Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Autokeuring

    Beste Verseg, het probleem is vooral dat hoe performanter moderne computers worden, des te meer de hele boel pure KAFKA wordt bij een toenemend aantal zaken.
    Ter info, ik heb recent nog 3 uur aangeschoven zonder afspraak (die ik toch niet kon maken) en moet terug naar de keuring voor 9 maart 2025. En gedurende die drie uur heb ik tussen 5 en 10 auto's zien toekomen op de afspraken lijn ).
    Men maakt afspraken mogelijk, maar als ik nu probeer kan ik in Stekene uit 4 dagen kiezen, 2 tot 5 mei, geen enkele mogelijkheid om een andere periode te kiezen.
    Dat is voor mij pure "ik wil maar ik kan niet". Het tijdstip van het kaartje versturen aanpassen aan de werkelijkheid en een paar maanden vroeger sturen is te veel gevraagd.
    Als je nu het kaartje krijgt en tijdig wil afspreken is de port van al die kaartjes een verloren kost en veel nodeloos verbruiken van een berg papier.
    Nochtand simpel op te lossen: niet opdagen bij afspraak zonder vooraf af te melden: 50 euro boete, en de agenda openzetten voor pakweg de volgende 4 jaar.
    Een tweetal (wisselende) dagen enkel op afspraak werken zou ook al veel oplossen, want dan heb je die dagen ineens 2 lijnen voor normale keuringen.
    Ik heb alvast de herinnering in mijn eigen agenda al maar aangepast van half januari 2025 naar half december 2024.
    We evolueren hier in sneltreinvaart bij steeds meer zaken naar vierdewereldland toestanden.
    Last edited by nete; 26 maart 2023, 11:56.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #92
      Autokeuring

      Nette, hoe lang stond je vroeger aan te schuiven op de TC?
      Als kind ging ik vaak mee met mijn vader en dat is ondertussen al +-45 jaar geleden, toen kon men geen afspraak maken, was er geen internet, geen camera’s en ook geen eerlijke controle.
      Toen kon men soms ook meer dan een uur of twee aanschuiven voordat het uw beurt was.
      Als men het heeft over performante computers en modernere tijden, dan telt dat in twee richtingen … wie heeft heden geen agenda in zijn smartphone?
      Er zijn anders ook nog andere oplossingen, de garage naar de keuring laten gaan of om de vier jaar een nieuwe wagen kopen. [emoji23]
      OK, de kaartjes kunnen vroeger, maar als iedereen dan vroeger zit te boeken dan zit het nog steeds even snel vol als nu.
      Misschien moeten ze het anders doen en gewoon zelf plannen, gelieve uw wagen op 26 februari om 15:25 aan te bieden.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #93
        Autokeuring

        Net (tijdig) een afspraak gemaakt se voor de keuring van onze wagen.
        Ik heb niet alle mogelijke data en uren bekeken maar had toch keuze uit minstens 50 vrije plaatsen.
        En ja ik kon ook veel vroeger, maar dat heeft geen zin en past me niet.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #94
          Re: Autokeuring

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Als men het heeft over performante computers en modernere tijden, dan telt dat in twee richtingen … wie heeft heden geen agenda in zijn smartphone?
          Doet hier NIETS terzake. Voor het hele huidige systeem waar je na de groene herinnering meestal al geen geldige afspraak kunt maken heb ik in een computertijdperk maar één woord: belachelijk.
          En langer op voorhand (tot volgend keuring) is ook al niet mogelijk. De rest van je reply: Als je argumenten ongeveer uitgeput zijn begin je met allerlei onnozelheden uit te pakken (45 jaar geleden, eigen agenda, nieuwe auto kopen...).
          Als ik vandaag een afspraak bij SBAT kan vastleggen rond 1 maart 2025 (ipv herinnering bij Google agenda, want dat kan wel ) dan wordt dat middeleeuws gedoe 21 eeuws.

