen nieuwe te kopen maar dat kan ik mij niet veroorloven.
                  Dus conclusie : ik ga braafjes, tegen mijn zin, naar de keuring in de loop van de maand mei.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    de wet is simpel:
                    geen keuring = auto niet rijwaardig = niet verzekerd.
                    kom maar eens een accident tegen dan, je zal er nie mee kunnen lachen denk ik.
                    ook de politie kan bij kontrole je wagen in beslag nemen en laten afslepen wegens onverzekerd ook al heb je je verzekering betaald. Je voldoet namelijk niet aan de voorwaarden om verzekerd te zijn.

                    zo gebeuren er veel ongevallen trouwens: ze zeggen dan "de tegenpartij was niet verzekerd" maar in feite zat die in de situatie boven beschreven waarbij de maatschappij geen dekking geeft voor een ongekeurd voertuig.
                    Oei, de laatste zin klopt langs geen kanten.
                    Ook voor ongekeurde voertuigen neemt de verzekeringsmaatschappij wel degelijk de veroorzaakte schade aan derden ten laste (in de veronderstelling natuurlijk dat premiebetaling en dergelijke wel degelijk in orde is).
                    Als tegenpartij heb je dus van die kant niets te vrezen.
                    Als bestuurder/eigenaar van een ongekeurd voertuig heb je daarenboven enkel iets te vrezen indien er een oorzakelijk verband is tussen het ongekeurd zijn en het ongeval (wat in praktijk slechts uiterst zelden kan worden aangetoond).

                    Voor alle duidelijkheid, dit is geen pleidooi om toch ongekeurd rond te tuffen, maar verzekeringstechnisch wou ik toch even één en ander correct stellen.
                    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                    BD0993BE
                    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
                      Oei, de laatste zin klopt langs geen kanten.
                      Ook voor ongekeurde voertuigen neemt de verzekeringsmaatschappij wel degelijk de veroorzaakte schade aan derden ten laste (in de veronderstelling natuurlijk dat premiebetaling en dergelijke wel degelijk in orde is).
                      Als tegenpartij heb je dus van die kant niets te vrezen.
                      Als bestuurder/eigenaar van een ongekeurd voertuig heb je daarenboven enkel iets te vrezen indien er een oorzakelijk verband is tussen het ongekeurd zijn en het ongeval (wat in praktijk slechts uiterst zelden kan worden aangetoond).

                      Voor alle duidelijkheid, dit is geen pleidooi om toch ongekeurd rond te tuffen, maar verzekeringstechnisch wou ik toch even één en ander correct stellen.
                      Je gelooft toch zelf niet dat in een ernstig geval dat gaat kloppen?
                      Want dan zorg ik er gewoon voor dat mijn wagen in orde is, en ga ik nooit meer naar de keuring.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                        Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                        Mijn huidige wagen moet gekeurd worden ten laatste eind mei.
                        Maar ik heb een nieuwe wagen gekocht die in juni zal geleverd worden.
                        Mijn garagist neemt mijn oude wagen over.
                        Moet ik nu eind mei nog laten keuren en de kosten betalen, of kan ik gewoon verder rijden tot ik mijn nieuwe wagen heb ?
                        Heeft iemand hier ervaring mee of op de hoogte is van de reglementen in dit geval ?
                        Dank bij voorbaat.
                        Moet lukken, mijn dochter heeft juist hetzelfde voorgehad.
                        Levering nieuwe auto 15 december en de keuring van haar oude (overgelaten aan garage) wagen moest gekeurd worden op uiterst 18 november.
                        Ze is naar de keuring gegaan en er waren toch wat mankementen aan waarvoor ze 14 dagen uitstel kreeg van de keuring en ondanks ze aanhaalde dat ze binnen een kleine maand een nieuwe wagen zou hebben was er geen pardon!
                        "Of laten maken of laten staan" zei men in de keuring.

                        Ergens normaal dat je na keuring slechts een aantal dagen krijgt maar mits voorleggen aankoop nieuwe wagen mocht ook niet baten... Nee dus!
                        Enige oplossing is aan de garage een vervang wagen vragen, bij mijn dochter was dat niet mogelijk (autootje Peugot 308 te kleine aankoop zeker)

                        Uiteindelijk opgelost met tijdelijk een wagen van het bedrijf waar ze werkt, gelukkig was de nieuwe wagen tijdig op leveringsdatum.
                        Groetjes, Beauke
                        Mijn foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Beauke Bekijk bericht

                          Enige oplossing is aan de garage een vervang wagen vragen, bij mijn dochter was dat niet mogelijk (autootje Peugot 308 te kleine aankoop zeker)
                          Toch niet zo'n goede garage zou ik zeggen.
                          Mijn garage neemt mijn oude wagen over maar ik mag ook proberen om hem zelf te verkopen.
                          Als ik betere condities kan krijgen mag ik hem zelf verkopen en geven ze mij een vervangwagen voor de tijd tot levering van mijn nieuwe wagen. Gratis - enkel tank vullen ! Dat is wat ik noem " een goede garagist " !!!
                          Nog een pluspunt voor hen : de dag vóór ik een nieuwe wagen kocht begeeft de radiator van mijn oude wagen het, gebarsten en niet te herstellen. Dus nog eens 500Euro kosten voor mij. Gepraat met garagist en zij nemen de kosten van de radiator op zich, ik zal géén kosten meer hebben tot de levering van de nieuwe wagen.
                          Dat is wat ik noem een TOPGARAGE !!! (adres bij mij te bekomen van de Toyota-verdeler !)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                            Dat is inderdaad een goede service.
                            Groetjes, Beauke
                            Mijn foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Autokeuring en aankoop nieuwe wagen

                              Los van alle bovenstaande reacties (of niet helemaal): wat als de levering van je nieuwe wagen vertraging oploopt? Dan wordt de termijn dat je zekere risico's loopt ook langer.

                              Comment

                              Working...
                              X