          Je zit trouwens Groep Autoveiligheid te vergelijken met SBAT. -> Autoveiligheid is voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Dus ik heb NOG een mogelijkheid: terug naar mijn geboorteplaats verhuizen.
          Last edited by nete; 26 maart 2023, 16:56.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #95
            Re: Autokeuring

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Doet hier NIETS terzake. Voor het hele huidige systeem waar je na de groene herinnering meestal al geen geldige afspraak kunt maken heb ik in een computertijdperk maar één woord: belachelijk.
            Doet alles terzake want de wetgeving (die iedereen moet kennen) zegt dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de opvolging en tijdige keuring.

            Op de rest ga ik niet antwoorden want het enige wat je blijft aankaarten is geklaag over alles en dat krijgt men toch niet uit je hoofd. [emoji23]
            Beetje positief zijn in het leven, om de twee jaar een uurtje of twee wachten is anders ook geen ramp.

            Je zit trouwens Groep Autoveiligheid te vergelijken met SBAT. :confuser: -> Autoveiligheid is voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Dus ik heb NOG een mogelijkheid: terug naar mijn geboorteplaats verhuizen.
            Heel het topic gaat over autokeuring in het algemeen, zo ook anderen hun reacties.
            Niemand verbiedt u elders een afspraak te maken hé.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #96
              Re: Autokeuring

              Ik kreeg het groene kaartje voor onze kleine auto toegestuurd. 4 weken voor vervaldatum. Een hele week dagelijks online gekeken voor afspraak maar steeds meer dan een week overtijd volgens de kalender.

              Dus, Webcam checken...Vol, voller, volst op alle momenten vd dag. Ik ben flexibel dus kijk meerdere keren per dag.
              Plots valt mijn oog op de laatavondopening en jawel, om 17.45u loopt de rij leeg op de webcam. Kessel-Lo/ Rotselaar in 10 minuutjes gereden en om 18.05u sta ik voor de poort en om 18.10u sta ik letterlijk binnen.

              How zegt de man... hebt u een afspraak?
              Neen, ik zag dat de rij leeg was en ben direct naar hier gereden.
              Spijtig zegt hij, enkel op afspraak vanavond en idd, op het groene kaartje staat het onderaan in kleine lettertjes. (enkel Rotselaar en Tienen)
              Ik: excuses, niet opgemerkt... Al goed dat ik al binnen sta en er tussen mij en de uitrijpoort NIEMAND staat.
              Ik ga u achteruit begeleiden en ondanks de vriendelijke woorden niets aan te doen. Vroeger zouden we dat doen zei hij maar nu niet meer...
              Ze zijn duidelijk in hun gat gebeten door de media-aandacht...

              Mijn fout, jazeker..... maar toch triest.

              Na 5 dagen op de loer liggen is het ook gelukt en is onze kleine gekeurd, zelfs heel vriendelijke man..Hij moest lachen als hij zag dat de 'kleine' maar 2000 km gereden had afgelopen jaar.. Ik heb zelfs uit sympathie mijn afspraak geannuleerd terwijl mijn eerste reflex was om ze te laten staan.

              Cheers!

              Comment


              • #97
                Re: Autokeuring

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Niemand verbiedt u elders een afspraak te maken hé.
                Hopeloos: Autoveiligheid is voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant.
                Gent en omgeving ligt tot nader orde in Oost-Vlaanderen.
                Ik zal best stoppen met posten zeker. Als ik 999 posts plaats dan gaat gij die 1000 keer counteren. Alles wat verkeerd loopt onder de mat vegen: dat krijg jij ook niet uit je hoofd hé.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #98
                  Autokeuring

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Hopeloos: Autoveiligheid is voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant.
                  Gent en omgeving ligt tot nader orde in Oost-Vlaanderen.
                  Ik zal best stoppen met posten zeker. Als ik 999 posts plaats dan gaat gij die 1000 keer counteren. Alles wat verkeerd loopt onder de mat vegen: dat krijg jij ook niet uit je hoofd hé.
                  Hopeloos inderdaad … het topic gaat over “autokeuring in het algemeen”, niet over een “nete-situatie”.
                  De enige dat iets countert ben jij, elke eenvoudige oplossing counter je.

                  Indien de wagen in orde is en je op tijd gaat, dan moet je de eerste keer uiterst op vier jaar gaan en de tweede keer op 6 jaar en weer twee jaar gerust.
                  Tot de auto een leeftijd van 8 jaar heeft, is men dus maar 2 keer geweest … zich druk maken over iets dat zich maar twee keer op 8 jaar kan voordoen is gewoon geen discussie waard.

                  Elke dag staan mensen uren in de file om naar hun werk te gaan in de structurele files, mensen vertrekken daarvoor op tijd rekening houdend met die files … 240 dagen per jaar elke ochtend en elke avond.
                  Om dan te zwijgen over wie enkele keren per jaar uren gaat aanschuiven om op verlof te gaan.
                  Maar 2 keer op 8 jaar tijdig een keuring plannen of wat aanschuiven is dan een ramp? [emoji848]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #99
                    Re: Autokeuring

                    Ik heb op 20 maart een afspraak gemaakt voor eerste keuring van onze wagen (4j oud op 21 april), omdat het goed uitkwam keuring op 5 april. Er waren eerdere datums beschikbaar, de eerstvolgende was op 21 maart. Maar dan wel aan de andere kant van het land.

                    Keuringsstation Tienen. De fameuze groene kaart kwam vorige donderdag, dus redelijk laat.

                    Comment


                    • Re: Autokeuring

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Het grote verschil is dat als de keuringsstations willen volgen, ze elk gebouw moeten verdubbelen.
                      De laatste jaren zijn er ook veel extra zaken die ze moeten controleren waardoor een keuring veel langer duurt dan vroeger.
                      Daarbuiten zijn er ook de keuringen na zwaar ongeval en zo bijgekomen en nu ook nog eens de motorfietsen bij verkoop.
                      Dezelfde stations moeten dus veel meer taken op zich nemen en enkel extra personeel kan dat niet oplossen want er kunnen niet meer wagens tegelijk binnen.
                      Ja er zijn ook stations waar personeel ontbreekt, maar dat lost heel het probleem niet op.
                      De voor de hand liggende oplossing: (al dan niet tijdelijk) verplichte keuring om de 3 jaar ipv om de 2 jaar.
                      Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit een betekenisvol negatief effect zou hebben op de veiligheid en ongevallen.

                      Comment


                      • Re: Autokeuring

                        En schaf de verplichte keuring voor nieuwe wagen na montage trekhaak af (voor aanhangers max 750 kg). Zelfs vanuit de autofabriek origineel gemonteerd, kan je nog naar de keuring. Met een lamp op schijnen, even aan voelen en goedgekeurd. Dit is jaarlijks voor duizenden nieuwe wagens. Als je de fabriek of erkende garage niet kan betrouwen, moet je na wisselen van banden ook naar de keuring. Belachelijk.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Autokeuring

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          En schaf de verplichte keuring voor nieuwe wagen na montage trekhaak af (voor aanhangers max 750 kg). Zelfs vanuit de autofabriek origineel gemonteerd, kan je nog naar de keuring. Met een lamp op schijnen, even aan voelen en goedgekeurd. Dit is jaarlijks voor duizenden nieuwe wagens. Als je de fabriek of erkende garage niet kan betrouwen, moet je na wisselen van banden ook naar de keuring. Belachelijk.
                          Af fabriek 100% akkoord, maar wat naplaatsing betreft is er toch heel veel dat fout loopt spijtig genoeg en zelfs bij gespecialiseerde garages.
                          Actueel zijn er meerdere merken waar naplaatsing zelfs niet meer mogelijk is, enkel af fabriek maar vroeger was het vaak zelfs heel anders.
                          Wagens werden vroeger (en mogelijks ook nu nog) vaak zonder trekhaak gebouwd en hier door de invoerder (of extern bedrijf) pas voorzien van een trekhaak, dus eigenlijk ook achteraf gemonteerd.

                          Al meermaals zelf gezien en ook zelf ooit meegemaakt dat een trekhaak in een garage niet correct vastgezet werd of dat de stekker niet de correcte draden op de juiste plaats heeft.
                          En als ik de voertuigen op de baan zie met lichte aanhangwagens (-750 kg), dan is meer dan 50% zichtbaar niet in orde (vaak geen correct werkende lichten).
                          Ik zou dan nog eerder de lichte aanhangwagens samen met de wagen de keuring laten doen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Autokeuring

                            De Nissan QASHQAI die ik bestelde werd geleverd uit Engeland naar Zeebrugge importhaven waar de afneembare trekhaak werd geplaatst vooraleer die naar de Nissan dealer kwam. Een afspraak voor keuring in Brugge ging vlot en daarvoor naar de speciale lijn 9 voor keuring en amper 10 min. later weer buiten. Waarom zou dit niet moeten gekeurd worden als je weet hoeveel dit anders laten plaatsen door doe het zelvers.

                            Comment


                            • Re: Autokeuring

                              Zoals ik schreef: Af fabriek of erkende garage. Dus op factuur als bewijs van correcte plaatsing. De elektrische aansluiting wordt niet eens gecontroleerd.
                              De lichte aanhangwagens laten keuren zal het probleem bij de autokeuring zeker verhelpen. Hier in de regio is er toch regelmatig controle op voertuigen op de baan, het lijkt me toch dat men de aanhangwagens er steeds van tussen haalt om even te controleren.
                              Overigens rijden de meeste van de aanhangers -750kg niet meer dan een paar kilometer per jaar, pakweg twee keer naar het containerpark. Ik zie de kranten ook niet vol staan van accidenten met aanhangertjes, het probleem zal niet zo groot zijn als Verseg laat uitschijnen. Al mogen die natuurlijk best in orde zijn.
                              Wat wel zo is, die elektrische verbinding -de stekker- van aanhangers is nog steeds een zwak punt en niet alleen van de -750kg klasse. In het bedrijf waar ik vroeger werkte waren er dagelijks problemen met die dingen bij zowel de kleine aanhangers als de +20ton versies en de opleggers. En dan kon je nog controleren dat alles bij vertrek in orde was, een paar honderd kilometer verder was dat soms al niet meer het geval. Het systeem van die stekkers bestaat al van in de jaren 50, ik vraag me af waarom dat nooit een moderne update gekregen heeft zoals de ABS stekkers op de vrachtwagens. Die zijn wel zeer goed en betrouwbaar.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Re: Autokeuring

                                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Zoals ik schreef: Af fabriek of erkende garage. Dus op factuur als bewijs van correcte plaatsing. De elektrische aansluiting wordt niet eens gecontroleerd.
                                Net dat bewijst niet dat het correct geplaatst werd, zowat elke officiële garage geeft een factuur.
                                Mocht elke garage correct werken en iedereen zijn voertuig tijdig laten onderhouden, dan is een keuring in principe zelfs overbodig.

                                Overigens rijden de meeste van de aanhangers -750kg niet meer dan een paar kilometer per jaar, pakweg twee keer naar het containerpark. Ik zie de kranten ook niet vol staan van accidenten met aanhangertjes, het probleem zal niet zo groot zijn als Verseg laat uitschijnen. Al mogen die natuurlijk best in orde zijn.
                                Net omdat ze die maar een paar keer gebruiken doen ze geen moeite om die na te kijken en velen lenen ze ook uit aan vrienden.
                                Het probleem niet zo groot?
                                Op één WE tijd toch minstens 5 aanhangwagens gezien waarvan de lichten in het donker niet werkten.
                                En dat is al altijd een veel voorkomend probleem geweest, ofwel helemaal geen lichten ofwel gaat de rechter pinker met de linker van de wagen of het mistlicht pinkt of eender welke zotte combinatie ook.

                                Wat wel zo is, die elektrische verbinding -de stekker- van aanhangers is nog steeds een zwak punt en niet alleen van de -750kg klasse. In het bedrijf waar ik vroeger werkte waren er dagelijks problemen met die dingen bij zowel de kleine aanhangers als de +20ton versies en de opleggers. En dan kon je nog controleren dat alles bij vertrek in orde was, een paar honderd kilometer verder was dat soms al niet meer het geval. Het systeem van die stekkers bestaat al van in de jaren 50, ik vraag me af waarom dat nooit een moderne update gekregen heeft zoals de ABS stekkers op de vrachtwagens. Die zijn wel zeer goed en betrouwbaar.
                                Dat klopt volledig, maar als de stekker niet goed is, dan ook de lichten niet.
                                Daar zouden ze dringend werk van mogen maken, maar zal een lange periode zijn voor ze wereldwijd overgeschakeld kunnen zijn. [emoji57]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X